TEACHING WORK AND PHYSICAL EDUCATION:: DIALOGUES WITH RUSSEL AND FRIEDMANN
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2021 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Brasileira de Estudos do Lazer |
Texto Completo: | https://periodicos.ufmg.br/index.php/rbel/article/view/33098 |
Resumo: | This work aims to propose reflections about elements present in the Physical Education (PE) teaching work in contemporary times, seeking a dialogue in interface with leisure studies, more specifically with the classic authors of leisure studies, such as Russel (1957) and Friedmann (1964). Although leisure is a field of knowledge in close relationship with PE, productions that bridge the gap with teaching still need to be expanded. As a methodological path, we performed a literature review, featuring a qualitative approach. The contributions of leisure studies to teaching in PE serve to reevaluate the teacher’s own condition of life and not only for intervetion in pedagogical practice. Keywords: Teaching work. School Physical Education. Recreation. |
id |
UFMG-17_fc48ccd2c937ed5622a6df1c5cb846a2 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicos.ufmg.br:article/33098 |
network_acronym_str |
UFMG-17 |
network_name_str |
Revista Brasileira de Estudos do Lazer |
repository_id_str |
|
spelling |
TEACHING WORK AND PHYSICAL EDUCATION:: DIALOGUES WITH RUSSEL AND FRIEDMANNTRABAJO DOCENTE Y EDUCATIÓN FÍSICA:: DIÁLOGOS COM RUSSEL Y FRIEDMANNTRABALHO DOCENTE E EDUCAÇÃO FÍSICA:: DIÁLOGOS COM RUSSEL E FRIEDMANNThis work aims to propose reflections about elements present in the Physical Education (PE) teaching work in contemporary times, seeking a dialogue in interface with leisure studies, more specifically with the classic authors of leisure studies, such as Russel (1957) and Friedmann (1964). Although leisure is a field of knowledge in close relationship with PE, productions that bridge the gap with teaching still need to be expanded. As a methodological path, we performed a literature review, featuring a qualitative approach. The contributions of leisure studies to teaching in PE serve to reevaluate the teacher’s own condition of life and not only for intervetion in pedagogical practice. Keywords: Teaching work. School Physical Education. Recreation.Este trabajo tiene como objetivo proponer reflexiones sobre elementos presentes em la labor docente de la Educación Fíisca (EF) en la época contemporânea, buscando un diálogo en interfaz con los estudios del ocio, más concretamente con los autores clásicos de los estudios del ocio, como Russel (1957) y Friedmann (1964). Si bien el ocio es un campo de conocimiento en estrecha relación con la educación física, las producciones que superen la brecha com la docencia aún deben ampliarse. Como via metodológica, realizamos una revisión de la literatura, con un enfoque cualitatvo. Las aportaciones de los estudios del ocio a la docencia en EF sirven para reevaluar la propia condición de vida del docente y no solo para la intervención en la práctica pedagógica. Palabras clave: Trabajo docente. Educación Física Escolar. Recreación.Esse trabalho tem como objetivo propor reflexões acerca de elementos presentes no trabalho docente de Educação Física (EF) na contemporaneidade, buscando um diálogo em interface com os estudos do lazer, mais especificadamente com os autores clássicos dos estudos do lazer, como Russel (1957) e Friedmann (1964). Embora o lazer seja um campo de conhecimento em estreita relação com a EF, as produções que façam uma ponte com a docência ainda precisam ser ampliadas. Como percurso metodológico, realizamos revisão de literatura, caracterizando uma abordagem qualitativa. As contribuições dos estudos do lazer para a docência em EF servem para reavaliar a própria condição de vida do professor/da professora e não somente para intervenção na prática pedagógica. Palavras-Chave: Trabalho Docente. Educação Física escolar. Lazer.ANPEL2021-12-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado por Paresapplication/pdfhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/rbel/article/view/33098Revista Brasileira de Estudos do Lazer; v. 8 n. 3 (2021): Revista Brasileira de Estudos do Lazer - RBEL; 30-422358-1239reponame:Revista Brasileira de Estudos do Lazerinstname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)instacron:UFMGporhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/rbel/article/view/33098/29371Copyright (c) 2021 Revista Brasileira de Estudos do Lazerhttp://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessAparecido Galindo, ViniciusGarbin Tenório, Jederson2021-12-30T16:24:37Zoai:periodicos.ufmg.br:article/33098Revistahttps://periodicos.ufmg.br/index.php/rbelPUBhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/rbel/oairbel.anpel@gmail.com || edilson@lcc.ufmg.br2358-12392358-1239opendoar:2021-12-30T16:24:37Revista Brasileira de Estudos do Lazer - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
TEACHING WORK AND PHYSICAL EDUCATION:: DIALOGUES WITH RUSSEL AND FRIEDMANN TRABAJO DOCENTE Y EDUCATIÓN FÍSICA:: DIÁLOGOS COM RUSSEL Y FRIEDMANN TRABALHO DOCENTE E EDUCAÇÃO FÍSICA:: DIÁLOGOS COM RUSSEL E FRIEDMANN |
title |
TEACHING WORK AND PHYSICAL EDUCATION:: DIALOGUES WITH RUSSEL AND FRIEDMANN |
spellingShingle |
TEACHING WORK AND PHYSICAL EDUCATION:: DIALOGUES WITH RUSSEL AND FRIEDMANN Aparecido Galindo, Vinicius |
title_short |
TEACHING WORK AND PHYSICAL EDUCATION:: DIALOGUES WITH RUSSEL AND FRIEDMANN |
title_full |
TEACHING WORK AND PHYSICAL EDUCATION:: DIALOGUES WITH RUSSEL AND FRIEDMANN |
title_fullStr |
TEACHING WORK AND PHYSICAL EDUCATION:: DIALOGUES WITH RUSSEL AND FRIEDMANN |
title_full_unstemmed |
TEACHING WORK AND PHYSICAL EDUCATION:: DIALOGUES WITH RUSSEL AND FRIEDMANN |
title_sort |
TEACHING WORK AND PHYSICAL EDUCATION:: DIALOGUES WITH RUSSEL AND FRIEDMANN |
author |
Aparecido Galindo, Vinicius |
author_facet |
Aparecido Galindo, Vinicius Garbin Tenório, Jederson |
author_role |
author |
author2 |
Garbin Tenório, Jederson |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Aparecido Galindo, Vinicius Garbin Tenório, Jederson |
description |
This work aims to propose reflections about elements present in the Physical Education (PE) teaching work in contemporary times, seeking a dialogue in interface with leisure studies, more specifically with the classic authors of leisure studies, such as Russel (1957) and Friedmann (1964). Although leisure is a field of knowledge in close relationship with PE, productions that bridge the gap with teaching still need to be expanded. As a methodological path, we performed a literature review, featuring a qualitative approach. The contributions of leisure studies to teaching in PE serve to reevaluate the teacher’s own condition of life and not only for intervetion in pedagogical practice. Keywords: Teaching work. School Physical Education. Recreation. |
publishDate |
2021 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2021-12-30 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Avaliado por Pares |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.ufmg.br/index.php/rbel/article/view/33098 |
url |
https://periodicos.ufmg.br/index.php/rbel/article/view/33098 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.ufmg.br/index.php/rbel/article/view/33098/29371 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2021 Revista Brasileira de Estudos do Lazer http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2021 Revista Brasileira de Estudos do Lazer http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
ANPEL |
publisher.none.fl_str_mv |
ANPEL |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Brasileira de Estudos do Lazer; v. 8 n. 3 (2021): Revista Brasileira de Estudos do Lazer - RBEL; 30-42 2358-1239 reponame:Revista Brasileira de Estudos do Lazer instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) instacron:UFMG |
instname_str |
Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) |
instacron_str |
UFMG |
institution |
UFMG |
reponame_str |
Revista Brasileira de Estudos do Lazer |
collection |
Revista Brasileira de Estudos do Lazer |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Brasileira de Estudos do Lazer - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) |
repository.mail.fl_str_mv |
rbel.anpel@gmail.com || edilson@lcc.ufmg.br |
_version_ |
1798316368589750272 |