Queer language and the demystification of the monumental
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2023 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Pós (Universidade Federal de Minas Gerais. Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.ufmg.br/index.php/revistapos/article/view/41723 |
Resumo: | From the idea that the functions of academic writing are inscribed in normative practicesand cannot exist beyond the boundaries of conventional, or to use a more appropriateterm, “straight” practices, the author articulates the notion of queer writing for scientificproduction in the arts. Based on a methodological approach involving scavenger methodology (Halberstam), the concept of “sublime in the banal”, by Denilson Lopes (2007)and the “desaquendação” of coloniality the text, by investing in new logics and innovative approaches, finds ways to resist the normalization of dominant discourses in the classroom and claims a sense of agency in and through writing, which ultimately functions to silence dissenting voices. |
id |
UFMG-12_ae94edef1643ad14d7b051836a4ff199 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicos.ufmg.br:article/41723 |
network_acronym_str |
UFMG-12 |
network_name_str |
Pós (Universidade Federal de Minas Gerais. Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Queer language and the demystification of the monumentalEl lenguaje queer y la desmitificación de lo monumentalA linguagem queer e a desmistificação do monumental Teoria queerartesescrita acadêmicaperformanceteoría queerartesescritura académicaperformancequeer theoryartsacademic writingperformanceFrom the idea that the functions of academic writing are inscribed in normative practicesand cannot exist beyond the boundaries of conventional, or to use a more appropriateterm, “straight” practices, the author articulates the notion of queer writing for scientificproduction in the arts. Based on a methodological approach involving scavenger methodology (Halberstam), the concept of “sublime in the banal”, by Denilson Lopes (2007)and the “desaquendação” of coloniality the text, by investing in new logics and innovative approaches, finds ways to resist the normalization of dominant discourses in the classroom and claims a sense of agency in and through writing, which ultimately functions to silence dissenting voices.A partir de la idea de que las funciones de la escritura académica están inscritas en prácticas normativas y no pueden existir más allá de los límites de las prácticas convencionales, o para usar un término más apropiado, “heterosexuales”, el autor articula la noción de escritura queer para la producción científica en artes. A partir de un enfoque metodológico que implica la scavenger methodology (Halberstam), el concepto de lo “sublime en lo banal” de Denilson Lopes (2007) y el “desaquendação” de la colonialidad, el texto, al invertir en nuevas lógicas y enfoques innovadores, encuentra formas de resistir la normalización de los discursos dominantes en el aula y reclama un sentido de agencia en y a través de la escritura, que en última instancia funciona para silenciar las voces disidentes. A partir da ideia de que as funções de escrita acadêmica estão inscritas em práticas normativas e não podem existir para além das fronteiras das práticas convencionais, ou para usar um termo mais adequado, “heterossexuais”, a autora articula a noção de escrita queer para a produção científica em artes. A partir de uma abordagem metodológica que envolve a scavenger methodology (Halberstam), o conceito de “sublime no banal”, de Denilson Lopes (2007) e a “desaquendação” da colonialidade, o texto, ao investir em novas lógicas e abordagens inovadoras, encontra formas de resistir à normalização dos discursos dominantes na sala de aula e reivindica um sentido de agência na e através da escrita, que em última análise, funciona para silenciar vozes dissidentes.Universidade Federal de Minas Gerais2023-04-06info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/revistapos/article/view/4172310.35699/2237-5864.2023.41723PÓS: Journal of the Arts Postgraduation Program at EBA/UFMG; Vol. 13 No. 27 (2023): Jan-Abril - Teoria Queer/cuir e o ensino de Arte; 73-90PÓS: Periódico del Programa de Posgrado en Artes de EBA/UFMG; Vol. 13 Núm. 27 (2023): Jan-Abril - Teoria Queer/cuir e o ensino de Arte; 73-90PÓS: Revista do Programa de Pós-graduação em Artes da EBA/UFMG; v. 13 n. 27 (2023): Jan-Abril - Teoria Queer/cuir e o ensino de Arte; 73-902238-20461982-9507reponame:Pós (Universidade Federal de Minas Gerais. Online)instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)instacron:UFMGporhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/revistapos/article/view/41723/37330Copyright (c) 2023 Djalma Thürlerhttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessThürler, Djalma2023-05-15T12:44:58Zoai:periodicos.ufmg.br:article/41723Revistahttps://periodicos.ufmg.br/index.php/revistaposPUBhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/revistapos/oairevistapos.ppga@gmail.com2238-20461982-9507opendoar:2023-05-15T12:44:58Pós (Universidade Federal de Minas Gerais. Online) - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Queer language and the demystification of the monumental El lenguaje queer y la desmitificación de lo monumental A linguagem queer e a desmistificação do monumental |
title |
Queer language and the demystification of the monumental |
spellingShingle |
Queer language and the demystification of the monumental Thürler, Djalma Teoria queer artes escrita acadêmica performance teoría queer artes escritura académica performance queer theory arts academic writing performance |
title_short |
Queer language and the demystification of the monumental |
title_full |
Queer language and the demystification of the monumental |
title_fullStr |
Queer language and the demystification of the monumental |
title_full_unstemmed |
Queer language and the demystification of the monumental |
title_sort |
Queer language and the demystification of the monumental |
author |
Thürler, Djalma |
author_facet |
Thürler, Djalma |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Thürler, Djalma |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Teoria queer artes escrita acadêmica performance teoría queer artes escritura académica performance queer theory arts academic writing performance |
topic |
Teoria queer artes escrita acadêmica performance teoría queer artes escritura académica performance queer theory arts academic writing performance |
description |
From the idea that the functions of academic writing are inscribed in normative practicesand cannot exist beyond the boundaries of conventional, or to use a more appropriateterm, “straight” practices, the author articulates the notion of queer writing for scientificproduction in the arts. Based on a methodological approach involving scavenger methodology (Halberstam), the concept of “sublime in the banal”, by Denilson Lopes (2007)and the “desaquendação” of coloniality the text, by investing in new logics and innovative approaches, finds ways to resist the normalization of dominant discourses in the classroom and claims a sense of agency in and through writing, which ultimately functions to silence dissenting voices. |
publishDate |
2023 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2023-04-06 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.ufmg.br/index.php/revistapos/article/view/41723 10.35699/2237-5864.2023.41723 |
url |
https://periodicos.ufmg.br/index.php/revistapos/article/view/41723 |
identifier_str_mv |
10.35699/2237-5864.2023.41723 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.ufmg.br/index.php/revistapos/article/view/41723/37330 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2023 Djalma Thürler https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2023 Djalma Thürler https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Minas Gerais |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Minas Gerais |
dc.source.none.fl_str_mv |
PÓS: Journal of the Arts Postgraduation Program at EBA/UFMG; Vol. 13 No. 27 (2023): Jan-Abril - Teoria Queer/cuir e o ensino de Arte; 73-90 PÓS: Periódico del Programa de Posgrado en Artes de EBA/UFMG; Vol. 13 Núm. 27 (2023): Jan-Abril - Teoria Queer/cuir e o ensino de Arte; 73-90 PÓS: Revista do Programa de Pós-graduação em Artes da EBA/UFMG; v. 13 n. 27 (2023): Jan-Abril - Teoria Queer/cuir e o ensino de Arte; 73-90 2238-2046 1982-9507 reponame:Pós (Universidade Federal de Minas Gerais. Online) instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) instacron:UFMG |
instname_str |
Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) |
instacron_str |
UFMG |
institution |
UFMG |
reponame_str |
Pós (Universidade Federal de Minas Gerais. Online) |
collection |
Pós (Universidade Federal de Minas Gerais. Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Pós (Universidade Federal de Minas Gerais. Online) - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) |
repository.mail.fl_str_mv |
revistapos.ppga@gmail.com |
_version_ |
1797049079963844608 |