TEACHING WORK AND PHYSICAL EDUCATION:: DIALOGUES WITH RUSSEL AND FRIEDMANN

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Aparecido Galindo, Vinicius
Data de Publicação: 2021
Outros Autores: Garbin Tenório, Jederson
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Brasileira de Estudos do Lazer
Texto Completo: https://periodicos.ufmg.br/index.php/rbel/article/view/33098
Resumo: This work aims to propose reflections about elements present in the Physical Education (PE) teaching work in contemporary times, seeking a dialogue in interface with leisure studies, more specifically with the classic authors of leisure studies, such as Russel (1957) and Friedmann (1964). Although leisure is a field of knowledge in close relationship with PE, productions that bridge the gap with teaching still need to be expanded. As a methodological path, we performed a literature review, featuring a qualitative approach. The contributions of leisure studies to teaching in PE serve to reevaluate the teacher’s own condition of life and not only for intervetion in pedagogical practice. Keywords: Teaching work. School Physical Education. Recreation.
id UFMG-17_fc48ccd2c937ed5622a6df1c5cb846a2
oai_identifier_str oai:periodicos.ufmg.br:article/33098
network_acronym_str UFMG-17
network_name_str Revista Brasileira de Estudos do Lazer
repository_id_str
spelling TEACHING WORK AND PHYSICAL EDUCATION:: DIALOGUES WITH RUSSEL AND FRIEDMANNTRABAJO DOCENTE Y EDUCATIÓN FÍSICA:: DIÁLOGOS COM RUSSEL Y FRIEDMANNTRABALHO DOCENTE E EDUCAÇÃO FÍSICA:: DIÁLOGOS COM RUSSEL E FRIEDMANNThis work aims to propose reflections about elements present in the Physical Education (PE) teaching work in contemporary times, seeking a dialogue in interface with leisure studies, more specifically with the classic authors of leisure studies, such as Russel (1957) and Friedmann (1964). Although leisure is a field of knowledge in close relationship with PE, productions that bridge the gap with teaching still need to be expanded. As a methodological path, we performed a literature review, featuring a qualitative approach. The contributions of leisure studies to teaching in PE serve to reevaluate the teacher’s own condition of life and not only for intervetion in pedagogical practice. Keywords: Teaching work. School Physical Education. Recreation.Este trabajo tiene como objetivo proponer reflexiones sobre elementos presentes em la labor docente de la Educación Fíisca (EF) en la época contemporânea, buscando un diálogo en interfaz con los estudios del ocio, más concretamente con los autores clásicos de los estudios del ocio, como Russel (1957) y Friedmann (1964). Si bien el ocio es un campo de conocimiento en estrecha relación con la educación física, las producciones que superen la brecha com la docencia aún deben ampliarse. Como via metodológica, realizamos una revisión de la literatura, con un enfoque cualitatvo. Las aportaciones de los estudios del ocio a la docencia en EF sirven para reevaluar la propia condición de vida del docente y no solo para la intervención en la práctica pedagógica. Palabras clave: Trabajo docente. Educación Física Escolar. Recreación.Esse trabalho tem como objetivo propor reflexões acerca de elementos presentes no trabalho docente de Educação Física (EF) na contemporaneidade, buscando um diálogo em interface com os estudos do lazer, mais especificadamente com os autores clássicos dos estudos do lazer, como Russel (1957) e Friedmann (1964). Embora o lazer seja um campo de conhecimento em estreita relação com a EF, as produções que façam uma ponte com a docência ainda precisam ser ampliadas. Como percurso metodológico, realizamos revisão de literatura, caracterizando uma abordagem qualitativa. As contribuições dos estudos do lazer para a docência em EF servem para reavaliar a própria condição de vida do professor/da professora e não somente para intervenção na prática pedagógica. Palavras-Chave: Trabalho Docente. Educação Física escolar. Lazer.ANPEL2021-12-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado por Paresapplication/pdfhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/rbel/article/view/33098Revista Brasileira de Estudos do Lazer; v. 8 n. 3 (2021): Revista Brasileira de Estudos do Lazer - RBEL; 30-422358-1239reponame:Revista Brasileira de Estudos do Lazerinstname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)instacron:UFMGporhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/rbel/article/view/33098/29371Copyright (c) 2021 Revista Brasileira de Estudos do Lazerhttp://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessAparecido Galindo, ViniciusGarbin Tenório, Jederson2021-12-30T16:24:37Zoai:periodicos.ufmg.br:article/33098Revistahttps://periodicos.ufmg.br/index.php/rbelPUBhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/rbel/oairbel.anpel@gmail.com || edilson@lcc.ufmg.br2358-12392358-1239opendoar:2021-12-30T16:24:37Revista Brasileira de Estudos do Lazer - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)false
dc.title.none.fl_str_mv TEACHING WORK AND PHYSICAL EDUCATION:: DIALOGUES WITH RUSSEL AND FRIEDMANN
TRABAJO DOCENTE Y EDUCATIÓN FÍSICA:: DIÁLOGOS COM RUSSEL Y FRIEDMANN
TRABALHO DOCENTE E EDUCAÇÃO FÍSICA:: DIÁLOGOS COM RUSSEL E FRIEDMANN
title TEACHING WORK AND PHYSICAL EDUCATION:: DIALOGUES WITH RUSSEL AND FRIEDMANN
spellingShingle TEACHING WORK AND PHYSICAL EDUCATION:: DIALOGUES WITH RUSSEL AND FRIEDMANN
Aparecido Galindo, Vinicius
title_short TEACHING WORK AND PHYSICAL EDUCATION:: DIALOGUES WITH RUSSEL AND FRIEDMANN
title_full TEACHING WORK AND PHYSICAL EDUCATION:: DIALOGUES WITH RUSSEL AND FRIEDMANN
title_fullStr TEACHING WORK AND PHYSICAL EDUCATION:: DIALOGUES WITH RUSSEL AND FRIEDMANN
title_full_unstemmed TEACHING WORK AND PHYSICAL EDUCATION:: DIALOGUES WITH RUSSEL AND FRIEDMANN
title_sort TEACHING WORK AND PHYSICAL EDUCATION:: DIALOGUES WITH RUSSEL AND FRIEDMANN
author Aparecido Galindo, Vinicius
author_facet Aparecido Galindo, Vinicius
Garbin Tenório, Jederson
author_role author
author2 Garbin Tenório, Jederson
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Aparecido Galindo, Vinicius
Garbin Tenório, Jederson
description This work aims to propose reflections about elements present in the Physical Education (PE) teaching work in contemporary times, seeking a dialogue in interface with leisure studies, more specifically with the classic authors of leisure studies, such as Russel (1957) and Friedmann (1964). Although leisure is a field of knowledge in close relationship with PE, productions that bridge the gap with teaching still need to be expanded. As a methodological path, we performed a literature review, featuring a qualitative approach. The contributions of leisure studies to teaching in PE serve to reevaluate the teacher’s own condition of life and not only for intervetion in pedagogical practice. Keywords: Teaching work. School Physical Education. Recreation.
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-12-30
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Avaliado por Pares
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.ufmg.br/index.php/rbel/article/view/33098
url https://periodicos.ufmg.br/index.php/rbel/article/view/33098
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.ufmg.br/index.php/rbel/article/view/33098/29371
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2021 Revista Brasileira de Estudos do Lazer
http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2021 Revista Brasileira de Estudos do Lazer
http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv ANPEL
publisher.none.fl_str_mv ANPEL
dc.source.none.fl_str_mv Revista Brasileira de Estudos do Lazer; v. 8 n. 3 (2021): Revista Brasileira de Estudos do Lazer - RBEL; 30-42
2358-1239
reponame:Revista Brasileira de Estudos do Lazer
instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
instacron:UFMG
instname_str Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
instacron_str UFMG
institution UFMG
reponame_str Revista Brasileira de Estudos do Lazer
collection Revista Brasileira de Estudos do Lazer
repository.name.fl_str_mv Revista Brasileira de Estudos do Lazer - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
repository.mail.fl_str_mv rbel.anpel@gmail.com || edilson@lcc.ufmg.br
_version_ 1798316368589750272