Library education in the African context: Guinea-Bissau’s views

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Djalo , Iaguba
Data de Publicação: 2022
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Múltiplos Olhares em Ciência da Informação
Texto Completo: https://periodicos.ufmg.br/index.php/moci/article/view/39919
Resumo: This article aims to analyze the training situation of librarians and information professionals in Africa from its origins until today, based on a bibliographic survey of the existing and available literature on the subject, with emphasis on the reality of Guinea-Bissau. The work analyzes the career of professionals in libraries and Information/Documentation services in Guinea-Bissau, reflecting on their identities, profiles, skills, social visibility, expectations, dilemmas and the way in which they develop survival strategies in the face of new challenges of information and communication technology. The dynamics of the librarianship and information sciences system are addressed in the face of the challenges that are imposed on the knowledge society, in constant evolution. Some points for reflection on the obvious need for improvement of the library and archival community in Guinea-Bissau are presented.
id UFMG-20_883f82fe1b17a31d8acb0dab890c9b2f
oai_identifier_str oai:periodicos.ufmg.br:article/39919
network_acronym_str UFMG-20
network_name_str Múltiplos Olhares em Ciência da Informação
repository_id_str
spelling Library education in the African context: Guinea-Bissau’s viewsFormação bibliotecária no contexto africano: olhares de Guiné-BissauCiência da informaçãoLusofoniaFormação profissionalGuiné-BissauBiblioteconomia – ÁfricaInformation ScienceLibrarianship – AfricaLusophonyProfessional qualificationGuinea BissauThis article aims to analyze the training situation of librarians and information professionals in Africa from its origins until today, based on a bibliographic survey of the existing and available literature on the subject, with emphasis on the reality of Guinea-Bissau. The work analyzes the career of professionals in libraries and Information/Documentation services in Guinea-Bissau, reflecting on their identities, profiles, skills, social visibility, expectations, dilemmas and the way in which they develop survival strategies in the face of new challenges of information and communication technology. The dynamics of the librarianship and information sciences system are addressed in the face of the challenges that are imposed on the knowledge society, in constant evolution. Some points for reflection on the obvious need for improvement of the library and archival community in Guinea-Bissau are presented.Este artigo pretende analisar a situação de formação dos Bibliotecários e profissionais da informação em África desde as suas origens até hoje, a partir de levantamento bibliográfico da literatura existente e disponível sobre o assunto, com destaque para a realidade da Guiné-Bissau. O trabalho analisa a carreira dos profissionais de bibliotecas e serviços de Informação/Documentação na Guiné-Bissau, refletindo-se sobre as suas identidades, perfis, competências, visibilidade social, expectativas, dilemas e a forma como vão desenvolvendo estratégias de sobrevivência face a novos desafios da tecnologia de informação e comunicação. Abordam-se as dinâmicas do sistema de biblioteconomia e ciências de informação frente aos desafios que se impõem à sociedade do conhecimento, em constante evolução. Apresentam-se alguns pontos para reflexão sobre a óbvia necessidade de aperfeiçoamento da comunidade bibliotecária e Arquivística na Guiné-Bissau.Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)2022-05-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/moci/article/view/3991910.35699/2237-6658.2022.39919Múltiplos Olhares em Ciência da Informação ; No. Especial (2022): II ENBNA &  EIBNAMúltiplos Olhares em Ciência da Informação - ISSN 2237-6658; Núm. Especial (2022): II ENBNA &  EIBNAMúltiplos Olhares em Ciência da Informação - ISSN 2237-6658; No Especial (2022): II ENBNA &  EIBNAMúltiplos Olhares em Ciência da Informação; n. Especial (2022): II ENBNA &  EIBNA2237-6658reponame:Múltiplos Olhares em Ciência da Informaçãoinstname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)instacron:UFMGporhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/moci/article/view/39919/30645Copyright (c) 2022 Iaguba Djalohttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessDjalo , Iaguba2023-05-07T10:54:21Zoai:periodicos.ufmg.br:article/39919Revistahttps://periodicos.ufmg.br/index.php/moci/PUBhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/moci/oaimoci@eci.ufmg.br2237-66582237-6658opendoar:2023-05-07T10:54:21Múltiplos Olhares em Ciência da Informação - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)false
dc.title.none.fl_str_mv Library education in the African context: Guinea-Bissau’s views
Formação bibliotecária no contexto africano: olhares de Guiné-Bissau
title Library education in the African context: Guinea-Bissau’s views
spellingShingle Library education in the African context: Guinea-Bissau’s views
Djalo , Iaguba
Ciência da informação
Lusofonia
Formação profissional
Guiné-Bissau
Biblioteconomia – África
Information Science
Librarianship – Africa
Lusophony
Professional qualification
Guinea Bissau
title_short Library education in the African context: Guinea-Bissau’s views
title_full Library education in the African context: Guinea-Bissau’s views
title_fullStr Library education in the African context: Guinea-Bissau’s views
title_full_unstemmed Library education in the African context: Guinea-Bissau’s views
title_sort Library education in the African context: Guinea-Bissau’s views
author Djalo , Iaguba
author_facet Djalo , Iaguba
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Djalo , Iaguba
dc.subject.por.fl_str_mv Ciência da informação
Lusofonia
Formação profissional
Guiné-Bissau
Biblioteconomia – África
Information Science
Librarianship – Africa
Lusophony
Professional qualification
Guinea Bissau
topic Ciência da informação
Lusofonia
Formação profissional
Guiné-Bissau
Biblioteconomia – África
Information Science
Librarianship – Africa
Lusophony
Professional qualification
Guinea Bissau
description This article aims to analyze the training situation of librarians and information professionals in Africa from its origins until today, based on a bibliographic survey of the existing and available literature on the subject, with emphasis on the reality of Guinea-Bissau. The work analyzes the career of professionals in libraries and Information/Documentation services in Guinea-Bissau, reflecting on their identities, profiles, skills, social visibility, expectations, dilemmas and the way in which they develop survival strategies in the face of new challenges of information and communication technology. The dynamics of the librarianship and information sciences system are addressed in the face of the challenges that are imposed on the knowledge society, in constant evolution. Some points for reflection on the obvious need for improvement of the library and archival community in Guinea-Bissau are presented.
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-05-30
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.ufmg.br/index.php/moci/article/view/39919
10.35699/2237-6658.2022.39919
url https://periodicos.ufmg.br/index.php/moci/article/view/39919
identifier_str_mv 10.35699/2237-6658.2022.39919
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.ufmg.br/index.php/moci/article/view/39919/30645
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2022 Iaguba Djalo
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2022 Iaguba Djalo
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
dc.source.none.fl_str_mv Múltiplos Olhares em Ciência da Informação ; No. Especial (2022): II ENBNA &  EIBNA
Múltiplos Olhares em Ciência da Informação - ISSN 2237-6658; Núm. Especial (2022): II ENBNA &  EIBNA
Múltiplos Olhares em Ciência da Informação - ISSN 2237-6658; No Especial (2022): II ENBNA &  EIBNA
Múltiplos Olhares em Ciência da Informação; n. Especial (2022): II ENBNA &  EIBNA
2237-6658
reponame:Múltiplos Olhares em Ciência da Informação
instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
instacron:UFMG
instname_str Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
instacron_str UFMG
institution UFMG
reponame_str Múltiplos Olhares em Ciência da Informação
collection Múltiplos Olhares em Ciência da Informação
repository.name.fl_str_mv Múltiplos Olhares em Ciência da Informação - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
repository.mail.fl_str_mv moci@eci.ufmg.br
_version_ 1796797464433393664