The city as a support: graffiti on the threshold between criminalization and consecration

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Boelsums, Mariah
Data de Publicação: 2023
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Pós (Universidade Federal de Minas Gerais. Online)
Texto Completo: https://periodicos.ufmg.br/index.php/revistapos/article/view/45484
Resumo: The recognition of graffiti as an artistic manifestation is recent and goes back to the concepts of public art and urban art. There are many challenges faced by this artistic manifestation that is on the threshold of consecration and infraction, public and private, marginalization and social and institutional legitimation. Reflecting on this, this paper presents as a case study two graffiti works that were the subject of controversial lawsuits, Híbrida Ancestral – Brazilian Guardiã, by the artist Criola, and Deus é Mãe, of the artist Robinho Santana, both part of the Circuito Urbano de Arte (CURA) of Belo Horizonte and examples of the social, political and legal complexity that involves graffiti in Brazil.
id UFMG-12_f0de90e7a3a6164e2bde1bd719829d8b
oai_identifier_str oai:periodicos.ufmg.br:article/45484
network_acronym_str UFMG-12
network_name_str Pós (Universidade Federal de Minas Gerais. Online)
repository_id_str
spelling The city as a support: graffiti on the threshold between criminalization and consecrationLa ciudad como soporte: graffiti en el umbral entre la criminalización y la consagraciónA cidade como suporte: o grafite no limiar entre a criminalização e a consagraçãoarte urbanagrafitecriminalizaçãoCURAarte urbanograffiticriminalizaciónCURAurban artgraffiticriminalizationCURAThe recognition of graffiti as an artistic manifestation is recent and goes back to the concepts of public art and urban art. There are many challenges faced by this artistic manifestation that is on the threshold of consecration and infraction, public and private, marginalization and social and institutional legitimation. Reflecting on this, this paper presents as a case study two graffiti works that were the subject of controversial lawsuits, Híbrida Ancestral – Brazilian Guardiã, by the artist Criola, and Deus é Mãe, of the artist Robinho Santana, both part of the Circuito Urbano de Arte (CURA) of Belo Horizonte and examples of the social, political and legal complexity that involves graffiti in Brazil.El reconocimiento del graffiti como manifestación artística es reciente y se remonta a los conceptos de arte público y arte urbano. Son muchos los desafíos que enfrenta esta manifestación artística que se encuentra en el umbral de la consagración y la infracción, pública y privada, la marginación y la legitimación social e institucional. Reflexionando sobre esto, este artículo presenta como estudio de caso dos grafitis que fueron objeto de controvertidos juicios, Híbrida Ancestral – Brazilian Guardiã, del artista Criola, y Deus é Mã, e del artista Robinho Santana, parte del Circuito Urbano de Arte (CURA) de Belo Horizonte y son ejemplos de la complejidad social, política y jurídica que envuelve el graffiti en Brasil.O reconhecimento do grafite enquanto manifestação artística é recente e remonta aos conceitos de arte pública e arte urbana. Muitos são os desafios enfrentados por essa manifestação artística que se encontra no limiar da consagração e da infração, do público e do privado, da marginalização e da legitimação social e institucional. Refletindo sobre isso, este artigo apresenta como estudo de caso duas obras de grafite que foram objetos de ações judiciais controversas, Híbrida Ancestral – Guardiã Brasileira, da artista Criola, e Deus é mãe, do artista Robinho Santana, que integram o Circuito Urbano de Arte (CURA) de Belo Horizonte e são exemplos da complexidade social, política e jurídica que envolve o grafite no Brasil.Universidade Federal de Minas Gerais2023-12-18info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/revistapos/article/view/4548410.35699/2238-2046.2023.45484PÓS: Journal of the Arts Postgraduation Program at EBA/UFMG; Vol. 13 No. 29 (2023): set/dez; 156-174PÓS: Periódico del Programa de Posgrado en Artes de EBA/UFMG; Vol. 13 Núm. 29 (2023): set/dez; 156-174PÓS: Revista do Programa de Pós-graduação em Artes da EBA/UFMG; v. 13 n. 29 (2023): set/dez; 156-1742238-20461982-9507reponame:Pós (Universidade Federal de Minas Gerais. Online)instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)instacron:UFMGporhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/revistapos/article/view/45484/39437Copyright (c) 2023 Mariah Boelsumshttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessBoelsums, Mariah2024-03-26T17:27:42Zoai:periodicos.ufmg.br:article/45484Revistahttps://periodicos.ufmg.br/index.php/revistaposPUBhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/revistapos/oairevistapos.ppga@gmail.com2238-20461982-9507opendoar:2024-03-26T17:27:42Pós (Universidade Federal de Minas Gerais. Online) - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)false
dc.title.none.fl_str_mv The city as a support: graffiti on the threshold between criminalization and consecration
La ciudad como soporte: graffiti en el umbral entre la criminalización y la consagración
A cidade como suporte: o grafite no limiar entre a criminalização e a consagração
title The city as a support: graffiti on the threshold between criminalization and consecration
spellingShingle The city as a support: graffiti on the threshold between criminalization and consecration
Boelsums, Mariah
arte urbana
grafite
criminalização
CURA
arte urbano
graffiti
criminalización
CURA
urban art
graffiti
criminalization
CURA
title_short The city as a support: graffiti on the threshold between criminalization and consecration
title_full The city as a support: graffiti on the threshold between criminalization and consecration
title_fullStr The city as a support: graffiti on the threshold between criminalization and consecration
title_full_unstemmed The city as a support: graffiti on the threshold between criminalization and consecration
title_sort The city as a support: graffiti on the threshold between criminalization and consecration
author Boelsums, Mariah
author_facet Boelsums, Mariah
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Boelsums, Mariah
dc.subject.por.fl_str_mv arte urbana
grafite
criminalização
CURA
arte urbano
graffiti
criminalización
CURA
urban art
graffiti
criminalization
CURA
topic arte urbana
grafite
criminalização
CURA
arte urbano
graffiti
criminalización
CURA
urban art
graffiti
criminalization
CURA
description The recognition of graffiti as an artistic manifestation is recent and goes back to the concepts of public art and urban art. There are many challenges faced by this artistic manifestation that is on the threshold of consecration and infraction, public and private, marginalization and social and institutional legitimation. Reflecting on this, this paper presents as a case study two graffiti works that were the subject of controversial lawsuits, Híbrida Ancestral – Brazilian Guardiã, by the artist Criola, and Deus é Mãe, of the artist Robinho Santana, both part of the Circuito Urbano de Arte (CURA) of Belo Horizonte and examples of the social, political and legal complexity that involves graffiti in Brazil.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-12-18
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.ufmg.br/index.php/revistapos/article/view/45484
10.35699/2238-2046.2023.45484
url https://periodicos.ufmg.br/index.php/revistapos/article/view/45484
identifier_str_mv 10.35699/2238-2046.2023.45484
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.ufmg.br/index.php/revistapos/article/view/45484/39437
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2023 Mariah Boelsums
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2023 Mariah Boelsums
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Minas Gerais
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Minas Gerais
dc.source.none.fl_str_mv PÓS: Journal of the Arts Postgraduation Program at EBA/UFMG; Vol. 13 No. 29 (2023): set/dez; 156-174
PÓS: Periódico del Programa de Posgrado en Artes de EBA/UFMG; Vol. 13 Núm. 29 (2023): set/dez; 156-174
PÓS: Revista do Programa de Pós-graduação em Artes da EBA/UFMG; v. 13 n. 29 (2023): set/dez; 156-174
2238-2046
1982-9507
reponame:Pós (Universidade Federal de Minas Gerais. Online)
instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
instacron:UFMG
instname_str Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
instacron_str UFMG
institution UFMG
reponame_str Pós (Universidade Federal de Minas Gerais. Online)
collection Pós (Universidade Federal de Minas Gerais. Online)
repository.name.fl_str_mv Pós (Universidade Federal de Minas Gerais. Online) - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
repository.mail.fl_str_mv revistapos.ppga@gmail.com
_version_ 1797049080038293504