Una giornata particolare (1977): cinema, art and humor against totalitarian language
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2022 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Pós (Universidade Federal de Minas Gerais. Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.ufmg.br/index.php/revistapos/article/view/36147 |
Resumo: | In this article, is proposed an analysis of the film Una giornata particolare (1977), directed by Ettore Scola, highlighting elements of its aesthetic construction related to the historical and political moment in Fascist Italy (1922-1943). By approaching this period in the diegetic plane, the film highlights May 6, 1938, when Hitler and Mussolini met in Rome, showing how totalitarian culture and its symbols penetrate the daily lives of the characters. In general, the work points to the fundamental role of art and humor as possibilities of resistance to totalitarian language. From Arendt (2012), Adorno (2003; 2019), Faye (2009), among others, concepts such as “totalitarian personality” and “totalitarianism” are discussed, seeking a dialogue between cinema, politics and society. |
id |
UFMG-12_9d50f8da50e6e4547e46e7f4d1b33a26 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicos.ufmg.br:article/36147 |
network_acronym_str |
UFMG-12 |
network_name_str |
Pós (Universidade Federal de Minas Gerais. Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Una giornata particolare (1977): cinema, art and humor against totalitarian languageUna giornata particolare (1977): cine, arte y humor contra el lenguaje totalitarioUna giornata particolare (1977): cinema, arte e humor contra a linguagem totalitáriaTotalitarismoUna giornata particolareAnálise fílmicaTotalitarianismUna giornata particolareFilm analysisTotalitarismoUna giornata particolareAnálisis de películasIn this article, is proposed an analysis of the film Una giornata particolare (1977), directed by Ettore Scola, highlighting elements of its aesthetic construction related to the historical and political moment in Fascist Italy (1922-1943). By approaching this period in the diegetic plane, the film highlights May 6, 1938, when Hitler and Mussolini met in Rome, showing how totalitarian culture and its symbols penetrate the daily lives of the characters. In general, the work points to the fundamental role of art and humor as possibilities of resistance to totalitarian language. From Arendt (2012), Adorno (2003; 2019), Faye (2009), among others, concepts such as “totalitarian personality” and “totalitarianism” are discussed, seeking a dialogue between cinema, politics and society.En este artículo se propone un análisis de la película Una giornata particolare (1977), de Ettore Scola, destacando su construcción estética, su relación con el momento histórico y político de la Italia fascista (1922-1943). Al abordar este período en el plano diegético, la película destaca el 6 de mayo de 1938, cuando Hitler y Mussolini se encontraron en Roma, mostrando cómo la cultura totalitaria, sus símbolos penetran en la vida cotidiana de los personajes. En general, la obra apunta al papel fundamental del arte y el humor como posibilidades de resistencia al lenguaje totalitario. A partir de Arendt (2012), Adorno (2003; 2019), Faye (2009), entre otros, se discuten conceptos como “personalidad totalitaria”, “totalitarismo”, buscando un diálogo entre cine, política y sociedad.Neste artigo, propõe-se a análise do filme Una giornata particolare (1977), dirigido por Ettore Scola, evidenciando elementos de sua construção estética relacionados ao momento histórico e político da Itália Fascista (1922-1943). Ao abordar no plano diegético este período, o filme destaca o dia 6 de maio de 1938, momento em que Hitler e Mussolini se encontram em Roma, mostrando como a cultura totalitária e seus símbolos penetram o cotidiano das personagens. Em geral, a obra aponta o papel fundamental da arte e do humor como possibilidades de resistência à linguagem totalitária. A partir de Arendt (2012), Adorno (2003; 2019), Faye (2009), dentre outros, discute-se conceitos como “personalidade totalitária” e “totalitarismo”, buscando o diálogo entre cinema, política e sociedade.Universidade Federal de Minas Gerais2022-04-28info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/revistapos/article/view/3614710.35699/2237-5864.2022.36147PÓS: Journal of the Arts Postgraduation Program at EBA/UFMG; Vol. 12 No. 24 (2022): Film Analysis; 124-141PÓS: Periódico del Programa de Posgrado en Artes de EBA/UFMG; Vol. 12 Núm. 24 (2022): Análisis de películas; 124-141PÓS: Revista do Programa de Pós-graduação em Artes da EBA/UFMG; v. 12 n. 24 (2022): Jan-Abril - Análise Fílmica; 124-1412238-20461982-9507reponame:Pós (Universidade Federal de Minas Gerais. Online)instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)instacron:UFMGporhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/revistapos/article/view/36147/30333Copyright (c) 2022 Volmir Cardoso Pereira, Keyla Andrea Santiago Oliveirahttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessPereira, Volmir CardosoOliveira, Keyla Andrea Santiago 2022-07-19T21:08:58Zoai:periodicos.ufmg.br:article/36147Revistahttps://periodicos.ufmg.br/index.php/revistaposPUBhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/revistapos/oairevistapos.ppga@gmail.com2238-20461982-9507opendoar:2022-07-19T21:08:58Pós (Universidade Federal de Minas Gerais. Online) - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Una giornata particolare (1977): cinema, art and humor against totalitarian language Una giornata particolare (1977): cine, arte y humor contra el lenguaje totalitario Una giornata particolare (1977): cinema, arte e humor contra a linguagem totalitária |
title |
Una giornata particolare (1977): cinema, art and humor against totalitarian language |
spellingShingle |
Una giornata particolare (1977): cinema, art and humor against totalitarian language Pereira, Volmir Cardoso Totalitarismo Una giornata particolare Análise fílmica Totalitarianism Una giornata particolare Film analysis Totalitarismo Una giornata particolare Análisis de películas |
title_short |
Una giornata particolare (1977): cinema, art and humor against totalitarian language |
title_full |
Una giornata particolare (1977): cinema, art and humor against totalitarian language |
title_fullStr |
Una giornata particolare (1977): cinema, art and humor against totalitarian language |
title_full_unstemmed |
Una giornata particolare (1977): cinema, art and humor against totalitarian language |
title_sort |
Una giornata particolare (1977): cinema, art and humor against totalitarian language |
author |
Pereira, Volmir Cardoso |
author_facet |
Pereira, Volmir Cardoso Oliveira, Keyla Andrea Santiago |
author_role |
author |
author2 |
Oliveira, Keyla Andrea Santiago |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Pereira, Volmir Cardoso Oliveira, Keyla Andrea Santiago |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Totalitarismo Una giornata particolare Análise fílmica Totalitarianism Una giornata particolare Film analysis Totalitarismo Una giornata particolare Análisis de películas |
topic |
Totalitarismo Una giornata particolare Análise fílmica Totalitarianism Una giornata particolare Film analysis Totalitarismo Una giornata particolare Análisis de películas |
description |
In this article, is proposed an analysis of the film Una giornata particolare (1977), directed by Ettore Scola, highlighting elements of its aesthetic construction related to the historical and political moment in Fascist Italy (1922-1943). By approaching this period in the diegetic plane, the film highlights May 6, 1938, when Hitler and Mussolini met in Rome, showing how totalitarian culture and its symbols penetrate the daily lives of the characters. In general, the work points to the fundamental role of art and humor as possibilities of resistance to totalitarian language. From Arendt (2012), Adorno (2003; 2019), Faye (2009), among others, concepts such as “totalitarian personality” and “totalitarianism” are discussed, seeking a dialogue between cinema, politics and society. |
publishDate |
2022 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2022-04-28 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.ufmg.br/index.php/revistapos/article/view/36147 10.35699/2237-5864.2022.36147 |
url |
https://periodicos.ufmg.br/index.php/revistapos/article/view/36147 |
identifier_str_mv |
10.35699/2237-5864.2022.36147 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.ufmg.br/index.php/revistapos/article/view/36147/30333 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2022 Volmir Cardoso Pereira, Keyla Andrea Santiago Oliveira https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2022 Volmir Cardoso Pereira, Keyla Andrea Santiago Oliveira https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Minas Gerais |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Minas Gerais |
dc.source.none.fl_str_mv |
PÓS: Journal of the Arts Postgraduation Program at EBA/UFMG; Vol. 12 No. 24 (2022): Film Analysis; 124-141 PÓS: Periódico del Programa de Posgrado en Artes de EBA/UFMG; Vol. 12 Núm. 24 (2022): Análisis de películas; 124-141 PÓS: Revista do Programa de Pós-graduação em Artes da EBA/UFMG; v. 12 n. 24 (2022): Jan-Abril - Análise Fílmica; 124-141 2238-2046 1982-9507 reponame:Pós (Universidade Federal de Minas Gerais. Online) instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) instacron:UFMG |
instname_str |
Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) |
instacron_str |
UFMG |
institution |
UFMG |
reponame_str |
Pós (Universidade Federal de Minas Gerais. Online) |
collection |
Pós (Universidade Federal de Minas Gerais. Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Pós (Universidade Federal de Minas Gerais. Online) - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) |
repository.mail.fl_str_mv |
revistapos.ppga@gmail.com |
_version_ |
1797049081769492480 |