Zimbo Trio in film: musical genres and audiovisual analysis

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Uchôa, Fábio
Data de Publicação: 2023
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Pós (Universidade Federal de Minas Gerais. Online)
Texto Completo: https://periodicos.ufmg.br/index.php/revistapos/article/view/45511
Resumo: This paper maps the collaborations of Zimbo Trio with the musical constructions of four feature films of the 1960s – Noite vazia (1964), A margem (1967), O quarto (1968) and As armas (1969) – seeking to examine the audiovisual figures and the recurring social meanings. To this end, a two-step approach is carried out, starting from the delimitation of sound characteristics and musical genres (samba-jazz and bossa nova) in records and shows, succeeded by an audiovisual analysis (CHION, 2011), of the main figures and narrative functions in the cinematographic works. Under the bias of these analysis, we seek to problematize the positioning of these works in the face of tensions between political engagement and adhering to the cultural industry (NAPOLITANO, 2010), or between nationalism and universalism (RAMOS, 1983), in terms of cinematic thinking.
id UFMG-12_34ba3693bb7a40cd9f3201a7d2f2c030
oai_identifier_str oai:periodicos.ufmg.br:article/45511
network_acronym_str UFMG-12
network_name_str Pós (Universidade Federal de Minas Gerais. Online)
repository_id_str
spelling Zimbo Trio in film: musical genres and audiovisual analysisZimbo Trio en el cine: géneros musicales y análisis audiovisualZimbo Trio no cinema: gêneros musicais e análise audiovisualZimbo TrioCançãoCinema Brasileiro ModernoZimbo TrioCanciónCine Brasileño ModernoZimbo TrioSongModern Brazilian CinemaThis paper maps the collaborations of Zimbo Trio with the musical constructions of four feature films of the 1960s – Noite vazia (1964), A margem (1967), O quarto (1968) and As armas (1969) – seeking to examine the audiovisual figures and the recurring social meanings. To this end, a two-step approach is carried out, starting from the delimitation of sound characteristics and musical genres (samba-jazz and bossa nova) in records and shows, succeeded by an audiovisual analysis (CHION, 2011), of the main figures and narrative functions in the cinematographic works. Under the bias of these analysis, we seek to problematize the positioning of these works in the face of tensions between political engagement and adhering to the cultural industry (NAPOLITANO, 2010), or between nationalism and universalism (RAMOS, 1983), in terms of cinematic thinking. Este artículo traza un mapa de las colaboraciones del Zimbo Trio con los trabajos musicales de cuatro largometrajes de los años sesenta – Noite vazia (1964), A margem (1967), O quarto (1968) y As armas (1969) – examinando las figuras audiovisuales y los significados sociales recurrentes. Con esta finalidad, lleva a cabo una aproximación en dos etapas, combinando la delimitación de las características sonoras y de los géneros musicales (samba-jazz y bossa nova) en discos y conciertos, sucedida por el análisis audiovisual (CHION, 2011), de las principales figuras y funciones narrativas de las películas. Al amparo de tales análisis, buscamos problematizar la situación de estas obras frente a las tensiones entre compromiso político y adhesión a la industria cultural (NAPOLITANO, 2010), o entre nacionalismo y universalismo (RAMOS, 1983), en términos del pensamiento cinematográfico. Este artigo mapeia as colaborações do Zimbo Trio com as construções musicais de quatro longas-metragens dos anos 1960 – Noite vazia (1964), A margem (1967), O quarto (1968) e As armas (1969) –examinando as figuras audiovisuais e os significados sociais recorrentes. Para tanto, realiza uma abordagem em dois passos, mesclando a delimitação das características sonoras e dos gêneros musicais (samba-jazz e bossa nova) em discos e shows, sucedida pela análise audiovisual (CHION, 2011), das figuras e funções narrativas nos filmes. Sob o viés de tais análises, busca-se problematizar a situação dessas obras em relação às tensões entre engajamento político e adesão à indústria cultural (NAPOLITANO, 2010), ou entre nacionalismo e universalismo (RAMOS, 1983), em termos de pensamento cinematográfico.Universidade Federal de Minas Gerais2023-08-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/revistapos/article/view/4551110.35699/2238-2046.2023.45511PÓS: Journal of the Arts Postgraduation Program at EBA/UFMG; Vol. 13 No. 28 (2023): Maio-Ago: Arte pública e suas encruzilhadas; 288-316PÓS: Periódico del Programa de Posgrado en Artes de EBA/UFMG; Vol. 13 Núm. 28 (2023): Maio-Ago: Arte pública e suas encruzilhadas; 288-316PÓS: Revista do Programa de Pós-graduação em Artes da EBA/UFMG; v. 13 n. 28 (2023): Maio-Ago: Arte pública e suas encruzilhadas; 288-3162238-20461982-9507reponame:Pós (Universidade Federal de Minas Gerais. Online)instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)instacron:UFMGporhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/revistapos/article/view/45511/38632Copyright (c) 2023 Fábio Uchôahttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessUchôa, Fábio2023-10-24T17:49:04Zoai:periodicos.ufmg.br:article/45511Revistahttps://periodicos.ufmg.br/index.php/revistaposPUBhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/revistapos/oairevistapos.ppga@gmail.com2238-20461982-9507opendoar:2023-10-24T17:49:04Pós (Universidade Federal de Minas Gerais. Online) - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)false
dc.title.none.fl_str_mv Zimbo Trio in film: musical genres and audiovisual analysis
Zimbo Trio en el cine: géneros musicales y análisis audiovisual
Zimbo Trio no cinema: gêneros musicais e análise audiovisual
title Zimbo Trio in film: musical genres and audiovisual analysis
spellingShingle Zimbo Trio in film: musical genres and audiovisual analysis
Uchôa, Fábio
Zimbo Trio
Canção
Cinema Brasileiro Moderno
Zimbo Trio
Canción
Cine Brasileño Moderno
Zimbo Trio
Song
Modern Brazilian Cinema
title_short Zimbo Trio in film: musical genres and audiovisual analysis
title_full Zimbo Trio in film: musical genres and audiovisual analysis
title_fullStr Zimbo Trio in film: musical genres and audiovisual analysis
title_full_unstemmed Zimbo Trio in film: musical genres and audiovisual analysis
title_sort Zimbo Trio in film: musical genres and audiovisual analysis
author Uchôa, Fábio
author_facet Uchôa, Fábio
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Uchôa, Fábio
dc.subject.por.fl_str_mv Zimbo Trio
Canção
Cinema Brasileiro Moderno
Zimbo Trio
Canción
Cine Brasileño Moderno
Zimbo Trio
Song
Modern Brazilian Cinema
topic Zimbo Trio
Canção
Cinema Brasileiro Moderno
Zimbo Trio
Canción
Cine Brasileño Moderno
Zimbo Trio
Song
Modern Brazilian Cinema
description This paper maps the collaborations of Zimbo Trio with the musical constructions of four feature films of the 1960s – Noite vazia (1964), A margem (1967), O quarto (1968) and As armas (1969) – seeking to examine the audiovisual figures and the recurring social meanings. To this end, a two-step approach is carried out, starting from the delimitation of sound characteristics and musical genres (samba-jazz and bossa nova) in records and shows, succeeded by an audiovisual analysis (CHION, 2011), of the main figures and narrative functions in the cinematographic works. Under the bias of these analysis, we seek to problematize the positioning of these works in the face of tensions between political engagement and adhering to the cultural industry (NAPOLITANO, 2010), or between nationalism and universalism (RAMOS, 1983), in terms of cinematic thinking.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-08-01
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.ufmg.br/index.php/revistapos/article/view/45511
10.35699/2238-2046.2023.45511
url https://periodicos.ufmg.br/index.php/revistapos/article/view/45511
identifier_str_mv 10.35699/2238-2046.2023.45511
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.ufmg.br/index.php/revistapos/article/view/45511/38632
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2023 Fábio Uchôa
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2023 Fábio Uchôa
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Minas Gerais
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Minas Gerais
dc.source.none.fl_str_mv PÓS: Journal of the Arts Postgraduation Program at EBA/UFMG; Vol. 13 No. 28 (2023): Maio-Ago: Arte pública e suas encruzilhadas; 288-316
PÓS: Periódico del Programa de Posgrado en Artes de EBA/UFMG; Vol. 13 Núm. 28 (2023): Maio-Ago: Arte pública e suas encruzilhadas; 288-316
PÓS: Revista do Programa de Pós-graduação em Artes da EBA/UFMG; v. 13 n. 28 (2023): Maio-Ago: Arte pública e suas encruzilhadas; 288-316
2238-2046
1982-9507
reponame:Pós (Universidade Federal de Minas Gerais. Online)
instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
instacron:UFMG
instname_str Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
instacron_str UFMG
institution UFMG
reponame_str Pós (Universidade Federal de Minas Gerais. Online)
collection Pós (Universidade Federal de Minas Gerais. Online)
repository.name.fl_str_mv Pós (Universidade Federal de Minas Gerais. Online) - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
repository.mail.fl_str_mv revistapos.ppga@gmail.com
_version_ 1797049080047730688