O estranho caso de Angélica by Manoel de Oliveira: a Traveling Out of Time
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2018 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Arquivo Maaravi: Revista Digital de Estudos Judaicos da UFMG |
Texto Completo: | https://periodicos.ufmg.br/index.php/maaravi/article/view/14462 |
Resumo: | Manoel de Oliveira’s film of 2010 goes back to a project of 1952 and underlines the importance of memory in his art. Understanding memory as freedom in a “travelling outside of time”, O estranho caso de Angélica reflects on Oliveira’s dialogue with other visual arts, namely photography, and the notion of “aura” in Walter Benjamin’s writings, and with Marc Chagall’s work, namely his painting s representing a couple flying over town. We shall analyse the relation of the “travelling outside of time” in this film with the motif of suspension in the work of the Jewish Russian painter. |
id |
UFMG-15_b52fb7001140f9f1630b61651b50e1f4 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicos.ufmg.br:article/14462 |
network_acronym_str |
UFMG-15 |
network_name_str |
Arquivo Maaravi: Revista Digital de Estudos Judaicos da UFMG |
repository_id_str |
|
spelling |
O estranho caso de Angélica by Manoel de Oliveira: a Traveling Out of TimeO estranho caso de Angélica, de Manoel de Oliveira: um viajar fora do tempoManoel de OliveiraWalter BenjaminMarc ChagallManoel de OliveiraWalter BenjaminMarc ChagallManoel de Oliveira’s film of 2010 goes back to a project of 1952 and underlines the importance of memory in his art. Understanding memory as freedom in a “travelling outside of time”, O estranho caso de Angélica reflects on Oliveira’s dialogue with other visual arts, namely photography, and the notion of “aura” in Walter Benjamin’s writings, and with Marc Chagall’s work, namely his painting s representing a couple flying over town. We shall analyse the relation of the “travelling outside of time” in this film with the motif of suspension in the work of the Jewish Russian painter.O filme O estranho caso de Angélica, de Manoel de Oliveira, lançado em 2010, remonta a um projeto de 1952 e sublinha a importância da memória na arte do cineasta. Entendendo memória como liberdade num “viajar fora do tempo”, a película reflete sobre a relação do cinema de Oliveira com outras artes visuais, nomeadamente a fotografia e o conceito de “aura”, como pensado por Walter Benjamin, além da pintura de Marc Chagall, em cuja obra se destacam quadros representando um casal a voar sobre a cidade. Analisaremos, assim, a relação do “viajar fora do tempo”, do filme, com o motivo da suspensão na obra do pintor judeu russo.Universidade Federal de Minas Gerais2018-11-28info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/vnd.openxmlformats-officedocument.wordprocessingml.documenthttps://periodicos.ufmg.br/index.php/maaravi/article/view/1446210.17851/1982-3053.12.23.129-144Arquivo Maaravi: Revista Digital de Estudos Judaicos da UFMG; v. 12 n. 23 (2018): Jorge Luis Borges e o arquivo da tradição judaica; 129-1441982-3053reponame:Arquivo Maaravi: Revista Digital de Estudos Judaicos da UFMGinstname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)instacron:UFMGporhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/maaravi/article/view/14462/pdfhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/maaravi/article/view/14462/11654Delgado, Ana Maria dos Santos Silvainfo:eu-repo/semantics/openAccess2020-07-20T13:27:06Zoai:periodicos.ufmg.br:article/14462Revistahttp://www.periodicos.letras.ufmg.br/index.php/maaravi/indexPUBhttp://www.periodicos.letras.ufmg.br/index.php/maaravi/oai||lyslei@ufmg.br1982-30531982-3053opendoar:2020-07-20T13:27:06Arquivo Maaravi: Revista Digital de Estudos Judaicos da UFMG - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
O estranho caso de Angélica by Manoel de Oliveira: a Traveling Out of Time O estranho caso de Angélica, de Manoel de Oliveira: um viajar fora do tempo |
title |
O estranho caso de Angélica by Manoel de Oliveira: a Traveling Out of Time |
spellingShingle |
O estranho caso de Angélica by Manoel de Oliveira: a Traveling Out of Time Delgado, Ana Maria dos Santos Silva Manoel de Oliveira Walter Benjamin Marc Chagall Manoel de Oliveira Walter Benjamin Marc Chagall |
title_short |
O estranho caso de Angélica by Manoel de Oliveira: a Traveling Out of Time |
title_full |
O estranho caso de Angélica by Manoel de Oliveira: a Traveling Out of Time |
title_fullStr |
O estranho caso de Angélica by Manoel de Oliveira: a Traveling Out of Time |
title_full_unstemmed |
O estranho caso de Angélica by Manoel de Oliveira: a Traveling Out of Time |
title_sort |
O estranho caso de Angélica by Manoel de Oliveira: a Traveling Out of Time |
author |
Delgado, Ana Maria dos Santos Silva |
author_facet |
Delgado, Ana Maria dos Santos Silva |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Delgado, Ana Maria dos Santos Silva |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Manoel de Oliveira Walter Benjamin Marc Chagall Manoel de Oliveira Walter Benjamin Marc Chagall |
topic |
Manoel de Oliveira Walter Benjamin Marc Chagall Manoel de Oliveira Walter Benjamin Marc Chagall |
description |
Manoel de Oliveira’s film of 2010 goes back to a project of 1952 and underlines the importance of memory in his art. Understanding memory as freedom in a “travelling outside of time”, O estranho caso de Angélica reflects on Oliveira’s dialogue with other visual arts, namely photography, and the notion of “aura” in Walter Benjamin’s writings, and with Marc Chagall’s work, namely his painting s representing a couple flying over town. We shall analyse the relation of the “travelling outside of time” in this film with the motif of suspension in the work of the Jewish Russian painter. |
publishDate |
2018 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2018-11-28 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.ufmg.br/index.php/maaravi/article/view/14462 10.17851/1982-3053.12.23.129-144 |
url |
https://periodicos.ufmg.br/index.php/maaravi/article/view/14462 |
identifier_str_mv |
10.17851/1982-3053.12.23.129-144 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.ufmg.br/index.php/maaravi/article/view/14462/pdf https://periodicos.ufmg.br/index.php/maaravi/article/view/14462/11654 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf application/vnd.openxmlformats-officedocument.wordprocessingml.document |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Minas Gerais |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Minas Gerais |
dc.source.none.fl_str_mv |
Arquivo Maaravi: Revista Digital de Estudos Judaicos da UFMG; v. 12 n. 23 (2018): Jorge Luis Borges e o arquivo da tradição judaica; 129-144 1982-3053 reponame:Arquivo Maaravi: Revista Digital de Estudos Judaicos da UFMG instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) instacron:UFMG |
instname_str |
Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) |
instacron_str |
UFMG |
institution |
UFMG |
reponame_str |
Arquivo Maaravi: Revista Digital de Estudos Judaicos da UFMG |
collection |
Arquivo Maaravi: Revista Digital de Estudos Judaicos da UFMG |
repository.name.fl_str_mv |
Arquivo Maaravi: Revista Digital de Estudos Judaicos da UFMG - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) |
repository.mail.fl_str_mv |
||lyslei@ufmg.br |
_version_ |
1798321287900168192 |