Behavior to get informed in Museums: reflections on the need, search and use of information by the user audience

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Dutra, Larissa Fernandes
Data de Publicação: 2022
Outros Autores: Pereira, Frederico César Mafra
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Múltiplos Olhares em Ciência da Informação
Texto Completo: https://periodicos.ufmg.br/index.php/moci/article/view/36237
Resumo: Studying the behavior to inform the visitor of museums - in the light of Information Science - consists of the problem of this article. The objective is, therefore, to select research dedicated to the understanding of the processes of identification of the need, search and use of information, debating them within the museum and its information systems to the public. For this, a bibliographical research was carried out, using the keywords "informational behavior", "models of search and use of information", "models of behavior to inform" and "behavior to inform in museums", in the bases Scopus, Scielo and Google Scholar. As a result, a behavior model is proposed to inform the museal public, emphasizing the cognitive, emotional and situational aspects that gravitate in informational practice in these environments. It is justified, because it presents relevant information to the managers of these entities, raising discussions about which factors determine the relationship of the museum visitor and their search for information, corroborating the survey of insights for the improvement of the information services of these spaces.
id UFMG-20_482a78fd53d8631fa9a45255fe932da7
oai_identifier_str oai:periodicos.ufmg.br:article/36237
network_acronym_str UFMG-20
network_name_str Múltiplos Olhares em Ciência da Informação
repository_id_str
spelling Behavior to get informed in Museums: reflections on the need, search and use of information by the user audienceComportamento para se informar em Museus: reflexões sobre a necessidade, busca e uso da informação pelo público usuárioestudos de usuárioscomportamento informacional em museusmodelos de comportamento para se informaruser studiesinformational behavior in museumsbehavior models to get informedStudying the behavior to inform the visitor of museums - in the light of Information Science - consists of the problem of this article. The objective is, therefore, to select research dedicated to the understanding of the processes of identification of the need, search and use of information, debating them within the museum and its information systems to the public. For this, a bibliographical research was carried out, using the keywords "informational behavior", "models of search and use of information", "models of behavior to inform" and "behavior to inform in museums", in the bases Scopus, Scielo and Google Scholar. As a result, a behavior model is proposed to inform the museal public, emphasizing the cognitive, emotional and situational aspects that gravitate in informational practice in these environments. It is justified, because it presents relevant information to the managers of these entities, raising discussions about which factors determine the relationship of the museum visitor and their search for information, corroborating the survey of insights for the improvement of the information services of these spaces.Estudar o comportamento para se informar do visitante de museus – à luz da Ciência da Informação - consiste na problemática deste artigo. Objetiva-se, portanto, selecionar trabalhos dedicados à compreensão dos processos de identificação da necessidade, busca e uso de informação, debatendo-as no âmbito do museu e seus sistemas de informação ao público. Para isso, realizou-se uma pesquisa bibliográfica, utilizando-se as palavras-chaves “comportamento informacional”, “modelos de busca e uso de informações”, “modelos de comportamento para se informar” e “comportamento para se informar em museus”, nas bases Scopus, Scielo e Google Scholar. Como resultado, propõe-se um modelo de comportamento para se informar do público museal, salientando os aspectos cognitivos, emocionais e situacionais que gravitam na prática informacional nesses ambientes. Justifica-se, pois apresenta noções relevantes aos gestores dessas entidades, levantando discussões sobre quais fatores determinam a relação do visitante de museu na sua busca por informação, corroborando o levantamento de insights para a melhoria dos serviços informacionais destes espaços.Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)2022-08-09info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/moci/article/view/3623710.35699/2237-6658.2022.36237Múltiplos Olhares em Ciência da Informação ; Vol. 12 (2022): Publicações Contínuas 2022Múltiplos Olhares em Ciência da Informação - ISSN 2237-6658; Vol. 12 (2022): Publicações Contínuas 2022Múltiplos Olhares em Ciência da Informação - ISSN 2237-6658; Vol. 12 (2022): Publicações Contínuas 2022Múltiplos Olhares em Ciência da Informação; v. 12 (2022): Publicações Contínuas 20222237-6658reponame:Múltiplos Olhares em Ciência da Informaçãoinstname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)instacron:UFMGporhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/moci/article/view/36237/37398Copyright (c) 2022 Larissa Fernandes Dutra, Frederico César Mafra Pereirahttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessDutra, Larissa FernandesPereira, Frederico César Mafra2023-05-07T10:31:29Zoai:periodicos.ufmg.br:article/36237Revistahttps://periodicos.ufmg.br/index.php/moci/PUBhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/moci/oaimoci@eci.ufmg.br2237-66582237-6658opendoar:2023-05-07T10:31:29Múltiplos Olhares em Ciência da Informação - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)false
dc.title.none.fl_str_mv Behavior to get informed in Museums: reflections on the need, search and use of information by the user audience
Comportamento para se informar em Museus: reflexões sobre a necessidade, busca e uso da informação pelo público usuário
title Behavior to get informed in Museums: reflections on the need, search and use of information by the user audience
spellingShingle Behavior to get informed in Museums: reflections on the need, search and use of information by the user audience
Dutra, Larissa Fernandes
estudos de usuários
comportamento informacional em museus
modelos de comportamento para se informar
user studies
informational behavior in museums
behavior models to get informed
title_short Behavior to get informed in Museums: reflections on the need, search and use of information by the user audience
title_full Behavior to get informed in Museums: reflections on the need, search and use of information by the user audience
title_fullStr Behavior to get informed in Museums: reflections on the need, search and use of information by the user audience
title_full_unstemmed Behavior to get informed in Museums: reflections on the need, search and use of information by the user audience
title_sort Behavior to get informed in Museums: reflections on the need, search and use of information by the user audience
author Dutra, Larissa Fernandes
author_facet Dutra, Larissa Fernandes
Pereira, Frederico César Mafra
author_role author
author2 Pereira, Frederico César Mafra
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Dutra, Larissa Fernandes
Pereira, Frederico César Mafra
dc.subject.por.fl_str_mv estudos de usuários
comportamento informacional em museus
modelos de comportamento para se informar
user studies
informational behavior in museums
behavior models to get informed
topic estudos de usuários
comportamento informacional em museus
modelos de comportamento para se informar
user studies
informational behavior in museums
behavior models to get informed
description Studying the behavior to inform the visitor of museums - in the light of Information Science - consists of the problem of this article. The objective is, therefore, to select research dedicated to the understanding of the processes of identification of the need, search and use of information, debating them within the museum and its information systems to the public. For this, a bibliographical research was carried out, using the keywords "informational behavior", "models of search and use of information", "models of behavior to inform" and "behavior to inform in museums", in the bases Scopus, Scielo and Google Scholar. As a result, a behavior model is proposed to inform the museal public, emphasizing the cognitive, emotional and situational aspects that gravitate in informational practice in these environments. It is justified, because it presents relevant information to the managers of these entities, raising discussions about which factors determine the relationship of the museum visitor and their search for information, corroborating the survey of insights for the improvement of the information services of these spaces.
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-08-09
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.ufmg.br/index.php/moci/article/view/36237
10.35699/2237-6658.2022.36237
url https://periodicos.ufmg.br/index.php/moci/article/view/36237
identifier_str_mv 10.35699/2237-6658.2022.36237
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.ufmg.br/index.php/moci/article/view/36237/37398
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2022 Larissa Fernandes Dutra, Frederico César Mafra Pereira
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2022 Larissa Fernandes Dutra, Frederico César Mafra Pereira
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
dc.source.none.fl_str_mv Múltiplos Olhares em Ciência da Informação ; Vol. 12 (2022): Publicações Contínuas 2022
Múltiplos Olhares em Ciência da Informação - ISSN 2237-6658; Vol. 12 (2022): Publicações Contínuas 2022
Múltiplos Olhares em Ciência da Informação - ISSN 2237-6658; Vol. 12 (2022): Publicações Contínuas 2022
Múltiplos Olhares em Ciência da Informação; v. 12 (2022): Publicações Contínuas 2022
2237-6658
reponame:Múltiplos Olhares em Ciência da Informação
instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
instacron:UFMG
instname_str Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
instacron_str UFMG
institution UFMG
reponame_str Múltiplos Olhares em Ciência da Informação
collection Múltiplos Olhares em Ciência da Informação
repository.name.fl_str_mv Múltiplos Olhares em Ciência da Informação - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
repository.mail.fl_str_mv moci@eci.ufmg.br
_version_ 1796797464335876096