1968, aesthetics and ideology: The show-manifest 1a Feira Paulista de Opinião
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2020 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Pós (Universidade Federal de Minas Gerais. Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.ufmg.br/index.php/revistapos/article/view/21559 |
Resumo: | The article reflects on the historical, aesthetic and political events surrounding the show-manifest 1a Feira Paulista de Opinião promoted by the Arena’s Theater in June 1968 in partnership with several artists from the São Paulo scene. The show is one of countless attempts at understanding the directions of the impact on the Brazilian social class and theatrical production after the outbreak of the Brazilian civil-military dictatorship (1964-1985). Within this context, the article emphasizes the influential role of the director and ideological formulator of Feira, Augusto Boal. The article also discusses the role of the newspaper O Estado de S. Paulo and its controversial decision to publicly support the São Paulo theater during the 1960s. |
id |
UFMG-12_70634c0551fd2fed2b7c26ed86a55348 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicos.ufmg.br:article/21559 |
network_acronym_str |
UFMG-12 |
network_name_str |
Pós (Universidade Federal de Minas Gerais. Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
1968, aesthetics and ideology: The show-manifest 1a Feira Paulista de Opinião1968, estética e ideología: El espectáculo-manifiesto 1a Feira Paulista de Opinião1968, estética e ideologia: O espetáculo-manifesto 1a Feira Paulista de OpiniãoTeatro brasileiroDitadura militarCensura teatralBrazilian TheaterMilitary DictatorshipTheatrical CensorshipTeatro brasileñoDictadura militarCensura teatralThe article reflects on the historical, aesthetic and political events surrounding the show-manifest 1a Feira Paulista de Opinião promoted by the Arena’s Theater in June 1968 in partnership with several artists from the São Paulo scene. The show is one of countless attempts at understanding the directions of the impact on the Brazilian social class and theatrical production after the outbreak of the Brazilian civil-military dictatorship (1964-1985). Within this context, the article emphasizes the influential role of the director and ideological formulator of Feira, Augusto Boal. The article also discusses the role of the newspaper O Estado de S. Paulo and its controversial decision to publicly support the São Paulo theater during the 1960s.El artículo reflexiona los acontecimientos históricos, estéticos y políticos que rodean el espectáculo-manifiesto1a Feira Paulista de Opinião promovido por el Teatro de Arena de São Paulo en junio de 1968, en colaboración con artistas de la escena de São Paulo. Es uno de los innumerables intentos de comprender el curso de la clase y de la producción teatral después del estallido de la dictadura civil-militar (1964-1985). En este contexto, el artículo enfatiza el papel influyente tanto del director como del formulador ideológico de la 1a Feria, Augusto Boal, así como la prensa de la época, en la figura del periódico O Estado de S. Paulo y su controvertido papel en el apoyo al teatro de São Paulo de la década de 1960.O artigo reflete acerca dos eventos históricos, estéticos e políticos em torno do espetáculo-manifesto I Feira Paulista de Opinião promovida pelo Teatro de Arena de São Paulo em junho de 1968, em parceria com diversos artistas da cena paulistana. Trata-se de uma das inúmeras tentativas de compreensão dos rumos da classe e da produção teatral brasileiras após a deflagração da ditadura civil-militar brasileira (1964 – 1985). Nesse contexto, o artigo aventa o influente papel tanto do encenador e formulador ideológico diretor da Feira, Augusto Boal, quanto da imprensa da época, na figura do jornal O Estado de São Paulo e o seu controverso papel no suporte ao teatro paulistano dos anos de 1960.Universidade Federal de Minas Gerais2020-05-27info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/revistapos/article/view/2155910.35699/2237-5864.2020.21559PÓS: Journal of the Arts Postgraduation Program at EBA/UFMG; Vol. 10 No. 19 (2020): may.2020 - oct.2020; 127-145PÓS: Periódico del Programa de Posgrado en Artes de EBA/UFMG; Vol. 10 Núm. 19 (2020): may.2020 - oct.2020; 127-145PÓS: Revista do Programa de Pós-graduação em Artes da EBA/UFMG; v. 10 n. 19 (2020): mai-out; 127-1452238-20461982-9507reponame:Pós (Universidade Federal de Minas Gerais. Online)instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)instacron:UFMGporhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/revistapos/article/view/21559/17454Copyright (c) 2020 Gessé Almeida Araújoinfo:eu-repo/semantics/openAccessAraújo, Gessé Almeida2023-10-19T14:10:28Zoai:periodicos.ufmg.br:article/21559Revistahttps://periodicos.ufmg.br/index.php/revistaposPUBhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/revistapos/oairevistapos.ppga@gmail.com2238-20461982-9507opendoar:2023-10-19T14:10:28Pós (Universidade Federal de Minas Gerais. Online) - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
1968, aesthetics and ideology: The show-manifest 1a Feira Paulista de Opinião 1968, estética e ideología: El espectáculo-manifiesto 1a Feira Paulista de Opinião 1968, estética e ideologia: O espetáculo-manifesto 1a Feira Paulista de Opinião |
title |
1968, aesthetics and ideology: The show-manifest 1a Feira Paulista de Opinião |
spellingShingle |
1968, aesthetics and ideology: The show-manifest 1a Feira Paulista de Opinião Araújo, Gessé Almeida Teatro brasileiro Ditadura militar Censura teatral Brazilian Theater Military Dictatorship Theatrical Censorship Teatro brasileño Dictadura militar Censura teatral |
title_short |
1968, aesthetics and ideology: The show-manifest 1a Feira Paulista de Opinião |
title_full |
1968, aesthetics and ideology: The show-manifest 1a Feira Paulista de Opinião |
title_fullStr |
1968, aesthetics and ideology: The show-manifest 1a Feira Paulista de Opinião |
title_full_unstemmed |
1968, aesthetics and ideology: The show-manifest 1a Feira Paulista de Opinião |
title_sort |
1968, aesthetics and ideology: The show-manifest 1a Feira Paulista de Opinião |
author |
Araújo, Gessé Almeida |
author_facet |
Araújo, Gessé Almeida |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Araújo, Gessé Almeida |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Teatro brasileiro Ditadura militar Censura teatral Brazilian Theater Military Dictatorship Theatrical Censorship Teatro brasileño Dictadura militar Censura teatral |
topic |
Teatro brasileiro Ditadura militar Censura teatral Brazilian Theater Military Dictatorship Theatrical Censorship Teatro brasileño Dictadura militar Censura teatral |
description |
The article reflects on the historical, aesthetic and political events surrounding the show-manifest 1a Feira Paulista de Opinião promoted by the Arena’s Theater in June 1968 in partnership with several artists from the São Paulo scene. The show is one of countless attempts at understanding the directions of the impact on the Brazilian social class and theatrical production after the outbreak of the Brazilian civil-military dictatorship (1964-1985). Within this context, the article emphasizes the influential role of the director and ideological formulator of Feira, Augusto Boal. The article also discusses the role of the newspaper O Estado de S. Paulo and its controversial decision to publicly support the São Paulo theater during the 1960s. |
publishDate |
2020 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2020-05-27 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.ufmg.br/index.php/revistapos/article/view/21559 10.35699/2237-5864.2020.21559 |
url |
https://periodicos.ufmg.br/index.php/revistapos/article/view/21559 |
identifier_str_mv |
10.35699/2237-5864.2020.21559 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.ufmg.br/index.php/revistapos/article/view/21559/17454 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2020 Gessé Almeida Araújo info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2020 Gessé Almeida Araújo |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Minas Gerais |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Minas Gerais |
dc.source.none.fl_str_mv |
PÓS: Journal of the Arts Postgraduation Program at EBA/UFMG; Vol. 10 No. 19 (2020): may.2020 - oct.2020; 127-145 PÓS: Periódico del Programa de Posgrado en Artes de EBA/UFMG; Vol. 10 Núm. 19 (2020): may.2020 - oct.2020; 127-145 PÓS: Revista do Programa de Pós-graduação em Artes da EBA/UFMG; v. 10 n. 19 (2020): mai-out; 127-145 2238-2046 1982-9507 reponame:Pós (Universidade Federal de Minas Gerais. Online) instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) instacron:UFMG |
instname_str |
Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) |
instacron_str |
UFMG |
institution |
UFMG |
reponame_str |
Pós (Universidade Federal de Minas Gerais. Online) |
collection |
Pós (Universidade Federal de Minas Gerais. Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Pós (Universidade Federal de Minas Gerais. Online) - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) |
repository.mail.fl_str_mv |
revistapos.ppga@gmail.com |
_version_ |
1797049079526588416 |