Death and Irony in “A exposição das rosas” by István Örkény

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Soares, Leonardo Francisco
Data de Publicação: 2009
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Arquivo Maaravi: Revista Digital de Estudos Judaicos da UFMG
Texto Completo: https://periodicos.ufmg.br/index.php/maaravi/article/view/13987
Resumo: This paper presents a study on the narrative ‘A exposição das rosas’ by István Örkény. We analyze death and issues on its representation. Born in 1912 and dead in 1979, Örkény testified in an intense and intrinsic way the great convulsions that affected Europe in the twentieth century. Far from the pamphlet, his literature has a remarkable feature of irony.In the novel analyzed, Iron Korom, a young and inexperienced director, tries to conduct a documentary on the final hours of three close to death patients, aiming at, in his words, help his contemporary folks to understand death experience. Based on Korom’s project Örkény makes us face a threshold, that is, the representation’s limit.
id UFMG-15_60ef0718a1acbe2fa7004846a472a8f1
oai_identifier_str oai:periodicos.ufmg.br:article/13987
network_acronym_str UFMG-15
network_name_str Arquivo Maaravi: Revista Digital de Estudos Judaicos da UFMG
repository_id_str
spelling Death and Irony in “A exposição das rosas” by István ÖrkényMorte e ironia em “A exposição das rosas”, de István ÖrkényLiteratura HúngaraRepresentaçãoIroniaHungarian LiteratureRepresentationIronyThis paper presents a study on the narrative ‘A exposição das rosas’ by István Örkény. We analyze death and issues on its representation. Born in 1912 and dead in 1979, Örkény testified in an intense and intrinsic way the great convulsions that affected Europe in the twentieth century. Far from the pamphlet, his literature has a remarkable feature of irony.In the novel analyzed, Iron Korom, a young and inexperienced director, tries to conduct a documentary on the final hours of three close to death patients, aiming at, in his words, help his contemporary folks to understand death experience. Based on Korom’s project Örkény makes us face a threshold, that is, the representation’s limit. Estudo da narrativa “A exposição das rosas”, de István Örkény, examinando o tema da morte e a problematização de sua representação. Nascido em 1912 e falecido em 1979, Örkény testemunhou de forma intensa e intrínseca as grandes convulsões que abalaram a Europa no século 20. Longe do panfleto, sua literatura tem como traço marcante a ironia. Na novela analisada, Iron Korom, um jovem e inexperiente diretor, tenta realizar um documentário sobre as horas finais de três pacientes desenganados, com o intuito de, nas suas palavras, ajudar os seus contemporâneos a compreenderem a experiência da morte. A partir do projeto de Korom, o texto de Örkény coloca-­nos diante de um confim: o limite da representação. Universidade Federal de Minas Gerais2009-03-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/maaravi/article/view/1398710.17851/1982-3053.3.4.47-55Arquivo Maaravi: Revista Digital de Estudos Judaicos da UFMG; v. 3 n. 4 (2009): Humor: o riso, a ironia e a controvérsia no arquivo da cultura judaica; 47-551982-3053reponame:Arquivo Maaravi: Revista Digital de Estudos Judaicos da UFMGinstname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)instacron:UFMGporhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/maaravi/article/view/13987/11168Soares, Leonardo Franciscoinfo:eu-repo/semantics/openAccess2020-07-20T14:33:00Zoai:periodicos.ufmg.br:article/13987Revistahttp://www.periodicos.letras.ufmg.br/index.php/maaravi/indexPUBhttp://www.periodicos.letras.ufmg.br/index.php/maaravi/oai||lyslei@ufmg.br1982-30531982-3053opendoar:2020-07-20T14:33Arquivo Maaravi: Revista Digital de Estudos Judaicos da UFMG - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)false
dc.title.none.fl_str_mv Death and Irony in “A exposição das rosas” by István Örkény
Morte e ironia em “A exposição das rosas”, de István Örkény
title Death and Irony in “A exposição das rosas” by István Örkény
spellingShingle Death and Irony in “A exposição das rosas” by István Örkény
Soares, Leonardo Francisco
Literatura Húngara
Representação
Ironia
Hungarian Literature
Representation
Irony
title_short Death and Irony in “A exposição das rosas” by István Örkény
title_full Death and Irony in “A exposição das rosas” by István Örkény
title_fullStr Death and Irony in “A exposição das rosas” by István Örkény
title_full_unstemmed Death and Irony in “A exposição das rosas” by István Örkény
title_sort Death and Irony in “A exposição das rosas” by István Örkény
author Soares, Leonardo Francisco
author_facet Soares, Leonardo Francisco
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Soares, Leonardo Francisco
dc.subject.por.fl_str_mv Literatura Húngara
Representação
Ironia
Hungarian Literature
Representation
Irony
topic Literatura Húngara
Representação
Ironia
Hungarian Literature
Representation
Irony
description This paper presents a study on the narrative ‘A exposição das rosas’ by István Örkény. We analyze death and issues on its representation. Born in 1912 and dead in 1979, Örkény testified in an intense and intrinsic way the great convulsions that affected Europe in the twentieth century. Far from the pamphlet, his literature has a remarkable feature of irony.In the novel analyzed, Iron Korom, a young and inexperienced director, tries to conduct a documentary on the final hours of three close to death patients, aiming at, in his words, help his contemporary folks to understand death experience. Based on Korom’s project Örkény makes us face a threshold, that is, the representation’s limit.
publishDate 2009
dc.date.none.fl_str_mv 2009-03-30
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.ufmg.br/index.php/maaravi/article/view/13987
10.17851/1982-3053.3.4.47-55
url https://periodicos.ufmg.br/index.php/maaravi/article/view/13987
identifier_str_mv 10.17851/1982-3053.3.4.47-55
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.ufmg.br/index.php/maaravi/article/view/13987/11168
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Minas Gerais
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Minas Gerais
dc.source.none.fl_str_mv Arquivo Maaravi: Revista Digital de Estudos Judaicos da UFMG; v. 3 n. 4 (2009): Humor: o riso, a ironia e a controvérsia no arquivo da cultura judaica; 47-55
1982-3053
reponame:Arquivo Maaravi: Revista Digital de Estudos Judaicos da UFMG
instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
instacron:UFMG
instname_str Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
instacron_str UFMG
institution UFMG
reponame_str Arquivo Maaravi: Revista Digital de Estudos Judaicos da UFMG
collection Arquivo Maaravi: Revista Digital de Estudos Judaicos da UFMG
repository.name.fl_str_mv Arquivo Maaravi: Revista Digital de Estudos Judaicos da UFMG - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
repository.mail.fl_str_mv ||lyslei@ufmg.br
_version_ 1798321285986516992