Concepções de paisagem em estudos de imagem de destinos: uma revisão desde a Geografia Humanista-Cultural
Autor(a) principal: | |
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Data de Publicação: | 2020 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Marketing & Tourism Review |
Texto Completo: | https://revistas.face.ufmg.br/index.php/mtr/article/view/5715 |
Resumo: | The core goal of this paper is to analyze geographical conceptions underlying the treatment of landscape as a construct for the tourist destination's image in Tourism Brazilian journals. As conceptual and theoretical foundations, some humanistic and cultural geographers are resumed. As a review of literature, it is drawn upon to 14 articles, published at Publicações de Turismo website (2008-2019), which meet the proposed theme delimitation, from a qualitative interpretation. From Meinig's categorization (1979), this paper points out that landscape conceptions operationalized by researchers of destination image largely correspond to that of nature. Certain ideas and frameworks from Romanticism persist. On a smaller scale, it is shown the landscape as a problem (or a challenge), as aesthetics, and as an artifact. Some important conceptions, such as landscape-place and landscape-habitat, are neglected. |
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Concepções de paisagem em estudos de imagem de destinos: uma revisão desde a Geografia Humanista-CulturalTurismo, Geografia Humanista-Cultural, Imagem de destinos, Paisagem, Conceitos.The core goal of this paper is to analyze geographical conceptions underlying the treatment of landscape as a construct for the tourist destination's image in Tourism Brazilian journals. As conceptual and theoretical foundations, some humanistic and cultural geographers are resumed. As a review of literature, it is drawn upon to 14 articles, published at Publicações de Turismo website (2008-2019), which meet the proposed theme delimitation, from a qualitative interpretation. From Meinig's categorization (1979), this paper points out that landscape conceptions operationalized by researchers of destination image largely correspond to that of nature. Certain ideas and frameworks from Romanticism persist. On a smaller scale, it is shown the landscape as a problem (or a challenge), as aesthetics, and as an artifact. Some important conceptions, such as landscape-place and landscape-habitat, are neglected.El objetivo principal de este trabajo es analizar las concepciones geográficas que subyacen al tratamiento del paisaje como un constructo para la imagen del destino turístico en revistas de Turismo de Brasil. Como fundamentos conceptuales e teóricos, se reanudan alguns geógrafos humanistas y culturales. Como revisión de literatura, se recurre a 14 artículos, publicados en el sítio web Publicações de Turismo (2008-2019), y que cumplen con la delimitación del tema propuesto, a partir de una interpretación qualitativa. Desde la categorización de Meinig (1979), este artículo senãla que las concepciones de paisaje operacionalizadas por los investigadores de la imagen del destino corresponden en gran medida a la de la natureza. Algunas ideas y marcos del Romanticismo persisten. En menor escala, se muestra el paisaje como un problema (o desafío), como estética o como artefacto. Descuidanse algunas concepciones importantes, como paisaje-lugar y paisaje-habitat.O objetivo geral deste trabalho é analisar as concepções geográficas subjacentes ao tratamento da paisagem como construto para estudos da imagem de destinos turísticos em periódicos brasileiros de Turismo. Como base teórico-conceitual, retoma geógrafos humanistas e culturais. Na condição de revisão de literatura, recorre aos 14 artigos, publicados no site Publicações de Turismo (2008-2019), que atendem ao recorte temático proposto, a partir de interpretação qualitativa. A partir de categorização de Meinig (1979), este trabalho aponta que a concepção de paisagem operacionalizada pelos estudiosos da imagem de destinos, em periódicos brasileiros, corresponde largamente àquela da natureza. Persistem ideias e matrizes do Romantismo. Em menor medida, aparece a paisagem como problema (desafio), como estética, e como artefato. Algumas concepções relevantes, tais como paisagem-lugar e paisagem-habitat, são negligenciadas.Federal University of Minas Gerais2020-06-10info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistas.face.ufmg.br/index.php/mtr/article/view/571510.29149/mtr.v5i1.5715Marketing & Tourism Review; v. 5 n. 1 (2020): v.5, n.1, 2020 janeiro-julhoMarketing & Tourism Review; Vol. 5 No. 1 (2020): v.5, n.1, 2020 janeiro-julho2525-81762525-817610.29149/mtr.v5i1reponame:Marketing & Tourism Reviewinstname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)instacron:UFMGporhttps://revistas.face.ufmg.br/index.php/mtr/article/view/5715/3075Copyright (c) 2020 Jaciel Gustavo Kunz, Antonio Carlos Castrogiovanniinfo:eu-repo/semantics/openAccessKunz, Jaciel GustavoCastrogiovanni, Antonio Carlos2020-09-15T20:25:33Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/5715Revistahttps://revistas.face.ufmg.br/index.php/mtrPUBhttps://revistas.face.ufmg.br/index.php/mtr/oaimkt.tourism.review@gmail.com||mg.ufmg@gmail.com2525-81762525-8176opendoar:2020-09-15T20:25:33Marketing & Tourism Review - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)false |
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