Perception of public servants of a federal organization regarding the implementation of management by competencies

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Montezano, Lana
Data de Publicação: 2018
Outros Autores: Medeiros, Bárbara Novaes, Pinheiro, Andressa Oliveira, Oliveira, César Augusto Assis Mascarenhas de
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Gestão e sociedade
Texto Completo: https://ges.face.ufmg.br/index.php/gestaoesociedade/article/view/2563
Resumo: Decree Number 5,707/2006 represents the legal guidelines policy for the management by competences (MBC) in Public Administration. The aim of this paper is to describe government employees'perception of MBC implementation process in a Federal Public Organization. This perception describes difficulties and possible benefits received from this management model. The emphasis is on the descriptive, transversal, qualitative case study method and questionnaires are used by 16 government employees. Triangulation and content analysis were used. The results indicated that Organization carried out initial diagnostic and capturing actions. There is a government employees understanding about MBC's concept, although most have not had previous training or experience in the subject. Perceptions identified were about main difficulties, such as organizational culture, methodological limitations and implementation practices. Perceived benefits envolves improvement in performance and staff allocation. Future studies are proposed to improve MBC in Public Organizations implementation​.
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spelling Perception of public servants of a federal organization regarding the implementation of management by competenciesPercepção de Servidores de uma Organização Pública Federal Quanto à Implantação da Gestão por CompetênciasDecree Number 5,707/2006 represents the legal guidelines policy for the management by competences (MBC) in Public Administration. The aim of this paper is to describe government employees'perception of MBC implementation process in a Federal Public Organization. This perception describes difficulties and possible benefits received from this management model. The emphasis is on the descriptive, transversal, qualitative case study method and questionnaires are used by 16 government employees. Triangulation and content analysis were used. The results indicated that Organization carried out initial diagnostic and capturing actions. There is a government employees understanding about MBC's concept, although most have not had previous training or experience in the subject. Perceptions identified were about main difficulties, such as organizational culture, methodological limitations and implementation practices. Perceived benefits envolves improvement in performance and staff allocation. Future studies are proposed to improve MBC in Public Organizations implementation​.O Decreto nº 5.707/2006 representa o marco legal da política de diretrizes para a gestão por competências (GC) na Administração Pública. O artigo objetivou descrever a percepção de servidores quanto ao processo de implantação da GC em uma Organização Pública Federal quanto às dificuldades e possíveis benefícios com este modelo de gestão. Trata-se de estudo de caso descritivo, transversal, qualitativo, com aplicação de questionários em 16 servidores. Utilizou-se triangulação e análise de conteúdo. Os resultados indicaram que a Organização executou ações iniciais de diagnóstico e captação de competências. Há compreensão dos servidores quanto ao conceito de GC, apesar da maioria não ter tido formação ou experiência anterior no tema. Identificou-se percepções quanto às principais dificuldades (ex: cultura organizacional, limitações metodológicas e práticas à implantação) e benefícios esperados (ex: melhoria no desempenho e na alocação de pessoal). Ao final, propõem-se estudos futuros para melhoria da implantação da GC em Organizações Públicas.CEPEAD/FACE - UFMG2018-12-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://ges.face.ufmg.br/index.php/gestaoesociedade/article/view/256310.21171/ges.v13i34.2563Management & Society Electronic Journal; Vol. 13 No. 34 (2019): January/April 2019Gestão e Sociedade; v. 13 n. 34 (2019): Janeiro/Abril de 20191980-575610.21171/ges.v13i34reponame:Gestão e sociedadeinstname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)instacron:UFMGporhttps://ges.face.ufmg.br/index.php/gestaoesociedade/article/view/2563/1391Copyright (c) 2018 Gestão e Sociedadeinfo:eu-repo/semantics/openAccessMontezano, LanaMedeiros, Bárbara NovaesPinheiro, Andressa OliveiraOliveira, César Augusto Assis Mascarenhas de2020-01-29T17:27:34Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/2563Revistahttps://www.gestaoesociedade.org/gestaoesociedadePUBhttps://www.gestaoesociedade.org/gestaoesociedade/oaiges@face.ufmg.br||ricardo.ges.ufmg@gmail.com||1980-57561980-5756opendoar:2020-01-29T17:27:34Gestão e sociedade - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)false
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