Instances of urban artistic interventions in Sala de Estar and Casa Pública projects
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2023 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Pós (Universidade Federal de Minas Gerais. Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.ufmg.br/index.php/revistapos/article/view/45500 |
Resumo: | This paper analyzes and establishes a parallel between the artistic project Sala de Estar, an artistic occupation carried out in public space organized by Mariana Paraizo in 2018 and 2020 with the collaboration of several artists, and the project of artistic interventions Casa Pública, directed by Mariana Paraizo and Mery Horta, to be held in 2023, with artistic works by the authors and Ana Hortides, André Vargas and Rafael Amorim. Aspects of similarity and difference in the elaboration of the two projects are addressed in this text, in the light of their poetic, para-institutional or clandestine conditions, in order to reflect on the handling of the imminent interventions and public art in general. |
id |
UFMG-12_4d56c8e2fffd9bef3348bc8a21a3e0bc |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicos.ufmg.br:article/45500 |
network_acronym_str |
UFMG-12 |
network_name_str |
Pós (Universidade Federal de Minas Gerais. Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Instances of urban artistic interventions in Sala de Estar and Casa Pública projectsInstancias de intervención artística urbana en los proyectos Sala de Estar y Casa PúblicaInstâncias da intervenção artística urbana nos projetos Sala de Estar e Casa Públicaarte públicaintervenção artísticacoletividadearte publicointervención artísticacolectividadpublic artart interventioncommunity This paper analyzes and establishes a parallel between the artistic project Sala de Estar, an artistic occupation carried out in public space organized by Mariana Paraizo in 2018 and 2020 with the collaboration of several artists, and the project of artistic interventions Casa Pública, directed by Mariana Paraizo and Mery Horta, to be held in 2023, with artistic works by the authors and Ana Hortides, André Vargas and Rafael Amorim. Aspects of similarity and difference in the elaboration of the two projects are addressed in this text, in the light of their poetic, para-institutional or clandestine conditions, in order to reflect on the handling of the imminent interventions and public art in general. Este artículo analiza y establece un paralelismo entre el proyecto artístico Sala de Estar, una ocupación artística realizada en la calle organizada por Mariana Paraizo en 2018 y 2020 con colaboraciones de varios artistas, y el proyecto de intervenciones artísticas Casa Pública, dirigido por Mariana Paraizo y Mery Horta , la se realizará en 2023, con aportes artísticos de ellas y Ana Hortides, André Vargas y Rafael Amorim. Se puntualizan en este texto aspectos en dissonancia y similitud en la elaboración de los dos proyectos, a la luz de sus condiciones poéticas, parainstitucionales o clandestinas, con el objetivo de reflexionar sobre la conducta de las inminentes intervenciones y el arte público en general. O presente artigo analisa e estabelece um paralelo entre o projeto artístico Sala de Estar, ocupação artística realizada na rua organizado por Mariana Paraizo em 2018 e 2020 com colaborações de variados artistas, e o projeto de intervenções artísticas Casa Pública, dirigido por Mariana Paraizo e Mery Horta, realizado em 2023, com contribuições artísticas destas e de Ana Hortides, André Vargas e Rafael Amorim. São pontuados neste texto aspectos em dissonância e semelhança na elaboração dos dois projetos, sob a luz de suas condições poéticas, para-institucionais ou clandestinas, com o fim de refletir sobre a condução das iminentes intervenções e da arte pública em geral. Universidade Federal de Minas Gerais2023-08-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/revistapos/article/view/4550010.35699/2238-2046.2023.45500PÓS: Journal of the Arts Postgraduation Program at EBA/UFMG; Vol. 13 No. 28 (2023): Maio-Ago: Arte pública e suas encruzilhadas; 91-116PÓS: Periódico del Programa de Posgrado en Artes de EBA/UFMG; Vol. 13 Núm. 28 (2023): Maio-Ago: Arte pública e suas encruzilhadas; 91-116PÓS: Revista do Programa de Pós-graduação em Artes da EBA/UFMG; v. 13 n. 28 (2023): Maio-Ago: Arte pública e suas encruzilhadas; 91-1162238-20461982-9507reponame:Pós (Universidade Federal de Minas Gerais. Online)instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)instacron:UFMGporhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/revistapos/article/view/45500/38633Copyright (c) 2023 Mariana Gonçalves Paraizo Borges, Mery Hortahttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessBorges, Mariana Gonçalves ParaizoHorta, Meriney dos Santos2023-10-24T17:49:04Zoai:periodicos.ufmg.br:article/45500Revistahttps://periodicos.ufmg.br/index.php/revistaposPUBhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/revistapos/oairevistapos.ppga@gmail.com2238-20461982-9507opendoar:2023-10-24T17:49:04Pós (Universidade Federal de Minas Gerais. Online) - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Instances of urban artistic interventions in Sala de Estar and Casa Pública projects Instancias de intervención artística urbana en los proyectos Sala de Estar y Casa Pública Instâncias da intervenção artística urbana nos projetos Sala de Estar e Casa Pública |
title |
Instances of urban artistic interventions in Sala de Estar and Casa Pública projects |
spellingShingle |
Instances of urban artistic interventions in Sala de Estar and Casa Pública projects Borges, Mariana Gonçalves Paraizo arte pública intervenção artística coletividade arte publico intervención artística colectividad public art art intervention community |
title_short |
Instances of urban artistic interventions in Sala de Estar and Casa Pública projects |
title_full |
Instances of urban artistic interventions in Sala de Estar and Casa Pública projects |
title_fullStr |
Instances of urban artistic interventions in Sala de Estar and Casa Pública projects |
title_full_unstemmed |
Instances of urban artistic interventions in Sala de Estar and Casa Pública projects |
title_sort |
Instances of urban artistic interventions in Sala de Estar and Casa Pública projects |
author |
Borges, Mariana Gonçalves Paraizo |
author_facet |
Borges, Mariana Gonçalves Paraizo Horta, Meriney dos Santos |
author_role |
author |
author2 |
Horta, Meriney dos Santos |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Borges, Mariana Gonçalves Paraizo Horta, Meriney dos Santos |
dc.subject.por.fl_str_mv |
arte pública intervenção artística coletividade arte publico intervención artística colectividad public art art intervention community |
topic |
arte pública intervenção artística coletividade arte publico intervención artística colectividad public art art intervention community |
description |
This paper analyzes and establishes a parallel between the artistic project Sala de Estar, an artistic occupation carried out in public space organized by Mariana Paraizo in 2018 and 2020 with the collaboration of several artists, and the project of artistic interventions Casa Pública, directed by Mariana Paraizo and Mery Horta, to be held in 2023, with artistic works by the authors and Ana Hortides, André Vargas and Rafael Amorim. Aspects of similarity and difference in the elaboration of the two projects are addressed in this text, in the light of their poetic, para-institutional or clandestine conditions, in order to reflect on the handling of the imminent interventions and public art in general. |
publishDate |
2023 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2023-08-01 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.ufmg.br/index.php/revistapos/article/view/45500 10.35699/2238-2046.2023.45500 |
url |
https://periodicos.ufmg.br/index.php/revistapos/article/view/45500 |
identifier_str_mv |
10.35699/2238-2046.2023.45500 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.ufmg.br/index.php/revistapos/article/view/45500/38633 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2023 Mariana Gonçalves Paraizo Borges, Mery Horta https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2023 Mariana Gonçalves Paraizo Borges, Mery Horta https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Minas Gerais |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Minas Gerais |
dc.source.none.fl_str_mv |
PÓS: Journal of the Arts Postgraduation Program at EBA/UFMG; Vol. 13 No. 28 (2023): Maio-Ago: Arte pública e suas encruzilhadas; 91-116 PÓS: Periódico del Programa de Posgrado en Artes de EBA/UFMG; Vol. 13 Núm. 28 (2023): Maio-Ago: Arte pública e suas encruzilhadas; 91-116 PÓS: Revista do Programa de Pós-graduação em Artes da EBA/UFMG; v. 13 n. 28 (2023): Maio-Ago: Arte pública e suas encruzilhadas; 91-116 2238-2046 1982-9507 reponame:Pós (Universidade Federal de Minas Gerais. Online) instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) instacron:UFMG |
instname_str |
Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) |
instacron_str |
UFMG |
institution |
UFMG |
reponame_str |
Pós (Universidade Federal de Minas Gerais. Online) |
collection |
Pós (Universidade Federal de Minas Gerais. Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Pós (Universidade Federal de Minas Gerais. Online) - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) |
repository.mail.fl_str_mv |
revistapos.ppga@gmail.com |
_version_ |
1797049080042487808 |