Death and Irony in “A exposição das rosas” by István Örkény
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2009 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Arquivo Maaravi: Revista Digital de Estudos Judaicos da UFMG |
Texto Completo: | https://periodicos.ufmg.br/index.php/maaravi/article/view/13987 |
Resumo: | This paper presents a study on the narrative ‘A exposição das rosas’ by István Örkény. We analyze death and issues on its representation. Born in 1912 and dead in 1979, Örkény testified in an intense and intrinsic way the great convulsions that affected Europe in the twentieth century. Far from the pamphlet, his literature has a remarkable feature of irony.In the novel analyzed, Iron Korom, a young and inexperienced director, tries to conduct a documentary on the final hours of three close to death patients, aiming at, in his words, help his contemporary folks to understand death experience. Based on Korom’s project Örkény makes us face a threshold, that is, the representation’s limit. |
id |
UFMG-15_60ef0718a1acbe2fa7004846a472a8f1 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicos.ufmg.br:article/13987 |
network_acronym_str |
UFMG-15 |
network_name_str |
Arquivo Maaravi: Revista Digital de Estudos Judaicos da UFMG |
repository_id_str |
|
spelling |
Death and Irony in “A exposição das rosas” by István ÖrkényMorte e ironia em “A exposição das rosas”, de István ÖrkényLiteratura HúngaraRepresentaçãoIroniaHungarian LiteratureRepresentationIronyThis paper presents a study on the narrative ‘A exposição das rosas’ by István Örkény. We analyze death and issues on its representation. Born in 1912 and dead in 1979, Örkény testified in an intense and intrinsic way the great convulsions that affected Europe in the twentieth century. Far from the pamphlet, his literature has a remarkable feature of irony.In the novel analyzed, Iron Korom, a young and inexperienced director, tries to conduct a documentary on the final hours of three close to death patients, aiming at, in his words, help his contemporary folks to understand death experience. Based on Korom’s project Örkény makes us face a threshold, that is, the representation’s limit. Estudo da narrativa “A exposição das rosas”, de István Örkény, examinando o tema da morte e a problematização de sua representação. Nascido em 1912 e falecido em 1979, Örkény testemunhou de forma intensa e intrínseca as grandes convulsões que abalaram a Europa no século 20. Longe do panfleto, sua literatura tem como traço marcante a ironia. Na novela analisada, Iron Korom, um jovem e inexperiente diretor, tenta realizar um documentário sobre as horas finais de três pacientes desenganados, com o intuito de, nas suas palavras, ajudar os seus contemporâneos a compreenderem a experiência da morte. A partir do projeto de Korom, o texto de Örkény coloca-nos diante de um confim: o limite da representação. Universidade Federal de Minas Gerais2009-03-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/maaravi/article/view/1398710.17851/1982-3053.3.4.47-55Arquivo Maaravi: Revista Digital de Estudos Judaicos da UFMG; v. 3 n. 4 (2009): Humor: o riso, a ironia e a controvérsia no arquivo da cultura judaica; 47-551982-3053reponame:Arquivo Maaravi: Revista Digital de Estudos Judaicos da UFMGinstname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)instacron:UFMGporhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/maaravi/article/view/13987/11168Soares, Leonardo Franciscoinfo:eu-repo/semantics/openAccess2020-07-20T14:33:00Zoai:periodicos.ufmg.br:article/13987Revistahttp://www.periodicos.letras.ufmg.br/index.php/maaravi/indexPUBhttp://www.periodicos.letras.ufmg.br/index.php/maaravi/oai||lyslei@ufmg.br1982-30531982-3053opendoar:2020-07-20T14:33Arquivo Maaravi: Revista Digital de Estudos Judaicos da UFMG - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Death and Irony in “A exposição das rosas” by István Örkény Morte e ironia em “A exposição das rosas”, de István Örkény |
title |
Death and Irony in “A exposição das rosas” by István Örkény |
spellingShingle |
Death and Irony in “A exposição das rosas” by István Örkény Soares, Leonardo Francisco Literatura Húngara Representação Ironia Hungarian Literature Representation Irony |
title_short |
Death and Irony in “A exposição das rosas” by István Örkény |
title_full |
Death and Irony in “A exposição das rosas” by István Örkény |
title_fullStr |
Death and Irony in “A exposição das rosas” by István Örkény |
title_full_unstemmed |
Death and Irony in “A exposição das rosas” by István Örkény |
title_sort |
Death and Irony in “A exposição das rosas” by István Örkény |
author |
Soares, Leonardo Francisco |
author_facet |
Soares, Leonardo Francisco |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Soares, Leonardo Francisco |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Literatura Húngara Representação Ironia Hungarian Literature Representation Irony |
topic |
Literatura Húngara Representação Ironia Hungarian Literature Representation Irony |
description |
This paper presents a study on the narrative ‘A exposição das rosas’ by István Örkény. We analyze death and issues on its representation. Born in 1912 and dead in 1979, Örkény testified in an intense and intrinsic way the great convulsions that affected Europe in the twentieth century. Far from the pamphlet, his literature has a remarkable feature of irony.In the novel analyzed, Iron Korom, a young and inexperienced director, tries to conduct a documentary on the final hours of three close to death patients, aiming at, in his words, help his contemporary folks to understand death experience. Based on Korom’s project Örkény makes us face a threshold, that is, the representation’s limit. |
publishDate |
2009 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2009-03-30 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.ufmg.br/index.php/maaravi/article/view/13987 10.17851/1982-3053.3.4.47-55 |
url |
https://periodicos.ufmg.br/index.php/maaravi/article/view/13987 |
identifier_str_mv |
10.17851/1982-3053.3.4.47-55 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.ufmg.br/index.php/maaravi/article/view/13987/11168 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Minas Gerais |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Minas Gerais |
dc.source.none.fl_str_mv |
Arquivo Maaravi: Revista Digital de Estudos Judaicos da UFMG; v. 3 n. 4 (2009): Humor: o riso, a ironia e a controvérsia no arquivo da cultura judaica; 47-55 1982-3053 reponame:Arquivo Maaravi: Revista Digital de Estudos Judaicos da UFMG instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) instacron:UFMG |
instname_str |
Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) |
instacron_str |
UFMG |
institution |
UFMG |
reponame_str |
Arquivo Maaravi: Revista Digital de Estudos Judaicos da UFMG |
collection |
Arquivo Maaravi: Revista Digital de Estudos Judaicos da UFMG |
repository.name.fl_str_mv |
Arquivo Maaravi: Revista Digital de Estudos Judaicos da UFMG - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) |
repository.mail.fl_str_mv |
||lyslei@ufmg.br |
_version_ |
1798321285986516992 |