Library education in the African context: Guinea-Bissau’s views
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2022 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Múltiplos Olhares em Ciência da Informação |
Texto Completo: | https://periodicos.ufmg.br/index.php/moci/article/view/39919 |
Resumo: | This article aims to analyze the training situation of librarians and information professionals in Africa from its origins until today, based on a bibliographic survey of the existing and available literature on the subject, with emphasis on the reality of Guinea-Bissau. The work analyzes the career of professionals in libraries and Information/Documentation services in Guinea-Bissau, reflecting on their identities, profiles, skills, social visibility, expectations, dilemmas and the way in which they develop survival strategies in the face of new challenges of information and communication technology. The dynamics of the librarianship and information sciences system are addressed in the face of the challenges that are imposed on the knowledge society, in constant evolution. Some points for reflection on the obvious need for improvement of the library and archival community in Guinea-Bissau are presented. |
id |
UFMG-20_883f82fe1b17a31d8acb0dab890c9b2f |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicos.ufmg.br:article/39919 |
network_acronym_str |
UFMG-20 |
network_name_str |
Múltiplos Olhares em Ciência da Informação |
repository_id_str |
|
spelling |
Library education in the African context: Guinea-Bissau’s viewsFormação bibliotecária no contexto africano: olhares de Guiné-BissauCiência da informaçãoLusofoniaFormação profissionalGuiné-BissauBiblioteconomia – ÁfricaInformation ScienceLibrarianship – AfricaLusophonyProfessional qualificationGuinea BissauThis article aims to analyze the training situation of librarians and information professionals in Africa from its origins until today, based on a bibliographic survey of the existing and available literature on the subject, with emphasis on the reality of Guinea-Bissau. The work analyzes the career of professionals in libraries and Information/Documentation services in Guinea-Bissau, reflecting on their identities, profiles, skills, social visibility, expectations, dilemmas and the way in which they develop survival strategies in the face of new challenges of information and communication technology. The dynamics of the librarianship and information sciences system are addressed in the face of the challenges that are imposed on the knowledge society, in constant evolution. Some points for reflection on the obvious need for improvement of the library and archival community in Guinea-Bissau are presented.Este artigo pretende analisar a situação de formação dos Bibliotecários e profissionais da informação em África desde as suas origens até hoje, a partir de levantamento bibliográfico da literatura existente e disponível sobre o assunto, com destaque para a realidade da Guiné-Bissau. O trabalho analisa a carreira dos profissionais de bibliotecas e serviços de Informação/Documentação na Guiné-Bissau, refletindo-se sobre as suas identidades, perfis, competências, visibilidade social, expectativas, dilemas e a forma como vão desenvolvendo estratégias de sobrevivência face a novos desafios da tecnologia de informação e comunicação. Abordam-se as dinâmicas do sistema de biblioteconomia e ciências de informação frente aos desafios que se impõem à sociedade do conhecimento, em constante evolução. Apresentam-se alguns pontos para reflexão sobre a óbvia necessidade de aperfeiçoamento da comunidade bibliotecária e Arquivística na Guiné-Bissau.Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)2022-05-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/moci/article/view/3991910.35699/2237-6658.2022.39919Múltiplos Olhares em Ciência da Informação ; No. Especial (2022): II ENBNA & EIBNAMúltiplos Olhares em Ciência da Informação - ISSN 2237-6658; Núm. Especial (2022): II ENBNA & EIBNAMúltiplos Olhares em Ciência da Informação - ISSN 2237-6658; No Especial (2022): II ENBNA & EIBNAMúltiplos Olhares em Ciência da Informação; n. Especial (2022): II ENBNA & EIBNA2237-6658reponame:Múltiplos Olhares em Ciência da Informaçãoinstname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)instacron:UFMGporhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/moci/article/view/39919/30645Copyright (c) 2022 Iaguba Djalohttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessDjalo , Iaguba2023-05-07T10:54:21Zoai:periodicos.ufmg.br:article/39919Revistahttps://periodicos.ufmg.br/index.php/moci/PUBhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/moci/oaimoci@eci.ufmg.br2237-66582237-6658opendoar:2023-05-07T10:54:21Múltiplos Olhares em Ciência da Informação - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Library education in the African context: Guinea-Bissau’s views Formação bibliotecária no contexto africano: olhares de Guiné-Bissau |
title |
Library education in the African context: Guinea-Bissau’s views |
spellingShingle |
Library education in the African context: Guinea-Bissau’s views Djalo , Iaguba Ciência da informação Lusofonia Formação profissional Guiné-Bissau Biblioteconomia – África Information Science Librarianship – Africa Lusophony Professional qualification Guinea Bissau |
title_short |
Library education in the African context: Guinea-Bissau’s views |
title_full |
Library education in the African context: Guinea-Bissau’s views |
title_fullStr |
Library education in the African context: Guinea-Bissau’s views |
title_full_unstemmed |
Library education in the African context: Guinea-Bissau’s views |
title_sort |
Library education in the African context: Guinea-Bissau’s views |
author |
Djalo , Iaguba |
author_facet |
Djalo , Iaguba |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Djalo , Iaguba |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Ciência da informação Lusofonia Formação profissional Guiné-Bissau Biblioteconomia – África Information Science Librarianship – Africa Lusophony Professional qualification Guinea Bissau |
topic |
Ciência da informação Lusofonia Formação profissional Guiné-Bissau Biblioteconomia – África Information Science Librarianship – Africa Lusophony Professional qualification Guinea Bissau |
description |
This article aims to analyze the training situation of librarians and information professionals in Africa from its origins until today, based on a bibliographic survey of the existing and available literature on the subject, with emphasis on the reality of Guinea-Bissau. The work analyzes the career of professionals in libraries and Information/Documentation services in Guinea-Bissau, reflecting on their identities, profiles, skills, social visibility, expectations, dilemmas and the way in which they develop survival strategies in the face of new challenges of information and communication technology. The dynamics of the librarianship and information sciences system are addressed in the face of the challenges that are imposed on the knowledge society, in constant evolution. Some points for reflection on the obvious need for improvement of the library and archival community in Guinea-Bissau are presented. |
publishDate |
2022 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2022-05-30 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.ufmg.br/index.php/moci/article/view/39919 10.35699/2237-6658.2022.39919 |
url |
https://periodicos.ufmg.br/index.php/moci/article/view/39919 |
identifier_str_mv |
10.35699/2237-6658.2022.39919 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.ufmg.br/index.php/moci/article/view/39919/30645 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2022 Iaguba Djalo https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2022 Iaguba Djalo https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) |
dc.source.none.fl_str_mv |
Múltiplos Olhares em Ciência da Informação ; No. Especial (2022): II ENBNA & EIBNA Múltiplos Olhares em Ciência da Informação - ISSN 2237-6658; Núm. Especial (2022): II ENBNA & EIBNA Múltiplos Olhares em Ciência da Informação - ISSN 2237-6658; No Especial (2022): II ENBNA & EIBNA Múltiplos Olhares em Ciência da Informação; n. Especial (2022): II ENBNA & EIBNA 2237-6658 reponame:Múltiplos Olhares em Ciência da Informação instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) instacron:UFMG |
instname_str |
Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) |
instacron_str |
UFMG |
institution |
UFMG |
reponame_str |
Múltiplos Olhares em Ciência da Informação |
collection |
Múltiplos Olhares em Ciência da Informação |
repository.name.fl_str_mv |
Múltiplos Olhares em Ciência da Informação - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) |
repository.mail.fl_str_mv |
moci@eci.ufmg.br |
_version_ |
1796797464433393664 |