Elisa Martins da Silveira: a "primitive" among Concrete artists
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2023 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Pós (Universidade Federal de Minas Gerais. Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.ufmg.br/index.php/revistapos/article/view/45970 |
Resumo: | The paper traces the first years of work by Elisa Martins da Silveira (1912-2001). Her production, which at that time was identified as “primitive” or “naïve” art, was soon able to take part of the Grupo Frente (1954-1956), one of the first art movement linked to a discussion on avant-garde in Brazil. Silveira’s oeuvre was quickly legitimized, institutionalized and awarded. But 68 years after her second award at the Bienal de São Paulo, who knows Silveira’s work? Discussing the beginning of her work, when it was involved in the field of what was modern in the 1950’s, at the times of profound institutional transformation is the key point of this paper. |
id |
UFMG-12_46d768a6632bde1d726f9a9b910b4226 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicos.ufmg.br:article/45970 |
network_acronym_str |
UFMG-12 |
network_name_str |
Pós (Universidade Federal de Minas Gerais. Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Elisa Martins da Silveira: a "primitive" among Concrete artistsElisa Martins da Silveira: una "primitiva" entre los artistas ConcretosElisa Martins da Silveira: un "primitif" parmi les artistes concretsElisa Martins da Silveira: una "primitiva" tra gli artisti concretiElisa Martins da Silveira: uma "primitiva" entre os concretosElisa Martins da SilveiraModernidadeArte primitivaGrupo FrenteElisa Martins da SilveiraModernidadArte primitivoGrupo FrenteElisa Martins da SilveiraModernityPrimitive artGrupo FrenteElisa Martins da SilveiraModernitéPrimitif artGrupo FrenteElisa Martins da SilveiraModernitàarte primitivaGrupo FrenteThe paper traces the first years of work by Elisa Martins da Silveira (1912-2001). Her production, which at that time was identified as “primitive” or “naïve” art, was soon able to take part of the Grupo Frente (1954-1956), one of the first art movement linked to a discussion on avant-garde in Brazil. Silveira’s oeuvre was quickly legitimized, institutionalized and awarded. But 68 years after her second award at the Bienal de São Paulo, who knows Silveira’s work? Discussing the beginning of her work, when it was involved in the field of what was modern in the 1950’s, at the times of profound institutional transformation is the key point of this paper.El artículo investiga los primeros años de trabajo de Elisa Martins da Silveira (1912-2001). Su producción, que en ese momento era identificada como arte “primitivo” o “naïf”, pronto logró integrar el Grupo Frente (1954-1956), un de los primeros grupos estéticos vinculados a una discusión sobre el arte de vanguardia en el país. La obra de Silveira fue rápidamente legitimada, institucionalizada y premiada. ¿Pero 68 años después de su segundo premio en la Bienal de São Paulo, ¿quién conoce la obra de Silveira? Discutir el inicio de su obra, cuando se involucró en el campo de lo moderno en la década de 1950, en un momento de profunda transformación institucional, es un aspecto clave de este artículo. L'article étudie les premières années de travail d'Elisa Martins da Silveira (1912-2001). Sa production, alors identifiée comme art « primitif » ou « naïf », réussit très vite à intégrer le Grupo Frente (1954-1956), l'un des premiers engagements esthétiques liés à une réflexion sur l'art d'avant-garde dans le pays. . Le travail de Silveira a été rapidement légitimé, institutionnalisé et récompensé. Mais 68 ans après son deuxième prix à la Biennale de São Paulo, qui connaît le travail de Silveira ? Discuter des débuts de son travail, lorsqu'il s'est engagé dans le champ de ce qui était moderne dans les années 1950, dans un moment de profonde transformation institutionnelle, est un aspect clé de cet article. L'articolo indaga i primi anni di lavoro di Elisa Martins da Silveira (1912-2001). La sua produzione, che a quel tempo veniva identificata come arte “primitiva” o “ingenua”, riuscì ben presto ad integrare il Grupo Frente (1954-1956), uno dei primi impegni estetici legati a una discussione sull'arte d'avanguardia nel Paese . Il lavoro di Silveira è stato rapidamente legittimato, istituzionalizzato e premiato. Ma 68 anni dopo il suo secondo premio alla Bienal de São Paulo, chi conosce il lavoro di Silveira? Discutere l'inizio del suo lavoro, quando era impegnato nel campo del moderno negli anni Cinquanta, in un momento di profonda trasformazione istituzionale, è un aspetto chiave di questo articolo. O artigo investiga os primeiros anos de trabalho de Elisa Martins da Silveira (1912-2001). Sua produção, que naquela altura era identificada como arte “primitiva” ou “ingênua”, consegue em pouco tempo integrar o Grupo Frente (1954-1956), um dos primeiros compromissos estéticos vinculados a uma discussão sobre arte de vanguarda no país. O trabalho de Silveira foi rapidamente legitimado, institucionalizado e premiado. Mas, passados 68 anos da sua segunda premiação pela Bienal de São Paulo, quem conhece a obra de Silveira? Discutir o início de seu trabalho, quando estava envolvido na seara do que era moderno nos anos 1950, em um momento de profunda transformação institucional é uma chave deste artigo.Universidade Federal de Minas Gerais2023-12-18info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/revistapos/article/view/4597010.35699/2238-2046.2023.45970PÓS: Journal of the Arts Postgraduation Program at EBA/UFMG; Vol. 13 No. 29 (2023): set/dez; 6-32PÓS: Periódico del Programa de Posgrado en Artes de EBA/UFMG; Vol. 13 Núm. 29 (2023): set/dez; 6-32PÓS: Revista do Programa de Pós-graduação em Artes da EBA/UFMG; v. 13 n. 29 (2023): set/dez; 6-322238-20461982-9507reponame:Pós (Universidade Federal de Minas Gerais. Online)instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)instacron:UFMGporhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/revistapos/article/view/45970/39431Copyright (c) 2023 Felipe Scovinohttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessScovino, Felipe2024-03-26T18:01:12Zoai:periodicos.ufmg.br:article/45970Revistahttps://periodicos.ufmg.br/index.php/revistaposPUBhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/revistapos/oairevistapos.ppga@gmail.com2238-20461982-9507opendoar:2024-03-26T18:01:12Pós (Universidade Federal de Minas Gerais. Online) - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Elisa Martins da Silveira: a "primitive" among Concrete artists Elisa Martins da Silveira: una "primitiva" entre los artistas Concretos Elisa Martins da Silveira: un "primitif" parmi les artistes concrets Elisa Martins da Silveira: una "primitiva" tra gli artisti concreti Elisa Martins da Silveira: uma "primitiva" entre os concretos |
title |
Elisa Martins da Silveira: a "primitive" among Concrete artists |
spellingShingle |
Elisa Martins da Silveira: a "primitive" among Concrete artists Scovino, Felipe Elisa Martins da Silveira Modernidade Arte primitiva Grupo Frente Elisa Martins da Silveira Modernidad Arte primitivo Grupo Frente Elisa Martins da Silveira Modernity Primitive art Grupo Frente Elisa Martins da Silveira Modernité Primitif art Grupo Frente Elisa Martins da Silveira Modernità arte primitiva Grupo Frente |
title_short |
Elisa Martins da Silveira: a "primitive" among Concrete artists |
title_full |
Elisa Martins da Silveira: a "primitive" among Concrete artists |
title_fullStr |
Elisa Martins da Silveira: a "primitive" among Concrete artists |
title_full_unstemmed |
Elisa Martins da Silveira: a "primitive" among Concrete artists |
title_sort |
Elisa Martins da Silveira: a "primitive" among Concrete artists |
author |
Scovino, Felipe |
author_facet |
Scovino, Felipe |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Scovino, Felipe |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Elisa Martins da Silveira Modernidade Arte primitiva Grupo Frente Elisa Martins da Silveira Modernidad Arte primitivo Grupo Frente Elisa Martins da Silveira Modernity Primitive art Grupo Frente Elisa Martins da Silveira Modernité Primitif art Grupo Frente Elisa Martins da Silveira Modernità arte primitiva Grupo Frente |
topic |
Elisa Martins da Silveira Modernidade Arte primitiva Grupo Frente Elisa Martins da Silveira Modernidad Arte primitivo Grupo Frente Elisa Martins da Silveira Modernity Primitive art Grupo Frente Elisa Martins da Silveira Modernité Primitif art Grupo Frente Elisa Martins da Silveira Modernità arte primitiva Grupo Frente |
description |
The paper traces the first years of work by Elisa Martins da Silveira (1912-2001). Her production, which at that time was identified as “primitive” or “naïve” art, was soon able to take part of the Grupo Frente (1954-1956), one of the first art movement linked to a discussion on avant-garde in Brazil. Silveira’s oeuvre was quickly legitimized, institutionalized and awarded. But 68 years after her second award at the Bienal de São Paulo, who knows Silveira’s work? Discussing the beginning of her work, when it was involved in the field of what was modern in the 1950’s, at the times of profound institutional transformation is the key point of this paper. |
publishDate |
2023 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2023-12-18 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.ufmg.br/index.php/revistapos/article/view/45970 10.35699/2238-2046.2023.45970 |
url |
https://periodicos.ufmg.br/index.php/revistapos/article/view/45970 |
identifier_str_mv |
10.35699/2238-2046.2023.45970 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.ufmg.br/index.php/revistapos/article/view/45970/39431 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2023 Felipe Scovino https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2023 Felipe Scovino https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Minas Gerais |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Minas Gerais |
dc.source.none.fl_str_mv |
PÓS: Journal of the Arts Postgraduation Program at EBA/UFMG; Vol. 13 No. 29 (2023): set/dez; 6-32 PÓS: Periódico del Programa de Posgrado en Artes de EBA/UFMG; Vol. 13 Núm. 29 (2023): set/dez; 6-32 PÓS: Revista do Programa de Pós-graduação em Artes da EBA/UFMG; v. 13 n. 29 (2023): set/dez; 6-32 2238-2046 1982-9507 reponame:Pós (Universidade Federal de Minas Gerais. Online) instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) instacron:UFMG |
instname_str |
Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) |
instacron_str |
UFMG |
institution |
UFMG |
reponame_str |
Pós (Universidade Federal de Minas Gerais. Online) |
collection |
Pós (Universidade Federal de Minas Gerais. Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Pós (Universidade Federal de Minas Gerais. Online) - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) |
repository.mail.fl_str_mv |
revistapos.ppga@gmail.com |
_version_ |
1797049080058216448 |