O Pibid a Universidade e a educação básica em relação de aprendizagem: o caso da Unipampa e do Instituto Estadual Padre Francisco Garcia, São Borja, Rio Grande do Sul

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Vasques, José Luciano Gattiboni
Data de Publicação: 2017
Outros Autores: Miranda, Andréia Balbueno, Guindani, Evandro Ricardo, Paniagua, Edson Romário
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista de educação popular (Online)
Texto Completo: https://seer.ufu.br/index.php/reveducpop/article/view/35250
Resumo: This article reports about a methodological approach used with a group of students on the Human Sciences course at Unipampa, São Borja Campus, State of Rio Grande do Sul, Brazil engaged in the Institutional Scholarship Programme for Training Teachers (Pibid). The objective of the study is to reflect on the importance of the interface between the Human Sciences course at Unipampa and the basic education network in the town of São Borja. Initially, the methodology involved carrying out a literature review on the basis of the principles of popular education followed by a socioanthropological survey and design of a strategic teaching methodology from the perspective of heritage education. The activity was conducted at Padre Francisco Garcia State Institute with 7th grade elementary education students. The results show that Pibid plays a part to encourage reflection on teaching as it combines theory and practice in the context of education and provides all of the players with learning opportunities.
id UFU-13_1efaaab1242077fe190c5b8714637b79
oai_identifier_str oai:ojs.www.seer.ufu.br:article/35250
network_acronym_str UFU-13
network_name_str Revista de educação popular (Online)
repository_id_str
spelling O Pibid a Universidade e a educação básica em relação de aprendizagem: o caso da Unipampa e do Instituto Estadual Padre Francisco Garcia, São Borja, Rio Grande do SulPibidUniversidadeEducação BásicaPibidUniversityBasic EducationThis article reports about a methodological approach used with a group of students on the Human Sciences course at Unipampa, São Borja Campus, State of Rio Grande do Sul, Brazil engaged in the Institutional Scholarship Programme for Training Teachers (Pibid). The objective of the study is to reflect on the importance of the interface between the Human Sciences course at Unipampa and the basic education network in the town of São Borja. Initially, the methodology involved carrying out a literature review on the basis of the principles of popular education followed by a socioanthropological survey and design of a strategic teaching methodology from the perspective of heritage education. The activity was conducted at Padre Francisco Garcia State Institute with 7th grade elementary education students. The results show that Pibid plays a part to encourage reflection on teaching as it combines theory and practice in the context of education and provides all of the players with learning opportunities.Este artigo relata uma experiência metodológica utilizada com um grupo de alunos do curso de licenciatura em Ciências Humanas da Unipampa, Campus de São Borja, Rio Grande do Sul, vinculados ao Programa Institucional de Bolsas de Iniciação à Docência (Pibid). O objetivo do trabalho é refletir sobre a importância da parceria entre o curso e a rede de educação básica do município de São Borja. A metodologia utilizada contemplou inicialmente uma reflexão teórica fundamentada em princípios da educação popular, seguida de uma pesquisa socioantropológica, e elaboração de uma estratégia de ensino a partir da educação patrimonial. A atividade foi desenvolvida no Instituto Estadual Padre Francisco Garcia com os alunos do 7º ano do ensino fundamental. Os resultados demonstram que o Pibid vem cumprindo seu papel de proporcionar uma reflexão crítica sobre a docência, aliando teoria e prática no contexto educacional e proporcionando aprendizagem para todos os agentes envolvidos.Universidade Federal de Uberlândia2017-06-02info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado pelos paresapplication/pdfhttps://seer.ufu.br/index.php/reveducpop/article/view/3525010.14393/rep-v16n12017-art03Revista de Educação Popular; v. 16 n. 1 (2017): Revista de Educação Popular; 38-481982-76601678-5622reponame:Revista de educação popular (Online)instname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)instacron:UFUporhttps://seer.ufu.br/index.php/reveducpop/article/view/35250/pdfCopyright (c) 2017 Evandro Ricardo Guindani, Edson Romário Paniagua, José Luciano Vasques, Andreia Balbueno Mirandahttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccess Vasques, José Luciano GattiboniMiranda, Andréia BalbuenoGuindani, Evandro RicardoPaniagua, Edson Romário2023-03-27T13:15:28Zoai:ojs.www.seer.ufu.br:article/35250Revistahttp://www.seer.ufu.br/index.php/reveducpopPUBhttp://www.seer.ufu.br/index.php/reveducpop/oairevistapopular@proex.ufu.br||revistapopular@proex.ufu.br1678-56221982-7660opendoar:2023-03-27T13:15:28Revista de educação popular (Online) - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)false
dc.title.none.fl_str_mv O Pibid a Universidade e a educação básica em relação de aprendizagem: o caso da Unipampa e do Instituto Estadual Padre Francisco Garcia, São Borja, Rio Grande do Sul
title O Pibid a Universidade e a educação básica em relação de aprendizagem: o caso da Unipampa e do Instituto Estadual Padre Francisco Garcia, São Borja, Rio Grande do Sul
spellingShingle O Pibid a Universidade e a educação básica em relação de aprendizagem: o caso da Unipampa e do Instituto Estadual Padre Francisco Garcia, São Borja, Rio Grande do Sul
Vasques, José Luciano Gattiboni
Pibid
Universidade
Educação Básica
Pibid
University
Basic Education
title_short O Pibid a Universidade e a educação básica em relação de aprendizagem: o caso da Unipampa e do Instituto Estadual Padre Francisco Garcia, São Borja, Rio Grande do Sul
title_full O Pibid a Universidade e a educação básica em relação de aprendizagem: o caso da Unipampa e do Instituto Estadual Padre Francisco Garcia, São Borja, Rio Grande do Sul
title_fullStr O Pibid a Universidade e a educação básica em relação de aprendizagem: o caso da Unipampa e do Instituto Estadual Padre Francisco Garcia, São Borja, Rio Grande do Sul
title_full_unstemmed O Pibid a Universidade e a educação básica em relação de aprendizagem: o caso da Unipampa e do Instituto Estadual Padre Francisco Garcia, São Borja, Rio Grande do Sul
title_sort O Pibid a Universidade e a educação básica em relação de aprendizagem: o caso da Unipampa e do Instituto Estadual Padre Francisco Garcia, São Borja, Rio Grande do Sul
author Vasques, José Luciano Gattiboni
author_facet Vasques, José Luciano Gattiboni
Miranda, Andréia Balbueno
Guindani, Evandro Ricardo
Paniagua, Edson Romário
author_role author
author2 Miranda, Andréia Balbueno
Guindani, Evandro Ricardo
Paniagua, Edson Romário
author2_role author
author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Vasques, José Luciano Gattiboni
Miranda, Andréia Balbueno
Guindani, Evandro Ricardo
Paniagua, Edson Romário
dc.subject.por.fl_str_mv Pibid
Universidade
Educação Básica
Pibid
University
Basic Education
topic Pibid
Universidade
Educação Básica
Pibid
University
Basic Education
description This article reports about a methodological approach used with a group of students on the Human Sciences course at Unipampa, São Borja Campus, State of Rio Grande do Sul, Brazil engaged in the Institutional Scholarship Programme for Training Teachers (Pibid). The objective of the study is to reflect on the importance of the interface between the Human Sciences course at Unipampa and the basic education network in the town of São Borja. Initially, the methodology involved carrying out a literature review on the basis of the principles of popular education followed by a socioanthropological survey and design of a strategic teaching methodology from the perspective of heritage education. The activity was conducted at Padre Francisco Garcia State Institute with 7th grade elementary education students. The results show that Pibid plays a part to encourage reflection on teaching as it combines theory and practice in the context of education and provides all of the players with learning opportunities.
publishDate 2017
dc.date.none.fl_str_mv 2017-06-02
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Avaliado pelos pares
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://seer.ufu.br/index.php/reveducpop/article/view/35250
10.14393/rep-v16n12017-art03
url https://seer.ufu.br/index.php/reveducpop/article/view/35250
identifier_str_mv 10.14393/rep-v16n12017-art03
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://seer.ufu.br/index.php/reveducpop/article/view/35250/pdf
dc.rights.driver.fl_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Uberlândia
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Uberlândia
dc.source.none.fl_str_mv Revista de Educação Popular; v. 16 n. 1 (2017): Revista de Educação Popular; 38-48
1982-7660
1678-5622
reponame:Revista de educação popular (Online)
instname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
instacron:UFU
instname_str Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
instacron_str UFU
institution UFU
reponame_str Revista de educação popular (Online)
collection Revista de educação popular (Online)
repository.name.fl_str_mv Revista de educação popular (Online) - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
repository.mail.fl_str_mv revistapopular@proex.ufu.br||revistapopular@proex.ufu.br
_version_ 1797068897811169280