A representação do escravo negro no Brasil para alunos da educação básica de uma escola pública do Piauí

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: e Silva, Márcio Douglas de Carvalho
Data de Publicação: 2021
Outros Autores: Silva, Bruno de Souza
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Temporalidades
Texto Completo: https://periodicos.ufmg.br/index.php/temporalidades/article/view/20403
Resumo: The way students understand the contents written in the history books, directly contributes to how they formulate their conceptions of the events that marked the history of humanity. Slavery is a hotly debated topic in history textbooks, and its consequences still reverberate in our daily lives. The image of the black slave, transmitted to students in history classes, either through the textbook or by the teacher, contributes to the way in which students formulate their representation of the daily life of the enslaved population in Brazil. The purpose of this article is to analyze how high school students represent the black slave of colonial Brazil. For that, we used as a source, nine drawings made by 2nd and 3rd year students, from a state public school in the north of Piauí. The analysis identified that students have two basic ways of representing slaves: working or suffering physical punishment, which leads us to understand that they did not establish ideas about other aspects of the experience of slaves in Brazil, such as resistance and cultural manifestations. . The African slave, in the view of the students, is a submissive and passive being in the face of the condition imposed on him.  
id UFMG-14_2f735fb740ea63d01207e4d03a75179e
oai_identifier_str oai:periodicos.ufmg.br:article/20403
network_acronym_str UFMG-14
network_name_str Temporalidades
repository_id_str
spelling A representação do escravo negro no Brasil para alunos da educação básica de uma escola pública do PiauíThe way students understand the contents written in the history books, directly contributes to how they formulate their conceptions of the events that marked the history of humanity. Slavery is a hotly debated topic in history textbooks, and its consequences still reverberate in our daily lives. The image of the black slave, transmitted to students in history classes, either through the textbook or by the teacher, contributes to the way in which students formulate their representation of the daily life of the enslaved population in Brazil. The purpose of this article is to analyze how high school students represent the black slave of colonial Brazil. For that, we used as a source, nine drawings made by 2nd and 3rd year students, from a state public school in the north of Piauí. The analysis identified that students have two basic ways of representing slaves: working or suffering physical punishment, which leads us to understand that they did not establish ideas about other aspects of the experience of slaves in Brazil, such as resistance and cultural manifestations. . The African slave, in the view of the students, is a submissive and passive being in the face of the condition imposed on him.  A forma como os alunos apreendem os conteúdos escritos nos livros de história, contribui de forma direta para como formulam suas concepções dos acontecimentos que marcaram a história da humanidade. A escravidão é um tema muito debatido nos livros didáticos de história, e suas consequências reverberam ainda no nosso cotidiano. A imagem do escravo negro, transmitida para os alunos nas aulas de história, seja pelo livro didático ou pelo professor, colabora para a maneira como os discentes formulam sua representação do cotidiano da população escravizada no Brasil. O objetivo deste artigo é analisar a forma como alunos do ensino médio, representam o escravo negro do Brasil colonial. Para isso, utilizamos como fonte, nove desenhos feitos por alunos do 2º e 3º anos, de uma escola pública estadual do norte do Piauí. A análise identificou que os discentes possuem duas formas básicas de representar os escravos: trabalhando ou sofrendo castigos físicos, o que nos leva a entender que estes não estabeleceram ideias acerca de outros aspectos da vivência dos escravos no Brasil, como a resistência e as manifestações culturais. O escravo africano, é na visão dos alunos, um ser submisso e passivo diante da condição que lhe é imposta.Programa de Pós Graduação em História - UFMG2021-01-31info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/temporalidades/article/view/20403Temporalidades; Vol. 12 No. 3 (2020): Edição 34 - Temporalidades, Belo Horizonte (set./dez. 2020); 460-482Temporalidades; v. 12 n. 3 (2020): Edição 34 - Temporalidades, Belo Horizonte (set./dez. 2020); 460-4821984-6150reponame:Temporalidadesinstname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)instacron:UFMGporhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/temporalidades/article/view/20403/23086Copyright (c) 2021 Márcio Douglas de Carvalho e Silva, Bruno de Souza Silvahttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccesse Silva, Márcio Douglas de CarvalhoSilva, Bruno de Souza2021-02-01T18:36:32Zoai:periodicos.ufmg.br:article/20403Revistahttps://periodicos.ufmg.br/index.php/temporalidadesPUBhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/temporalidades/oai||temporalidades@gmail.com1984-61501984-6150opendoar:2021-02-01T18:36:32Temporalidades - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)false
dc.title.none.fl_str_mv A representação do escravo negro no Brasil para alunos da educação básica de uma escola pública do Piauí
title A representação do escravo negro no Brasil para alunos da educação básica de uma escola pública do Piauí
spellingShingle A representação do escravo negro no Brasil para alunos da educação básica de uma escola pública do Piauí
e Silva, Márcio Douglas de Carvalho
title_short A representação do escravo negro no Brasil para alunos da educação básica de uma escola pública do Piauí
title_full A representação do escravo negro no Brasil para alunos da educação básica de uma escola pública do Piauí
title_fullStr A representação do escravo negro no Brasil para alunos da educação básica de uma escola pública do Piauí
title_full_unstemmed A representação do escravo negro no Brasil para alunos da educação básica de uma escola pública do Piauí
title_sort A representação do escravo negro no Brasil para alunos da educação básica de uma escola pública do Piauí
author e Silva, Márcio Douglas de Carvalho
author_facet e Silva, Márcio Douglas de Carvalho
Silva, Bruno de Souza
author_role author
author2 Silva, Bruno de Souza
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv e Silva, Márcio Douglas de Carvalho
Silva, Bruno de Souza
description The way students understand the contents written in the history books, directly contributes to how they formulate their conceptions of the events that marked the history of humanity. Slavery is a hotly debated topic in history textbooks, and its consequences still reverberate in our daily lives. The image of the black slave, transmitted to students in history classes, either through the textbook or by the teacher, contributes to the way in which students formulate their representation of the daily life of the enslaved population in Brazil. The purpose of this article is to analyze how high school students represent the black slave of colonial Brazil. For that, we used as a source, nine drawings made by 2nd and 3rd year students, from a state public school in the north of Piauí. The analysis identified that students have two basic ways of representing slaves: working or suffering physical punishment, which leads us to understand that they did not establish ideas about other aspects of the experience of slaves in Brazil, such as resistance and cultural manifestations. . The African slave, in the view of the students, is a submissive and passive being in the face of the condition imposed on him.  
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-01-31
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.ufmg.br/index.php/temporalidades/article/view/20403
url https://periodicos.ufmg.br/index.php/temporalidades/article/view/20403
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.ufmg.br/index.php/temporalidades/article/view/20403/23086
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2021 Márcio Douglas de Carvalho e Silva, Bruno de Souza Silva
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2021 Márcio Douglas de Carvalho e Silva, Bruno de Souza Silva
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Programa de Pós Graduação em História - UFMG
publisher.none.fl_str_mv Programa de Pós Graduação em História - UFMG
dc.source.none.fl_str_mv Temporalidades; Vol. 12 No. 3 (2020): Edição 34 - Temporalidades, Belo Horizonte (set./dez. 2020); 460-482
Temporalidades; v. 12 n. 3 (2020): Edição 34 - Temporalidades, Belo Horizonte (set./dez. 2020); 460-482
1984-6150
reponame:Temporalidades
instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
instacron:UFMG
instname_str Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
instacron_str UFMG
institution UFMG
reponame_str Temporalidades
collection Temporalidades
repository.name.fl_str_mv Temporalidades - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
repository.mail.fl_str_mv ||temporalidades@gmail.com
_version_ 1798675382878076928