O Pibid a Universidade e a educação básica em relação de aprendizagem: o caso da Unipampa e do Instituto Estadual Padre Francisco Garcia, São Borja, Rio Grande do Sul
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2017 |
Outros Autores: | , , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista de educação popular (Online) |
Texto Completo: | https://seer.ufu.br/index.php/reveducpop/article/view/35250 |
Resumo: | This article reports about a methodological approach used with a group of students on the Human Sciences course at Unipampa, São Borja Campus, State of Rio Grande do Sul, Brazil engaged in the Institutional Scholarship Programme for Training Teachers (Pibid). The objective of the study is to reflect on the importance of the interface between the Human Sciences course at Unipampa and the basic education network in the town of São Borja. Initially, the methodology involved carrying out a literature review on the basis of the principles of popular education followed by a socioanthropological survey and design of a strategic teaching methodology from the perspective of heritage education. The activity was conducted at Padre Francisco Garcia State Institute with 7th grade elementary education students. The results show that Pibid plays a part to encourage reflection on teaching as it combines theory and practice in the context of education and provides all of the players with learning opportunities. |
id |
UFU-13_1efaaab1242077fe190c5b8714637b79 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.www.seer.ufu.br:article/35250 |
network_acronym_str |
UFU-13 |
network_name_str |
Revista de educação popular (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
O Pibid a Universidade e a educação básica em relação de aprendizagem: o caso da Unipampa e do Instituto Estadual Padre Francisco Garcia, São Borja, Rio Grande do SulPibidUniversidadeEducação BásicaPibidUniversityBasic EducationThis article reports about a methodological approach used with a group of students on the Human Sciences course at Unipampa, São Borja Campus, State of Rio Grande do Sul, Brazil engaged in the Institutional Scholarship Programme for Training Teachers (Pibid). The objective of the study is to reflect on the importance of the interface between the Human Sciences course at Unipampa and the basic education network in the town of São Borja. Initially, the methodology involved carrying out a literature review on the basis of the principles of popular education followed by a socioanthropological survey and design of a strategic teaching methodology from the perspective of heritage education. The activity was conducted at Padre Francisco Garcia State Institute with 7th grade elementary education students. The results show that Pibid plays a part to encourage reflection on teaching as it combines theory and practice in the context of education and provides all of the players with learning opportunities.Este artigo relata uma experiência metodológica utilizada com um grupo de alunos do curso de licenciatura em Ciências Humanas da Unipampa, Campus de São Borja, Rio Grande do Sul, vinculados ao Programa Institucional de Bolsas de Iniciação à Docência (Pibid). O objetivo do trabalho é refletir sobre a importância da parceria entre o curso e a rede de educação básica do município de São Borja. A metodologia utilizada contemplou inicialmente uma reflexão teórica fundamentada em princípios da educação popular, seguida de uma pesquisa socioantropológica, e elaboração de uma estratégia de ensino a partir da educação patrimonial. A atividade foi desenvolvida no Instituto Estadual Padre Francisco Garcia com os alunos do 7º ano do ensino fundamental. Os resultados demonstram que o Pibid vem cumprindo seu papel de proporcionar uma reflexão crítica sobre a docência, aliando teoria e prática no contexto educacional e proporcionando aprendizagem para todos os agentes envolvidos.Universidade Federal de Uberlândia2017-06-02info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado pelos paresapplication/pdfhttps://seer.ufu.br/index.php/reveducpop/article/view/3525010.14393/rep-v16n12017-art03Revista de Educação Popular; v. 16 n. 1 (2017): Revista de Educação Popular; 38-481982-76601678-5622reponame:Revista de educação popular (Online)instname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)instacron:UFUporhttps://seer.ufu.br/index.php/reveducpop/article/view/35250/pdfCopyright (c) 2017 Evandro Ricardo Guindani, Edson Romário Paniagua, José Luciano Vasques, Andreia Balbueno Mirandahttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccess Vasques, José Luciano GattiboniMiranda, Andréia BalbuenoGuindani, Evandro RicardoPaniagua, Edson Romário2023-03-27T13:15:28Zoai:ojs.www.seer.ufu.br:article/35250Revistahttp://www.seer.ufu.br/index.php/reveducpopPUBhttp://www.seer.ufu.br/index.php/reveducpop/oairevistapopular@proex.ufu.br||revistapopular@proex.ufu.br1678-56221982-7660opendoar:2023-03-27T13:15:28Revista de educação popular (Online) - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
O Pibid a Universidade e a educação básica em relação de aprendizagem: o caso da Unipampa e do Instituto Estadual Padre Francisco Garcia, São Borja, Rio Grande do Sul |
title |
O Pibid a Universidade e a educação básica em relação de aprendizagem: o caso da Unipampa e do Instituto Estadual Padre Francisco Garcia, São Borja, Rio Grande do Sul |
spellingShingle |
O Pibid a Universidade e a educação básica em relação de aprendizagem: o caso da Unipampa e do Instituto Estadual Padre Francisco Garcia, São Borja, Rio Grande do Sul Vasques, José Luciano Gattiboni Pibid Universidade Educação Básica Pibid University Basic Education |
title_short |
O Pibid a Universidade e a educação básica em relação de aprendizagem: o caso da Unipampa e do Instituto Estadual Padre Francisco Garcia, São Borja, Rio Grande do Sul |
title_full |
O Pibid a Universidade e a educação básica em relação de aprendizagem: o caso da Unipampa e do Instituto Estadual Padre Francisco Garcia, São Borja, Rio Grande do Sul |
title_fullStr |
O Pibid a Universidade e a educação básica em relação de aprendizagem: o caso da Unipampa e do Instituto Estadual Padre Francisco Garcia, São Borja, Rio Grande do Sul |
title_full_unstemmed |
O Pibid a Universidade e a educação básica em relação de aprendizagem: o caso da Unipampa e do Instituto Estadual Padre Francisco Garcia, São Borja, Rio Grande do Sul |
title_sort |
O Pibid a Universidade e a educação básica em relação de aprendizagem: o caso da Unipampa e do Instituto Estadual Padre Francisco Garcia, São Borja, Rio Grande do Sul |
author |
Vasques, José Luciano Gattiboni |
author_facet |
Vasques, José Luciano Gattiboni Miranda, Andréia Balbueno Guindani, Evandro Ricardo Paniagua, Edson Romário |
author_role |
author |
author2 |
Miranda, Andréia Balbueno Guindani, Evandro Ricardo Paniagua, Edson Romário |
author2_role |
author author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Vasques, José Luciano Gattiboni Miranda, Andréia Balbueno Guindani, Evandro Ricardo Paniagua, Edson Romário |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Pibid Universidade Educação Básica Pibid University Basic Education |
topic |
Pibid Universidade Educação Básica Pibid University Basic Education |
description |
This article reports about a methodological approach used with a group of students on the Human Sciences course at Unipampa, São Borja Campus, State of Rio Grande do Sul, Brazil engaged in the Institutional Scholarship Programme for Training Teachers (Pibid). The objective of the study is to reflect on the importance of the interface between the Human Sciences course at Unipampa and the basic education network in the town of São Borja. Initially, the methodology involved carrying out a literature review on the basis of the principles of popular education followed by a socioanthropological survey and design of a strategic teaching methodology from the perspective of heritage education. The activity was conducted at Padre Francisco Garcia State Institute with 7th grade elementary education students. The results show that Pibid plays a part to encourage reflection on teaching as it combines theory and practice in the context of education and provides all of the players with learning opportunities. |
publishDate |
2017 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2017-06-02 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Avaliado pelos pares |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://seer.ufu.br/index.php/reveducpop/article/view/35250 10.14393/rep-v16n12017-art03 |
url |
https://seer.ufu.br/index.php/reveducpop/article/view/35250 |
identifier_str_mv |
10.14393/rep-v16n12017-art03 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://seer.ufu.br/index.php/reveducpop/article/view/35250/pdf |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Uberlândia |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Uberlândia |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista de Educação Popular; v. 16 n. 1 (2017): Revista de Educação Popular; 38-48 1982-7660 1678-5622 reponame:Revista de educação popular (Online) instname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU) instacron:UFU |
instname_str |
Universidade Federal de Uberlândia (UFU) |
instacron_str |
UFU |
institution |
UFU |
reponame_str |
Revista de educação popular (Online) |
collection |
Revista de educação popular (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Revista de educação popular (Online) - Universidade Federal de Uberlândia (UFU) |
repository.mail.fl_str_mv |
revistapopular@proex.ufu.br||revistapopular@proex.ufu.br |
_version_ |
1797068897811169280 |