Camping it up and Blackening the University: Escrevivências of Black, Effeminate and Sapphic Bodies
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Data de Publicação: | 2023 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Pós (Universidade Federal de Minas Gerais. Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.ufmg.br/index.php/revistapos/article/view/41775 |
Resumo: | In this paper, the sinuous movement of the spine and hips is approached to make theuniversity more black and camp, raising the following question: What can black bodies,queers and sapphics do when they gather around a transvestite and black teacher in aclass that intersects gender and race? The high heels, as a political instrument, causes noisein a sanitized environment and opens space for different bodies to occupy a publicinstitution of higher education. The escrevivência, created by the writer and researcherConceição Evaristo, emerges in this work with a qualitative approach as a methodologicaltool intrinsic to an implied research perspective, placed between artistic and scientificproduction of its participants. Escrevivências of bodies that camp up and blacken theuniversity, pointing to a positivity by creating areas of belonging, sharing and collectivity. |
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Camping it up and Blackening the University: Escrevivências of Black, Effeminate and Sapphic BodiesDesperdiciando y Ennegreciendo la Universidad: Escrevivências de Cuerpos Negros, Afeminados y SapatónicosDesmunhecando e Empretecendo a Universidade: Escrevivências de Corpos Pretos, Afeminados e Sapatônicos EscrevivênciasCorpoInterseccionalidadeGênero e raçaEscrevivências CuerpoInterseccionalidadGénero y razaEscrevivênciasBodyIntersectionalityGender and raceIn this paper, the sinuous movement of the spine and hips is approached to make theuniversity more black and camp, raising the following question: What can black bodies,queers and sapphics do when they gather around a transvestite and black teacher in aclass that intersects gender and race? The high heels, as a political instrument, causes noisein a sanitized environment and opens space for different bodies to occupy a publicinstitution of higher education. The escrevivência, created by the writer and researcherConceição Evaristo, emerges in this work with a qualitative approach as a methodologicaltool intrinsic to an implied research perspective, placed between artistic and scientificproduction of its participants. Escrevivências of bodies that camp up and blacken theuniversity, pointing to a positivity by creating areas of belonging, sharing and collectivity. En este trabajo se aborda el movimiento sinuoso de la columna vertebral y las caderas parahacer que la universidad sea más negra y gay, planteando la siguiente pregunta: ¿Quépueden hacer los cuerpos negros, queers y lesbianas cuando se reúnen alrededor de unaprofesora travesti y negra en clases que cruzan el género y la raza? El tacón alto, comoinstrumento político, provoca ruido en un ambiente higienizado y abre espacio para quediferentes cuerpos ocupen una institución pública de educación superior. La escrevivência,creada por la escritora e investigadora Conceição Evaristo, aparece en este trabajo como unenfoque cualitativo como herramienta metodológica intrínseca a una perspectiva deinvestigación implícita, situada entre la producción artística y la científica. Escrevivências decuerpos que desnudan y ennegrecen la universidad, apuntando a una positividad al crearespacios de pertenencia, de compartir y de colectividad. Neste trabalho, aborda-se o movimentar sinuosamente a coluna e os quadris para tornar a universidade mais preta e afrescalhada, levantando-se a seguinte questão: o que podem os corpos pretos, bichas e sapatões ao se reunirem em torno de uma professora travesti e negra em aulas que interseccionam gênero e raça? O salto alto, como instrumento político, causa barulho em um ambiente higienizado e abre espaço para diferentes corporeidades ocuparem uma instituição pública de ensino superior. A escrevivência, criada pela escritora e pesquisadora Conceição Evaristo, surge neste trabalho de abordagem qualitativa como uma ferramenta metodológica intrínseca a uma perspectiva de pesquisa implicada, situada entre produção artística e científica dos seus participantes. Escrevivências de corpos que desmunhecam e empretecem a universidade, apontando para uma positividade ao criar áreas de pertencimento, compartilhamento e coletividade. Universidade Federal de Minas Gerais2023-04-06info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/revistapos/article/view/4177510.35699/2237-5864.2023.41775PÓS: Journal of the Arts Postgraduation Program at EBA/UFMG; Vol. 13 No. 27 (2023): Jan-Abril - Teoria Queer/cuir e o ensino de Arte; 173-195PÓS: Periódico del Programa de Posgrado en Artes de EBA/UFMG; Vol. 13 Núm. 27 (2023): Jan-Abril - Teoria Queer/cuir e o ensino de Arte; 173-195PÓS: Revista do Programa de Pós-graduação em Artes da EBA/UFMG; v. 13 n. 27 (2023): Jan-Abril - Teoria Queer/cuir e o ensino de Arte; 173-1952238-20461982-9507reponame:Pós (Universidade Federal de Minas Gerais. Online)instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)instacron:UFMGporhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/revistapos/article/view/41775/37345Copyright (c) 2023 Mauricio Barbosa de Lima, Megg Rayara Gomes de Oliveirahttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessLima, Mauricio Barbosa deOliveira, Megg Rayara Gomes de 2023-05-04T09:32:29Zoai:periodicos.ufmg.br:article/41775Revistahttps://periodicos.ufmg.br/index.php/revistaposPUBhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/revistapos/oairevistapos.ppga@gmail.com2238-20461982-9507opendoar:2023-05-04T09:32:29Pós (Universidade Federal de Minas Gerais. Online) - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)false |
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