BLACK UNIVERSITY STUDENTS AT FACULDADE DE EDUCAÇÃO FÍSICA DA UNIVERSIDADE ESTADUAL DE CAMPINAS AND THEIR SOCIAL BARRIERS TO LEISURE DURING THE COVID-19 PANDEMIC
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Data de Publicação: | 2024 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Brasileira de Estudos do Lazer |
Texto Completo: | https://periodicos.ufmg.br/index.php/rbel/article/view/48549 |
Resumo: | The Covid-19 pandemic has abruptly changed the daily lives of the world's population, including the way we experience leisure. Part of a broader study, this qualitative research aimed to analyze how social barriers manifested themselves in the leisure of black students at the Faculty of Physical Education of the State University of Campinas before and during the quarantine. We consider leisure a social right and a phenomenon that transforms culture. Then, a bibliographic and field research was carried out through semi-structured interviews. Before the pandemic, lack of time, the economic factor, symbolic barriers and racism were the most evident difficulties. The most cited social barrier in the quarantine was the lack of time and the difficulty of accessing spaces that limited leisure experiences, mainly related to physical-sports and tourist interests. Social and artistic experiences began to be carried out online. |
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BLACK UNIVERSITY STUDENTS AT FACULDADE DE EDUCAÇÃO FÍSICA DA UNIVERSIDADE ESTADUAL DE CAMPINAS AND THEIR SOCIAL BARRIERS TO LEISURE DURING THE COVID-19 PANDEMICUNIVERSITARIOS NEGROS DE LA FACULDADE DE EDUCAÇÃO FÍSICA DA UNIVERSIDADE ESTADUAL DE CAMPINAS Y SUS BARRERAS SOCIALES AL OCIO DURANTE LA PANDEMIA DEL COVID-19UNIVERSITÁRIOS NEGROS DA FACULDADE DE EDUCAÇÃO FÍSICA DA UNIVERSIDADE ESTADUAL DE CAMPINAS E SUAS BARREIRAS SOCIAIS PARA O LAZER DURANTE A PANDEMIA DE COVID-19LeisureYouthsRacismcovid-19OcioJuventudesRacismoCovid-19LazerJuventudesRacismoCovid-19The Covid-19 pandemic has abruptly changed the daily lives of the world's population, including the way we experience leisure. Part of a broader study, this qualitative research aimed to analyze how social barriers manifested themselves in the leisure of black students at the Faculty of Physical Education of the State University of Campinas before and during the quarantine. We consider leisure a social right and a phenomenon that transforms culture. Then, a bibliographic and field research was carried out through semi-structured interviews. Before the pandemic, lack of time, the economic factor, symbolic barriers and racism were the most evident difficulties. The most cited social barrier in the quarantine was the lack of time and the difficulty of accessing spaces that limited leisure experiences, mainly related to physical-sports and tourist interests. Social and artistic experiences began to be carried out online.La pandemia de Covid-19 ha cambiado abruptamente la vida cotidiana de la población mundial, incluida la forma en que experimentamos el ocio. Parte de un estudio más amplio, esta investigación cualitativa tuvo como objetivo analizar cómo se manifestaron las barreras sociales en el ocio de los estudiantes negros de la Facultad de Educación Física de la Universidad Estadual de Campinas antes y durante la cuarentena. Consideramos el ocio un derecho social y un fenómeno transformador de la cultura. Luego, se realizó una investigación bibliográfica y de campo a través de entrevistas semiestructuradas. Antes de la pandemia, la falta de tiempo, el factor económico, las barreras simbólicas y el racismo eran las dificultades más evidentes. La barrera social más citada en la cuarentena fue la falta de tiempo y la dificultad para acceder a espacios que limitaban las experiencias de ocio, principalmente relacionadas con intereses físico-deportivos y turísticos. Las experiencias sociales y artísticas comenzaron a realizarse en línea.A pandemia de Covid-19 modificou bruscamente o cotidiano da população mundial, inclusive a forma como vivenciamos o lazer. Parte de um estudo mais amplo, essa pesquisa qualitativa teve como objetivo analisar como se manifestaram as barreiras sociais no lazer dos estudantes negros da Faculdade de Educação Física da Universidade Estadual de Campinas, antes e durante a quarentena. Consideramos o lazer um direito social e um fenômeno transformador da cultura. Então, foi realizada uma pesquisa bibliográfica e de campo por meio de entrevistas semiestruturadas. Antes da pandemia, a falta de tempo, o fator econômico, as barreiras simbólicas e o racismo foram as dificuldades mais evidenciadas. A barreira social mais citada na quarentena foi a falta de tempo e a dificuldade de acesso aos espaços que limitaram as vivências de lazer, principalmente relacionadas aos interesses físico-esportivos e turísticos. As vivências sociais e artísticas passaram a ser realizadas de forma online.ANPEL2024-01-31info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado por Paresapplication/pdfhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/rbel/article/view/48549Revista Brasileira de Estudos do Lazer; v. 10 n. 03 (2023): Revista Brasileira de Estudos do Lazer - RBEL | Dossiê Lazer e Relações étnico-raciais; 188-2062358-1239reponame:Revista Brasileira de Estudos do Lazerinstname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)instacron:UFMGporhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/rbel/article/view/48549/43232Copyright (c) 2024 Revista Brasileira de Estudos do Lazerhttp://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessFerreira Ribeiro, Olívia CristinaMondini Rosa, Dario2024-02-06T21:42:41Zoai:periodicos.ufmg.br:article/48549Revistahttps://periodicos.ufmg.br/index.php/rbelPUBhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/rbel/oairbel.anpel@gmail.com || edilson@lcc.ufmg.br2358-12392358-1239opendoar:2024-02-06T21:42:41Revista Brasileira de Estudos do Lazer - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)false |
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