Poetic interventions of a teaching: to transcreate, to displace, to disseminate

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Deorristt, Aline da Rosa
Data de Publicação: 2021
Outros Autores: Adó, Máximo Daniel Lamela
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Pós (Universidade Federal de Minas Gerais. Online)
Texto Completo: https://periodicos.ufmg.br/index.php/revistapos/article/view/20644
Resumo: This article presents an experimental poetic intervention as part of a doctoral research in Education, adding two pieces temporarily installed in a cultural space of a public university and inaugurated on March 8, 2020. The work was made from an invitation to resignify the international women's day, and it deviates, expanding into a proposal of poetic dissemination that allows affective mutations on the subject. The plays act as productions wishing for a potential sensory and literary teacher, who draws a proposal for interaction with the public. Intervening, transcreating, displacing and disseminating are conceptual strategies to think of a potential teaching, with perspectives that contemplate the philosophies of difference and a critical speculation in the arts.
id UFMG-12_a5d6d52ab92d7d668bc88af3d655f64c
oai_identifier_str oai:periodicos.ufmg.br:article/20644
network_acronym_str UFMG-12
network_name_str Pós (Universidade Federal de Minas Gerais. Online)
repository_id_str
spelling Poetic interventions of a teaching: to transcreate, to displace, to disseminateIntervenciones poéticas de la docencia: transcreación, desplazamiento, diseminaciónIntervenções poéticas de uma docência: traduzir, deslocar, disseminarDocência artísticaTranscriaçãoIntervençãoDisseminaçãoDocencia artísticaTranscreaciónIntervenciónDiseminaciónArtistic teachingTranscreationInterventionDisseminationThis article presents an experimental poetic intervention as part of a doctoral research in Education, adding two pieces temporarily installed in a cultural space of a public university and inaugurated on March 8, 2020. The work was made from an invitation to resignify the international women's day, and it deviates, expanding into a proposal of poetic dissemination that allows affective mutations on the subject. The plays act as productions wishing for a potential sensory and literary teacher, who draws a proposal for interaction with the public. Intervening, transcreating, displacing and disseminating are conceptual strategies to think of a potential teaching, with perspectives that contemplate the philosophies of difference and a critical speculation in the arts.Este artículo presenta una intervención poética experimental en el marco de una investigación doctoral en Educación, añadiendo dos piezas instaladas temporalmente en un espacio cultural de una universidad pública e inauguradas el 8 de marzo de 2020. El trabajo se hizo a partir de una invitación a resignificar el día internacional de la mujer, y se desvía, expandiéndose en una propuesta de difusión poética que permite mutaciones afectivas sobre el tema. Las obras actúan como producciones que desean un potencial docente sensorial y literario, que dibuja una propuesta de interacción con el público. Intervenir, transcriar, desplazar y diseminar son estrategias conceptuales para pensar una docencia potencial, con perspectivas que contemplan a las filosofías de la diferencia y una especulación crítica en las artes.Este artigo apresenta uma intervenção poética experimental como parte de uma pesquisa de doutorado em Educação, somando duas peças instaladas temporariamente num espaço cultural de uma universidade pública e inauguradas no dia 8 de março de 2020. O trabalho foi feito a partir de um convite para ressignificar o Dia Internacional da Mulher, e se desvia ampliando-se numa proposta de disseminação poética que permite mutações afectivas quanto ao tema. As peças atuam como produções desejantes de um potencial docente sensorial e literário, que desenha uma proposta de interação com o público. Intervir, transcriar, deslocar e disseminar são estratégias conceituais para se pensar uma docência potencial, com perspectivas que contemplam as filosofias da diferença e uma especulação crítica nas artes.Universidade Federal de Minas Gerais2021-01-29info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/revistapos/article/view/2064410.35699/2237-5864.2021.20644PÓS: Journal of the Arts Postgraduation Program at EBA/UFMG; Vol. 11 No. 21: jan.2021 - apr.2021; 90 - 109PÓS: Periódico del Programa de Posgrado en Artes de EBA/UFMG; Vol. 11 Núm. 21: jan.2021 - abr.2021; 90 - 109PÓS: Revista do Programa de Pós-graduação em Artes da EBA/UFMG; v. 11 n. 21: jan.2021 - abr.2021; 90 - 1092238-20461982-9507reponame:Pós (Universidade Federal de Minas Gerais. Online)instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)instacron:UFMGporhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/revistapos/article/view/20644/23005Copyright (c) 2021 Aline da Rosa Deorristt, Máximo Daniel Lamela Adóhttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessDeorristt, Aline da RosaAdó, Máximo Daniel Lamela2022-07-20T14:41:18Zoai:periodicos.ufmg.br:article/20644Revistahttps://periodicos.ufmg.br/index.php/revistaposPUBhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/revistapos/oairevistapos.ppga@gmail.com2238-20461982-9507opendoar:2022-07-20T14:41:18Pós (Universidade Federal de Minas Gerais. Online) - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)false
dc.title.none.fl_str_mv Poetic interventions of a teaching: to transcreate, to displace, to disseminate
Intervenciones poéticas de la docencia: transcreación, desplazamiento, diseminación
Intervenções poéticas de uma docência: traduzir, deslocar, disseminar
title Poetic interventions of a teaching: to transcreate, to displace, to disseminate
spellingShingle Poetic interventions of a teaching: to transcreate, to displace, to disseminate
Deorristt, Aline da Rosa
Docência artística
Transcriação
Intervenção
Disseminação
Docencia artística
Transcreación
Intervención
Diseminación
Artistic teaching
Transcreation
Intervention
Dissemination
title_short Poetic interventions of a teaching: to transcreate, to displace, to disseminate
title_full Poetic interventions of a teaching: to transcreate, to displace, to disseminate
title_fullStr Poetic interventions of a teaching: to transcreate, to displace, to disseminate
title_full_unstemmed Poetic interventions of a teaching: to transcreate, to displace, to disseminate
title_sort Poetic interventions of a teaching: to transcreate, to displace, to disseminate
author Deorristt, Aline da Rosa
author_facet Deorristt, Aline da Rosa
Adó, Máximo Daniel Lamela
author_role author
author2 Adó, Máximo Daniel Lamela
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Deorristt, Aline da Rosa
Adó, Máximo Daniel Lamela
dc.subject.por.fl_str_mv Docência artística
Transcriação
Intervenção
Disseminação
Docencia artística
Transcreación
Intervención
Diseminación
Artistic teaching
Transcreation
Intervention
Dissemination
topic Docência artística
Transcriação
Intervenção
Disseminação
Docencia artística
Transcreación
Intervención
Diseminación
Artistic teaching
Transcreation
Intervention
Dissemination
description This article presents an experimental poetic intervention as part of a doctoral research in Education, adding two pieces temporarily installed in a cultural space of a public university and inaugurated on March 8, 2020. The work was made from an invitation to resignify the international women's day, and it deviates, expanding into a proposal of poetic dissemination that allows affective mutations on the subject. The plays act as productions wishing for a potential sensory and literary teacher, who draws a proposal for interaction with the public. Intervening, transcreating, displacing and disseminating are conceptual strategies to think of a potential teaching, with perspectives that contemplate the philosophies of difference and a critical speculation in the arts.
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-01-29
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.ufmg.br/index.php/revistapos/article/view/20644
10.35699/2237-5864.2021.20644
url https://periodicos.ufmg.br/index.php/revistapos/article/view/20644
identifier_str_mv 10.35699/2237-5864.2021.20644
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.ufmg.br/index.php/revistapos/article/view/20644/23005
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2021 Aline da Rosa Deorristt, Máximo Daniel Lamela Adó
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2021 Aline da Rosa Deorristt, Máximo Daniel Lamela Adó
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Minas Gerais
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Minas Gerais
dc.source.none.fl_str_mv PÓS: Journal of the Arts Postgraduation Program at EBA/UFMG; Vol. 11 No. 21: jan.2021 - apr.2021; 90 - 109
PÓS: Periódico del Programa de Posgrado en Artes de EBA/UFMG; Vol. 11 Núm. 21: jan.2021 - abr.2021; 90 - 109
PÓS: Revista do Programa de Pós-graduação em Artes da EBA/UFMG; v. 11 n. 21: jan.2021 - abr.2021; 90 - 109
2238-2046
1982-9507
reponame:Pós (Universidade Federal de Minas Gerais. Online)
instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
instacron:UFMG
instname_str Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
instacron_str UFMG
institution UFMG
reponame_str Pós (Universidade Federal de Minas Gerais. Online)
collection Pós (Universidade Federal de Minas Gerais. Online)
repository.name.fl_str_mv Pós (Universidade Federal de Minas Gerais. Online) - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
repository.mail.fl_str_mv revistapos.ppga@gmail.com
_version_ 1797049081660440576