MORAL HARASSMENT IN NURSING TEACHING

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: da silva, Rosiele Pinho Gonzaga
Data de Publicação: 2020
Outros Autores: de Lurdes Dal Castel Schlindwein, Vanderléia, de Matos, Luis Alberto Lourenço, Framil, Juliana Barbosa
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Farol - Revista de Estudos Organizacionais e Sociedade
Texto Completo: https://revistas.face.ufmg.br/index.php/farol/article/view/5443
Resumo: This study aims to identify factors in the teaching work of nurses that contribute to the occurrence of moral harassment. A research was carried out in databases with publications made between 2000 and 2018, totaling nine texts analyzed. Results pointed out the presence of bullying in the work process of the nurse teacher in a vertical, ascending and descending, and horizontal way. Situations of harassment were evidenced, such as: humiliations, boycotts by students and peers, discrimination, disrespect, hostility of the nursing team in the internship camps, dishonest competitiveness, lack of collaboration or lack of collaboration among teachers. The occurrence of the phenomenon was presented in a propitiating organizational context, not being summarized in individual questions. It is observed the need to adopt coping strategies and preventive measures of moral harassment.
id UFMG-18_a2b66c328e052735ae9b31e4fa7c4036
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/5443
network_acronym_str UFMG-18
network_name_str Farol - Revista de Estudos Organizacionais e Sociedade
repository_id_str
spelling MORAL HARASSMENT IN NURSING TEACHINGACOSO MORAL EN LA DOCENCIA DE ENFERMERÍAASSÉDIO MORAL NA DOCÊNCIA DE ENFERMAGEMNursing teachers. Moral harassment. Violence.Docentes de Enfermería. Acoso moral. Violencia.Docentes de Enfermagem. Assédio Moral. Violência.This study aims to identify factors in the teaching work of nurses that contribute to the occurrence of moral harassment. A research was carried out in databases with publications made between 2000 and 2018, totaling nine texts analyzed. Results pointed out the presence of bullying in the work process of the nurse teacher in a vertical, ascending and descending, and horizontal way. Situations of harassment were evidenced, such as: humiliations, boycotts by students and peers, discrimination, disrespect, hostility of the nursing team in the internship camps, dishonest competitiveness, lack of collaboration or lack of collaboration among teachers. The occurrence of the phenomenon was presented in a propitiating organizational context, not being summarized in individual questions. It is observed the need to adopt coping strategies and preventive measures of moral harassment.Este estudio objetiva identificar factores en el trabajo docente de enfermeros que contribuyan a la ocurrencia del acoso moral. Se realizó una investigación en bases de datos con publicaciones realizadas entre 2000-2018, totalizando nueve textos analizados. Los resultados apuntaron la presencia del acoso moral en el proceso de trabajo del docente enfermero de forma vertical, ascendente y descendente, y horizontal. Las situaciones de acoso fueron evidenciadas, como: humillaciones, boicots por los alumnos y por los pares, discriminación, falta de respeto, hostilidad del equipo de enfermería en los campos de práctica, competitividad deshonesta, minuciosidad o ausencia de colaboración e integración entre docentes. La ocurrencia del fenómeno se presentó en un contexto organizacional propiciador, no se resumía en cuestiones individuales. Se observa la necesidad de adoptar estrategias de enfrentamiento y medidas preventivas al acoso moral.Este estudo objetiva identificar fatores no trabalho docente de enfermeiros que contribuam para a ocorrência do assédio moral. Foi realizada pesquisa em bases de dados com publicações realizadas entre 2000-2018, totalizando nove textos analisados. Resultados apontaram a presença do assédio moral no processo de trabalho do docente enfermeiro de forma vertical, ascendente e descendente, e horizontal. Situações de assédio foram evidenciadas, como: humilhações, boicotes pelos alunos e pelos pares, discriminação, desrespeito, hostilidade da equipe de enfermagem nos campos de estágio, competitividade desonesta, minudência ou ausência de colaboração e integração entre docentes. A ocorrência do fenômeno apresentou-se em um contexto organizacional propiciador, não se resumindo em questões individuais. Observa-se a necessidade de adotar estratégias de enfrentamento e medidas preventivas ao assédio moral.Núcleo de Estudos Organizacionais e Sociedade (NEOS), FACE/UFMG2020-07-28info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistas.face.ufmg.br/index.php/farol/article/view/544310.25113/farol.v7i18.5443Farol - Revista de Estudos Organizacionais e Sociedade; v. 7 n. 18 (2020): Abril; 285-316Farol - Revista de Estudios Organizacionales y Sociedad; Vol. 7 Núm. 18 (2020): Abril; 285-316Farol - Journal of Organization Studies and Society; Vol. 7 No. 18 (2020): April; 285-3162358-6311reponame:Farol - Revista de Estudos Organizacionais e Sociedadeinstname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)instacron:UFMGporhttps://revistas.face.ufmg.br/index.php/farol/article/view/5443/3143Copyright (c) 2020 Rosiele Pinho Gonzaga da silva, Vanderléia de Lurdes Dal Castel Schlindwein, Luis Alberto Lourenço de Matos, Juliana Barbosa Framilhttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessda silva, Rosiele Pinho Gonzagade Lurdes Dal Castel Schlindwein, Vanderléiade Matos, Luis Alberto LourençoFramil, Juliana Barbosa2020-07-29T02:03:46Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/5443Revistahttps://revistas.face.ufmg.br/index.php/farolPUBhttps://revistas.face.ufmg.br/index.php/farol/oaisaraiva@face.ufmg.br || farol@face.ufmg.br2358-63112358-6311opendoar:2020-07-29T02:03:46Farol - Revista de Estudos Organizacionais e Sociedade - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)false
dc.title.none.fl_str_mv MORAL HARASSMENT IN NURSING TEACHING
ACOSO MORAL EN LA DOCENCIA DE ENFERMERÍA
ASSÉDIO MORAL NA DOCÊNCIA DE ENFERMAGEM
title MORAL HARASSMENT IN NURSING TEACHING
spellingShingle MORAL HARASSMENT IN NURSING TEACHING
da silva, Rosiele Pinho Gonzaga
Nursing teachers. Moral harassment. Violence.
Docentes de Enfermería. Acoso moral. Violencia.
Docentes de Enfermagem. Assédio Moral. Violência.
title_short MORAL HARASSMENT IN NURSING TEACHING
title_full MORAL HARASSMENT IN NURSING TEACHING
title_fullStr MORAL HARASSMENT IN NURSING TEACHING
title_full_unstemmed MORAL HARASSMENT IN NURSING TEACHING
title_sort MORAL HARASSMENT IN NURSING TEACHING
author da silva, Rosiele Pinho Gonzaga
author_facet da silva, Rosiele Pinho Gonzaga
de Lurdes Dal Castel Schlindwein, Vanderléia
de Matos, Luis Alberto Lourenço
Framil, Juliana Barbosa
author_role author
author2 de Lurdes Dal Castel Schlindwein, Vanderléia
de Matos, Luis Alberto Lourenço
Framil, Juliana Barbosa
author2_role author
author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv da silva, Rosiele Pinho Gonzaga
de Lurdes Dal Castel Schlindwein, Vanderléia
de Matos, Luis Alberto Lourenço
Framil, Juliana Barbosa
dc.subject.por.fl_str_mv Nursing teachers. Moral harassment. Violence.
Docentes de Enfermería. Acoso moral. Violencia.
Docentes de Enfermagem. Assédio Moral. Violência.
topic Nursing teachers. Moral harassment. Violence.
Docentes de Enfermería. Acoso moral. Violencia.
Docentes de Enfermagem. Assédio Moral. Violência.
description This study aims to identify factors in the teaching work of nurses that contribute to the occurrence of moral harassment. A research was carried out in databases with publications made between 2000 and 2018, totaling nine texts analyzed. Results pointed out the presence of bullying in the work process of the nurse teacher in a vertical, ascending and descending, and horizontal way. Situations of harassment were evidenced, such as: humiliations, boycotts by students and peers, discrimination, disrespect, hostility of the nursing team in the internship camps, dishonest competitiveness, lack of collaboration or lack of collaboration among teachers. The occurrence of the phenomenon was presented in a propitiating organizational context, not being summarized in individual questions. It is observed the need to adopt coping strategies and preventive measures of moral harassment.
publishDate 2020
dc.date.none.fl_str_mv 2020-07-28
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistas.face.ufmg.br/index.php/farol/article/view/5443
10.25113/farol.v7i18.5443
url https://revistas.face.ufmg.br/index.php/farol/article/view/5443
identifier_str_mv 10.25113/farol.v7i18.5443
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.face.ufmg.br/index.php/farol/article/view/5443/3143
dc.rights.driver.fl_str_mv http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Núcleo de Estudos Organizacionais e Sociedade (NEOS), FACE/UFMG
publisher.none.fl_str_mv Núcleo de Estudos Organizacionais e Sociedade (NEOS), FACE/UFMG
dc.source.none.fl_str_mv Farol - Revista de Estudos Organizacionais e Sociedade; v. 7 n. 18 (2020): Abril; 285-316
Farol - Revista de Estudios Organizacionales y Sociedad; Vol. 7 Núm. 18 (2020): Abril; 285-316
Farol - Journal of Organization Studies and Society; Vol. 7 No. 18 (2020): April; 285-316
2358-6311
reponame:Farol - Revista de Estudos Organizacionais e Sociedade
instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
instacron:UFMG
instname_str Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
instacron_str UFMG
institution UFMG
reponame_str Farol - Revista de Estudos Organizacionais e Sociedade
collection Farol - Revista de Estudos Organizacionais e Sociedade
repository.name.fl_str_mv Farol - Revista de Estudos Organizacionais e Sociedade - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
repository.mail.fl_str_mv saraiva@face.ufmg.br || farol@face.ufmg.br
_version_ 1798045930522411008