The city as a support: graffiti on the threshold between criminalization and consecration
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2023 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Pós (Universidade Federal de Minas Gerais. Online) |
DOI: | 10.35699/2238-2046.2023.45484 |
Texto Completo: | https://periodicos.ufmg.br/index.php/revistapos/article/view/45484 |
Resumo: | The recognition of graffiti as an artistic manifestation is recent and goes back to the concepts of public art and urban art. There are many challenges faced by this artistic manifestation that is on the threshold of consecration and infraction, public and private, marginalization and social and institutional legitimation. Reflecting on this, this paper presents as a case study two graffiti works that were the subject of controversial lawsuits, Híbrida Ancestral – Brazilian Guardiã, by the artist Criola, and Deus é Mãe, of the artist Robinho Santana, both part of the Circuito Urbano de Arte (CURA) of Belo Horizonte and examples of the social, political and legal complexity that involves graffiti in Brazil. |
id |
UFMG-12_f0de90e7a3a6164e2bde1bd719829d8b |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicos.ufmg.br:article/45484 |
network_acronym_str |
UFMG-12 |
network_name_str |
Pós (Universidade Federal de Minas Gerais. Online) |
spelling |
The city as a support: graffiti on the threshold between criminalization and consecrationLa ciudad como soporte: graffiti en el umbral entre la criminalización y la consagraciónA cidade como suporte: o grafite no limiar entre a criminalização e a consagraçãoarte urbanagrafitecriminalizaçãoCURAarte urbanograffiticriminalizaciónCURAurban artgraffiticriminalizationCURAThe recognition of graffiti as an artistic manifestation is recent and goes back to the concepts of public art and urban art. There are many challenges faced by this artistic manifestation that is on the threshold of consecration and infraction, public and private, marginalization and social and institutional legitimation. Reflecting on this, this paper presents as a case study two graffiti works that were the subject of controversial lawsuits, Híbrida Ancestral – Brazilian Guardiã, by the artist Criola, and Deus é Mãe, of the artist Robinho Santana, both part of the Circuito Urbano de Arte (CURA) of Belo Horizonte and examples of the social, political and legal complexity that involves graffiti in Brazil.El reconocimiento del graffiti como manifestación artística es reciente y se remonta a los conceptos de arte público y arte urbano. Son muchos los desafíos que enfrenta esta manifestación artística que se encuentra en el umbral de la consagración y la infracción, pública y privada, la marginación y la legitimación social e institucional. Reflexionando sobre esto, este artículo presenta como estudio de caso dos grafitis que fueron objeto de controvertidos juicios, Híbrida Ancestral – Brazilian Guardiã, del artista Criola, y Deus é Mã, e del artista Robinho Santana, parte del Circuito Urbano de Arte (CURA) de Belo Horizonte y son ejemplos de la complejidad social, política y jurídica que envuelve el graffiti en Brasil.O reconhecimento do grafite enquanto manifestação artística é recente e remonta aos conceitos de arte pública e arte urbana. Muitos são os desafios enfrentados por essa manifestação artística que se encontra no limiar da consagração e da infração, do público e do privado, da marginalização e da legitimação social e institucional. Refletindo sobre isso, este artigo apresenta como estudo de caso duas obras de grafite que foram objetos de ações judiciais controversas, Híbrida Ancestral – Guardiã Brasileira, da artista Criola, e Deus é mãe, do artista Robinho Santana, que integram o Circuito Urbano de Arte (CURA) de Belo Horizonte e são exemplos da complexidade social, política e jurídica que envolve o grafite no Brasil.Universidade Federal de Minas Gerais2023-12-18info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/revistapos/article/view/4548410.35699/2238-2046.2023.45484PÓS: Journal of the Arts Postgraduation Program at EBA/UFMG; Vol. 13 No. 29 (2023): set/dez; 156-174PÓS: Periódico del Programa de Posgrado en Artes de EBA/UFMG; Vol. 13 Núm. 29 (2023): set/dez; 156-174PÓS: Revista do Programa de Pós-graduação em Artes da EBA/UFMG; v. 13 n. 29 (2023): set/dez; 156-1742238-20461982-9507reponame:Pós (Universidade Federal de Minas Gerais. Online)instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)instacron:UFMGporhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/revistapos/article/view/45484/39437Copyright (c) 2023 Mariah Boelsumshttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessBoelsums, Mariah2024-03-26T17:27:42Zoai:periodicos.ufmg.br:article/45484Revistahttps://periodicos.ufmg.br/index.php/revistaposPUBhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/revistapos/oairevistapos.ppga@gmail.com2238-20461982-9507opendoar:2024-03-26T17:27:42Pós (Universidade Federal de Minas Gerais. Online) - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
The city as a support: graffiti on the threshold between criminalization and consecration La ciudad como soporte: graffiti en el umbral entre la criminalización y la consagración A cidade como suporte: o grafite no limiar entre a criminalização e a consagração |
title |
The city as a support: graffiti on the threshold between criminalization and consecration |
spellingShingle |
The city as a support: graffiti on the threshold between criminalization and consecration The city as a support: graffiti on the threshold between criminalization and consecration Boelsums, Mariah arte urbana grafite criminalização CURA arte urbano graffiti criminalización CURA urban art graffiti criminalization CURA Boelsums, Mariah arte urbana grafite criminalização CURA arte urbano graffiti criminalización CURA urban art graffiti criminalization CURA |
title_short |
The city as a support: graffiti on the threshold between criminalization and consecration |
title_full |
The city as a support: graffiti on the threshold between criminalization and consecration |
title_fullStr |
The city as a support: graffiti on the threshold between criminalization and consecration The city as a support: graffiti on the threshold between criminalization and consecration |
title_full_unstemmed |
The city as a support: graffiti on the threshold between criminalization and consecration The city as a support: graffiti on the threshold between criminalization and consecration |
title_sort |
The city as a support: graffiti on the threshold between criminalization and consecration |
author |
Boelsums, Mariah |
author_facet |
Boelsums, Mariah Boelsums, Mariah |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Boelsums, Mariah |
dc.subject.por.fl_str_mv |
arte urbana grafite criminalização CURA arte urbano graffiti criminalización CURA urban art graffiti criminalization CURA |
topic |
arte urbana grafite criminalização CURA arte urbano graffiti criminalización CURA urban art graffiti criminalization CURA |
description |
The recognition of graffiti as an artistic manifestation is recent and goes back to the concepts of public art and urban art. There are many challenges faced by this artistic manifestation that is on the threshold of consecration and infraction, public and private, marginalization and social and institutional legitimation. Reflecting on this, this paper presents as a case study two graffiti works that were the subject of controversial lawsuits, Híbrida Ancestral – Brazilian Guardiã, by the artist Criola, and Deus é Mãe, of the artist Robinho Santana, both part of the Circuito Urbano de Arte (CURA) of Belo Horizonte and examples of the social, political and legal complexity that involves graffiti in Brazil. |
publishDate |
2023 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2023-12-18 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.ufmg.br/index.php/revistapos/article/view/45484 10.35699/2238-2046.2023.45484 |
url |
https://periodicos.ufmg.br/index.php/revistapos/article/view/45484 |
identifier_str_mv |
10.35699/2238-2046.2023.45484 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.ufmg.br/index.php/revistapos/article/view/45484/39437 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2023 Mariah Boelsums https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2023 Mariah Boelsums https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Minas Gerais |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Minas Gerais |
dc.source.none.fl_str_mv |
PÓS: Journal of the Arts Postgraduation Program at EBA/UFMG; Vol. 13 No. 29 (2023): set/dez; 156-174 PÓS: Periódico del Programa de Posgrado en Artes de EBA/UFMG; Vol. 13 Núm. 29 (2023): set/dez; 156-174 PÓS: Revista do Programa de Pós-graduação em Artes da EBA/UFMG; v. 13 n. 29 (2023): set/dez; 156-174 2238-2046 1982-9507 reponame:Pós (Universidade Federal de Minas Gerais. Online) instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) instacron:UFMG |
instname_str |
Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) |
instacron_str |
UFMG |
institution |
UFMG |
reponame_str |
Pós (Universidade Federal de Minas Gerais. Online) |
collection |
Pós (Universidade Federal de Minas Gerais. Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Pós (Universidade Federal de Minas Gerais. Online) - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) |
repository.mail.fl_str_mv |
revistapos.ppga@gmail.com |
_version_ |
1822182130724110336 |
dc.identifier.doi.none.fl_str_mv |
10.35699/2238-2046.2023.45484 |