Percepção De Professoras (Es) Da Educação Básica Sobre O Ensino Remoto No Maranhão (Br) Durante A Pandemia Da Covid-19

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Oliveira Jardim, Richard
Data de Publicação: 2024
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Temporalidades
Texto Completo: https://periodicos.ufmg.br/index.php/temporalidades/article/view/35622
Resumo: The global phenomenon of the spread of the SARS-CoV-2 virus brought with it sudden changes in the way of conducting work and interpersonal relationships in all sectors of society, with emphasis, in this research, on the educational system. The work is justified by the need to reflect the educational practice in atypical periods and reformulations of teaching practices. The objective of this work is to evidence the perception of basic education teachers about the adherence to remote teaching in the state of Maranhão. For this purpose, the qualitative method was used, following the following methodological procedures: survey and bibliographic review; collection of primary data from a questionnaire made available virtually through the google forms platform and disseminated in social media groups to public and private primary school teachers in the state. It was possible to identify some challenges faced by the school community, since technology is seen as an instrument that facilitates the teaching-learning process. Most schools do not have this support for offering remote classes and the teachers did not have adequate training to be teaching at a distance.
id UFMG-14_eca951ed8f9d7f24667bfb34ad219f41
oai_identifier_str oai:periodicos.ufmg.br:article/35622
network_acronym_str UFMG-14
network_name_str Temporalidades
repository_id_str
spelling Percepção De Professoras (Es) Da Educação Básica Sobre O Ensino Remoto No Maranhão (Br) Durante A Pandemia Da Covid-19The global phenomenon of the spread of the SARS-CoV-2 virus brought with it sudden changes in the way of conducting work and interpersonal relationships in all sectors of society, with emphasis, in this research, on the educational system. The work is justified by the need to reflect the educational practice in atypical periods and reformulations of teaching practices. The objective of this work is to evidence the perception of basic education teachers about the adherence to remote teaching in the state of Maranhão. For this purpose, the qualitative method was used, following the following methodological procedures: survey and bibliographic review; collection of primary data from a questionnaire made available virtually through the google forms platform and disseminated in social media groups to public and private primary school teachers in the state. It was possible to identify some challenges faced by the school community, since technology is seen as an instrument that facilitates the teaching-learning process. Most schools do not have this support for offering remote classes and the teachers did not have adequate training to be teaching at a distance. O fenômeno global da disseminação do vírus SARS-CoV-2 trouxe consigo bruscas mudanças na forma de conduzir trabalhos e as relações interpessoais em todos os setores da sociedade com destaque, nesta pesquisa, ao sistema educacional. O trabalho justifica-se pela necessidade de refletir a prática educacional em períodos atípicos e reformulações das práticas docentes. O objetivo, deste trabalho, é evidenciar a percepção de professoras (es) da educação básica sobre a adesão ao ensino remoto no estado do Maranhão. Para tanto, utilizou-se o método qualiqualitativo, seguindo os seguintes procedimentos metodológicos: levantamento e revisão bibliográfica; coleta de dados primários, a partir de questionário disponibilizado virtualmente, através da plataforma google forms e divulgado em grupos de redes sociais a professores da rede pública e particular de ensino básico no Estado. Foi possível identificar alguns desafios enfrentados pela comunidade escolar, uma vez que, a tecnologia é vista como um instrumento facilitador do processo de ensino-aprendizagem. A maioria das escolas não apresentam esse suporte para o oferecimento de aulas remotas e as professoras (es) não tiveram uma formação adequada para estarem lecionando à distância. Programa de Pós Graduação em História - UFMG2024-03-12info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/temporalidades/article/view/35622Temporalidades; Vol. 15 No. 2 (2024): As Instituições Políticas e a Construção das Identidades Nacionais nos Estados Pós-Coloniais; 897-910Temporalidades; v. 15 n. 2 (2024): As Instituições Políticas e a Construção das Identidades Nacionais nos Estados Pós-Coloniais; 897-9101984-6150reponame:Temporalidadesinstname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)instacron:UFMGporhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/temporalidades/article/view/35622/43530Copyright (c) 2024 Richard Oliveira Jardimhttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessOliveira Jardim, Richard2024-04-04T11:13:15Zoai:periodicos.ufmg.br:article/35622Revistahttps://periodicos.ufmg.br/index.php/temporalidadesPUBhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/temporalidades/oai||temporalidades@gmail.com1984-61501984-6150opendoar:2024-04-04T11:13:15Temporalidades - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)false
dc.title.none.fl_str_mv Percepção De Professoras (Es) Da Educação Básica Sobre O Ensino Remoto No Maranhão (Br) Durante A Pandemia Da Covid-19
title Percepção De Professoras (Es) Da Educação Básica Sobre O Ensino Remoto No Maranhão (Br) Durante A Pandemia Da Covid-19
spellingShingle Percepção De Professoras (Es) Da Educação Básica Sobre O Ensino Remoto No Maranhão (Br) Durante A Pandemia Da Covid-19
Oliveira Jardim, Richard
title_short Percepção De Professoras (Es) Da Educação Básica Sobre O Ensino Remoto No Maranhão (Br) Durante A Pandemia Da Covid-19
title_full Percepção De Professoras (Es) Da Educação Básica Sobre O Ensino Remoto No Maranhão (Br) Durante A Pandemia Da Covid-19
title_fullStr Percepção De Professoras (Es) Da Educação Básica Sobre O Ensino Remoto No Maranhão (Br) Durante A Pandemia Da Covid-19
title_full_unstemmed Percepção De Professoras (Es) Da Educação Básica Sobre O Ensino Remoto No Maranhão (Br) Durante A Pandemia Da Covid-19
title_sort Percepção De Professoras (Es) Da Educação Básica Sobre O Ensino Remoto No Maranhão (Br) Durante A Pandemia Da Covid-19
author Oliveira Jardim, Richard
author_facet Oliveira Jardim, Richard
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Oliveira Jardim, Richard
description The global phenomenon of the spread of the SARS-CoV-2 virus brought with it sudden changes in the way of conducting work and interpersonal relationships in all sectors of society, with emphasis, in this research, on the educational system. The work is justified by the need to reflect the educational practice in atypical periods and reformulations of teaching practices. The objective of this work is to evidence the perception of basic education teachers about the adherence to remote teaching in the state of Maranhão. For this purpose, the qualitative method was used, following the following methodological procedures: survey and bibliographic review; collection of primary data from a questionnaire made available virtually through the google forms platform and disseminated in social media groups to public and private primary school teachers in the state. It was possible to identify some challenges faced by the school community, since technology is seen as an instrument that facilitates the teaching-learning process. Most schools do not have this support for offering remote classes and the teachers did not have adequate training to be teaching at a distance.
publishDate 2024
dc.date.none.fl_str_mv 2024-03-12
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.ufmg.br/index.php/temporalidades/article/view/35622
url https://periodicos.ufmg.br/index.php/temporalidades/article/view/35622
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.ufmg.br/index.php/temporalidades/article/view/35622/43530
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2024 Richard Oliveira Jardim
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2024 Richard Oliveira Jardim
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Programa de Pós Graduação em História - UFMG
publisher.none.fl_str_mv Programa de Pós Graduação em História - UFMG
dc.source.none.fl_str_mv Temporalidades; Vol. 15 No. 2 (2024): As Instituições Políticas e a Construção das Identidades Nacionais nos Estados Pós-Coloniais; 897-910
Temporalidades; v. 15 n. 2 (2024): As Instituições Políticas e a Construção das Identidades Nacionais nos Estados Pós-Coloniais; 897-910
1984-6150
reponame:Temporalidades
instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
instacron:UFMG
instname_str Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
instacron_str UFMG
institution UFMG
reponame_str Temporalidades
collection Temporalidades
repository.name.fl_str_mv Temporalidades - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
repository.mail.fl_str_mv ||temporalidades@gmail.com
_version_ 1798675378650218496