Escola Viva: implementation of the interests of the power block in the state of Espírito Santo

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Leal, Fernando de Oliveira
Data de Publicação: 2021
Outros Autores: Lima, Marcelo
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Trabalho & Educação (Online)
Texto Completo: https://periodicos.ufmg.br/index.php/trabedu/article/view/19848
Resumo: This article aims to analyze how the construction of the educational project, called “Escola Viva” (early form of high school reform still in 2015) with a privatist and managerial bias is articulated with the interests and methods of certain fractions of class. For the analysis, a qualitative approach was used, with documentary research of articles and dissertations that bring the theme and discourse analysis of entities and personalities involved in the process of implementing educational reforms. We identified in the entity organized by the business movement, called “Espírito Santo em Ação”, a private device of hegemony that represents both the space of cohesion and the production of the bloc in power in the state. Since 2003, two governors (Paulo Hartung and Renato Casagrande) have taken turns, each in their own way, in leading the construction of educational policies that articulate with this bloc in power, consolidating their cohesion and viability.
id UFMG-23_4755c87aca03fc06eb0974cf1d59f580
oai_identifier_str oai:periodicos.ufmg.br:article/19848
network_acronym_str UFMG-23
network_name_str Trabalho & Educação (Online)
repository_id_str
spelling Escola Viva: implementation of the interests of the power block in the state of Espírito SantoESCOLA VIVA: IMPLEMENTAÇÃO DOS INTERESSES DO BLOCO NO PODER NO ESTADO DO ESPÍRITO SANTOEscola VivaEspírito Santo em AçãoBloco no PoderEscola VivaEspírito Santo em AçãoBlock in PowerThis article aims to analyze how the construction of the educational project, called “Escola Viva” (early form of high school reform still in 2015) with a privatist and managerial bias is articulated with the interests and methods of certain fractions of class. For the analysis, a qualitative approach was used, with documentary research of articles and dissertations that bring the theme and discourse analysis of entities and personalities involved in the process of implementing educational reforms. We identified in the entity organized by the business movement, called “Espírito Santo em Ação”, a private device of hegemony that represents both the space of cohesion and the production of the bloc in power in the state. Since 2003, two governors (Paulo Hartung and Renato Casagrande) have taken turns, each in their own way, in leading the construction of educational policies that articulate with this bloc in power, consolidating their cohesion and viability.Este artigo visa analisar como construção do projeto educacional, denominado “Escola Viva” (forma antecipada de reforma do ensino médio ainda em 2015) de viés privatista e gerencialista se articula com os interesses e métodos de determinadas frações de classe. Para a análise, utilizou-se a abordagem qualitativa, com pesquisa documental de artigos e dissertações que trazem a temática e a análise de discurso de entidades e personalidades envolvidas no processo de implementação de reformas educacionais. Identificamos na entidade organizada pelo movimento empresarial, denominada “Espírito Santo em Ação”, aparelho privado de hegemonia que representa ao mesmo tempo espaço de coesão e de produção do bloco no poder atuante no estado. Desde os anos 2003 dois governadores (Paulo Hartung e Renato Casagrande) revezam-se, cada um a seu modo, na liderança da construção de políticas educacionais que se articulam com este bloco no poder consolidando sua coesão e viabilidade.Universidade Federal de Minas Gerais2021-09-20info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdftext/htmlhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/trabedu/article/view/1984810.35699/2238-037X.2021.19848Trabalho & Educação; Vol. 30 No. 2 (2021); 179-193Trabalho & Educação; Vol. 30 Núm. 2 (2021); 179-193Trabalho & Educação; Vol. 30 No 2 (2021); 179-193Trabalho & Educação; v. 30 n. 2 (2021); 179-1932238-037X1516-9537reponame:Trabalho & Educação (Online)instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)instacron:UFMGporhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/trabedu/article/view/19848/28269https://periodicos.ufmg.br/index.php/trabedu/article/view/19848/28283Copyright (c) 2021 Trabalho & Educaçãohttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/info:eu-repo/semantics/openAccessLeal, Fernando de OliveiraLima, Marcelo2021-09-20T15:03:49Zoai:periodicos.ufmg.br:article/19848Revistahttps://periodicos.ufmg.br/index.php/trabedu/indexPUBhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/trabedu/oaiassinete@fae.ufmg.br||revista.nete@fae.ufmg.br||hormindojunior@gmail.com2238-037X1516-9537opendoar:2021-09-20T15:03:49Trabalho & Educação (Online) - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)false
dc.title.none.fl_str_mv Escola Viva: implementation of the interests of the power block in the state of Espírito Santo
ESCOLA VIVA: IMPLEMENTAÇÃO DOS INTERESSES DO BLOCO NO PODER NO ESTADO DO ESPÍRITO SANTO
title Escola Viva: implementation of the interests of the power block in the state of Espírito Santo
spellingShingle Escola Viva: implementation of the interests of the power block in the state of Espírito Santo
Leal, Fernando de Oliveira
Escola Viva
Espírito Santo em Ação
Bloco no Poder
Escola Viva
Espírito Santo em Ação
Block in Power
title_short Escola Viva: implementation of the interests of the power block in the state of Espírito Santo
title_full Escola Viva: implementation of the interests of the power block in the state of Espírito Santo
title_fullStr Escola Viva: implementation of the interests of the power block in the state of Espírito Santo
title_full_unstemmed Escola Viva: implementation of the interests of the power block in the state of Espírito Santo
title_sort Escola Viva: implementation of the interests of the power block in the state of Espírito Santo
author Leal, Fernando de Oliveira
author_facet Leal, Fernando de Oliveira
Lima, Marcelo
author_role author
author2 Lima, Marcelo
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Leal, Fernando de Oliveira
Lima, Marcelo
dc.subject.por.fl_str_mv Escola Viva
Espírito Santo em Ação
Bloco no Poder
Escola Viva
Espírito Santo em Ação
Block in Power
topic Escola Viva
Espírito Santo em Ação
Bloco no Poder
Escola Viva
Espírito Santo em Ação
Block in Power
description This article aims to analyze how the construction of the educational project, called “Escola Viva” (early form of high school reform still in 2015) with a privatist and managerial bias is articulated with the interests and methods of certain fractions of class. For the analysis, a qualitative approach was used, with documentary research of articles and dissertations that bring the theme and discourse analysis of entities and personalities involved in the process of implementing educational reforms. We identified in the entity organized by the business movement, called “Espírito Santo em Ação”, a private device of hegemony that represents both the space of cohesion and the production of the bloc in power in the state. Since 2003, two governors (Paulo Hartung and Renato Casagrande) have taken turns, each in their own way, in leading the construction of educational policies that articulate with this bloc in power, consolidating their cohesion and viability.
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-09-20
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.ufmg.br/index.php/trabedu/article/view/19848
10.35699/2238-037X.2021.19848
url https://periodicos.ufmg.br/index.php/trabedu/article/view/19848
identifier_str_mv 10.35699/2238-037X.2021.19848
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.ufmg.br/index.php/trabedu/article/view/19848/28269
https://periodicos.ufmg.br/index.php/trabedu/article/view/19848/28283
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2021 Trabalho & Educação
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2021 Trabalho & Educação
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
text/html
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Minas Gerais
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Minas Gerais
dc.source.none.fl_str_mv Trabalho & Educação; Vol. 30 No. 2 (2021); 179-193
Trabalho & Educação; Vol. 30 Núm. 2 (2021); 179-193
Trabalho & Educação; Vol. 30 No 2 (2021); 179-193
Trabalho & Educação; v. 30 n. 2 (2021); 179-193
2238-037X
1516-9537
reponame:Trabalho & Educação (Online)
instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
instacron:UFMG
instname_str Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
instacron_str UFMG
institution UFMG
reponame_str Trabalho & Educação (Online)
collection Trabalho & Educação (Online)
repository.name.fl_str_mv Trabalho & Educação (Online) - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
repository.mail.fl_str_mv assinete@fae.ufmg.br||revista.nete@fae.ufmg.br||hormindojunior@gmail.com
_version_ 1797220515114385408