Instances of urban artistic interventions in Sala de Estar and Casa Pública projects

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Borges, Mariana Gonçalves Paraizo
Data de Publicação: 2023
Outros Autores: Horta, Meriney dos Santos
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Pós (Universidade Federal de Minas Gerais. Online)
Texto Completo: https://periodicos.ufmg.br/index.php/revistapos/article/view/45500
Resumo: This paper analyzes and establishes a parallel between the artistic project Sala de Estar, an artistic occupation carried out in public space organized by Mariana Paraizo in 2018 and 2020 with the collaboration of several artists, and the project of artistic interventions Casa Pública, directed by Mariana Paraizo and Mery Horta, to be held in 2023, with artistic works by the authors and Ana Hortides, André Vargas and Rafael Amorim. Aspects of similarity and difference in the elaboration of the two projects are addressed in this text, in the light of their poetic, para-institutional or clandestine conditions, in order to reflect on the handling of the imminent interventions and public art in general.
id UFMG-12_4d56c8e2fffd9bef3348bc8a21a3e0bc
oai_identifier_str oai:periodicos.ufmg.br:article/45500
network_acronym_str UFMG-12
network_name_str Pós (Universidade Federal de Minas Gerais. Online)
repository_id_str
spelling Instances of urban artistic interventions in Sala de Estar and Casa Pública projectsInstancias de intervención artística urbana en los proyectos Sala de Estar y Casa PúblicaInstâncias da intervenção artística urbana nos projetos Sala de Estar e Casa Públicaarte públicaintervenção artísticacoletividadearte publicointervención artísticacolectividadpublic artart interventioncommunity This paper analyzes and establishes a parallel between the artistic project Sala de Estar, an artistic occupation carried out in public space organized by Mariana Paraizo in 2018 and 2020 with the collaboration of several artists, and the project of artistic interventions Casa Pública, directed by Mariana Paraizo and Mery Horta, to be held in 2023, with artistic works by the authors and Ana Hortides, André Vargas and Rafael Amorim. Aspects of similarity and difference in the elaboration of the two projects are addressed in this text, in the light of their poetic, para-institutional or clandestine conditions, in order to reflect on the handling of the imminent interventions and public art in general. Este artículo analiza y establece un paralelismo entre el proyecto artístico Sala de Estar, una ocupación artística realizada en la calle organizada por Mariana Paraizo en 2018 y 2020 con colaboraciones de varios artistas, y el proyecto de intervenciones artísticas Casa Pública, dirigido por Mariana Paraizo y Mery Horta , la se realizará en 2023, con aportes artísticos de ellas y Ana Hortides, André Vargas y Rafael Amorim. Se puntualizan en este texto aspectos en dissonancia y similitud en la elaboración de los dos proyectos, a la luz de sus condiciones poéticas, parainstitucionales o clandestinas, con el objetivo de reflexionar sobre la conducta de las inminentes intervenciones y el arte público en general. O presente artigo analisa e estabelece um paralelo entre o projeto artístico Sala de Estar, ocupação artística realizada na rua organizado por Mariana Paraizo em 2018 e 2020 com colaborações de variados artistas, e o projeto de intervenções artísticas Casa Pública, dirigido por Mariana Paraizo e Mery Horta, realizado em 2023, com contribuições artísticas destas e de Ana Hortides, André Vargas e Rafael Amorim. São pontuados neste texto aspectos em dissonância e semelhança na elaboração dos dois projetos, sob a luz de suas condições poéticas, para-institucionais ou clandestinas, com o fim de refletir sobre a condução das iminentes intervenções e da arte pública em geral. Universidade Federal de Minas Gerais2023-08-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/revistapos/article/view/4550010.35699/2238-2046.2023.45500PÓS: Journal of the Arts Postgraduation Program at EBA/UFMG; Vol. 13 No. 28 (2023): Maio-Ago: Arte pública e suas encruzilhadas; 91-116PÓS: Periódico del Programa de Posgrado en Artes de EBA/UFMG; Vol. 13 Núm. 28 (2023): Maio-Ago: Arte pública e suas encruzilhadas; 91-116PÓS: Revista do Programa de Pós-graduação em Artes da EBA/UFMG; v. 13 n. 28 (2023): Maio-Ago: Arte pública e suas encruzilhadas; 91-1162238-20461982-9507reponame:Pós (Universidade Federal de Minas Gerais. Online)instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)instacron:UFMGporhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/revistapos/article/view/45500/38633Copyright (c) 2023 Mariana Gonçalves Paraizo Borges, Mery Hortahttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessBorges, Mariana Gonçalves ParaizoHorta, Meriney dos Santos2023-10-24T17:49:04Zoai:periodicos.ufmg.br:article/45500Revistahttps://periodicos.ufmg.br/index.php/revistaposPUBhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/revistapos/oairevistapos.ppga@gmail.com2238-20461982-9507opendoar:2023-10-24T17:49:04Pós (Universidade Federal de Minas Gerais. Online) - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)false
dc.title.none.fl_str_mv Instances of urban artistic interventions in Sala de Estar and Casa Pública projects
Instancias de intervención artística urbana en los proyectos Sala de Estar y Casa Pública
Instâncias da intervenção artística urbana nos projetos Sala de Estar e Casa Pública
title Instances of urban artistic interventions in Sala de Estar and Casa Pública projects
spellingShingle Instances of urban artistic interventions in Sala de Estar and Casa Pública projects
Borges, Mariana Gonçalves Paraizo
arte pública
intervenção artística
coletividade
arte publico
intervención artística
colectividad
public art
art intervention
community
title_short Instances of urban artistic interventions in Sala de Estar and Casa Pública projects
title_full Instances of urban artistic interventions in Sala de Estar and Casa Pública projects
title_fullStr Instances of urban artistic interventions in Sala de Estar and Casa Pública projects
title_full_unstemmed Instances of urban artistic interventions in Sala de Estar and Casa Pública projects
title_sort Instances of urban artistic interventions in Sala de Estar and Casa Pública projects
author Borges, Mariana Gonçalves Paraizo
author_facet Borges, Mariana Gonçalves Paraizo
Horta, Meriney dos Santos
author_role author
author2 Horta, Meriney dos Santos
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Borges, Mariana Gonçalves Paraizo
Horta, Meriney dos Santos
dc.subject.por.fl_str_mv arte pública
intervenção artística
coletividade
arte publico
intervención artística
colectividad
public art
art intervention
community
topic arte pública
intervenção artística
coletividade
arte publico
intervención artística
colectividad
public art
art intervention
community
description This paper analyzes and establishes a parallel between the artistic project Sala de Estar, an artistic occupation carried out in public space organized by Mariana Paraizo in 2018 and 2020 with the collaboration of several artists, and the project of artistic interventions Casa Pública, directed by Mariana Paraizo and Mery Horta, to be held in 2023, with artistic works by the authors and Ana Hortides, André Vargas and Rafael Amorim. Aspects of similarity and difference in the elaboration of the two projects are addressed in this text, in the light of their poetic, para-institutional or clandestine conditions, in order to reflect on the handling of the imminent interventions and public art in general.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-08-01
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.ufmg.br/index.php/revistapos/article/view/45500
10.35699/2238-2046.2023.45500
url https://periodicos.ufmg.br/index.php/revistapos/article/view/45500
identifier_str_mv 10.35699/2238-2046.2023.45500
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.ufmg.br/index.php/revistapos/article/view/45500/38633
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2023 Mariana Gonçalves Paraizo Borges, Mery Horta
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2023 Mariana Gonçalves Paraizo Borges, Mery Horta
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Minas Gerais
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Minas Gerais
dc.source.none.fl_str_mv PÓS: Journal of the Arts Postgraduation Program at EBA/UFMG; Vol. 13 No. 28 (2023): Maio-Ago: Arte pública e suas encruzilhadas; 91-116
PÓS: Periódico del Programa de Posgrado en Artes de EBA/UFMG; Vol. 13 Núm. 28 (2023): Maio-Ago: Arte pública e suas encruzilhadas; 91-116
PÓS: Revista do Programa de Pós-graduação em Artes da EBA/UFMG; v. 13 n. 28 (2023): Maio-Ago: Arte pública e suas encruzilhadas; 91-116
2238-2046
1982-9507
reponame:Pós (Universidade Federal de Minas Gerais. Online)
instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
instacron:UFMG
instname_str Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
instacron_str UFMG
institution UFMG
reponame_str Pós (Universidade Federal de Minas Gerais. Online)
collection Pós (Universidade Federal de Minas Gerais. Online)
repository.name.fl_str_mv Pós (Universidade Federal de Minas Gerais. Online) - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
repository.mail.fl_str_mv revistapos.ppga@gmail.com
_version_ 1797049080042487808