Behavior to get informed in Museums: reflections on the need, search and use of information by the user audience
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2022 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Múltiplos Olhares em Ciência da Informação |
Texto Completo: | https://periodicos.ufmg.br/index.php/moci/article/view/36237 |
Resumo: | Studying the behavior to inform the visitor of museums - in the light of Information Science - consists of the problem of this article. The objective is, therefore, to select research dedicated to the understanding of the processes of identification of the need, search and use of information, debating them within the museum and its information systems to the public. For this, a bibliographical research was carried out, using the keywords "informational behavior", "models of search and use of information", "models of behavior to inform" and "behavior to inform in museums", in the bases Scopus, Scielo and Google Scholar. As a result, a behavior model is proposed to inform the museal public, emphasizing the cognitive, emotional and situational aspects that gravitate in informational practice in these environments. It is justified, because it presents relevant information to the managers of these entities, raising discussions about which factors determine the relationship of the museum visitor and their search for information, corroborating the survey of insights for the improvement of the information services of these spaces. |
id |
UFMG-20_482a78fd53d8631fa9a45255fe932da7 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicos.ufmg.br:article/36237 |
network_acronym_str |
UFMG-20 |
network_name_str |
Múltiplos Olhares em Ciência da Informação |
repository_id_str |
|
spelling |
Behavior to get informed in Museums: reflections on the need, search and use of information by the user audienceComportamento para se informar em Museus: reflexões sobre a necessidade, busca e uso da informação pelo público usuárioestudos de usuárioscomportamento informacional em museusmodelos de comportamento para se informaruser studiesinformational behavior in museumsbehavior models to get informedStudying the behavior to inform the visitor of museums - in the light of Information Science - consists of the problem of this article. The objective is, therefore, to select research dedicated to the understanding of the processes of identification of the need, search and use of information, debating them within the museum and its information systems to the public. For this, a bibliographical research was carried out, using the keywords "informational behavior", "models of search and use of information", "models of behavior to inform" and "behavior to inform in museums", in the bases Scopus, Scielo and Google Scholar. As a result, a behavior model is proposed to inform the museal public, emphasizing the cognitive, emotional and situational aspects that gravitate in informational practice in these environments. It is justified, because it presents relevant information to the managers of these entities, raising discussions about which factors determine the relationship of the museum visitor and their search for information, corroborating the survey of insights for the improvement of the information services of these spaces.Estudar o comportamento para se informar do visitante de museus – à luz da Ciência da Informação - consiste na problemática deste artigo. Objetiva-se, portanto, selecionar trabalhos dedicados à compreensão dos processos de identificação da necessidade, busca e uso de informação, debatendo-as no âmbito do museu e seus sistemas de informação ao público. Para isso, realizou-se uma pesquisa bibliográfica, utilizando-se as palavras-chaves “comportamento informacional”, “modelos de busca e uso de informações”, “modelos de comportamento para se informar” e “comportamento para se informar em museus”, nas bases Scopus, Scielo e Google Scholar. Como resultado, propõe-se um modelo de comportamento para se informar do público museal, salientando os aspectos cognitivos, emocionais e situacionais que gravitam na prática informacional nesses ambientes. Justifica-se, pois apresenta noções relevantes aos gestores dessas entidades, levantando discussões sobre quais fatores determinam a relação do visitante de museu na sua busca por informação, corroborando o levantamento de insights para a melhoria dos serviços informacionais destes espaços.Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)2022-08-09info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/moci/article/view/3623710.35699/2237-6658.2022.36237Múltiplos Olhares em Ciência da Informação ; Vol. 12 (2022): Publicações Contínuas 2022Múltiplos Olhares em Ciência da Informação - ISSN 2237-6658; Vol. 12 (2022): Publicações Contínuas 2022Múltiplos Olhares em Ciência da Informação - ISSN 2237-6658; Vol. 12 (2022): Publicações Contínuas 2022Múltiplos Olhares em Ciência da Informação; v. 12 (2022): Publicações Contínuas 20222237-6658reponame:Múltiplos Olhares em Ciência da Informaçãoinstname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)instacron:UFMGporhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/moci/article/view/36237/37398Copyright (c) 2022 Larissa Fernandes Dutra, Frederico César Mafra Pereirahttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessDutra, Larissa FernandesPereira, Frederico César Mafra2023-05-07T10:31:29Zoai:periodicos.ufmg.br:article/36237Revistahttps://periodicos.ufmg.br/index.php/moci/PUBhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/moci/oaimoci@eci.ufmg.br2237-66582237-6658opendoar:2023-05-07T10:31:29Múltiplos Olhares em Ciência da Informação - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Behavior to get informed in Museums: reflections on the need, search and use of information by the user audience Comportamento para se informar em Museus: reflexões sobre a necessidade, busca e uso da informação pelo público usuário |
title |
Behavior to get informed in Museums: reflections on the need, search and use of information by the user audience |
spellingShingle |
Behavior to get informed in Museums: reflections on the need, search and use of information by the user audience Dutra, Larissa Fernandes estudos de usuários comportamento informacional em museus modelos de comportamento para se informar user studies informational behavior in museums behavior models to get informed |
title_short |
Behavior to get informed in Museums: reflections on the need, search and use of information by the user audience |
title_full |
Behavior to get informed in Museums: reflections on the need, search and use of information by the user audience |
title_fullStr |
Behavior to get informed in Museums: reflections on the need, search and use of information by the user audience |
title_full_unstemmed |
Behavior to get informed in Museums: reflections on the need, search and use of information by the user audience |
title_sort |
Behavior to get informed in Museums: reflections on the need, search and use of information by the user audience |
author |
Dutra, Larissa Fernandes |
author_facet |
Dutra, Larissa Fernandes Pereira, Frederico César Mafra |
author_role |
author |
author2 |
Pereira, Frederico César Mafra |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Dutra, Larissa Fernandes Pereira, Frederico César Mafra |
dc.subject.por.fl_str_mv |
estudos de usuários comportamento informacional em museus modelos de comportamento para se informar user studies informational behavior in museums behavior models to get informed |
topic |
estudos de usuários comportamento informacional em museus modelos de comportamento para se informar user studies informational behavior in museums behavior models to get informed |
description |
Studying the behavior to inform the visitor of museums - in the light of Information Science - consists of the problem of this article. The objective is, therefore, to select research dedicated to the understanding of the processes of identification of the need, search and use of information, debating them within the museum and its information systems to the public. For this, a bibliographical research was carried out, using the keywords "informational behavior", "models of search and use of information", "models of behavior to inform" and "behavior to inform in museums", in the bases Scopus, Scielo and Google Scholar. As a result, a behavior model is proposed to inform the museal public, emphasizing the cognitive, emotional and situational aspects that gravitate in informational practice in these environments. It is justified, because it presents relevant information to the managers of these entities, raising discussions about which factors determine the relationship of the museum visitor and their search for information, corroborating the survey of insights for the improvement of the information services of these spaces. |
publishDate |
2022 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2022-08-09 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.ufmg.br/index.php/moci/article/view/36237 10.35699/2237-6658.2022.36237 |
url |
https://periodicos.ufmg.br/index.php/moci/article/view/36237 |
identifier_str_mv |
10.35699/2237-6658.2022.36237 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.ufmg.br/index.php/moci/article/view/36237/37398 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2022 Larissa Fernandes Dutra, Frederico César Mafra Pereira https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2022 Larissa Fernandes Dutra, Frederico César Mafra Pereira https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) |
dc.source.none.fl_str_mv |
Múltiplos Olhares em Ciência da Informação ; Vol. 12 (2022): Publicações Contínuas 2022 Múltiplos Olhares em Ciência da Informação - ISSN 2237-6658; Vol. 12 (2022): Publicações Contínuas 2022 Múltiplos Olhares em Ciência da Informação - ISSN 2237-6658; Vol. 12 (2022): Publicações Contínuas 2022 Múltiplos Olhares em Ciência da Informação; v. 12 (2022): Publicações Contínuas 2022 2237-6658 reponame:Múltiplos Olhares em Ciência da Informação instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) instacron:UFMG |
instname_str |
Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) |
instacron_str |
UFMG |
institution |
UFMG |
reponame_str |
Múltiplos Olhares em Ciência da Informação |
collection |
Múltiplos Olhares em Ciência da Informação |
repository.name.fl_str_mv |
Múltiplos Olhares em Ciência da Informação - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) |
repository.mail.fl_str_mv |
moci@eci.ufmg.br |
_version_ |
1796797464335876096 |