LAZER E BARREIRAS SOCIAIS PARA UNIVERSITÁRIOS DA FEF/UNICAMP DURANTE A PANDEMIA DE COVID-19
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Data de Publicação: | 2023 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Brasileira de Estudos do Lazer |
Texto Completo: | https://periodicos.ufmg.br/index.php/rbel/article/view/39284 |
Resumo: | The Covid-19 pandemic brought many issues that suddenly changed the way we experience our daily activities, including leisure. Considering this context, and the leisure relevance as a social right and a phenomenon that changes culture itself, the current quantitative study pointed out how social barriers manifested in the leisure of the students of the Faculty of Physical Education of the State University of Campinas, and which were the manifestation changes caused by the pandemic context. For this, a bibliographical research was made along with a field survey in an online format. According to the analysis of the results collected, all the barriers continued present, but their manifestation frequency changed. The most cited social barrier became the lack of space, which was directly related to the students' perception of the dichotomy between leisure time and working time. |
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LAZER E BARREIRAS SOCIAIS PARA UNIVERSITÁRIOS DA FEF/UNICAMP DURANTE A PANDEMIA DE COVID-19LeisureYouthscovid-19OcioJuventudesCovid-19LazerJuventudescovid-19The Covid-19 pandemic brought many issues that suddenly changed the way we experience our daily activities, including leisure. Considering this context, and the leisure relevance as a social right and a phenomenon that changes culture itself, the current quantitative study pointed out how social barriers manifested in the leisure of the students of the Faculty of Physical Education of the State University of Campinas, and which were the manifestation changes caused by the pandemic context. For this, a bibliographical research was made along with a field survey in an online format. According to the analysis of the results collected, all the barriers continued present, but their manifestation frequency changed. The most cited social barrier became the lack of space, which was directly related to the students' perception of the dichotomy between leisure time and working time.La pandemia de Covid-19 trajo consigo diversas cuestiones que bruscamente cambiaran la forma como vivenciamos nuestras actividades cotidianas, inclusive el ocio. Visto este contexto, y la importancia del ocio como un derecho social y como fenómeno transformador de la cultura, el presente estudio de carácter cuantitativo apunta como se manifestaban las barreras sociales en el ocio de los alumnos de la Facultad de Educación Física de la Universidad Estadual de Campinas y cuales fueron los efectos del contexto pandémico en esas manifestaciones. Para eso, se utilizó la investigación bibliográfica y de la investigación de campo por medio de una encuesta online. Segundo el análisis de las respuestas obtenidas, se verificó que en el contexto pandémico todas las barreras continuaran presentes, mas sufrieron alteraciones en la frecuencia con que se manifestaban. La barrera social más citada pasó a ser falta de espacio, lo que tuvo relación directa con la percepción de la dicotomía entre el tiempo libre y el tiempo de trabajo por los alumnos.A pandemia de Covid-19 trouxe consigo diversas questões que bruscamente mudaram a forma como vivenciamos nossas atividades cotidianas, inclusive o lazer. Visto esse contexto, e a importância do lazer como um direito social e como fenômeno transformador da cultura, o presente estudo de caráter quantitativo teve como objetivo analisar como se manifestaram as barreiras sociais no lazer dos alunos da Faculdade de Educação Física da Universidade Estadual de Campinas e quais foram os efeitos do contexto pandêmico nessas manifestações. Para isso, utilizou-se da pesquisa bibliográfica e da pesquisa de campo aplicada por meio de um questionário online. Constatou-se que no contexto pandêmico todas as barreiras continuaram presentes, mas sofreram alterações na frequência em que se manifestavam. A barreira social mais citada passou a ser a de falta de espaço, o que teve relação direta com a percepção da dicotomia entre tempo livre e tempo de trabalho/estudos pelos alunos.ANPEL2023-03-21info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado por Paresapplication/pdfhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/rbel/article/view/39284Revista Brasileira de Estudos do Lazer; v. 9 n. 3 (2022): Revista Brasileira de Estudos do Lazer - RBEL; 55-752358-1239reponame:Revista Brasileira de Estudos do Lazerinstname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)instacron:UFMGporhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/rbel/article/view/39284/37107Copyright (c) 2023 Revista Brasileira de Estudos do Lazerhttp://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessFerreira Ribeiro, OlíviaRosa Mondini, Dario 2023-03-21T19:23:49Zoai:periodicos.ufmg.br:article/39284Revistahttps://periodicos.ufmg.br/index.php/rbelPUBhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/rbel/oairbel.anpel@gmail.com || edilson@lcc.ufmg.br2358-12392358-1239opendoar:2023-03-21T19:23:49Revista Brasileira de Estudos do Lazer - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)false |
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