Project BORDER: or the crossing as a work that establishes ways of existence
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2023 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Pós (Universidade Federal de Minas Gerais. Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.ufmg.br/index.php/revistapos/article/view/45206 |
Resumo: | This essay establishes some reflective links with the Project BORDER (2022), an online installation by the artist Rubiane Maia, derived from her journey through the border region between the states of Minas Gerais and Espírito Santo. Here, we seek to capture the ways of doing that culminate less in the creation of a work than in the affirmation of the crossing as a work that establishes ways of existence. Ways that allow you to feel attracted to approach Maia’s experience in (re)establishing a relationship of contact and fusion with this territorial borderland, in order to unveil and re-signify the numerous layers of your individual and social history, which hover in this ‘in-between lands’. |
id |
UFMG-12_eb648f771fae7ac5d38e27717ed8f0aa |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicos.ufmg.br:article/45206 |
network_acronym_str |
UFMG-12 |
network_name_str |
Pós (Universidade Federal de Minas Gerais. Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Project BORDER: or the crossing as a work that establishes ways of existenceProyecto DIVISA: o la travesía como trabajo de instauración de nuevas formas de existenciaProjeto DIVISA: ou a travessia como trabalho instaurador de modos de existênciaProjeto DIVISARubiane MaiaInstauraçãoDivisaVida-obraProyecto DivisaRubiane MaiaInstauraciónDivisaVida-obraProject BorderRubiane Maia InstaurationBorderLife-workThis essay establishes some reflective links with the Project BORDER (2022), an online installation by the artist Rubiane Maia, derived from her journey through the border region between the states of Minas Gerais and Espírito Santo. Here, we seek to capture the ways of doing that culminate less in the creation of a work than in the affirmation of the crossing as a work that establishes ways of existence. Ways that allow you to feel attracted to approach Maia’s experience in (re)establishing a relationship of contact and fusion with this territorial borderland, in order to unveil and re-signify the numerous layers of your individual and social history, which hover in this ‘in-between lands’.Este ensayo establece algunos vínculos reflexivos con el Proyecto DIVISA (2022), una instalación en línea de la artista Rubiane Maia, derivada de su viaje por la región fronteriza entre los estados de Minas Gerais y Espírito Santo. Aquí, buscamos capturar los modos de hacer que culminan menos en la creación de una obra que en la afirmación de la travesía como un trabajo de instauración de modos de existencia. Modos que permiten sentirse atraído a acercarse a la experiencia de Maia de (re)establecer una relación de contacto y fusión con esta tierra territorial fronteriza, para desvelar y resignificar las numerosas capas de su historia individual y social, que flotan en estas “tierras intermedias”.Neste ensaio são estabelecidos alguns enlaces reflexivos junto ao Projeto DIVISA (2022), instalação online da artista Rubiane Maia, derivada de sua jornada pela região da divisa entre os estados de Minas Gerais e Espírito Santo. Busca-se, aqui, captar os modos de um fazer que culmina menos na criação de uma obra do que na afirmação da travessia como trabalho instaurador de modos de existência. Modos que permitam com que você se sinta atraída/e/o para se aproximar dessa experiência de Maia em (re)estabelecer uma relação de contato e fusão com esta faixa territorial de fronteira-limite, a fim de desvelar e ressignificar as numerosas camadas da sua história individual e social, que pairam neste “entre-terras”.Universidade Federal de Minas Gerais2023-12-18info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/revistapos/article/view/4520610.35699/2238-2046.2023.45206PÓS: Journal of the Arts Postgraduation Program at EBA/UFMG; Vol. 13 No. 29 (2023): set/dez; 134-155PÓS: Periódico del Programa de Posgrado en Artes de EBA/UFMG; Vol. 13 Núm. 29 (2023): set/dez; 134-155PÓS: Revista do Programa de Pós-graduação em Artes da EBA/UFMG; v. 13 n. 29 (2023): set/dez; 134-1552238-20461982-9507reponame:Pós (Universidade Federal de Minas Gerais. Online)instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)instacron:UFMGporhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/revistapos/article/view/45206/39436Copyright (c) 2023 Lindomberto Ferreira Alveshttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccess Alves, Lindomberto Ferreira2024-03-25T15:19:02Zoai:periodicos.ufmg.br:article/45206Revistahttps://periodicos.ufmg.br/index.php/revistaposPUBhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/revistapos/oairevistapos.ppga@gmail.com2238-20461982-9507opendoar:2024-03-25T15:19:02Pós (Universidade Federal de Minas Gerais. Online) - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Project BORDER: or the crossing as a work that establishes ways of existence Proyecto DIVISA: o la travesía como trabajo de instauración de nuevas formas de existencia Projeto DIVISA: ou a travessia como trabalho instaurador de modos de existência |
title |
Project BORDER: or the crossing as a work that establishes ways of existence |
spellingShingle |
Project BORDER: or the crossing as a work that establishes ways of existence Alves, Lindomberto Ferreira Projeto DIVISA Rubiane Maia Instauração Divisa Vida-obra Proyecto Divisa Rubiane Maia Instauración Divisa Vida-obra Project Border Rubiane Maia Instauration Border Life-work |
title_short |
Project BORDER: or the crossing as a work that establishes ways of existence |
title_full |
Project BORDER: or the crossing as a work that establishes ways of existence |
title_fullStr |
Project BORDER: or the crossing as a work that establishes ways of existence |
title_full_unstemmed |
Project BORDER: or the crossing as a work that establishes ways of existence |
title_sort |
Project BORDER: or the crossing as a work that establishes ways of existence |
author |
Alves, Lindomberto Ferreira |
author_facet |
Alves, Lindomberto Ferreira |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Alves, Lindomberto Ferreira |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Projeto DIVISA Rubiane Maia Instauração Divisa Vida-obra Proyecto Divisa Rubiane Maia Instauración Divisa Vida-obra Project Border Rubiane Maia Instauration Border Life-work |
topic |
Projeto DIVISA Rubiane Maia Instauração Divisa Vida-obra Proyecto Divisa Rubiane Maia Instauración Divisa Vida-obra Project Border Rubiane Maia Instauration Border Life-work |
description |
This essay establishes some reflective links with the Project BORDER (2022), an online installation by the artist Rubiane Maia, derived from her journey through the border region between the states of Minas Gerais and Espírito Santo. Here, we seek to capture the ways of doing that culminate less in the creation of a work than in the affirmation of the crossing as a work that establishes ways of existence. Ways that allow you to feel attracted to approach Maia’s experience in (re)establishing a relationship of contact and fusion with this territorial borderland, in order to unveil and re-signify the numerous layers of your individual and social history, which hover in this ‘in-between lands’. |
publishDate |
2023 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2023-12-18 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.ufmg.br/index.php/revistapos/article/view/45206 10.35699/2238-2046.2023.45206 |
url |
https://periodicos.ufmg.br/index.php/revistapos/article/view/45206 |
identifier_str_mv |
10.35699/2238-2046.2023.45206 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.ufmg.br/index.php/revistapos/article/view/45206/39436 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2023 Lindomberto Ferreira Alves https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2023 Lindomberto Ferreira Alves https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Minas Gerais |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Minas Gerais |
dc.source.none.fl_str_mv |
PÓS: Journal of the Arts Postgraduation Program at EBA/UFMG; Vol. 13 No. 29 (2023): set/dez; 134-155 PÓS: Periódico del Programa de Posgrado en Artes de EBA/UFMG; Vol. 13 Núm. 29 (2023): set/dez; 134-155 PÓS: Revista do Programa de Pós-graduação em Artes da EBA/UFMG; v. 13 n. 29 (2023): set/dez; 134-155 2238-2046 1982-9507 reponame:Pós (Universidade Federal de Minas Gerais. Online) instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) instacron:UFMG |
instname_str |
Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) |
instacron_str |
UFMG |
institution |
UFMG |
reponame_str |
Pós (Universidade Federal de Minas Gerais. Online) |
collection |
Pós (Universidade Federal de Minas Gerais. Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Pós (Universidade Federal de Minas Gerais. Online) - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) |
repository.mail.fl_str_mv |
revistapos.ppga@gmail.com |
_version_ |
1797049080011030528 |