Contemporary drawing trends: procedures towards space and pedagogical practices

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Becker, Jéssica Araújo
Data de Publicação: 2022
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Pós (Universidade Federal de Minas Gerais. Online)
Texto Completo: https://periodicos.ufmg.br/index.php/revistapos/article/view/38610
Resumo: The relationship between the language of drawing and the space of the environmentbased on a practical-pedagogical methodological approach and a historical, conceptualand practical reference of the theme. The object of study is the process of drawing towardsspace, subdivided into four operations: drawing in space, assemblage drawing, installationdrawing and installed drawing, based on the theoretical references Alberto Tassinari,Rosalind Krauss, Diego Rayck da Costa, Edith Derdyk and Fernando Castro Flórez. Thepractical references are Rosana Paulino, Chiharu Shiota, Edith Derdyk, Gego and WaltércioCaldas. This article seeks to present the theoretical foundation of the research's operationalconcepts and some of the results of practical experimentation applied in pedagogicalactivities directed within the drawing disciplines of the Visual Arts course at the Institute of Arts at UFRGS/Brasil.
id UFMG-12_6206fbab2f0fe0788b33a06b70efcf07
oai_identifier_str oai:periodicos.ufmg.br:article/38610
network_acronym_str UFMG-12
network_name_str Pós (Universidade Federal de Minas Gerais. Online)
repository_id_str
spelling Contemporary drawing trends: procedures towards space and pedagogical practicesTendencias contemporáneas del dibujo: procedimientos hacia el espacio y su práctica pedagógicaTendências contemporâneas do desenho: procedimentos em direção ao espaço e sua prática pedagógicaDesenho no EspaçoAssemblageInstalaçãoPráticas PedagógicasDibujo en el EspacioAssembléInstalaciónPrácticas PedagógicasInstallationDrawing in spacePedagogical practicesAssembly The relationship between the language of drawing and the space of the environmentbased on a practical-pedagogical methodological approach and a historical, conceptualand practical reference of the theme. The object of study is the process of drawing towardsspace, subdivided into four operations: drawing in space, assemblage drawing, installationdrawing and installed drawing, based on the theoretical references Alberto Tassinari,Rosalind Krauss, Diego Rayck da Costa, Edith Derdyk and Fernando Castro Flórez. Thepractical references are Rosana Paulino, Chiharu Shiota, Edith Derdyk, Gego and WaltércioCaldas. This article seeks to present the theoretical foundation of the research's operationalconcepts and some of the results of practical experimentation applied in pedagogicalactivities directed within the drawing disciplines of the Visual Arts course at the Institute of Arts at UFRGS/Brasil. Problematización de la relación entre el lenguaje del dibujo y el espacio del ambiente, apartir de abordaje metodológica práctico-pedagógica y levantamiento histórico, conceptual y referencial práctico del tema. Su objeto de estudio es está en los procedimientos del dibujo hacia el espacio, subdividido en cuatro operaciones: Dibujo enel Espacio, Dibujo Assemblé, Dibujo Instalación y Dibujo Instalado, a partir de los referenciales teóricos: Alberto Tassinari, Rosalind Krauss, Diego Rayck da Costa, EdithDerdyk e Fernando Castro Flórez. Los principales referenciales prácticos son: Rosana Paulino, Chiharu Shiota, Edith Derdyk, Gego y Waltercio Caldas. Este artículo busca presentar la fundamentación teórica de los conceptos operacionales de la investigación y algunos de los resultados de la experimentación práctica aplicada en actividades pedagógicas dirigidas en disciplinas de dibujo del curso de Artes Visuales del Instituto de Artes de UFRGS/Brasil.Problematização da relação entre a linguagem do desenho e o espaço do ambiente a partirde abordagem metodológica prático-pedagógica e de levantamento histórico, conceituale referencial prático do tema. Seu objeto de estudo está nos procedimentos do desenhoem direção ao espaço, subdivido em quatro operações: desenho no espaço, desenhoassemblage, desenho instalação e desenho instalado, a partir dos referenciais teóricosAlberto Tassinari, Rosalind Krauss, Diego Rayck da Costa, Edith Derdyk e Fernando CastroFlórez. Os principais referenciais práticos são Rosana Paulino, Chiharu Shiota, Edith Derdyk,Gego e Waltércio Caldas. Este artigo busca apresentar a fundamentação teórica dosconceitos operacionais da pesquisa e alguns dos resultados da experimentação práticaaplicada em atividades pedagógicas dirigidas dentro das disciplinas de desenho do curso de Artes Visuais do Instituto de Artes da UFRGS.Universidade Federal de Minas Gerais2022-12-19info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/revistapos/article/view/3861010.35699/2237-5864.2022.38610PÓS: Journal of the Arts Postgraduation Program at EBA/UFMG; Vol. 12 No. 26 (2022): Set-Dez; 295-329PÓS: Periódico del Programa de Posgrado en Artes de EBA/UFMG; Vol. 12 Núm. 26 (2022): Set-Dez; 295-329PÓS: Revista do Programa de Pós-graduação em Artes da EBA/UFMG; v. 12 n. 26 (2022): Set-Dez; 295-3292238-20461982-9507reponame:Pós (Universidade Federal de Minas Gerais. Online)instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)instacron:UFMGporhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/revistapos/article/view/38610/32037Copyright (c) 2022 Jéssica Araújo Beckerhttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessBecker, Jéssica Araújo2023-04-17T12:49:21Zoai:periodicos.ufmg.br:article/38610Revistahttps://periodicos.ufmg.br/index.php/revistaposPUBhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/revistapos/oairevistapos.ppga@gmail.com2238-20461982-9507opendoar:2023-04-17T12:49:21Pós (Universidade Federal de Minas Gerais. Online) - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)false
dc.title.none.fl_str_mv Contemporary drawing trends: procedures towards space and pedagogical practices
Tendencias contemporáneas del dibujo: procedimientos hacia el espacio y su práctica pedagógica
Tendências contemporâneas do desenho: procedimentos em direção ao espaço e sua prática pedagógica
title Contemporary drawing trends: procedures towards space and pedagogical practices
spellingShingle Contemporary drawing trends: procedures towards space and pedagogical practices
Becker, Jéssica Araújo
Desenho no Espaço
Assemblage
Instalação
Práticas Pedagógicas
Dibujo en el Espacio
Assemblé
Instalación
Prácticas Pedagógicas
Installation
Drawing in space
Pedagogical practices
Assembly
title_short Contemporary drawing trends: procedures towards space and pedagogical practices
title_full Contemporary drawing trends: procedures towards space and pedagogical practices
title_fullStr Contemporary drawing trends: procedures towards space and pedagogical practices
title_full_unstemmed Contemporary drawing trends: procedures towards space and pedagogical practices
title_sort Contemporary drawing trends: procedures towards space and pedagogical practices
author Becker, Jéssica Araújo
author_facet Becker, Jéssica Araújo
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Becker, Jéssica Araújo
dc.subject.por.fl_str_mv Desenho no Espaço
Assemblage
Instalação
Práticas Pedagógicas
Dibujo en el Espacio
Assemblé
Instalación
Prácticas Pedagógicas
Installation
Drawing in space
Pedagogical practices
Assembly
topic Desenho no Espaço
Assemblage
Instalação
Práticas Pedagógicas
Dibujo en el Espacio
Assemblé
Instalación
Prácticas Pedagógicas
Installation
Drawing in space
Pedagogical practices
Assembly
description The relationship between the language of drawing and the space of the environmentbased on a practical-pedagogical methodological approach and a historical, conceptualand practical reference of the theme. The object of study is the process of drawing towardsspace, subdivided into four operations: drawing in space, assemblage drawing, installationdrawing and installed drawing, based on the theoretical references Alberto Tassinari,Rosalind Krauss, Diego Rayck da Costa, Edith Derdyk and Fernando Castro Flórez. Thepractical references are Rosana Paulino, Chiharu Shiota, Edith Derdyk, Gego and WaltércioCaldas. This article seeks to present the theoretical foundation of the research's operationalconcepts and some of the results of practical experimentation applied in pedagogicalactivities directed within the drawing disciplines of the Visual Arts course at the Institute of Arts at UFRGS/Brasil.
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-12-19
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.ufmg.br/index.php/revistapos/article/view/38610
10.35699/2237-5864.2022.38610
url https://periodicos.ufmg.br/index.php/revistapos/article/view/38610
identifier_str_mv 10.35699/2237-5864.2022.38610
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.ufmg.br/index.php/revistapos/article/view/38610/32037
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2022 Jéssica Araújo Becker
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2022 Jéssica Araújo Becker
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Minas Gerais
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Minas Gerais
dc.source.none.fl_str_mv PÓS: Journal of the Arts Postgraduation Program at EBA/UFMG; Vol. 12 No. 26 (2022): Set-Dez; 295-329
PÓS: Periódico del Programa de Posgrado en Artes de EBA/UFMG; Vol. 12 Núm. 26 (2022): Set-Dez; 295-329
PÓS: Revista do Programa de Pós-graduação em Artes da EBA/UFMG; v. 12 n. 26 (2022): Set-Dez; 295-329
2238-2046
1982-9507
reponame:Pós (Universidade Federal de Minas Gerais. Online)
instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
instacron:UFMG
instname_str Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
instacron_str UFMG
institution UFMG
reponame_str Pós (Universidade Federal de Minas Gerais. Online)
collection Pós (Universidade Federal de Minas Gerais. Online)
repository.name.fl_str_mv Pós (Universidade Federal de Minas Gerais. Online) - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
repository.mail.fl_str_mv revistapos.ppga@gmail.com
_version_ 1797049079925047296