Poetic interventions of a teaching: to transcreate, to displace, to disseminate
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2021 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Pós (Universidade Federal de Minas Gerais. Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.ufmg.br/index.php/revistapos/article/view/20644 |
Resumo: | This article presents an experimental poetic intervention as part of a doctoral research in Education, adding two pieces temporarily installed in a cultural space of a public university and inaugurated on March 8, 2020. The work was made from an invitation to resignify the international women's day, and it deviates, expanding into a proposal of poetic dissemination that allows affective mutations on the subject. The plays act as productions wishing for a potential sensory and literary teacher, who draws a proposal for interaction with the public. Intervening, transcreating, displacing and disseminating are conceptual strategies to think of a potential teaching, with perspectives that contemplate the philosophies of difference and a critical speculation in the arts. |
id |
UFMG-12_a5d6d52ab92d7d668bc88af3d655f64c |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicos.ufmg.br:article/20644 |
network_acronym_str |
UFMG-12 |
network_name_str |
Pós (Universidade Federal de Minas Gerais. Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Poetic interventions of a teaching: to transcreate, to displace, to disseminateIntervenciones poéticas de la docencia: transcreación, desplazamiento, diseminaciónIntervenções poéticas de uma docência: traduzir, deslocar, disseminarDocência artísticaTranscriaçãoIntervençãoDisseminaçãoDocencia artísticaTranscreaciónIntervenciónDiseminaciónArtistic teachingTranscreationInterventionDisseminationThis article presents an experimental poetic intervention as part of a doctoral research in Education, adding two pieces temporarily installed in a cultural space of a public university and inaugurated on March 8, 2020. The work was made from an invitation to resignify the international women's day, and it deviates, expanding into a proposal of poetic dissemination that allows affective mutations on the subject. The plays act as productions wishing for a potential sensory and literary teacher, who draws a proposal for interaction with the public. Intervening, transcreating, displacing and disseminating are conceptual strategies to think of a potential teaching, with perspectives that contemplate the philosophies of difference and a critical speculation in the arts.Este artículo presenta una intervención poética experimental en el marco de una investigación doctoral en Educación, añadiendo dos piezas instaladas temporalmente en un espacio cultural de una universidad pública e inauguradas el 8 de marzo de 2020. El trabajo se hizo a partir de una invitación a resignificar el día internacional de la mujer, y se desvía, expandiéndose en una propuesta de difusión poética que permite mutaciones afectivas sobre el tema. Las obras actúan como producciones que desean un potencial docente sensorial y literario, que dibuja una propuesta de interacción con el público. Intervenir, transcriar, desplazar y diseminar son estrategias conceptuales para pensar una docencia potencial, con perspectivas que contemplan a las filosofías de la diferencia y una especulación crítica en las artes.Este artigo apresenta uma intervenção poética experimental como parte de uma pesquisa de doutorado em Educação, somando duas peças instaladas temporariamente num espaço cultural de uma universidade pública e inauguradas no dia 8 de março de 2020. O trabalho foi feito a partir de um convite para ressignificar o Dia Internacional da Mulher, e se desvia ampliando-se numa proposta de disseminação poética que permite mutações afectivas quanto ao tema. As peças atuam como produções desejantes de um potencial docente sensorial e literário, que desenha uma proposta de interação com o público. Intervir, transcriar, deslocar e disseminar são estratégias conceituais para se pensar uma docência potencial, com perspectivas que contemplam as filosofias da diferença e uma especulação crítica nas artes.Universidade Federal de Minas Gerais2021-01-29info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/revistapos/article/view/2064410.35699/2237-5864.2021.20644PÓS: Journal of the Arts Postgraduation Program at EBA/UFMG; Vol. 11 No. 21: jan.2021 - apr.2021; 90 - 109PÓS: Periódico del Programa de Posgrado en Artes de EBA/UFMG; Vol. 11 Núm. 21: jan.2021 - abr.2021; 90 - 109PÓS: Revista do Programa de Pós-graduação em Artes da EBA/UFMG; v. 11 n. 21: jan.2021 - abr.2021; 90 - 1092238-20461982-9507reponame:Pós (Universidade Federal de Minas Gerais. Online)instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)instacron:UFMGporhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/revistapos/article/view/20644/23005Copyright (c) 2021 Aline da Rosa Deorristt, Máximo Daniel Lamela Adóhttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessDeorristt, Aline da RosaAdó, Máximo Daniel Lamela2022-07-20T14:41:18Zoai:periodicos.ufmg.br:article/20644Revistahttps://periodicos.ufmg.br/index.php/revistaposPUBhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/revistapos/oairevistapos.ppga@gmail.com2238-20461982-9507opendoar:2022-07-20T14:41:18Pós (Universidade Federal de Minas Gerais. Online) - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Poetic interventions of a teaching: to transcreate, to displace, to disseminate Intervenciones poéticas de la docencia: transcreación, desplazamiento, diseminación Intervenções poéticas de uma docência: traduzir, deslocar, disseminar |
title |
Poetic interventions of a teaching: to transcreate, to displace, to disseminate |
spellingShingle |
Poetic interventions of a teaching: to transcreate, to displace, to disseminate Deorristt, Aline da Rosa Docência artística Transcriação Intervenção Disseminação Docencia artística Transcreación Intervención Diseminación Artistic teaching Transcreation Intervention Dissemination |
title_short |
Poetic interventions of a teaching: to transcreate, to displace, to disseminate |
title_full |
Poetic interventions of a teaching: to transcreate, to displace, to disseminate |
title_fullStr |
Poetic interventions of a teaching: to transcreate, to displace, to disseminate |
title_full_unstemmed |
Poetic interventions of a teaching: to transcreate, to displace, to disseminate |
title_sort |
Poetic interventions of a teaching: to transcreate, to displace, to disseminate |
author |
Deorristt, Aline da Rosa |
author_facet |
Deorristt, Aline da Rosa Adó, Máximo Daniel Lamela |
author_role |
author |
author2 |
Adó, Máximo Daniel Lamela |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Deorristt, Aline da Rosa Adó, Máximo Daniel Lamela |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Docência artística Transcriação Intervenção Disseminação Docencia artística Transcreación Intervención Diseminación Artistic teaching Transcreation Intervention Dissemination |
topic |
Docência artística Transcriação Intervenção Disseminação Docencia artística Transcreación Intervención Diseminación Artistic teaching Transcreation Intervention Dissemination |
description |
This article presents an experimental poetic intervention as part of a doctoral research in Education, adding two pieces temporarily installed in a cultural space of a public university and inaugurated on March 8, 2020. The work was made from an invitation to resignify the international women's day, and it deviates, expanding into a proposal of poetic dissemination that allows affective mutations on the subject. The plays act as productions wishing for a potential sensory and literary teacher, who draws a proposal for interaction with the public. Intervening, transcreating, displacing and disseminating are conceptual strategies to think of a potential teaching, with perspectives that contemplate the philosophies of difference and a critical speculation in the arts. |
publishDate |
2021 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2021-01-29 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.ufmg.br/index.php/revistapos/article/view/20644 10.35699/2237-5864.2021.20644 |
url |
https://periodicos.ufmg.br/index.php/revistapos/article/view/20644 |
identifier_str_mv |
10.35699/2237-5864.2021.20644 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.ufmg.br/index.php/revistapos/article/view/20644/23005 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2021 Aline da Rosa Deorristt, Máximo Daniel Lamela Adó https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2021 Aline da Rosa Deorristt, Máximo Daniel Lamela Adó https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Minas Gerais |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Minas Gerais |
dc.source.none.fl_str_mv |
PÓS: Journal of the Arts Postgraduation Program at EBA/UFMG; Vol. 11 No. 21: jan.2021 - apr.2021; 90 - 109 PÓS: Periódico del Programa de Posgrado en Artes de EBA/UFMG; Vol. 11 Núm. 21: jan.2021 - abr.2021; 90 - 109 PÓS: Revista do Programa de Pós-graduação em Artes da EBA/UFMG; v. 11 n. 21: jan.2021 - abr.2021; 90 - 109 2238-2046 1982-9507 reponame:Pós (Universidade Federal de Minas Gerais. Online) instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) instacron:UFMG |
instname_str |
Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) |
instacron_str |
UFMG |
institution |
UFMG |
reponame_str |
Pós (Universidade Federal de Minas Gerais. Online) |
collection |
Pós (Universidade Federal de Minas Gerais. Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Pós (Universidade Federal de Minas Gerais. Online) - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) |
repository.mail.fl_str_mv |
revistapos.ppga@gmail.com |
_version_ |
1797049081660440576 |