Una giornata particolare (1977): cinema, art and humor against totalitarian language

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Pereira, Volmir Cardoso
Data de Publicação: 2022
Outros Autores: Oliveira, Keyla Andrea Santiago
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Pós (Universidade Federal de Minas Gerais. Online)
Texto Completo: https://periodicos.ufmg.br/index.php/revistapos/article/view/36147
Resumo: In this article, is proposed an analysis of the film Una giornata particolare (1977), directed by Ettore Scola, highlighting elements of its aesthetic construction related to the historical and political moment in Fascist Italy (1922-1943). By approaching this period in the diegetic plane, the film highlights May 6, 1938, when Hitler and Mussolini met in Rome, showing how totalitarian culture and its symbols penetrate the daily lives of the characters. In general, the work points to the fundamental role of art and humor as possibilities of resistance to totalitarian language. From Arendt (2012), Adorno (2003; 2019), Faye (2009), among others, concepts such as “totalitarian personality” and “totalitarianism” are discussed, seeking a dialogue between cinema, politics and society.
id UFMG-12_9d50f8da50e6e4547e46e7f4d1b33a26
oai_identifier_str oai:periodicos.ufmg.br:article/36147
network_acronym_str UFMG-12
network_name_str Pós (Universidade Federal de Minas Gerais. Online)
repository_id_str
spelling Una giornata particolare (1977): cinema, art and humor against totalitarian languageUna giornata particolare (1977): cine, arte y humor contra el lenguaje totalitarioUna giornata particolare (1977): cinema, arte e humor contra a linguagem totalitáriaTotalitarismoUna giornata particolareAnálise fílmicaTotalitarianismUna giornata particolareFilm analysisTotalitarismoUna giornata particolareAnálisis de películasIn this article, is proposed an analysis of the film Una giornata particolare (1977), directed by Ettore Scola, highlighting elements of its aesthetic construction related to the historical and political moment in Fascist Italy (1922-1943). By approaching this period in the diegetic plane, the film highlights May 6, 1938, when Hitler and Mussolini met in Rome, showing how totalitarian culture and its symbols penetrate the daily lives of the characters. In general, the work points to the fundamental role of art and humor as possibilities of resistance to totalitarian language. From Arendt (2012), Adorno (2003; 2019), Faye (2009), among others, concepts such as “totalitarian personality” and “totalitarianism” are discussed, seeking a dialogue between cinema, politics and society.En este artículo se propone un análisis de la película Una giornata particolare (1977), de Ettore Scola, destacando su construcción estética, su relación con el momento histórico y político de la Italia fascista (1922-1943). Al abordar este período en el plano diegético, la película destaca el 6 de mayo de 1938, cuando Hitler y Mussolini se encontraron en Roma, mostrando cómo la cultura totalitaria, sus símbolos penetran en la vida cotidiana de los personajes. En general, la obra apunta al papel fundamental del arte y el humor como posibilidades de resistencia al lenguaje totalitario. A partir de Arendt (2012), Adorno (2003; 2019), Faye (2009), entre otros, se discuten conceptos como “personalidad totalitaria”, “totalitarismo”, buscando un diálogo entre cine, política y sociedad.Neste artigo, propõe-se a análise do filme Una giornata particolare (1977), dirigido por Ettore Scola, evidenciando elementos de sua construção estética relacionados ao momento histórico e político da Itália Fascista (1922-1943). Ao abordar no plano diegético este período, o filme destaca o dia 6 de maio de 1938, momento em que Hitler e Mussolini se encontram em Roma, mostrando como a cultura totalitária e seus símbolos penetram o cotidiano das personagens. Em geral, a obra aponta o papel fundamental da arte e do humor como possibilidades de resistência à linguagem totalitária. A partir de Arendt (2012), Adorno (2003; 2019), Faye (2009), dentre outros, discute-se conceitos como “personalidade totalitária” e “totalitarismo”, buscando o diálogo entre cinema, política e sociedade.Universidade Federal de Minas Gerais2022-04-28info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/revistapos/article/view/3614710.35699/2237-5864.2022.36147PÓS: Journal of the Arts Postgraduation Program at EBA/UFMG; Vol. 12 No. 24 (2022): Film Analysis; 124-141PÓS: Periódico del Programa de Posgrado en Artes de EBA/UFMG; Vol. 12 Núm. 24 (2022): Análisis de películas; 124-141PÓS: Revista do Programa de Pós-graduação em Artes da EBA/UFMG; v. 12 n. 24 (2022): Jan-Abril - Análise Fílmica; 124-1412238-20461982-9507reponame:Pós (Universidade Federal de Minas Gerais. Online)instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)instacron:UFMGporhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/revistapos/article/view/36147/30333Copyright (c) 2022 Volmir Cardoso Pereira, Keyla Andrea Santiago Oliveirahttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessPereira, Volmir CardosoOliveira, Keyla Andrea Santiago 2022-07-19T21:08:58Zoai:periodicos.ufmg.br:article/36147Revistahttps://periodicos.ufmg.br/index.php/revistaposPUBhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/revistapos/oairevistapos.ppga@gmail.com2238-20461982-9507opendoar:2022-07-19T21:08:58Pós (Universidade Federal de Minas Gerais. Online) - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)false
dc.title.none.fl_str_mv Una giornata particolare (1977): cinema, art and humor against totalitarian language
Una giornata particolare (1977): cine, arte y humor contra el lenguaje totalitario
Una giornata particolare (1977): cinema, arte e humor contra a linguagem totalitária
title Una giornata particolare (1977): cinema, art and humor against totalitarian language
spellingShingle Una giornata particolare (1977): cinema, art and humor against totalitarian language
Pereira, Volmir Cardoso
Totalitarismo
Una giornata particolare
Análise fílmica
Totalitarianism
Una giornata particolare
Film analysis
Totalitarismo
Una giornata particolare
Análisis de películas
title_short Una giornata particolare (1977): cinema, art and humor against totalitarian language
title_full Una giornata particolare (1977): cinema, art and humor against totalitarian language
title_fullStr Una giornata particolare (1977): cinema, art and humor against totalitarian language
title_full_unstemmed Una giornata particolare (1977): cinema, art and humor against totalitarian language
title_sort Una giornata particolare (1977): cinema, art and humor against totalitarian language
author Pereira, Volmir Cardoso
author_facet Pereira, Volmir Cardoso
Oliveira, Keyla Andrea Santiago
author_role author
author2 Oliveira, Keyla Andrea Santiago
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Pereira, Volmir Cardoso
Oliveira, Keyla Andrea Santiago
dc.subject.por.fl_str_mv Totalitarismo
Una giornata particolare
Análise fílmica
Totalitarianism
Una giornata particolare
Film analysis
Totalitarismo
Una giornata particolare
Análisis de películas
topic Totalitarismo
Una giornata particolare
Análise fílmica
Totalitarianism
Una giornata particolare
Film analysis
Totalitarismo
Una giornata particolare
Análisis de películas
description In this article, is proposed an analysis of the film Una giornata particolare (1977), directed by Ettore Scola, highlighting elements of its aesthetic construction related to the historical and political moment in Fascist Italy (1922-1943). By approaching this period in the diegetic plane, the film highlights May 6, 1938, when Hitler and Mussolini met in Rome, showing how totalitarian culture and its symbols penetrate the daily lives of the characters. In general, the work points to the fundamental role of art and humor as possibilities of resistance to totalitarian language. From Arendt (2012), Adorno (2003; 2019), Faye (2009), among others, concepts such as “totalitarian personality” and “totalitarianism” are discussed, seeking a dialogue between cinema, politics and society.
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-04-28
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.ufmg.br/index.php/revistapos/article/view/36147
10.35699/2237-5864.2022.36147
url https://periodicos.ufmg.br/index.php/revistapos/article/view/36147
identifier_str_mv 10.35699/2237-5864.2022.36147
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.ufmg.br/index.php/revistapos/article/view/36147/30333
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2022 Volmir Cardoso Pereira, Keyla Andrea Santiago Oliveira
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2022 Volmir Cardoso Pereira, Keyla Andrea Santiago Oliveira
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Minas Gerais
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Minas Gerais
dc.source.none.fl_str_mv PÓS: Journal of the Arts Postgraduation Program at EBA/UFMG; Vol. 12 No. 24 (2022): Film Analysis; 124-141
PÓS: Periódico del Programa de Posgrado en Artes de EBA/UFMG; Vol. 12 Núm. 24 (2022): Análisis de películas; 124-141
PÓS: Revista do Programa de Pós-graduação em Artes da EBA/UFMG; v. 12 n. 24 (2022): Jan-Abril - Análise Fílmica; 124-141
2238-2046
1982-9507
reponame:Pós (Universidade Federal de Minas Gerais. Online)
instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
instacron:UFMG
instname_str Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
instacron_str UFMG
institution UFMG
reponame_str Pós (Universidade Federal de Minas Gerais. Online)
collection Pós (Universidade Federal de Minas Gerais. Online)
repository.name.fl_str_mv Pós (Universidade Federal de Minas Gerais. Online) - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
repository.mail.fl_str_mv revistapos.ppga@gmail.com
_version_ 1797049081769492480