Queer language and the demystification of the monumental

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Thürler, Djalma
Data de Publicação: 2023
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Pós (Universidade Federal de Minas Gerais. Online)
Texto Completo: https://periodicos.ufmg.br/index.php/revistapos/article/view/41723
Resumo: From the idea that the functions of academic writing are inscribed in normative practicesand cannot exist beyond the boundaries of conventional, or to use a more appropriateterm, “straight” practices, the author articulates the notion of queer writing for scientificproduction in the arts. Based on a methodological approach involving scavenger methodology (Halberstam), the concept of “sublime in the banal”, by Denilson Lopes (2007)and the “desaquendação” of coloniality the text, by investing in new logics and innovative approaches, finds ways to resist the normalization of dominant discourses in the classroom and claims a sense of agency in and through writing, which ultimately functions to silence dissenting voices.
id UFMG-12_ae94edef1643ad14d7b051836a4ff199
oai_identifier_str oai:periodicos.ufmg.br:article/41723
network_acronym_str UFMG-12
network_name_str Pós (Universidade Federal de Minas Gerais. Online)
repository_id_str
spelling Queer language and the demystification of the monumentalEl lenguaje queer y la desmitificación de lo monumentalA linguagem queer e a desmistificação do monumental Teoria queerartesescrita acadêmicaperformanceteoría queerartesescritura académicaperformancequeer theoryartsacademic writingperformanceFrom the idea that the functions of academic writing are inscribed in normative practicesand cannot exist beyond the boundaries of conventional, or to use a more appropriateterm, “straight” practices, the author articulates the notion of queer writing for scientificproduction in the arts. Based on a methodological approach involving scavenger methodology (Halberstam), the concept of “sublime in the banal”, by Denilson Lopes (2007)and the “desaquendação” of coloniality the text, by investing in new logics and innovative approaches, finds ways to resist the normalization of dominant discourses in the classroom and claims a sense of agency in and through writing, which ultimately functions to silence dissenting voices.A partir de la idea de que las funciones de la escritura académica están inscritas en prácticas normativas y no pueden existir más allá de los límites de las prácticas convencionales, o para usar un término más apropiado, “heterosexuales”, el autor articula la noción de escritura queer para la producción científica en artes. A partir de un enfoque metodológico que implica la scavenger methodology (Halberstam), el concepto de lo “sublime en lo banal” de Denilson Lopes (2007) y el “desaquendação” de la colonialidad, el texto, al invertir en nuevas lógicas y enfoques innovadores, encuentra formas de resistir la normalización de los discursos dominantes en el aula y reclama un sentido de agencia en y a través de la escritura, que en última instancia funciona para silenciar las voces disidentes.  A partir da ideia de que as funções de escrita acadêmica estão inscritas em práticas normativas e não podem existir para além das fronteiras das práticas convencionais, ou para usar um termo mais adequado, “heterossexuais”, a autora articula a noção de escrita queer para a produção científica em artes. A partir de uma abordagem metodológica que envolve a scavenger methodology (Halberstam), o conceito de “sublime no banal”, de Denilson Lopes (2007) e a “desaquendação” da colonialidade, o texto, ao investir em novas lógicas e abordagens inovadoras, encontra formas de resistir à normalização dos discursos dominantes na sala de aula e reivindica um sentido de agência na e através da escrita, que em última análise, funciona para silenciar vozes dissidentes.Universidade Federal de Minas Gerais2023-04-06info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/revistapos/article/view/4172310.35699/2237-5864.2023.41723PÓS: Journal of the Arts Postgraduation Program at EBA/UFMG; Vol. 13 No. 27 (2023): Jan-Abril - Teoria Queer/cuir e o ensino de Arte; 73-90PÓS: Periódico del Programa de Posgrado en Artes de EBA/UFMG; Vol. 13 Núm. 27 (2023): Jan-Abril - Teoria Queer/cuir e o ensino de Arte; 73-90PÓS: Revista do Programa de Pós-graduação em Artes da EBA/UFMG; v. 13 n. 27 (2023): Jan-Abril - Teoria Queer/cuir e o ensino de Arte; 73-902238-20461982-9507reponame:Pós (Universidade Federal de Minas Gerais. Online)instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)instacron:UFMGporhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/revistapos/article/view/41723/37330Copyright (c) 2023 Djalma Thürlerhttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessThürler, Djalma2023-05-15T12:44:58Zoai:periodicos.ufmg.br:article/41723Revistahttps://periodicos.ufmg.br/index.php/revistaposPUBhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/revistapos/oairevistapos.ppga@gmail.com2238-20461982-9507opendoar:2023-05-15T12:44:58Pós (Universidade Federal de Minas Gerais. Online) - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)false
dc.title.none.fl_str_mv Queer language and the demystification of the monumental
El lenguaje queer y la desmitificación de lo monumental
A linguagem queer e a desmistificação do monumental
title Queer language and the demystification of the monumental
spellingShingle Queer language and the demystification of the monumental
Thürler, Djalma
Teoria queer
artes
escrita acadêmica
performance
teoría queer
artes
escritura académica
performance
queer theory
arts
academic writing
performance
title_short Queer language and the demystification of the monumental
title_full Queer language and the demystification of the monumental
title_fullStr Queer language and the demystification of the monumental
title_full_unstemmed Queer language and the demystification of the monumental
title_sort Queer language and the demystification of the monumental
author Thürler, Djalma
author_facet Thürler, Djalma
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Thürler, Djalma
dc.subject.por.fl_str_mv Teoria queer
artes
escrita acadêmica
performance
teoría queer
artes
escritura académica
performance
queer theory
arts
academic writing
performance
topic Teoria queer
artes
escrita acadêmica
performance
teoría queer
artes
escritura académica
performance
queer theory
arts
academic writing
performance
description From the idea that the functions of academic writing are inscribed in normative practicesand cannot exist beyond the boundaries of conventional, or to use a more appropriateterm, “straight” practices, the author articulates the notion of queer writing for scientificproduction in the arts. Based on a methodological approach involving scavenger methodology (Halberstam), the concept of “sublime in the banal”, by Denilson Lopes (2007)and the “desaquendação” of coloniality the text, by investing in new logics and innovative approaches, finds ways to resist the normalization of dominant discourses in the classroom and claims a sense of agency in and through writing, which ultimately functions to silence dissenting voices.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-04-06
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.ufmg.br/index.php/revistapos/article/view/41723
10.35699/2237-5864.2023.41723
url https://periodicos.ufmg.br/index.php/revistapos/article/view/41723
identifier_str_mv 10.35699/2237-5864.2023.41723
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.ufmg.br/index.php/revistapos/article/view/41723/37330
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2023 Djalma Thürler
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2023 Djalma Thürler
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Minas Gerais
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Minas Gerais
dc.source.none.fl_str_mv PÓS: Journal of the Arts Postgraduation Program at EBA/UFMG; Vol. 13 No. 27 (2023): Jan-Abril - Teoria Queer/cuir e o ensino de Arte; 73-90
PÓS: Periódico del Programa de Posgrado en Artes de EBA/UFMG; Vol. 13 Núm. 27 (2023): Jan-Abril - Teoria Queer/cuir e o ensino de Arte; 73-90
PÓS: Revista do Programa de Pós-graduação em Artes da EBA/UFMG; v. 13 n. 27 (2023): Jan-Abril - Teoria Queer/cuir e o ensino de Arte; 73-90
2238-2046
1982-9507
reponame:Pós (Universidade Federal de Minas Gerais. Online)
instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
instacron:UFMG
instname_str Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
instacron_str UFMG
institution UFMG
reponame_str Pós (Universidade Federal de Minas Gerais. Online)
collection Pós (Universidade Federal de Minas Gerais. Online)
repository.name.fl_str_mv Pós (Universidade Federal de Minas Gerais. Online) - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
repository.mail.fl_str_mv revistapos.ppga@gmail.com
_version_ 1797049079963844608