Catching Butterflies: Intertextuality as a biographical gesture in I’m Not There
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2022 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Pós (Universidade Federal de Minas Gerais. Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.ufmg.br/index.php/revistapos/article/view/35184 |
Resumo: | Released in 2007, the film I’m Not There can be defined as a network of intertextuality, woven by director Todd Haynes with the aim of analyzing, questioning and showing some new perspectives on Bob Dylan’s musical legacy. By putting concepts inherent in the study of intertextuality in dialogue with the tools of film analysis, this article intends to show how the director appropriates languages from biographic cinema devices (documentary, romantic drama, and interview) as a way to reflect on and translate audiovisually the singer-songwriter’s different personas. Through this process, and over 135 minutes of film, Haynes elevates I’m Not There from the status of simple imagetic portrait of Dylan’s work to a critical comment on the tradition of the biopics. |
id |
UFMG-12_8d86e5f9bc803e020984f6240297faf6 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicos.ufmg.br:article/35184 |
network_acronym_str |
UFMG-12 |
network_name_str |
Pós (Universidade Federal de Minas Gerais. Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Catching Butterflies: Intertextuality as a biographical gesture in I’m Not ThereAtrapar mariposas: La intertextualidad como gesto biográfico en No Estoy AhíCapturando Borboletas: A intertextualidade como gesto biográfico em Não Estou LáNão Estou LáTodd HaynesintertextualidadeBob DylancinebiografiaI’m Not ThereTodd HaynesintertextualityBob DylanbiopicNo Estoy AhíTodd HaynesintertextualidadBob DylanbiopicReleased in 2007, the film I’m Not There can be defined as a network of intertextuality, woven by director Todd Haynes with the aim of analyzing, questioning and showing some new perspectives on Bob Dylan’s musical legacy. By putting concepts inherent in the study of intertextuality in dialogue with the tools of film analysis, this article intends to show how the director appropriates languages from biographic cinema devices (documentary, romantic drama, and interview) as a way to reflect on and translate audiovisually the singer-songwriter’s different personas. Through this process, and over 135 minutes of film, Haynes elevates I’m Not There from the status of simple imagetic portrait of Dylan’s work to a critical comment on the tradition of the biopics.Estrenada en 2007, la película No Estoy Ahí se puede definir como una red de intertextualidad, tejida por el director Todd Haynes con el objetivo de analizar, cuestionar y dar a conocer nuevos puntos de vista sobre la obra del músico Bob Dylan. Al poner conceptos inherentes al estudio de esta intertextualidad en diálogo con herramientas de análisis fílmico, esta reflexión busca demonstrar cómo el cineasta se apropia de los lenguajes de los dispositivos biográficos del cine (documental, drama romántico y entrevista) para reflexionar y traducir audiovisualmente las distintas personalidades del cantante. En este proceso, y en 135 minutos de película, Haynes eleva No Estou Ahí del estatuto de mero retrato imaginario del legado de Dylan a comentario crítico sobre la tradición de las biografías.Lançado em 2007, o filme Não Estou Lá pode ser definido como uma rede de intertextualidades, tecidas pelo realizador Todd Haynes com o intuito de analisar, questionar e dar a conhecer novos pontos de vista sobre a obra do músico Bob Dylan. Ao colocar os conceitos inerentes ao estudo dessa intertextualidade em diálogo com as ferramentas de análise fílmica, a presente reflexão procura demonstrar o modo como o cineasta se apropria das linguagens dos dispositivos biográficos do cinema (documentário, drama romântico e entrevista) para refletir e traduzir audiovisualmente as diversas personas do cantor. Neste processo, e ao longo de 135 minutos de filme, Haynes eleva Não Estou Lá do estatuto de mero retrato imagético do legado de Dylan a comentário crítico sobre a tradição das cinebiografias.Universidade Federal de Minas Gerais2022-04-28info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/revistapos/article/view/3518410.35699/2237-5864.2022.35184PÓS: Journal of the Arts Postgraduation Program at EBA/UFMG; Vol. 12 No. 24 (2022): Film Analysis; 75-99PÓS: Periódico del Programa de Posgrado en Artes de EBA/UFMG; Vol. 12 Núm. 24 (2022): Análisis de películas; 75-99PÓS: Revista do Programa de Pós-graduação em Artes da EBA/UFMG; v. 12 n. 24 (2022): Jan-Abril - Análise Fílmica; 75-992238-20461982-9507reponame:Pós (Universidade Federal de Minas Gerais. Online)instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)instacron:UFMGporhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/revistapos/article/view/35184/30343Copyright (c) 2022 Daniel Oliveira Silva, Ana Catarina Pereirahttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessSilva, Daniel OliveiraPereira, Ana Catarina dos Santos2022-07-19T21:07:06Zoai:periodicos.ufmg.br:article/35184Revistahttps://periodicos.ufmg.br/index.php/revistaposPUBhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/revistapos/oairevistapos.ppga@gmail.com2238-20461982-9507opendoar:2022-07-19T21:07:06Pós (Universidade Federal de Minas Gerais. Online) - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Catching Butterflies: Intertextuality as a biographical gesture in I’m Not There Atrapar mariposas: La intertextualidad como gesto biográfico en No Estoy Ahí Capturando Borboletas: A intertextualidade como gesto biográfico em Não Estou Lá |
title |
Catching Butterflies: Intertextuality as a biographical gesture in I’m Not There |
spellingShingle |
Catching Butterflies: Intertextuality as a biographical gesture in I’m Not There Silva, Daniel Oliveira Não Estou Lá Todd Haynes intertextualidade Bob Dylan cinebiografia I’m Not There Todd Haynes intertextuality Bob Dylan biopic No Estoy Ahí Todd Haynes intertextualidad Bob Dylan biopic |
title_short |
Catching Butterflies: Intertextuality as a biographical gesture in I’m Not There |
title_full |
Catching Butterflies: Intertextuality as a biographical gesture in I’m Not There |
title_fullStr |
Catching Butterflies: Intertextuality as a biographical gesture in I’m Not There |
title_full_unstemmed |
Catching Butterflies: Intertextuality as a biographical gesture in I’m Not There |
title_sort |
Catching Butterflies: Intertextuality as a biographical gesture in I’m Not There |
author |
Silva, Daniel Oliveira |
author_facet |
Silva, Daniel Oliveira Pereira, Ana Catarina dos Santos |
author_role |
author |
author2 |
Pereira, Ana Catarina dos Santos |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Silva, Daniel Oliveira Pereira, Ana Catarina dos Santos |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Não Estou Lá Todd Haynes intertextualidade Bob Dylan cinebiografia I’m Not There Todd Haynes intertextuality Bob Dylan biopic No Estoy Ahí Todd Haynes intertextualidad Bob Dylan biopic |
topic |
Não Estou Lá Todd Haynes intertextualidade Bob Dylan cinebiografia I’m Not There Todd Haynes intertextuality Bob Dylan biopic No Estoy Ahí Todd Haynes intertextualidad Bob Dylan biopic |
description |
Released in 2007, the film I’m Not There can be defined as a network of intertextuality, woven by director Todd Haynes with the aim of analyzing, questioning and showing some new perspectives on Bob Dylan’s musical legacy. By putting concepts inherent in the study of intertextuality in dialogue with the tools of film analysis, this article intends to show how the director appropriates languages from biographic cinema devices (documentary, romantic drama, and interview) as a way to reflect on and translate audiovisually the singer-songwriter’s different personas. Through this process, and over 135 minutes of film, Haynes elevates I’m Not There from the status of simple imagetic portrait of Dylan’s work to a critical comment on the tradition of the biopics. |
publishDate |
2022 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2022-04-28 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.ufmg.br/index.php/revistapos/article/view/35184 10.35699/2237-5864.2022.35184 |
url |
https://periodicos.ufmg.br/index.php/revistapos/article/view/35184 |
identifier_str_mv |
10.35699/2237-5864.2022.35184 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.ufmg.br/index.php/revistapos/article/view/35184/30343 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2022 Daniel Oliveira Silva, Ana Catarina Pereira https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2022 Daniel Oliveira Silva, Ana Catarina Pereira https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Minas Gerais |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Minas Gerais |
dc.source.none.fl_str_mv |
PÓS: Journal of the Arts Postgraduation Program at EBA/UFMG; Vol. 12 No. 24 (2022): Film Analysis; 75-99 PÓS: Periódico del Programa de Posgrado en Artes de EBA/UFMG; Vol. 12 Núm. 24 (2022): Análisis de películas; 75-99 PÓS: Revista do Programa de Pós-graduação em Artes da EBA/UFMG; v. 12 n. 24 (2022): Jan-Abril - Análise Fílmica; 75-99 2238-2046 1982-9507 reponame:Pós (Universidade Federal de Minas Gerais. Online) instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) instacron:UFMG |
instname_str |
Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) |
instacron_str |
UFMG |
institution |
UFMG |
reponame_str |
Pós (Universidade Federal de Minas Gerais. Online) |
collection |
Pós (Universidade Federal de Minas Gerais. Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Pós (Universidade Federal de Minas Gerais. Online) - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) |
repository.mail.fl_str_mv |
revistapos.ppga@gmail.com |
_version_ |
1797049081740132352 |