The approach about Ischools in scientific production within postgraduate programs in Information Science in Brazil

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Borges, Leandro da Conceição
Data de Publicação: 2021
Outros Autores: Oliveira, Marlene
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Múltiplos Olhares em Ciência da Informação
Texto Completo: https://periodicos.ufmg.br/index.php/moci/article/view/37080
Resumo: The information schools, or simply ischools, had their movement started with meetings in the mid-1990s, and were effectively implemented in the 2000s in the United States. With a strong adherence to technologies, information, and society, currently, ischools are represented by 116 institutions around the world, mostly in Central America, Asia, and Europe. To a lesser extent, by institutions in South America, Africa, and Oceania. The only ischool in Brazil is working at the School of Communications and Arts in the University of São Paulo. In this regard, watching ischools as a product of the Information Science, this article intends, utilizing bibliographic and descriptive research, to analyze the scientific production about the ischools in carried out researches on digital repositories and digital libraries of 18 academic institutions, in all Brazilian regions which have Graduate Programs in Information Science. The results have shown that the subject is still incipient in academic studies in Brazil, with representation in doctoral thesis and master’s dissertations in the Postgraduate Program in Knowledge Management and Organization, at the Federal University of Minas Gerais, and in typologies such as book, article, chapter book, and event work at the University of São Paulo.
id UFMG-20_bd1150b207a2b15985d89d948865a5a5
oai_identifier_str oai:periodicos.ufmg.br:article/37080
network_acronym_str UFMG-20
network_name_str Múltiplos Olhares em Ciência da Informação
repository_id_str
spelling The approach about Ischools in scientific production within postgraduate programs in Information Science in BrazilA produção científica sobre Ischools em programas de pós-graduação em Ciência da Informação no BrasilIschoolProdução científicaPrograma de Pós-Graduação em Ciência da InformaçãoBiblioteca digitalRepositório digitalIschoolScientific productionPostgraduate Program in Information ScienceDigital libraryDigital repositoryThe information schools, or simply ischools, had their movement started with meetings in the mid-1990s, and were effectively implemented in the 2000s in the United States. With a strong adherence to technologies, information, and society, currently, ischools are represented by 116 institutions around the world, mostly in Central America, Asia, and Europe. To a lesser extent, by institutions in South America, Africa, and Oceania. The only ischool in Brazil is working at the School of Communications and Arts in the University of São Paulo. In this regard, watching ischools as a product of the Information Science, this article intends, utilizing bibliographic and descriptive research, to analyze the scientific production about the ischools in carried out researches on digital repositories and digital libraries of 18 academic institutions, in all Brazilian regions which have Graduate Programs in Information Science. The results have shown that the subject is still incipient in academic studies in Brazil, with representation in doctoral thesis and master’s dissertations in the Postgraduate Program in Knowledge Management and Organization, at the Federal University of Minas Gerais, and in typologies such as book, article, chapter book, and event work at the University of São Paulo.As information schools, ou simplesmente ischools, tiveram o seu movimento iniciado com reuniões em meados da década de 1990 e foram eficazmente implementadas nos anos 2000, nos Estados Unidos. Com uma forte aderência às tecnologias, à informação e à sociedade, atualmente, as ischools estão representadas em 116 instituições do mundo, como na América Central, Ásia e Europa, em sua maioria. Em menor quantidade, em instituições da América do Sul, África e Oceania. No Brasil, a única ischool está presente na Escola de Comunicações e Artes, da Universidade de São Paulo. Nesse aspecto, visualizando as ischools como um produto da Ciência da Informação, pretende-se com este artigo, a partir de uma pesquisa bibliográfica e descritiva, analisar a produção científica sobre ischools em buscas realizadas em bibliotecas e repositórios digitais de 18 instituições acadêmicas em todas as regiões brasileiras que possuem Programas de Pós-graduação em Ciência da Informação em funcionamento. Os resultados apontaram que o assunto ainda é incipiente em estudos acadêmicos no Brasil, com representatividade em teses e dissertações no Programa de Pós-Graduação em Gestão e Organização do Conhecimento da Universidade Federal de Minas Gerais e em tipologias como livro, artigo, capítulo de livro e trabalho de evento da Universidade de São Paulo.Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)2021-12-04info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/moci/article/view/3708010.35699/2237-6658.2021.37080Múltiplos Olhares em Ciência da Informação ; III Fórum de Pesquisas Discentes (FORPED-PPGGOC - 2021)Múltiplos Olhares em Ciência da Informação - ISSN 2237-6658; III Fórum de Pesquisas Discentes (FORPED-PPGGOC - 2021)Múltiplos Olhares em Ciência da Informação - ISSN 2237-6658; III Fórum de Pesquisas Discentes (FORPED-PPGGOC - 2021)Múltiplos Olhares em Ciência da Informação; III Fórum de Pesquisas Discentes (FORPED-PPGGOC - 2021)2237-6658reponame:Múltiplos Olhares em Ciência da Informaçãoinstname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)instacron:UFMGporhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/moci/article/view/37080/28974Copyright (c) 2021 Leandro da Conceição Borges, Marlene Oliveirahttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessBorges, Leandro da Conceição Oliveira, Marlene2023-05-07T15:45:31Zoai:periodicos.ufmg.br:article/37080Revistahttps://periodicos.ufmg.br/index.php/moci/PUBhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/moci/oaimoci@eci.ufmg.br2237-66582237-6658opendoar:2023-05-07T15:45:31Múltiplos Olhares em Ciência da Informação - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)false
dc.title.none.fl_str_mv The approach about Ischools in scientific production within postgraduate programs in Information Science in Brazil
A produção científica sobre Ischools em programas de pós-graduação em Ciência da Informação no Brasil
title The approach about Ischools in scientific production within postgraduate programs in Information Science in Brazil
spellingShingle The approach about Ischools in scientific production within postgraduate programs in Information Science in Brazil
Borges, Leandro da Conceição
Ischool
Produção científica
Programa de Pós-Graduação em Ciência da Informação
Biblioteca digital
Repositório digital
Ischool
Scientific production
Postgraduate Program in Information Science
Digital library
Digital repository
title_short The approach about Ischools in scientific production within postgraduate programs in Information Science in Brazil
title_full The approach about Ischools in scientific production within postgraduate programs in Information Science in Brazil
title_fullStr The approach about Ischools in scientific production within postgraduate programs in Information Science in Brazil
title_full_unstemmed The approach about Ischools in scientific production within postgraduate programs in Information Science in Brazil
title_sort The approach about Ischools in scientific production within postgraduate programs in Information Science in Brazil
author Borges, Leandro da Conceição
author_facet Borges, Leandro da Conceição
Oliveira, Marlene
author_role author
author2 Oliveira, Marlene
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Borges, Leandro da Conceição
Oliveira, Marlene
dc.subject.por.fl_str_mv Ischool
Produção científica
Programa de Pós-Graduação em Ciência da Informação
Biblioteca digital
Repositório digital
Ischool
Scientific production
Postgraduate Program in Information Science
Digital library
Digital repository
topic Ischool
Produção científica
Programa de Pós-Graduação em Ciência da Informação
Biblioteca digital
Repositório digital
Ischool
Scientific production
Postgraduate Program in Information Science
Digital library
Digital repository
description The information schools, or simply ischools, had their movement started with meetings in the mid-1990s, and were effectively implemented in the 2000s in the United States. With a strong adherence to technologies, information, and society, currently, ischools are represented by 116 institutions around the world, mostly in Central America, Asia, and Europe. To a lesser extent, by institutions in South America, Africa, and Oceania. The only ischool in Brazil is working at the School of Communications and Arts in the University of São Paulo. In this regard, watching ischools as a product of the Information Science, this article intends, utilizing bibliographic and descriptive research, to analyze the scientific production about the ischools in carried out researches on digital repositories and digital libraries of 18 academic institutions, in all Brazilian regions which have Graduate Programs in Information Science. The results have shown that the subject is still incipient in academic studies in Brazil, with representation in doctoral thesis and master’s dissertations in the Postgraduate Program in Knowledge Management and Organization, at the Federal University of Minas Gerais, and in typologies such as book, article, chapter book, and event work at the University of São Paulo.
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-12-04
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.ufmg.br/index.php/moci/article/view/37080
10.35699/2237-6658.2021.37080
url https://periodicos.ufmg.br/index.php/moci/article/view/37080
identifier_str_mv 10.35699/2237-6658.2021.37080
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.ufmg.br/index.php/moci/article/view/37080/28974
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2021 Leandro da Conceição Borges, Marlene Oliveira
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2021 Leandro da Conceição Borges, Marlene Oliveira
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
dc.source.none.fl_str_mv Múltiplos Olhares em Ciência da Informação ; III Fórum de Pesquisas Discentes (FORPED-PPGGOC - 2021)
Múltiplos Olhares em Ciência da Informação - ISSN 2237-6658; III Fórum de Pesquisas Discentes (FORPED-PPGGOC - 2021)
Múltiplos Olhares em Ciência da Informação - ISSN 2237-6658; III Fórum de Pesquisas Discentes (FORPED-PPGGOC - 2021)
Múltiplos Olhares em Ciência da Informação; III Fórum de Pesquisas Discentes (FORPED-PPGGOC - 2021)
2237-6658
reponame:Múltiplos Olhares em Ciência da Informação
instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
instacron:UFMG
instname_str Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
instacron_str UFMG
institution UFMG
reponame_str Múltiplos Olhares em Ciência da Informação
collection Múltiplos Olhares em Ciência da Informação
repository.name.fl_str_mv Múltiplos Olhares em Ciência da Informação - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
repository.mail.fl_str_mv moci@eci.ufmg.br
_version_ 1796797464350556160