UCRÔNICA: UMA TECNOLOGIA CONTEMPORÂNEA PARA O ENSINO DAS ARTES AUDIOVISUAIS
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2017 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Pós (Universidade Federal de Minas Gerais. Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.ufmg.br/index.php/revistapos/article/view/15497 |
Resumo: | There are several possible interlacings between contemporary technologies and art education, but it is important that the pedagogical project of the schools that launch this experiment seeks to constantlyencourage the appropriation of technologies for purposes of artistic experimentation by their team. In order to contribute to this pedagogical perspective, we developed a open source software with free distribution for video editing, which enables us to reconsider the practice and teaching methods for audiovisual editing. This article presents the general concepts that permeate the contemporary technology here called Uchronic Mountage and some possibilities in the audiovisual arts education. |
id |
UFMG-12_7865717087ae314f91c5e23496ea4059 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicos.ufmg.br:article/15497 |
network_acronym_str |
UFMG-12 |
network_name_str |
Pós (Universidade Federal de Minas Gerais. Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
UCRÔNICA: UMA TECNOLOGIA CONTEMPORÂNEA PARA O ENSINO DAS ARTES AUDIOVISUAISMontagem AudiovisualTempo UcrônicoTecnologias Contemporâneas.Audiovisual editingUchronic timeContemporary technologiesThere are several possible interlacings between contemporary technologies and art education, but it is important that the pedagogical project of the schools that launch this experiment seeks to constantlyencourage the appropriation of technologies for purposes of artistic experimentation by their team. In order to contribute to this pedagogical perspective, we developed a open source software with free distribution for video editing, which enables us to reconsider the practice and teaching methods for audiovisual editing. This article presents the general concepts that permeate the contemporary technology here called Uchronic Mountage and some possibilities in the audiovisual arts education.Há diversos entrelaçamentos possíveis entre tecnologias contemporânease o ensino de arte, porém é importante que o projeto pedagógico das escolas que se lançam a essa experimentação busque incentivar constantemente a apropriação de tecnologias com fins de experimentação artística por parte de sua equipe. Buscando contribuir com essa perspectiva pedagógica, desenvolvemos um software de código aberto e distribuição gratuita para a edição de vídeo, o qual possibilita reinventar a prática e as formas de ensino da montagem audiovisual. Este artigo apresenta os conceitos gerais que permeiam a tecnologia contemporânea da Montagem Ucrônica e algumas possibilidades no ensino das artes audiovisuais.Universidade Federal de Minas Gerais2017-11-22info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/revistapos/article/view/15497PÓS: Journal of the Arts Postgraduation Program at EBA/UFMG; V.7, N.14: nov.2017 - apr.2018; 61-71PÓS: Periódico del Programa de Posgrado en Artes de EBA/UFMG; V.7, N.14: nov.2017 - abr.2018; 61-71PÓS: Revista do Programa de Pós-graduação em Artes da EBA/UFMG; V.7, N.14: nov.2017 - abr.2018; 61-712238-20461982-9507reponame:Pós (Universidade Federal de Minas Gerais. Online)instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)instacron:UFMGporhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/revistapos/article/view/15497/pdfSouza, Leonardo Silvainfo:eu-repo/semantics/openAccess2020-07-24T18:17:54Zoai:periodicos.ufmg.br:article/15497Revistahttps://periodicos.ufmg.br/index.php/revistaposPUBhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/revistapos/oairevistapos.ppga@gmail.com2238-20461982-9507opendoar:2020-07-24T18:17:54Pós (Universidade Federal de Minas Gerais. Online) - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
UCRÔNICA: UMA TECNOLOGIA CONTEMPORÂNEA PARA O ENSINO DAS ARTES AUDIOVISUAIS |
title |
UCRÔNICA: UMA TECNOLOGIA CONTEMPORÂNEA PARA O ENSINO DAS ARTES AUDIOVISUAIS |
spellingShingle |
UCRÔNICA: UMA TECNOLOGIA CONTEMPORÂNEA PARA O ENSINO DAS ARTES AUDIOVISUAIS Souza, Leonardo Silva Montagem Audiovisual Tempo Ucrônico Tecnologias Contemporâneas. Audiovisual editing Uchronic time Contemporary technologies |
title_short |
UCRÔNICA: UMA TECNOLOGIA CONTEMPORÂNEA PARA O ENSINO DAS ARTES AUDIOVISUAIS |
title_full |
UCRÔNICA: UMA TECNOLOGIA CONTEMPORÂNEA PARA O ENSINO DAS ARTES AUDIOVISUAIS |
title_fullStr |
UCRÔNICA: UMA TECNOLOGIA CONTEMPORÂNEA PARA O ENSINO DAS ARTES AUDIOVISUAIS |
title_full_unstemmed |
UCRÔNICA: UMA TECNOLOGIA CONTEMPORÂNEA PARA O ENSINO DAS ARTES AUDIOVISUAIS |
title_sort |
UCRÔNICA: UMA TECNOLOGIA CONTEMPORÂNEA PARA O ENSINO DAS ARTES AUDIOVISUAIS |
author |
Souza, Leonardo Silva |
author_facet |
Souza, Leonardo Silva |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Souza, Leonardo Silva |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Montagem Audiovisual Tempo Ucrônico Tecnologias Contemporâneas. Audiovisual editing Uchronic time Contemporary technologies |
topic |
Montagem Audiovisual Tempo Ucrônico Tecnologias Contemporâneas. Audiovisual editing Uchronic time Contemporary technologies |
description |
There are several possible interlacings between contemporary technologies and art education, but it is important that the pedagogical project of the schools that launch this experiment seeks to constantlyencourage the appropriation of technologies for purposes of artistic experimentation by their team. In order to contribute to this pedagogical perspective, we developed a open source software with free distribution for video editing, which enables us to reconsider the practice and teaching methods for audiovisual editing. This article presents the general concepts that permeate the contemporary technology here called Uchronic Mountage and some possibilities in the audiovisual arts education. |
publishDate |
2017 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2017-11-22 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.ufmg.br/index.php/revistapos/article/view/15497 |
url |
https://periodicos.ufmg.br/index.php/revistapos/article/view/15497 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.ufmg.br/index.php/revistapos/article/view/15497/pdf |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Minas Gerais |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Minas Gerais |
dc.source.none.fl_str_mv |
PÓS: Journal of the Arts Postgraduation Program at EBA/UFMG; V.7, N.14: nov.2017 - apr.2018; 61-71 PÓS: Periódico del Programa de Posgrado en Artes de EBA/UFMG; V.7, N.14: nov.2017 - abr.2018; 61-71 PÓS: Revista do Programa de Pós-graduação em Artes da EBA/UFMG; V.7, N.14: nov.2017 - abr.2018; 61-71 2238-2046 1982-9507 reponame:Pós (Universidade Federal de Minas Gerais. Online) instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) instacron:UFMG |
instname_str |
Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) |
instacron_str |
UFMG |
institution |
UFMG |
reponame_str |
Pós (Universidade Federal de Minas Gerais. Online) |
collection |
Pós (Universidade Federal de Minas Gerais. Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Pós (Universidade Federal de Minas Gerais. Online) - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) |
repository.mail.fl_str_mv |
revistapos.ppga@gmail.com |
_version_ |
1797049080586698752 |