Music and Cultural Tradition in Sobre os rios que vão by Maria José de Queiroz
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2020 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Arquivo Maaravi: Revista Digital de Estudos Judaicos da UFMG |
Texto Completo: | https://periodicos.ufmg.br/index.php/maaravi/article/view/21713 |
Resumo: | In the novel Sobre os rios que vão, by Brazilian writer Maria José de Queiroz, published in 1990, the various musical terms such as harpsichord, harp, tuning, pianissimo stand out. The text that seeks various literary and biblical references deals with the story of a Sephardic Jewish family, its dilemmas and struggles, in a cultural environment full of the Sephardic popular sayings, the so-called refranes, and the wonderful world of classical music and the luthier workshops. Amid the names of the violin families like Amati, Guadagnini and the very precious Stradivarius, the Leite, formerly Levi, seeks in cultural tradition and music its place in the world, the understanding of its past and the unveiling of the present, amid Brazilianness. In this essay, we sought to observe in the text how the music, musicality and cultural tradition represented by the popular Jewish-Sephardic sayings of the refranes make up the plot that involves this family of immigrants in search of their Brazilianness, without leaving aside their cultural heritage. . |
id |
UFMG-15_7e6db12d0f123c18a8663bd03caa3a2a |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicos.ufmg.br:article/21713 |
network_acronym_str |
UFMG-15 |
network_name_str |
Arquivo Maaravi: Revista Digital de Estudos Judaicos da UFMG |
repository_id_str |
|
spelling |
Music and Cultural Tradition in Sobre os rios que vão by Maria José de QueirozMúsica e tradição cultural em Sobre os rios que vão, de Maria José de QueirozMaria José de QueirozSefaradRefranesMaria José de QueirozSefaradRefranesIn the novel Sobre os rios que vão, by Brazilian writer Maria José de Queiroz, published in 1990, the various musical terms such as harpsichord, harp, tuning, pianissimo stand out. The text that seeks various literary and biblical references deals with the story of a Sephardic Jewish family, its dilemmas and struggles, in a cultural environment full of the Sephardic popular sayings, the so-called refranes, and the wonderful world of classical music and the luthier workshops. Amid the names of the violin families like Amati, Guadagnini and the very precious Stradivarius, the Leite, formerly Levi, seeks in cultural tradition and music its place in the world, the understanding of its past and the unveiling of the present, amid Brazilianness. In this essay, we sought to observe in the text how the music, musicality and cultural tradition represented by the popular Jewish-Sephardic sayings of the refranes make up the plot that involves this family of immigrants in search of their Brazilianness, without leaving aside their cultural heritage. .No romance Sobre os rios que vão, de Maria José de Queiroz, publicado em 1990, destacam-se os vários termos musicais como cravelha, harpejo, afinação, pianissimo. O texto que busca várias referências literárias e bíblicas se ocupa da história de uma família judaica, seus dilemas e embates, num ambiente cultural repleto dos ditados populares sefarditas, os chamados refranes, e o maravilhoso mundo da música erudita e das oficinas de luteria. Em meio aos nomes das famílias de violinos, Amati, Guadagnini e o preciosíssimo Stradivarius, a família Leite, anteriormente Levi, busca na tradição cultural e na música o seu lugar no mundo, a compreensão de seu passado e o desvelo do presente, em meio a brasilidade. Neste artigo buscou-se observar no texto como a música, a musicalidade e a tradição cultural representada pelos ditados populares judaico-sefarditas dos refranes compõem a trama que envolve essa família de imigrantes em busca de sua brasilidade, sem deixar de lado sua herança culturalUniversidade Federal de Minas Gerais2020-06-03info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/maaravi/article/view/2171310.35699/1982-3053.2020.21713Arquivo Maaravi: Revista Digital de Estudos Judaicos da UFMG; v. 14 n. 26 (2020): A música no arquivo da tradição judaica; 36-451982-3053reponame:Arquivo Maaravi: Revista Digital de Estudos Judaicos da UFMGinstname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)instacron:UFMGporhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/maaravi/article/view/21713/17571Copyright (c) 2020 Arquivo Maaravi: Revista Digital de Estudos Judaicos da UFMGhttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessMenezes, Filipe Amaral Rocha de2020-12-31T10:44:48Zoai:periodicos.ufmg.br:article/21713Revistahttp://www.periodicos.letras.ufmg.br/index.php/maaravi/indexPUBhttp://www.periodicos.letras.ufmg.br/index.php/maaravi/oai||lyslei@ufmg.br1982-30531982-3053opendoar:2020-12-31T10:44:48Arquivo Maaravi: Revista Digital de Estudos Judaicos da UFMG - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Music and Cultural Tradition in Sobre os rios que vão by Maria José de Queiroz Música e tradição cultural em Sobre os rios que vão, de Maria José de Queiroz |
title |
Music and Cultural Tradition in Sobre os rios que vão by Maria José de Queiroz |
spellingShingle |
Music and Cultural Tradition in Sobre os rios que vão by Maria José de Queiroz Menezes, Filipe Amaral Rocha de Maria José de Queiroz Sefarad Refranes Maria José de Queiroz Sefarad Refranes |
title_short |
Music and Cultural Tradition in Sobre os rios que vão by Maria José de Queiroz |
title_full |
Music and Cultural Tradition in Sobre os rios que vão by Maria José de Queiroz |
title_fullStr |
Music and Cultural Tradition in Sobre os rios que vão by Maria José de Queiroz |
title_full_unstemmed |
Music and Cultural Tradition in Sobre os rios que vão by Maria José de Queiroz |
title_sort |
Music and Cultural Tradition in Sobre os rios que vão by Maria José de Queiroz |
author |
Menezes, Filipe Amaral Rocha de |
author_facet |
Menezes, Filipe Amaral Rocha de |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Menezes, Filipe Amaral Rocha de |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Maria José de Queiroz Sefarad Refranes Maria José de Queiroz Sefarad Refranes |
topic |
Maria José de Queiroz Sefarad Refranes Maria José de Queiroz Sefarad Refranes |
description |
In the novel Sobre os rios que vão, by Brazilian writer Maria José de Queiroz, published in 1990, the various musical terms such as harpsichord, harp, tuning, pianissimo stand out. The text that seeks various literary and biblical references deals with the story of a Sephardic Jewish family, its dilemmas and struggles, in a cultural environment full of the Sephardic popular sayings, the so-called refranes, and the wonderful world of classical music and the luthier workshops. Amid the names of the violin families like Amati, Guadagnini and the very precious Stradivarius, the Leite, formerly Levi, seeks in cultural tradition and music its place in the world, the understanding of its past and the unveiling of the present, amid Brazilianness. In this essay, we sought to observe in the text how the music, musicality and cultural tradition represented by the popular Jewish-Sephardic sayings of the refranes make up the plot that involves this family of immigrants in search of their Brazilianness, without leaving aside their cultural heritage. . |
publishDate |
2020 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2020-06-03 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.ufmg.br/index.php/maaravi/article/view/21713 10.35699/1982-3053.2020.21713 |
url |
https://periodicos.ufmg.br/index.php/maaravi/article/view/21713 |
identifier_str_mv |
10.35699/1982-3053.2020.21713 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.ufmg.br/index.php/maaravi/article/view/21713/17571 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2020 Arquivo Maaravi: Revista Digital de Estudos Judaicos da UFMG https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2020 Arquivo Maaravi: Revista Digital de Estudos Judaicos da UFMG https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Minas Gerais |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Minas Gerais |
dc.source.none.fl_str_mv |
Arquivo Maaravi: Revista Digital de Estudos Judaicos da UFMG; v. 14 n. 26 (2020): A música no arquivo da tradição judaica; 36-45 1982-3053 reponame:Arquivo Maaravi: Revista Digital de Estudos Judaicos da UFMG instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) instacron:UFMG |
instname_str |
Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) |
instacron_str |
UFMG |
institution |
UFMG |
reponame_str |
Arquivo Maaravi: Revista Digital de Estudos Judaicos da UFMG |
collection |
Arquivo Maaravi: Revista Digital de Estudos Judaicos da UFMG |
repository.name.fl_str_mv |
Arquivo Maaravi: Revista Digital de Estudos Judaicos da UFMG - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) |
repository.mail.fl_str_mv |
||lyslei@ufmg.br |
_version_ |
1798321287969374208 |