Percepção De Professoras (Es) Da Educação Básica Sobre O Ensino Remoto No Maranhão (Br) Durante A Pandemia Da Covid-19
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2024 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Temporalidades |
Texto Completo: | https://periodicos.ufmg.br/index.php/temporalidades/article/view/35622 |
Resumo: | The global phenomenon of the spread of the SARS-CoV-2 virus brought with it sudden changes in the way of conducting work and interpersonal relationships in all sectors of society, with emphasis, in this research, on the educational system. The work is justified by the need to reflect the educational practice in atypical periods and reformulations of teaching practices. The objective of this work is to evidence the perception of basic education teachers about the adherence to remote teaching in the state of Maranhão. For this purpose, the qualitative method was used, following the following methodological procedures: survey and bibliographic review; collection of primary data from a questionnaire made available virtually through the google forms platform and disseminated in social media groups to public and private primary school teachers in the state. It was possible to identify some challenges faced by the school community, since technology is seen as an instrument that facilitates the teaching-learning process. Most schools do not have this support for offering remote classes and the teachers did not have adequate training to be teaching at a distance. |
id |
UFMG-14_eca951ed8f9d7f24667bfb34ad219f41 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicos.ufmg.br:article/35622 |
network_acronym_str |
UFMG-14 |
network_name_str |
Temporalidades |
repository_id_str |
|
spelling |
Percepção De Professoras (Es) Da Educação Básica Sobre O Ensino Remoto No Maranhão (Br) Durante A Pandemia Da Covid-19The global phenomenon of the spread of the SARS-CoV-2 virus brought with it sudden changes in the way of conducting work and interpersonal relationships in all sectors of society, with emphasis, in this research, on the educational system. The work is justified by the need to reflect the educational practice in atypical periods and reformulations of teaching practices. The objective of this work is to evidence the perception of basic education teachers about the adherence to remote teaching in the state of Maranhão. For this purpose, the qualitative method was used, following the following methodological procedures: survey and bibliographic review; collection of primary data from a questionnaire made available virtually through the google forms platform and disseminated in social media groups to public and private primary school teachers in the state. It was possible to identify some challenges faced by the school community, since technology is seen as an instrument that facilitates the teaching-learning process. Most schools do not have this support for offering remote classes and the teachers did not have adequate training to be teaching at a distance. O fenômeno global da disseminação do vírus SARS-CoV-2 trouxe consigo bruscas mudanças na forma de conduzir trabalhos e as relações interpessoais em todos os setores da sociedade com destaque, nesta pesquisa, ao sistema educacional. O trabalho justifica-se pela necessidade de refletir a prática educacional em períodos atípicos e reformulações das práticas docentes. O objetivo, deste trabalho, é evidenciar a percepção de professoras (es) da educação básica sobre a adesão ao ensino remoto no estado do Maranhão. Para tanto, utilizou-se o método qualiqualitativo, seguindo os seguintes procedimentos metodológicos: levantamento e revisão bibliográfica; coleta de dados primários, a partir de questionário disponibilizado virtualmente, através da plataforma google forms e divulgado em grupos de redes sociais a professores da rede pública e particular de ensino básico no Estado. Foi possível identificar alguns desafios enfrentados pela comunidade escolar, uma vez que, a tecnologia é vista como um instrumento facilitador do processo de ensino-aprendizagem. A maioria das escolas não apresentam esse suporte para o oferecimento de aulas remotas e as professoras (es) não tiveram uma formação adequada para estarem lecionando à distância. Programa de Pós Graduação em História - UFMG2024-03-12info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/temporalidades/article/view/35622Temporalidades; Vol. 15 No. 2 (2024): As Instituições Políticas e a Construção das Identidades Nacionais nos Estados Pós-Coloniais; 897-910Temporalidades; v. 15 n. 2 (2024): As Instituições Políticas e a Construção das Identidades Nacionais nos Estados Pós-Coloniais; 897-9101984-6150reponame:Temporalidadesinstname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)instacron:UFMGporhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/temporalidades/article/view/35622/43530Copyright (c) 2024 Richard Oliveira Jardimhttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessOliveira Jardim, Richard2024-04-04T11:13:15Zoai:periodicos.ufmg.br:article/35622Revistahttps://periodicos.ufmg.br/index.php/temporalidadesPUBhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/temporalidades/oai||temporalidades@gmail.com1984-61501984-6150opendoar:2024-04-04T11:13:15Temporalidades - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Percepção De Professoras (Es) Da Educação Básica Sobre O Ensino Remoto No Maranhão (Br) Durante A Pandemia Da Covid-19 |
title |
Percepção De Professoras (Es) Da Educação Básica Sobre O Ensino Remoto No Maranhão (Br) Durante A Pandemia Da Covid-19 |
spellingShingle |
Percepção De Professoras (Es) Da Educação Básica Sobre O Ensino Remoto No Maranhão (Br) Durante A Pandemia Da Covid-19 Oliveira Jardim, Richard |
title_short |
Percepção De Professoras (Es) Da Educação Básica Sobre O Ensino Remoto No Maranhão (Br) Durante A Pandemia Da Covid-19 |
title_full |
Percepção De Professoras (Es) Da Educação Básica Sobre O Ensino Remoto No Maranhão (Br) Durante A Pandemia Da Covid-19 |
title_fullStr |
Percepção De Professoras (Es) Da Educação Básica Sobre O Ensino Remoto No Maranhão (Br) Durante A Pandemia Da Covid-19 |
title_full_unstemmed |
Percepção De Professoras (Es) Da Educação Básica Sobre O Ensino Remoto No Maranhão (Br) Durante A Pandemia Da Covid-19 |
title_sort |
Percepção De Professoras (Es) Da Educação Básica Sobre O Ensino Remoto No Maranhão (Br) Durante A Pandemia Da Covid-19 |
author |
Oliveira Jardim, Richard |
author_facet |
Oliveira Jardim, Richard |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Oliveira Jardim, Richard |
description |
The global phenomenon of the spread of the SARS-CoV-2 virus brought with it sudden changes in the way of conducting work and interpersonal relationships in all sectors of society, with emphasis, in this research, on the educational system. The work is justified by the need to reflect the educational practice in atypical periods and reformulations of teaching practices. The objective of this work is to evidence the perception of basic education teachers about the adherence to remote teaching in the state of Maranhão. For this purpose, the qualitative method was used, following the following methodological procedures: survey and bibliographic review; collection of primary data from a questionnaire made available virtually through the google forms platform and disseminated in social media groups to public and private primary school teachers in the state. It was possible to identify some challenges faced by the school community, since technology is seen as an instrument that facilitates the teaching-learning process. Most schools do not have this support for offering remote classes and the teachers did not have adequate training to be teaching at a distance. |
publishDate |
2024 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2024-03-12 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.ufmg.br/index.php/temporalidades/article/view/35622 |
url |
https://periodicos.ufmg.br/index.php/temporalidades/article/view/35622 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.ufmg.br/index.php/temporalidades/article/view/35622/43530 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2024 Richard Oliveira Jardim http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2024 Richard Oliveira Jardim http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Programa de Pós Graduação em História - UFMG |
publisher.none.fl_str_mv |
Programa de Pós Graduação em História - UFMG |
dc.source.none.fl_str_mv |
Temporalidades; Vol. 15 No. 2 (2024): As Instituições Políticas e a Construção das Identidades Nacionais nos Estados Pós-Coloniais; 897-910 Temporalidades; v. 15 n. 2 (2024): As Instituições Políticas e a Construção das Identidades Nacionais nos Estados Pós-Coloniais; 897-910 1984-6150 reponame:Temporalidades instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) instacron:UFMG |
instname_str |
Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) |
instacron_str |
UFMG |
institution |
UFMG |
reponame_str |
Temporalidades |
collection |
Temporalidades |
repository.name.fl_str_mv |
Temporalidades - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) |
repository.mail.fl_str_mv |
||temporalidades@gmail.com |
_version_ |
1798675378650218496 |