Catching Butterflies: Intertextuality as a biographical gesture in I’m Not There

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Silva, Daniel Oliveira
Data de Publicação: 2022
Outros Autores: Pereira, Ana Catarina dos Santos
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Pós (Universidade Federal de Minas Gerais. Online)
Texto Completo: https://periodicos.ufmg.br/index.php/revistapos/article/view/35184
Resumo: Released in 2007, the film I’m Not There can be defined as a network of intertextuality, woven by director Todd Haynes with the aim of analyzing, questioning and showing some new perspectives on Bob Dylan’s musical legacy. By putting concepts inherent in the study of intertextuality in dialogue with the tools of film analysis, this article intends to show how the director appropriates languages from biographic cinema devices (documentary, romantic drama, and interview) as a way to reflect on and translate audiovisually the singer-songwriter’s different personas. Through this process, and over 135 minutes of film, Haynes elevates I’m Not There from the status of simple imagetic portrait of Dylan’s work to a critical comment on the tradition of the biopics.
id UFMG-12_8d86e5f9bc803e020984f6240297faf6
oai_identifier_str oai:periodicos.ufmg.br:article/35184
network_acronym_str UFMG-12
network_name_str Pós (Universidade Federal de Minas Gerais. Online)
repository_id_str
spelling Catching Butterflies: Intertextuality as a biographical gesture in I’m Not ThereAtrapar mariposas: La intertextualidad como gesto biográfico en No Estoy AhíCapturando Borboletas: A intertextualidade como gesto biográfico em Não Estou LáNão Estou LáTodd HaynesintertextualidadeBob DylancinebiografiaI’m Not ThereTodd HaynesintertextualityBob DylanbiopicNo Estoy AhíTodd HaynesintertextualidadBob DylanbiopicReleased in 2007, the film I’m Not There can be defined as a network of intertextuality, woven by director Todd Haynes with the aim of analyzing, questioning and showing some new perspectives on Bob Dylan’s musical legacy. By putting concepts inherent in the study of intertextuality in dialogue with the tools of film analysis, this article intends to show how the director appropriates languages from biographic cinema devices (documentary, romantic drama, and interview) as a way to reflect on and translate audiovisually the singer-songwriter’s different personas. Through this process, and over 135 minutes of film, Haynes elevates I’m Not There from the status of simple imagetic portrait of Dylan’s work to a critical comment on the tradition of the biopics.Estrenada en 2007, la película No Estoy Ahí se puede definir como una red de intertextualidad, tejida por el director Todd Haynes con el objetivo de analizar, cuestionar y dar a conocer nuevos puntos de vista sobre la obra del músico Bob Dylan. Al poner conceptos inherentes al estudio de esta intertextualidad en diálogo con herramientas de análisis fílmico, esta reflexión busca demonstrar cómo el cineasta se apropia de los lenguajes de los dispositivos biográficos del cine (documental, drama romántico y entrevista) para reflexionar y traducir audiovisualmente las distintas personalidades del cantante. En este proceso, y en 135 minutos de película, Haynes eleva No Estou Ahí del estatuto de mero retrato imaginario del legado de Dylan a comentario crítico sobre la tradición de las biografías.Lançado em 2007, o filme Não Estou Lá pode ser definido como uma rede de intertextualidades, tecidas pelo realizador Todd Haynes com o intuito de analisar, questionar e dar a conhecer novos pontos de vista sobre a obra do músico Bob Dylan. Ao colocar os conceitos inerentes ao estudo dessa intertextualidade em diálogo com as ferramentas de análise fílmica, a presente reflexão procura demonstrar o modo como o cineasta se apropria das linguagens dos dispositivos biográficos do cinema (documentário, drama romântico e entrevista) para refletir e traduzir audiovisualmente as diversas personas do cantor. Neste processo, e ao longo de 135 minutos de filme, Haynes eleva Não Estou Lá do estatuto de mero retrato imagético do legado de Dylan a comentário crítico sobre a tradição das cinebiografias.Universidade Federal de Minas Gerais2022-04-28info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/revistapos/article/view/3518410.35699/2237-5864.2022.35184PÓS: Journal of the Arts Postgraduation Program at EBA/UFMG; Vol. 12 No. 24 (2022): Film Analysis; 75-99PÓS: Periódico del Programa de Posgrado en Artes de EBA/UFMG; Vol. 12 Núm. 24 (2022): Análisis de películas; 75-99PÓS: Revista do Programa de Pós-graduação em Artes da EBA/UFMG; v. 12 n. 24 (2022): Jan-Abril - Análise Fílmica; 75-992238-20461982-9507reponame:Pós (Universidade Federal de Minas Gerais. Online)instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)instacron:UFMGporhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/revistapos/article/view/35184/30343Copyright (c) 2022 Daniel Oliveira Silva, Ana Catarina Pereirahttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessSilva, Daniel OliveiraPereira, Ana Catarina dos Santos2022-07-19T21:07:06Zoai:periodicos.ufmg.br:article/35184Revistahttps://periodicos.ufmg.br/index.php/revistaposPUBhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/revistapos/oairevistapos.ppga@gmail.com2238-20461982-9507opendoar:2022-07-19T21:07:06Pós (Universidade Federal de Minas Gerais. Online) - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)false
dc.title.none.fl_str_mv Catching Butterflies: Intertextuality as a biographical gesture in I’m Not There
Atrapar mariposas: La intertextualidad como gesto biográfico en No Estoy Ahí
Capturando Borboletas: A intertextualidade como gesto biográfico em Não Estou Lá
title Catching Butterflies: Intertextuality as a biographical gesture in I’m Not There
spellingShingle Catching Butterflies: Intertextuality as a biographical gesture in I’m Not There
Silva, Daniel Oliveira
Não Estou Lá
Todd Haynes
intertextualidade
Bob Dylan
cinebiografia
I’m Not There
Todd Haynes
intertextuality
Bob Dylan
biopic
No Estoy Ahí
Todd Haynes
intertextualidad
Bob Dylan
biopic
title_short Catching Butterflies: Intertextuality as a biographical gesture in I’m Not There
title_full Catching Butterflies: Intertextuality as a biographical gesture in I’m Not There
title_fullStr Catching Butterflies: Intertextuality as a biographical gesture in I’m Not There
title_full_unstemmed Catching Butterflies: Intertextuality as a biographical gesture in I’m Not There
title_sort Catching Butterflies: Intertextuality as a biographical gesture in I’m Not There
author Silva, Daniel Oliveira
author_facet Silva, Daniel Oliveira
Pereira, Ana Catarina dos Santos
author_role author
author2 Pereira, Ana Catarina dos Santos
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Silva, Daniel Oliveira
Pereira, Ana Catarina dos Santos
dc.subject.por.fl_str_mv Não Estou Lá
Todd Haynes
intertextualidade
Bob Dylan
cinebiografia
I’m Not There
Todd Haynes
intertextuality
Bob Dylan
biopic
No Estoy Ahí
Todd Haynes
intertextualidad
Bob Dylan
biopic
topic Não Estou Lá
Todd Haynes
intertextualidade
Bob Dylan
cinebiografia
I’m Not There
Todd Haynes
intertextuality
Bob Dylan
biopic
No Estoy Ahí
Todd Haynes
intertextualidad
Bob Dylan
biopic
description Released in 2007, the film I’m Not There can be defined as a network of intertextuality, woven by director Todd Haynes with the aim of analyzing, questioning and showing some new perspectives on Bob Dylan’s musical legacy. By putting concepts inherent in the study of intertextuality in dialogue with the tools of film analysis, this article intends to show how the director appropriates languages from biographic cinema devices (documentary, romantic drama, and interview) as a way to reflect on and translate audiovisually the singer-songwriter’s different personas. Through this process, and over 135 minutes of film, Haynes elevates I’m Not There from the status of simple imagetic portrait of Dylan’s work to a critical comment on the tradition of the biopics.
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-04-28
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.ufmg.br/index.php/revistapos/article/view/35184
10.35699/2237-5864.2022.35184
url https://periodicos.ufmg.br/index.php/revistapos/article/view/35184
identifier_str_mv 10.35699/2237-5864.2022.35184
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.ufmg.br/index.php/revistapos/article/view/35184/30343
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2022 Daniel Oliveira Silva, Ana Catarina Pereira
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2022 Daniel Oliveira Silva, Ana Catarina Pereira
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Minas Gerais
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Minas Gerais
dc.source.none.fl_str_mv PÓS: Journal of the Arts Postgraduation Program at EBA/UFMG; Vol. 12 No. 24 (2022): Film Analysis; 75-99
PÓS: Periódico del Programa de Posgrado en Artes de EBA/UFMG; Vol. 12 Núm. 24 (2022): Análisis de películas; 75-99
PÓS: Revista do Programa de Pós-graduação em Artes da EBA/UFMG; v. 12 n. 24 (2022): Jan-Abril - Análise Fílmica; 75-99
2238-2046
1982-9507
reponame:Pós (Universidade Federal de Minas Gerais. Online)
instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
instacron:UFMG
instname_str Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
instacron_str UFMG
institution UFMG
reponame_str Pós (Universidade Federal de Minas Gerais. Online)
collection Pós (Universidade Federal de Minas Gerais. Online)
repository.name.fl_str_mv Pós (Universidade Federal de Minas Gerais. Online) - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
repository.mail.fl_str_mv revistapos.ppga@gmail.com
_version_ 1797049081740132352