Zimbo Trio in film: musical genres and audiovisual analysis
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2023 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Pós (Universidade Federal de Minas Gerais. Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.ufmg.br/index.php/revistapos/article/view/45511 |
Resumo: | This paper maps the collaborations of Zimbo Trio with the musical constructions of four feature films of the 1960s – Noite vazia (1964), A margem (1967), O quarto (1968) and As armas (1969) – seeking to examine the audiovisual figures and the recurring social meanings. To this end, a two-step approach is carried out, starting from the delimitation of sound characteristics and musical genres (samba-jazz and bossa nova) in records and shows, succeeded by an audiovisual analysis (CHION, 2011), of the main figures and narrative functions in the cinematographic works. Under the bias of these analysis, we seek to problematize the positioning of these works in the face of tensions between political engagement and adhering to the cultural industry (NAPOLITANO, 2010), or between nationalism and universalism (RAMOS, 1983), in terms of cinematic thinking. |
id |
UFMG-12_34ba3693bb7a40cd9f3201a7d2f2c030 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicos.ufmg.br:article/45511 |
network_acronym_str |
UFMG-12 |
network_name_str |
Pós (Universidade Federal de Minas Gerais. Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Zimbo Trio in film: musical genres and audiovisual analysisZimbo Trio en el cine: géneros musicales y análisis audiovisualZimbo Trio no cinema: gêneros musicais e análise audiovisualZimbo TrioCançãoCinema Brasileiro ModernoZimbo TrioCanciónCine Brasileño ModernoZimbo TrioSongModern Brazilian CinemaThis paper maps the collaborations of Zimbo Trio with the musical constructions of four feature films of the 1960s – Noite vazia (1964), A margem (1967), O quarto (1968) and As armas (1969) – seeking to examine the audiovisual figures and the recurring social meanings. To this end, a two-step approach is carried out, starting from the delimitation of sound characteristics and musical genres (samba-jazz and bossa nova) in records and shows, succeeded by an audiovisual analysis (CHION, 2011), of the main figures and narrative functions in the cinematographic works. Under the bias of these analysis, we seek to problematize the positioning of these works in the face of tensions between political engagement and adhering to the cultural industry (NAPOLITANO, 2010), or between nationalism and universalism (RAMOS, 1983), in terms of cinematic thinking. Este artículo traza un mapa de las colaboraciones del Zimbo Trio con los trabajos musicales de cuatro largometrajes de los años sesenta – Noite vazia (1964), A margem (1967), O quarto (1968) y As armas (1969) – examinando las figuras audiovisuales y los significados sociales recurrentes. Con esta finalidad, lleva a cabo una aproximación en dos etapas, combinando la delimitación de las características sonoras y de los géneros musicales (samba-jazz y bossa nova) en discos y conciertos, sucedida por el análisis audiovisual (CHION, 2011), de las principales figuras y funciones narrativas de las películas. Al amparo de tales análisis, buscamos problematizar la situación de estas obras frente a las tensiones entre compromiso político y adhesión a la industria cultural (NAPOLITANO, 2010), o entre nacionalismo y universalismo (RAMOS, 1983), en términos del pensamiento cinematográfico. Este artigo mapeia as colaborações do Zimbo Trio com as construções musicais de quatro longas-metragens dos anos 1960 – Noite vazia (1964), A margem (1967), O quarto (1968) e As armas (1969) –examinando as figuras audiovisuais e os significados sociais recorrentes. Para tanto, realiza uma abordagem em dois passos, mesclando a delimitação das características sonoras e dos gêneros musicais (samba-jazz e bossa nova) em discos e shows, sucedida pela análise audiovisual (CHION, 2011), das figuras e funções narrativas nos filmes. Sob o viés de tais análises, busca-se problematizar a situação dessas obras em relação às tensões entre engajamento político e adesão à indústria cultural (NAPOLITANO, 2010), ou entre nacionalismo e universalismo (RAMOS, 1983), em termos de pensamento cinematográfico.Universidade Federal de Minas Gerais2023-08-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/revistapos/article/view/4551110.35699/2238-2046.2023.45511PÓS: Journal of the Arts Postgraduation Program at EBA/UFMG; Vol. 13 No. 28 (2023): Maio-Ago: Arte pública e suas encruzilhadas; 288-316PÓS: Periódico del Programa de Posgrado en Artes de EBA/UFMG; Vol. 13 Núm. 28 (2023): Maio-Ago: Arte pública e suas encruzilhadas; 288-316PÓS: Revista do Programa de Pós-graduação em Artes da EBA/UFMG; v. 13 n. 28 (2023): Maio-Ago: Arte pública e suas encruzilhadas; 288-3162238-20461982-9507reponame:Pós (Universidade Federal de Minas Gerais. Online)instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)instacron:UFMGporhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/revistapos/article/view/45511/38632Copyright (c) 2023 Fábio Uchôahttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessUchôa, Fábio2023-10-24T17:49:04Zoai:periodicos.ufmg.br:article/45511Revistahttps://periodicos.ufmg.br/index.php/revistaposPUBhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/revistapos/oairevistapos.ppga@gmail.com2238-20461982-9507opendoar:2023-10-24T17:49:04Pós (Universidade Federal de Minas Gerais. Online) - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Zimbo Trio in film: musical genres and audiovisual analysis Zimbo Trio en el cine: géneros musicales y análisis audiovisual Zimbo Trio no cinema: gêneros musicais e análise audiovisual |
title |
Zimbo Trio in film: musical genres and audiovisual analysis |
spellingShingle |
Zimbo Trio in film: musical genres and audiovisual analysis Uchôa, Fábio Zimbo Trio Canção Cinema Brasileiro Moderno Zimbo Trio Canción Cine Brasileño Moderno Zimbo Trio Song Modern Brazilian Cinema |
title_short |
Zimbo Trio in film: musical genres and audiovisual analysis |
title_full |
Zimbo Trio in film: musical genres and audiovisual analysis |
title_fullStr |
Zimbo Trio in film: musical genres and audiovisual analysis |
title_full_unstemmed |
Zimbo Trio in film: musical genres and audiovisual analysis |
title_sort |
Zimbo Trio in film: musical genres and audiovisual analysis |
author |
Uchôa, Fábio |
author_facet |
Uchôa, Fábio |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Uchôa, Fábio |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Zimbo Trio Canção Cinema Brasileiro Moderno Zimbo Trio Canción Cine Brasileño Moderno Zimbo Trio Song Modern Brazilian Cinema |
topic |
Zimbo Trio Canção Cinema Brasileiro Moderno Zimbo Trio Canción Cine Brasileño Moderno Zimbo Trio Song Modern Brazilian Cinema |
description |
This paper maps the collaborations of Zimbo Trio with the musical constructions of four feature films of the 1960s – Noite vazia (1964), A margem (1967), O quarto (1968) and As armas (1969) – seeking to examine the audiovisual figures and the recurring social meanings. To this end, a two-step approach is carried out, starting from the delimitation of sound characteristics and musical genres (samba-jazz and bossa nova) in records and shows, succeeded by an audiovisual analysis (CHION, 2011), of the main figures and narrative functions in the cinematographic works. Under the bias of these analysis, we seek to problematize the positioning of these works in the face of tensions between political engagement and adhering to the cultural industry (NAPOLITANO, 2010), or between nationalism and universalism (RAMOS, 1983), in terms of cinematic thinking. |
publishDate |
2023 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2023-08-01 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.ufmg.br/index.php/revistapos/article/view/45511 10.35699/2238-2046.2023.45511 |
url |
https://periodicos.ufmg.br/index.php/revistapos/article/view/45511 |
identifier_str_mv |
10.35699/2238-2046.2023.45511 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.ufmg.br/index.php/revistapos/article/view/45511/38632 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2023 Fábio Uchôa https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2023 Fábio Uchôa https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Minas Gerais |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Minas Gerais |
dc.source.none.fl_str_mv |
PÓS: Journal of the Arts Postgraduation Program at EBA/UFMG; Vol. 13 No. 28 (2023): Maio-Ago: Arte pública e suas encruzilhadas; 288-316 PÓS: Periódico del Programa de Posgrado en Artes de EBA/UFMG; Vol. 13 Núm. 28 (2023): Maio-Ago: Arte pública e suas encruzilhadas; 288-316 PÓS: Revista do Programa de Pós-graduação em Artes da EBA/UFMG; v. 13 n. 28 (2023): Maio-Ago: Arte pública e suas encruzilhadas; 288-316 2238-2046 1982-9507 reponame:Pós (Universidade Federal de Minas Gerais. Online) instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) instacron:UFMG |
instname_str |
Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) |
instacron_str |
UFMG |
institution |
UFMG |
reponame_str |
Pós (Universidade Federal de Minas Gerais. Online) |
collection |
Pós (Universidade Federal de Minas Gerais. Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Pós (Universidade Federal de Minas Gerais. Online) - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) |
repository.mail.fl_str_mv |
revistapos.ppga@gmail.com |
_version_ |
1797049080047730688 |