RELAÇÃO UNIVERSIDADE-ESCOLA NA FORMAÇÃO DOCENTE INICIAL | The relationship between university and the school in the initial formation of teachers

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Bianchi, Roberto Carlos
Data de Publicação: 2016
Outros Autores: Rubin-Oliveira, Marlize
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Trabalho & Educação (Online)
Texto Completo: https://periodicos.ufmg.br/index.php/trabedu/article/view/9558
Resumo: The aim of this article is to think about the relationship between the university and the school for the initial formation of teachers as an essential process for the formative effectuation of the future teachers in the approach between theory and practice, in the dialogue of knowledge between institutions which are the mainly responsible for the formation of the teachers. The reflections which are shown here aim to (re)think about the relationship between the university and the school taking into consideration the actions of PIBID in the ambit of the Public Policies for Education as a program for initial and continued formation for teachers. The discussions of this article are based on the concept of university-school by Christophe Charle and Jacques Verger, and Maria de Lourdes Fávero. Taking into consideration the studies by Boaventura de Souza Santos e Maria Paula Meneses, it was discussed the concept of dialogue between different kinds of knowledge. Menga Lüdke was the reference for the discussions about the docent formation and Celina Souza about the concept of public policies. Finally, the documents of Coordination of Improvement of Higher Education Personnel in Brazil (CAPES) were the reference for the discussions about PIBID. The methodological procedures are characterized as an exploratory and descriptive research according to study by Maria Cecília Minayo and the approach for the documental analysis was realized according to studies by Laurence Bardin and by Bernadete Gatti. As a result, it is supported that PIBID has been a link between the university and the school, approximating and narrowing the necessity of (re)thinking about the initial formation of the docent from the formative and institutional relationships as places for the academic and human building. It is also observed the transforming the role that the university and the school have for the initial formation of teachers as protagonists of this process. Finally, it is highlighted the necessity of paradigmatic changes in the way teachers are formed nowadays. ___ O objetivo deste artigo é refletir sobre a importância da relação universidade-escola para a formação docente inicial como processo essencial para a efetivação formativa dos futuros docentes na aproximação entre teoria-prática, no diálogo de saberes entre instituições prioritariamente responsáveis pela formação de professores. As reflexões aqui apresentadas intencionam pensar e (re)pensar a relação universidade- escola à luz das ações do Programa Institucional de Bolsa de Iniciação à Docência (PIBID) no âmbito das políticas públicas de educação como programa de formação docente inicial e continuada. As discussões deste artigo fundamentam-se no conceito universidade-escola apresentados por Christophe Charle e Jacques Verger e por Maria de Lourdes Fávero; a partir da obra de Boaventura de Souza Santos e Maria Paula Meneses trabalhou-se com o conceito de diálogo de saberes; o trabalho de Menga Lüdke embasou as discussões sobre a formação docente; já a obra de Celina Souza o conceito de políticas públicas; e nos documentos da Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior (CAPES) fundamentaram-se as discussões sobre o PIBID. Os procedimentos metodológicos caracterizaram-se como pesquisa exploratória, descritiva embasada no trabalho de Maria Cecília Minayo, com abordagem de análise documental a partir dos estudos de Laurence Bardin e Bernadete Gatti. Como resultados aponta-se que o PIBID tem se manifestado como elo entre a universidade-escola aproximando e estreitando a necessidade de (re)pensar a formação docente inicial a partir das relações formativas e institucionais como espaços de construção acadêmica e humana; observa-se ainda o papel transformador que universidade e escola têm na formação docente inicial como principais atrizes desse processo; reforça- se a necessidade de mudanças paradigmáticas em relação à formação de professores na atualidade.  
id UFMG-23_049f3b4facbf9a817747236027417617
oai_identifier_str oai:periodicos.ufmg.br:article/9558
network_acronym_str UFMG-23
network_name_str Trabalho & Educação (Online)
repository_id_str
spelling RELAÇÃO UNIVERSIDADE-ESCOLA NA FORMAÇÃO DOCENTE INICIAL | The relationship between university and the school in the initial formation of teachersUniversidade-escolaPolíticas Públicas EducaçãoPIBID | University-schoolPublic Policies for EducationPIBIDFormação de professoresThe aim of this article is to think about the relationship between the university and the school for the initial formation of teachers as an essential process for the formative effectuation of the future teachers in the approach between theory and practice, in the dialogue of knowledge between institutions which are the mainly responsible for the formation of the teachers. The reflections which are shown here aim to (re)think about the relationship between the university and the school taking into consideration the actions of PIBID in the ambit of the Public Policies for Education as a program for initial and continued formation for teachers. The discussions of this article are based on the concept of university-school by Christophe Charle and Jacques Verger, and Maria de Lourdes Fávero. Taking into consideration the studies by Boaventura de Souza Santos e Maria Paula Meneses, it was discussed the concept of dialogue between different kinds of knowledge. Menga Lüdke was the reference for the discussions about the docent formation and Celina Souza about the concept of public policies. Finally, the documents of Coordination of Improvement of Higher Education Personnel in Brazil (CAPES) were the reference for the discussions about PIBID. The methodological procedures are characterized as an exploratory and descriptive research according to study by Maria Cecília Minayo and the approach for the documental analysis was realized according to studies by Laurence Bardin and by Bernadete Gatti. As a result, it is supported that PIBID has been a link between the university and the school, approximating and narrowing the necessity of (re)thinking about the initial formation of the docent from the formative and institutional relationships as places for the academic and human building. It is also observed the transforming the role that the university and the school have for the initial formation of teachers as protagonists of this process. Finally, it is highlighted the necessity of paradigmatic changes in the way teachers are formed nowadays. ___ O objetivo deste artigo é refletir sobre a importância da relação universidade-escola para a formação docente inicial como processo essencial para a efetivação formativa dos futuros docentes na aproximação entre teoria-prática, no diálogo de saberes entre instituições prioritariamente responsáveis pela formação de professores. As reflexões aqui apresentadas intencionam pensar e (re)pensar a relação universidade- escola à luz das ações do Programa Institucional de Bolsa de Iniciação à Docência (PIBID) no âmbito das políticas públicas de educação como programa de formação docente inicial e continuada. As discussões deste artigo fundamentam-se no conceito universidade-escola apresentados por Christophe Charle e Jacques Verger e por Maria de Lourdes Fávero; a partir da obra de Boaventura de Souza Santos e Maria Paula Meneses trabalhou-se com o conceito de diálogo de saberes; o trabalho de Menga Lüdke embasou as discussões sobre a formação docente; já a obra de Celina Souza o conceito de políticas públicas; e nos documentos da Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior (CAPES) fundamentaram-se as discussões sobre o PIBID. Os procedimentos metodológicos caracterizaram-se como pesquisa exploratória, descritiva embasada no trabalho de Maria Cecília Minayo, com abordagem de análise documental a partir dos estudos de Laurence Bardin e Bernadete Gatti. Como resultados aponta-se que o PIBID tem se manifestado como elo entre a universidade-escola aproximando e estreitando a necessidade de (re)pensar a formação docente inicial a partir das relações formativas e institucionais como espaços de construção acadêmica e humana; observa-se ainda o papel transformador que universidade e escola têm na formação docente inicial como principais atrizes desse processo; reforça- se a necessidade de mudanças paradigmáticas em relação à formação de professores na atualidade.  Universidade Federal de Minas Gerais2016-10-23info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionPesquisa científicaapplication/pdfapplication/vnd.openxmlformats-officedocument.wordprocessingml.documenthttps://periodicos.ufmg.br/index.php/trabedu/article/view/9558Trabalho & Educação; Vol. 25 No. 2 (2016); 191-206Trabalho & Educação; Vol. 25 Núm. 2 (2016); 191-206Trabalho & Educação; Vol. 25 No 2 (2016); 191-206Trabalho & Educação; v. 25 n. 2 (2016); 191-2062238-037X1516-9537reponame:Trabalho & Educação (Online)instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)instacron:UFMGporhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/trabedu/article/view/9558/6809https://periodicos.ufmg.br/index.php/trabedu/article/view/9558/9637Copyright (c) 2016 Trabalho & Educação - ISSN 1516-9537info:eu-repo/semantics/openAccessBianchi, Roberto CarlosRubin-Oliveira, Marlize2019-02-01T19:52:53Zoai:periodicos.ufmg.br:article/9558Revistahttps://periodicos.ufmg.br/index.php/trabedu/indexPUBhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/trabedu/oaiassinete@fae.ufmg.br||revista.nete@fae.ufmg.br||hormindojunior@gmail.com2238-037X1516-9537opendoar:2019-02-01T19:52:53Trabalho & Educação (Online) - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)false
dc.title.none.fl_str_mv RELAÇÃO UNIVERSIDADE-ESCOLA NA FORMAÇÃO DOCENTE INICIAL | The relationship between university and the school in the initial formation of teachers
title RELAÇÃO UNIVERSIDADE-ESCOLA NA FORMAÇÃO DOCENTE INICIAL | The relationship between university and the school in the initial formation of teachers
spellingShingle RELAÇÃO UNIVERSIDADE-ESCOLA NA FORMAÇÃO DOCENTE INICIAL | The relationship between university and the school in the initial formation of teachers
Bianchi, Roberto Carlos
Universidade-escola
Políticas Públicas Educação
PIBID | University-school
Public Policies for Education
PIBID
Formação de professores
title_short RELAÇÃO UNIVERSIDADE-ESCOLA NA FORMAÇÃO DOCENTE INICIAL | The relationship between university and the school in the initial formation of teachers
title_full RELAÇÃO UNIVERSIDADE-ESCOLA NA FORMAÇÃO DOCENTE INICIAL | The relationship between university and the school in the initial formation of teachers
title_fullStr RELAÇÃO UNIVERSIDADE-ESCOLA NA FORMAÇÃO DOCENTE INICIAL | The relationship between university and the school in the initial formation of teachers
title_full_unstemmed RELAÇÃO UNIVERSIDADE-ESCOLA NA FORMAÇÃO DOCENTE INICIAL | The relationship between university and the school in the initial formation of teachers
title_sort RELAÇÃO UNIVERSIDADE-ESCOLA NA FORMAÇÃO DOCENTE INICIAL | The relationship between university and the school in the initial formation of teachers
author Bianchi, Roberto Carlos
author_facet Bianchi, Roberto Carlos
Rubin-Oliveira, Marlize
author_role author
author2 Rubin-Oliveira, Marlize
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Bianchi, Roberto Carlos
Rubin-Oliveira, Marlize
dc.subject.por.fl_str_mv Universidade-escola
Políticas Públicas Educação
PIBID | University-school
Public Policies for Education
PIBID
Formação de professores
topic Universidade-escola
Políticas Públicas Educação
PIBID | University-school
Public Policies for Education
PIBID
Formação de professores
description The aim of this article is to think about the relationship between the university and the school for the initial formation of teachers as an essential process for the formative effectuation of the future teachers in the approach between theory and practice, in the dialogue of knowledge between institutions which are the mainly responsible for the formation of the teachers. The reflections which are shown here aim to (re)think about the relationship between the university and the school taking into consideration the actions of PIBID in the ambit of the Public Policies for Education as a program for initial and continued formation for teachers. The discussions of this article are based on the concept of university-school by Christophe Charle and Jacques Verger, and Maria de Lourdes Fávero. Taking into consideration the studies by Boaventura de Souza Santos e Maria Paula Meneses, it was discussed the concept of dialogue between different kinds of knowledge. Menga Lüdke was the reference for the discussions about the docent formation and Celina Souza about the concept of public policies. Finally, the documents of Coordination of Improvement of Higher Education Personnel in Brazil (CAPES) were the reference for the discussions about PIBID. The methodological procedures are characterized as an exploratory and descriptive research according to study by Maria Cecília Minayo and the approach for the documental analysis was realized according to studies by Laurence Bardin and by Bernadete Gatti. As a result, it is supported that PIBID has been a link between the university and the school, approximating and narrowing the necessity of (re)thinking about the initial formation of the docent from the formative and institutional relationships as places for the academic and human building. It is also observed the transforming the role that the university and the school have for the initial formation of teachers as protagonists of this process. Finally, it is highlighted the necessity of paradigmatic changes in the way teachers are formed nowadays. ___ O objetivo deste artigo é refletir sobre a importância da relação universidade-escola para a formação docente inicial como processo essencial para a efetivação formativa dos futuros docentes na aproximação entre teoria-prática, no diálogo de saberes entre instituições prioritariamente responsáveis pela formação de professores. As reflexões aqui apresentadas intencionam pensar e (re)pensar a relação universidade- escola à luz das ações do Programa Institucional de Bolsa de Iniciação à Docência (PIBID) no âmbito das políticas públicas de educação como programa de formação docente inicial e continuada. As discussões deste artigo fundamentam-se no conceito universidade-escola apresentados por Christophe Charle e Jacques Verger e por Maria de Lourdes Fávero; a partir da obra de Boaventura de Souza Santos e Maria Paula Meneses trabalhou-se com o conceito de diálogo de saberes; o trabalho de Menga Lüdke embasou as discussões sobre a formação docente; já a obra de Celina Souza o conceito de políticas públicas; e nos documentos da Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior (CAPES) fundamentaram-se as discussões sobre o PIBID. Os procedimentos metodológicos caracterizaram-se como pesquisa exploratória, descritiva embasada no trabalho de Maria Cecília Minayo, com abordagem de análise documental a partir dos estudos de Laurence Bardin e Bernadete Gatti. Como resultados aponta-se que o PIBID tem se manifestado como elo entre a universidade-escola aproximando e estreitando a necessidade de (re)pensar a formação docente inicial a partir das relações formativas e institucionais como espaços de construção acadêmica e humana; observa-se ainda o papel transformador que universidade e escola têm na formação docente inicial como principais atrizes desse processo; reforça- se a necessidade de mudanças paradigmáticas em relação à formação de professores na atualidade.  
publishDate 2016
dc.date.none.fl_str_mv 2016-10-23
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Pesquisa científica
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.ufmg.br/index.php/trabedu/article/view/9558
url https://periodicos.ufmg.br/index.php/trabedu/article/view/9558
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.ufmg.br/index.php/trabedu/article/view/9558/6809
https://periodicos.ufmg.br/index.php/trabedu/article/view/9558/9637
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2016 Trabalho & Educação - ISSN 1516-9537
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2016 Trabalho & Educação - ISSN 1516-9537
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/vnd.openxmlformats-officedocument.wordprocessingml.document
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Minas Gerais
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Minas Gerais
dc.source.none.fl_str_mv Trabalho & Educação; Vol. 25 No. 2 (2016); 191-206
Trabalho & Educação; Vol. 25 Núm. 2 (2016); 191-206
Trabalho & Educação; Vol. 25 No 2 (2016); 191-206
Trabalho & Educação; v. 25 n. 2 (2016); 191-206
2238-037X
1516-9537
reponame:Trabalho & Educação (Online)
instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
instacron:UFMG
instname_str Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
instacron_str UFMG
institution UFMG
reponame_str Trabalho & Educação (Online)
collection Trabalho & Educação (Online)
repository.name.fl_str_mv Trabalho & Educação (Online) - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
repository.mail.fl_str_mv assinete@fae.ufmg.br||revista.nete@fae.ufmg.br||hormindojunior@gmail.com
_version_ 1797220513989263360