Between walls, the citadel: the cinema as an expression of Argentine countries
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2020 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Temporalidades |
Texto Completo: | https://periodicos.ufmg.br/index.php/temporalidades/article/view/19588 |
Resumo: | Los decentes (2016), by Lukas Valenta Rinner, takes place in a luxury condominium in the suburb of Buenos Aires. In it, a maid discovers that alongside her tedious work routine in the condominium, there is a naturist community. Gradually Belén, the maid, crosses the country wall and gets involved with the community that, in the end, invades the condominium and murders its residents. While the technical discourse propagandizes and sells a way of life in the countries – neighborhoods and gated communities –, some contemporary Argentine films, of which “Los decentes” is an example, seek to unveil the universe of the apparent perfection of the so-called “urban bubbles”. In this sense, the present work proposes to think and problematize the expansion and growth of the Argentine countries, which become more and more common enterprises in the country, and the type of city forged by a middle and upper class whose community aspiration projected within walls from differentiation from others. |
id |
UFMG-14_0a7d4a2e73a5f9eb5bb6b04a43834116 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicos.ufmg.br:article/19588 |
network_acronym_str |
UFMG-14 |
network_name_str |
Temporalidades |
repository_id_str |
|
spelling |
Between walls, the citadel: the cinema as an expression of Argentine countries Entre muros, la ciudadela: el cine como expresión de los countries argentinosEntre muros, a cidadela: o cinema como expressão dos countries argentinos Los decentes (2016), by Lukas Valenta Rinner, takes place in a luxury condominium in the suburb of Buenos Aires. In it, a maid discovers that alongside her tedious work routine in the condominium, there is a naturist community. Gradually Belén, the maid, crosses the country wall and gets involved with the community that, in the end, invades the condominium and murders its residents. While the technical discourse propagandizes and sells a way of life in the countries – neighborhoods and gated communities –, some contemporary Argentine films, of which “Los decentes” is an example, seek to unveil the universe of the apparent perfection of the so-called “urban bubbles”. In this sense, the present work proposes to think and problematize the expansion and growth of the Argentine countries, which become more and more common enterprises in the country, and the type of city forged by a middle and upper class whose community aspiration projected within walls from differentiation from others.Los decentes (2016), de Lukas Valenta Rinner, se lleva a cabo en un condominio de lujo en el suburbio de Buenos Aires. En ella, una criada, descubre que además de su tediosa rutina de trabajo en el condominio, hay una comunidad naturista. Poco a poco, Belén, la criada, cruza el muro del countrie y se involucra con la comunidad que, al final, invade el condominio y asesina a sus residentes. Mientras que el discurso técnico propagandiza y vende una forma de vida en countries - barrios y condominios cerrados -, algunas películas argentinas contemporáneas, de las cuales "Los decentes" son un ejemplo, buscan revelar el universo de la aparente perfección de las llamadas "burbujas urbanas". En este sentido, el presente trabajo propone pensar y problematizar la expansión y el crecimiento de los countries argentinos, que se convierten cada vez más comunes en el país, y el tipo de ciudad forjada por una clase media y alta cuya aspiración comunitaria se proyecta dentro de los muros y pela la diferenciación de los demás.Los decentes (2016), de Lukas Valenta Rinner, ambienta-se em um condomínio de luxo no subúrbio de Buenos Aires. Nele, uma empregada-doméstica, descobre que ao lado da sua rotina entediante de trabalho no condomínio, existe uma comunidade naturista. Aos poucos Belén, a empregada, transpassa o muro do country e se envolve com a comunidade que, ao final, invade o condomínio e assassina seus residentes. Enquanto o discurso técnico propagandeia e vende um modo de vida nos countries – bairros e condomínios fechados –, alguns filmes argentinos contemporâneos, do qual “Los decentes” é um exemplo, procuram descortinar o universo da aparente perfeição das chamadas “bolhas urbanas”. Nesse sentido, o presente trabalho se propõe a pensar e problematizar a expansão e crescimento dos countries argentinos, que se tornam empreendimentos cada vez mais comuns no país, e o tipo de cidade forjado por uma classe média e alta cuja aspiração comunitária projetada intramuros se dá a partir da diferenciação em relação aos outros.Programa de Pós Graduação em História - UFMG2020-05-31info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/temporalidades/article/view/19588Temporalidades; Vol. 12 No. 1 (2020): Edição 32 - Temporalidades, Belo Horizonte, Vol. 12, n.1 (jan./abr. 2020); 275 - 289Temporalidades; v. 12 n. 1 (2020): Edição 32 - Temporalidades, Belo Horizonte, Vol. 12, n.1 (jan./abr. 2020); 275 - 2891984-6150reponame:Temporalidadesinstname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)instacron:UFMGporhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/temporalidades/article/view/19588/17378Copyright (c) 2020 Suelen Caldas de Sousa Simiãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessSuelen Caldas de Sousa Simião2020-05-31T16:45:56Zoai:periodicos.ufmg.br:article/19588Revistahttps://periodicos.ufmg.br/index.php/temporalidadesPUBhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/temporalidades/oai||temporalidades@gmail.com1984-61501984-6150opendoar:2020-05-31T16:45:56Temporalidades - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Between walls, the citadel: the cinema as an expression of Argentine countries Entre muros, la ciudadela: el cine como expresión de los countries argentinos Entre muros, a cidadela: o cinema como expressão dos countries argentinos |
title |
Between walls, the citadel: the cinema as an expression of Argentine countries |
spellingShingle |
Between walls, the citadel: the cinema as an expression of Argentine countries Suelen Caldas de Sousa Simião |
title_short |
Between walls, the citadel: the cinema as an expression of Argentine countries |
title_full |
Between walls, the citadel: the cinema as an expression of Argentine countries |
title_fullStr |
Between walls, the citadel: the cinema as an expression of Argentine countries |
title_full_unstemmed |
Between walls, the citadel: the cinema as an expression of Argentine countries |
title_sort |
Between walls, the citadel: the cinema as an expression of Argentine countries |
author |
Suelen Caldas de Sousa Simião |
author_facet |
Suelen Caldas de Sousa Simião |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Suelen Caldas de Sousa Simião |
description |
Los decentes (2016), by Lukas Valenta Rinner, takes place in a luxury condominium in the suburb of Buenos Aires. In it, a maid discovers that alongside her tedious work routine in the condominium, there is a naturist community. Gradually Belén, the maid, crosses the country wall and gets involved with the community that, in the end, invades the condominium and murders its residents. While the technical discourse propagandizes and sells a way of life in the countries – neighborhoods and gated communities –, some contemporary Argentine films, of which “Los decentes” is an example, seek to unveil the universe of the apparent perfection of the so-called “urban bubbles”. In this sense, the present work proposes to think and problematize the expansion and growth of the Argentine countries, which become more and more common enterprises in the country, and the type of city forged by a middle and upper class whose community aspiration projected within walls from differentiation from others. |
publishDate |
2020 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2020-05-31 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.ufmg.br/index.php/temporalidades/article/view/19588 |
url |
https://periodicos.ufmg.br/index.php/temporalidades/article/view/19588 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.ufmg.br/index.php/temporalidades/article/view/19588/17378 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2020 Suelen Caldas de Sousa Simião info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2020 Suelen Caldas de Sousa Simião |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Programa de Pós Graduação em História - UFMG |
publisher.none.fl_str_mv |
Programa de Pós Graduação em História - UFMG |
dc.source.none.fl_str_mv |
Temporalidades; Vol. 12 No. 1 (2020): Edição 32 - Temporalidades, Belo Horizonte, Vol. 12, n.1 (jan./abr. 2020); 275 - 289 Temporalidades; v. 12 n. 1 (2020): Edição 32 - Temporalidades, Belo Horizonte, Vol. 12, n.1 (jan./abr. 2020); 275 - 289 1984-6150 reponame:Temporalidades instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) instacron:UFMG |
instname_str |
Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) |
instacron_str |
UFMG |
institution |
UFMG |
reponame_str |
Temporalidades |
collection |
Temporalidades |
repository.name.fl_str_mv |
Temporalidades - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) |
repository.mail.fl_str_mv |
||temporalidades@gmail.com |
_version_ |
1798675382823550976 |