A representação do escravo negro no Brasil para alunos da educação básica de uma escola pública do Piauí
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2021 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Temporalidades |
Texto Completo: | https://periodicos.ufmg.br/index.php/temporalidades/article/view/20403 |
Resumo: | The way students understand the contents written in the history books, directly contributes to how they formulate their conceptions of the events that marked the history of humanity. Slavery is a hotly debated topic in history textbooks, and its consequences still reverberate in our daily lives. The image of the black slave, transmitted to students in history classes, either through the textbook or by the teacher, contributes to the way in which students formulate their representation of the daily life of the enslaved population in Brazil. The purpose of this article is to analyze how high school students represent the black slave of colonial Brazil. For that, we used as a source, nine drawings made by 2nd and 3rd year students, from a state public school in the north of Piauí. The analysis identified that students have two basic ways of representing slaves: working or suffering physical punishment, which leads us to understand that they did not establish ideas about other aspects of the experience of slaves in Brazil, such as resistance and cultural manifestations. . The African slave, in the view of the students, is a submissive and passive being in the face of the condition imposed on him. |
id |
UFMG-14_2f735fb740ea63d01207e4d03a75179e |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicos.ufmg.br:article/20403 |
network_acronym_str |
UFMG-14 |
network_name_str |
Temporalidades |
repository_id_str |
|
spelling |
A representação do escravo negro no Brasil para alunos da educação básica de uma escola pública do PiauíThe way students understand the contents written in the history books, directly contributes to how they formulate their conceptions of the events that marked the history of humanity. Slavery is a hotly debated topic in history textbooks, and its consequences still reverberate in our daily lives. The image of the black slave, transmitted to students in history classes, either through the textbook or by the teacher, contributes to the way in which students formulate their representation of the daily life of the enslaved population in Brazil. The purpose of this article is to analyze how high school students represent the black slave of colonial Brazil. For that, we used as a source, nine drawings made by 2nd and 3rd year students, from a state public school in the north of Piauí. The analysis identified that students have two basic ways of representing slaves: working or suffering physical punishment, which leads us to understand that they did not establish ideas about other aspects of the experience of slaves in Brazil, such as resistance and cultural manifestations. . The African slave, in the view of the students, is a submissive and passive being in the face of the condition imposed on him. A forma como os alunos apreendem os conteúdos escritos nos livros de história, contribui de forma direta para como formulam suas concepções dos acontecimentos que marcaram a história da humanidade. A escravidão é um tema muito debatido nos livros didáticos de história, e suas consequências reverberam ainda no nosso cotidiano. A imagem do escravo negro, transmitida para os alunos nas aulas de história, seja pelo livro didático ou pelo professor, colabora para a maneira como os discentes formulam sua representação do cotidiano da população escravizada no Brasil. O objetivo deste artigo é analisar a forma como alunos do ensino médio, representam o escravo negro do Brasil colonial. Para isso, utilizamos como fonte, nove desenhos feitos por alunos do 2º e 3º anos, de uma escola pública estadual do norte do Piauí. A análise identificou que os discentes possuem duas formas básicas de representar os escravos: trabalhando ou sofrendo castigos físicos, o que nos leva a entender que estes não estabeleceram ideias acerca de outros aspectos da vivência dos escravos no Brasil, como a resistência e as manifestações culturais. O escravo africano, é na visão dos alunos, um ser submisso e passivo diante da condição que lhe é imposta.Programa de Pós Graduação em História - UFMG2021-01-31info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/temporalidades/article/view/20403Temporalidades; Vol. 12 No. 3 (2020): Edição 34 - Temporalidades, Belo Horizonte (set./dez. 2020); 460-482Temporalidades; v. 12 n. 3 (2020): Edição 34 - Temporalidades, Belo Horizonte (set./dez. 2020); 460-4821984-6150reponame:Temporalidadesinstname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)instacron:UFMGporhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/temporalidades/article/view/20403/23086Copyright (c) 2021 Márcio Douglas de Carvalho e Silva, Bruno de Souza Silvahttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccesse Silva, Márcio Douglas de CarvalhoSilva, Bruno de Souza2021-02-01T18:36:32Zoai:periodicos.ufmg.br:article/20403Revistahttps://periodicos.ufmg.br/index.php/temporalidadesPUBhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/temporalidades/oai||temporalidades@gmail.com1984-61501984-6150opendoar:2021-02-01T18:36:32Temporalidades - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
A representação do escravo negro no Brasil para alunos da educação básica de uma escola pública do Piauí |
title |
A representação do escravo negro no Brasil para alunos da educação básica de uma escola pública do Piauí |
spellingShingle |
A representação do escravo negro no Brasil para alunos da educação básica de uma escola pública do Piauí e Silva, Márcio Douglas de Carvalho |
title_short |
A representação do escravo negro no Brasil para alunos da educação básica de uma escola pública do Piauí |
title_full |
A representação do escravo negro no Brasil para alunos da educação básica de uma escola pública do Piauí |
title_fullStr |
A representação do escravo negro no Brasil para alunos da educação básica de uma escola pública do Piauí |
title_full_unstemmed |
A representação do escravo negro no Brasil para alunos da educação básica de uma escola pública do Piauí |
title_sort |
A representação do escravo negro no Brasil para alunos da educação básica de uma escola pública do Piauí |
author |
e Silva, Márcio Douglas de Carvalho |
author_facet |
e Silva, Márcio Douglas de Carvalho Silva, Bruno de Souza |
author_role |
author |
author2 |
Silva, Bruno de Souza |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
e Silva, Márcio Douglas de Carvalho Silva, Bruno de Souza |
description |
The way students understand the contents written in the history books, directly contributes to how they formulate their conceptions of the events that marked the history of humanity. Slavery is a hotly debated topic in history textbooks, and its consequences still reverberate in our daily lives. The image of the black slave, transmitted to students in history classes, either through the textbook or by the teacher, contributes to the way in which students formulate their representation of the daily life of the enslaved population in Brazil. The purpose of this article is to analyze how high school students represent the black slave of colonial Brazil. For that, we used as a source, nine drawings made by 2nd and 3rd year students, from a state public school in the north of Piauí. The analysis identified that students have two basic ways of representing slaves: working or suffering physical punishment, which leads us to understand that they did not establish ideas about other aspects of the experience of slaves in Brazil, such as resistance and cultural manifestations. . The African slave, in the view of the students, is a submissive and passive being in the face of the condition imposed on him. |
publishDate |
2021 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2021-01-31 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.ufmg.br/index.php/temporalidades/article/view/20403 |
url |
https://periodicos.ufmg.br/index.php/temporalidades/article/view/20403 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.ufmg.br/index.php/temporalidades/article/view/20403/23086 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2021 Márcio Douglas de Carvalho e Silva, Bruno de Souza Silva http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2021 Márcio Douglas de Carvalho e Silva, Bruno de Souza Silva http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Programa de Pós Graduação em História - UFMG |
publisher.none.fl_str_mv |
Programa de Pós Graduação em História - UFMG |
dc.source.none.fl_str_mv |
Temporalidades; Vol. 12 No. 3 (2020): Edição 34 - Temporalidades, Belo Horizonte (set./dez. 2020); 460-482 Temporalidades; v. 12 n. 3 (2020): Edição 34 - Temporalidades, Belo Horizonte (set./dez. 2020); 460-482 1984-6150 reponame:Temporalidades instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) instacron:UFMG |
instname_str |
Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) |
instacron_str |
UFMG |
institution |
UFMG |
reponame_str |
Temporalidades |
collection |
Temporalidades |
repository.name.fl_str_mv |
Temporalidades - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) |
repository.mail.fl_str_mv |
||temporalidades@gmail.com |
_version_ |
1798675382878076928 |