LIÇÕES DA EXPERIMENTAÇÃO DO ENSINO MÉDIO INTEGRADO COMO PROJETO DE EMANCIPAÇÃO | Lessons of Integrated High School experimentation as an emancipation project
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2017 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Trabalho & Educação (Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.ufmg.br/index.php/trabedu/article/view/9610 |
Resumo: | This article discusses experiences of implementation of Integrated Higher Education in Brazil. By means of a bibliographic and field research. It showed that several subjects, networks and educational units produced orientations and / or implemented actions inspired by the idea of integrated teaching and register difficulties and positivities in this experimentation. It emphasizes that the attempts of integrated teaching reveal more advances when articulated to evident political projects of human emancipation, such as in the studied experience of the Rural Familiar House of Gurupá-Pará. In the conclusion, it is emphasized that from these positive experiences important lessons can be drawn from integrated teaching, which should be understood not only as a pedagogical proposal, but above all as a political banner of the democratic field towards the poor quality of brazilian public education, which reserves only fragments of the literate culture to young people of working class. ___Este artigo aborda as experiências de implementação do Ensino Médio Integrado no Brasil. Por meio de pesquisa bibliográfica e de campo revela que vários sujeitos, redes e unidades de ensino produziram orientações e/ou implementaram ações inspiradas pela ideia de ensino integrado e registra dificuldades e positividades nessa experimentação. Destaca que as tentativas de ensino integrado revelam mais avanços quando articulados a projetos políticos claros de emancipação humana, como na experiência estudada da Casa Familiar Rural de Gurupá-Pará. Na conclusão é enfatizado que dessas experiências positivas podem ser extraídas importantes lições de ensino integrado, que deve ser entendido não apenas como proposta pedagógica, mas, sobretudo, como uma bandeira política do campo democrático, em direção ao enfrentamento da má qualidade da educação pública brasileira, que reserva apenas fragmentos da cultura letrada aos jovens de origem trabalhadora. |
id |
UFMG-23_0cd36a2cbfe8bc6c93e8558e3bd4f994 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicos.ufmg.br:article/9610 |
network_acronym_str |
UFMG-23 |
network_name_str |
Trabalho & Educação (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
LIÇÕES DA EXPERIMENTAÇÃO DO ENSINO MÉDIO INTEGRADO COMO PROJETO DE EMANCIPAÇÃO | Lessons of Integrated High School experimentation as an emancipation projectEducação BásicaEnsino Médio IntegradoExperimentação PedagógicaBasic EducationIntegrated High SchoolPedagogical Experimentation370.050.05This article discusses experiences of implementation of Integrated Higher Education in Brazil. By means of a bibliographic and field research. It showed that several subjects, networks and educational units produced orientations and / or implemented actions inspired by the idea of integrated teaching and register difficulties and positivities in this experimentation. It emphasizes that the attempts of integrated teaching reveal more advances when articulated to evident political projects of human emancipation, such as in the studied experience of the Rural Familiar House of Gurupá-Pará. In the conclusion, it is emphasized that from these positive experiences important lessons can be drawn from integrated teaching, which should be understood not only as a pedagogical proposal, but above all as a political banner of the democratic field towards the poor quality of brazilian public education, which reserves only fragments of the literate culture to young people of working class. ___Este artigo aborda as experiências de implementação do Ensino Médio Integrado no Brasil. Por meio de pesquisa bibliográfica e de campo revela que vários sujeitos, redes e unidades de ensino produziram orientações e/ou implementaram ações inspiradas pela ideia de ensino integrado e registra dificuldades e positividades nessa experimentação. Destaca que as tentativas de ensino integrado revelam mais avanços quando articulados a projetos políticos claros de emancipação humana, como na experiência estudada da Casa Familiar Rural de Gurupá-Pará. Na conclusão é enfatizado que dessas experiências positivas podem ser extraídas importantes lições de ensino integrado, que deve ser entendido não apenas como proposta pedagógica, mas, sobretudo, como uma bandeira política do campo democrático, em direção ao enfrentamento da má qualidade da educação pública brasileira, que reserva apenas fragmentos da cultura letrada aos jovens de origem trabalhadora. Universidade Federal de Minas Gerais2017-12-04info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionpesquisa científicaapplication/pdfhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/trabedu/article/view/9610Trabalho & Educação; Vol. 26 No. 2 (2017); 115-130Trabalho & Educação; Vol. 26 Núm. 2 (2017); 115-130Trabalho & Educação; Vol. 26 No 2 (2017); 115-130Trabalho & Educação; v. 26 n. 2 (2017); 115-1302238-037X1516-9537reponame:Trabalho & Educação (Online)instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)instacron:UFMGporhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/trabedu/article/view/9610/6824Copyright (c) 2017 Trabalho & Educação - ISSN 1516-9537info:eu-repo/semantics/openAccessAraujo, Ronaldo Marcos de LimaCosta, Ana Maria Raiol da2019-02-01T19:53:00Zoai:periodicos.ufmg.br:article/9610Revistahttps://periodicos.ufmg.br/index.php/trabedu/indexPUBhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/trabedu/oaiassinete@fae.ufmg.br||revista.nete@fae.ufmg.br||hormindojunior@gmail.com2238-037X1516-9537opendoar:2019-02-01T19:53Trabalho & Educação (Online) - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
LIÇÕES DA EXPERIMENTAÇÃO DO ENSINO MÉDIO INTEGRADO COMO PROJETO DE EMANCIPAÇÃO | Lessons of Integrated High School experimentation as an emancipation project |
title |
LIÇÕES DA EXPERIMENTAÇÃO DO ENSINO MÉDIO INTEGRADO COMO PROJETO DE EMANCIPAÇÃO | Lessons of Integrated High School experimentation as an emancipation project |
spellingShingle |
LIÇÕES DA EXPERIMENTAÇÃO DO ENSINO MÉDIO INTEGRADO COMO PROJETO DE EMANCIPAÇÃO | Lessons of Integrated High School experimentation as an emancipation project Araujo, Ronaldo Marcos de Lima Educação Básica Ensino Médio Integrado Experimentação Pedagógica Basic Education Integrated High School Pedagogical Experimentation 370.050.05 |
title_short |
LIÇÕES DA EXPERIMENTAÇÃO DO ENSINO MÉDIO INTEGRADO COMO PROJETO DE EMANCIPAÇÃO | Lessons of Integrated High School experimentation as an emancipation project |
title_full |
LIÇÕES DA EXPERIMENTAÇÃO DO ENSINO MÉDIO INTEGRADO COMO PROJETO DE EMANCIPAÇÃO | Lessons of Integrated High School experimentation as an emancipation project |
title_fullStr |
LIÇÕES DA EXPERIMENTAÇÃO DO ENSINO MÉDIO INTEGRADO COMO PROJETO DE EMANCIPAÇÃO | Lessons of Integrated High School experimentation as an emancipation project |
title_full_unstemmed |
LIÇÕES DA EXPERIMENTAÇÃO DO ENSINO MÉDIO INTEGRADO COMO PROJETO DE EMANCIPAÇÃO | Lessons of Integrated High School experimentation as an emancipation project |
title_sort |
LIÇÕES DA EXPERIMENTAÇÃO DO ENSINO MÉDIO INTEGRADO COMO PROJETO DE EMANCIPAÇÃO | Lessons of Integrated High School experimentation as an emancipation project |
author |
Araujo, Ronaldo Marcos de Lima |
author_facet |
Araujo, Ronaldo Marcos de Lima Costa, Ana Maria Raiol da |
author_role |
author |
author2 |
Costa, Ana Maria Raiol da |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Araujo, Ronaldo Marcos de Lima Costa, Ana Maria Raiol da |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Educação Básica Ensino Médio Integrado Experimentação Pedagógica Basic Education Integrated High School Pedagogical Experimentation 370.050.05 |
topic |
Educação Básica Ensino Médio Integrado Experimentação Pedagógica Basic Education Integrated High School Pedagogical Experimentation 370.050.05 |
description |
This article discusses experiences of implementation of Integrated Higher Education in Brazil. By means of a bibliographic and field research. It showed that several subjects, networks and educational units produced orientations and / or implemented actions inspired by the idea of integrated teaching and register difficulties and positivities in this experimentation. It emphasizes that the attempts of integrated teaching reveal more advances when articulated to evident political projects of human emancipation, such as in the studied experience of the Rural Familiar House of Gurupá-Pará. In the conclusion, it is emphasized that from these positive experiences important lessons can be drawn from integrated teaching, which should be understood not only as a pedagogical proposal, but above all as a political banner of the democratic field towards the poor quality of brazilian public education, which reserves only fragments of the literate culture to young people of working class. ___Este artigo aborda as experiências de implementação do Ensino Médio Integrado no Brasil. Por meio de pesquisa bibliográfica e de campo revela que vários sujeitos, redes e unidades de ensino produziram orientações e/ou implementaram ações inspiradas pela ideia de ensino integrado e registra dificuldades e positividades nessa experimentação. Destaca que as tentativas de ensino integrado revelam mais avanços quando articulados a projetos políticos claros de emancipação humana, como na experiência estudada da Casa Familiar Rural de Gurupá-Pará. Na conclusão é enfatizado que dessas experiências positivas podem ser extraídas importantes lições de ensino integrado, que deve ser entendido não apenas como proposta pedagógica, mas, sobretudo, como uma bandeira política do campo democrático, em direção ao enfrentamento da má qualidade da educação pública brasileira, que reserva apenas fragmentos da cultura letrada aos jovens de origem trabalhadora. |
publishDate |
2017 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2017-12-04 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion pesquisa científica |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.ufmg.br/index.php/trabedu/article/view/9610 |
url |
https://periodicos.ufmg.br/index.php/trabedu/article/view/9610 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.ufmg.br/index.php/trabedu/article/view/9610/6824 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2017 Trabalho & Educação - ISSN 1516-9537 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2017 Trabalho & Educação - ISSN 1516-9537 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Minas Gerais |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Minas Gerais |
dc.source.none.fl_str_mv |
Trabalho & Educação; Vol. 26 No. 2 (2017); 115-130 Trabalho & Educação; Vol. 26 Núm. 2 (2017); 115-130 Trabalho & Educação; Vol. 26 No 2 (2017); 115-130 Trabalho & Educação; v. 26 n. 2 (2017); 115-130 2238-037X 1516-9537 reponame:Trabalho & Educação (Online) instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) instacron:UFMG |
instname_str |
Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) |
instacron_str |
UFMG |
institution |
UFMG |
reponame_str |
Trabalho & Educação (Online) |
collection |
Trabalho & Educação (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Trabalho & Educação (Online) - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) |
repository.mail.fl_str_mv |
assinete@fae.ufmg.br||revista.nete@fae.ufmg.br||hormindojunior@gmail.com |
_version_ |
1797220514035400704 |