Escola Viva: implementation of the interests of the power block in the state of Espírito Santo
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2021 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Trabalho & Educação (Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.ufmg.br/index.php/trabedu/article/view/19848 |
Resumo: | This article aims to analyze how the construction of the educational project, called “Escola Viva” (early form of high school reform still in 2015) with a privatist and managerial bias is articulated with the interests and methods of certain fractions of class. For the analysis, a qualitative approach was used, with documentary research of articles and dissertations that bring the theme and discourse analysis of entities and personalities involved in the process of implementing educational reforms. We identified in the entity organized by the business movement, called “Espírito Santo em Ação”, a private device of hegemony that represents both the space of cohesion and the production of the bloc in power in the state. Since 2003, two governors (Paulo Hartung and Renato Casagrande) have taken turns, each in their own way, in leading the construction of educational policies that articulate with this bloc in power, consolidating their cohesion and viability. |
id |
UFMG-23_4755c87aca03fc06eb0974cf1d59f580 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicos.ufmg.br:article/19848 |
network_acronym_str |
UFMG-23 |
network_name_str |
Trabalho & Educação (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Escola Viva: implementation of the interests of the power block in the state of Espírito SantoESCOLA VIVA: IMPLEMENTAÇÃO DOS INTERESSES DO BLOCO NO PODER NO ESTADO DO ESPÍRITO SANTOEscola VivaEspírito Santo em AçãoBloco no PoderEscola VivaEspírito Santo em AçãoBlock in PowerThis article aims to analyze how the construction of the educational project, called “Escola Viva” (early form of high school reform still in 2015) with a privatist and managerial bias is articulated with the interests and methods of certain fractions of class. For the analysis, a qualitative approach was used, with documentary research of articles and dissertations that bring the theme and discourse analysis of entities and personalities involved in the process of implementing educational reforms. We identified in the entity organized by the business movement, called “Espírito Santo em Ação”, a private device of hegemony that represents both the space of cohesion and the production of the bloc in power in the state. Since 2003, two governors (Paulo Hartung and Renato Casagrande) have taken turns, each in their own way, in leading the construction of educational policies that articulate with this bloc in power, consolidating their cohesion and viability.Este artigo visa analisar como construção do projeto educacional, denominado “Escola Viva” (forma antecipada de reforma do ensino médio ainda em 2015) de viés privatista e gerencialista se articula com os interesses e métodos de determinadas frações de classe. Para a análise, utilizou-se a abordagem qualitativa, com pesquisa documental de artigos e dissertações que trazem a temática e a análise de discurso de entidades e personalidades envolvidas no processo de implementação de reformas educacionais. Identificamos na entidade organizada pelo movimento empresarial, denominada “Espírito Santo em Ação”, aparelho privado de hegemonia que representa ao mesmo tempo espaço de coesão e de produção do bloco no poder atuante no estado. Desde os anos 2003 dois governadores (Paulo Hartung e Renato Casagrande) revezam-se, cada um a seu modo, na liderança da construção de políticas educacionais que se articulam com este bloco no poder consolidando sua coesão e viabilidade.Universidade Federal de Minas Gerais2021-09-20info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdftext/htmlhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/trabedu/article/view/1984810.35699/2238-037X.2021.19848Trabalho & Educação; Vol. 30 No. 2 (2021); 179-193Trabalho & Educação; Vol. 30 Núm. 2 (2021); 179-193Trabalho & Educação; Vol. 30 No 2 (2021); 179-193Trabalho & Educação; v. 30 n. 2 (2021); 179-1932238-037X1516-9537reponame:Trabalho & Educação (Online)instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)instacron:UFMGporhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/trabedu/article/view/19848/28269https://periodicos.ufmg.br/index.php/trabedu/article/view/19848/28283Copyright (c) 2021 Trabalho & Educaçãohttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/info:eu-repo/semantics/openAccessLeal, Fernando de OliveiraLima, Marcelo2021-09-20T15:03:49Zoai:periodicos.ufmg.br:article/19848Revistahttps://periodicos.ufmg.br/index.php/trabedu/indexPUBhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/trabedu/oaiassinete@fae.ufmg.br||revista.nete@fae.ufmg.br||hormindojunior@gmail.com2238-037X1516-9537opendoar:2021-09-20T15:03:49Trabalho & Educação (Online) - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Escola Viva: implementation of the interests of the power block in the state of Espírito Santo ESCOLA VIVA: IMPLEMENTAÇÃO DOS INTERESSES DO BLOCO NO PODER NO ESTADO DO ESPÍRITO SANTO |
title |
Escola Viva: implementation of the interests of the power block in the state of Espírito Santo |
spellingShingle |
Escola Viva: implementation of the interests of the power block in the state of Espírito Santo Leal, Fernando de Oliveira Escola Viva Espírito Santo em Ação Bloco no Poder Escola Viva Espírito Santo em Ação Block in Power |
title_short |
Escola Viva: implementation of the interests of the power block in the state of Espírito Santo |
title_full |
Escola Viva: implementation of the interests of the power block in the state of Espírito Santo |
title_fullStr |
Escola Viva: implementation of the interests of the power block in the state of Espírito Santo |
title_full_unstemmed |
Escola Viva: implementation of the interests of the power block in the state of Espírito Santo |
title_sort |
Escola Viva: implementation of the interests of the power block in the state of Espírito Santo |
author |
Leal, Fernando de Oliveira |
author_facet |
Leal, Fernando de Oliveira Lima, Marcelo |
author_role |
author |
author2 |
Lima, Marcelo |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Leal, Fernando de Oliveira Lima, Marcelo |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Escola Viva Espírito Santo em Ação Bloco no Poder Escola Viva Espírito Santo em Ação Block in Power |
topic |
Escola Viva Espírito Santo em Ação Bloco no Poder Escola Viva Espírito Santo em Ação Block in Power |
description |
This article aims to analyze how the construction of the educational project, called “Escola Viva” (early form of high school reform still in 2015) with a privatist and managerial bias is articulated with the interests and methods of certain fractions of class. For the analysis, a qualitative approach was used, with documentary research of articles and dissertations that bring the theme and discourse analysis of entities and personalities involved in the process of implementing educational reforms. We identified in the entity organized by the business movement, called “Espírito Santo em Ação”, a private device of hegemony that represents both the space of cohesion and the production of the bloc in power in the state. Since 2003, two governors (Paulo Hartung and Renato Casagrande) have taken turns, each in their own way, in leading the construction of educational policies that articulate with this bloc in power, consolidating their cohesion and viability. |
publishDate |
2021 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2021-09-20 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.ufmg.br/index.php/trabedu/article/view/19848 10.35699/2238-037X.2021.19848 |
url |
https://periodicos.ufmg.br/index.php/trabedu/article/view/19848 |
identifier_str_mv |
10.35699/2238-037X.2021.19848 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.ufmg.br/index.php/trabedu/article/view/19848/28269 https://periodicos.ufmg.br/index.php/trabedu/article/view/19848/28283 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2021 Trabalho & Educação https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2021 Trabalho & Educação https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf text/html |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Minas Gerais |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Minas Gerais |
dc.source.none.fl_str_mv |
Trabalho & Educação; Vol. 30 No. 2 (2021); 179-193 Trabalho & Educação; Vol. 30 Núm. 2 (2021); 179-193 Trabalho & Educação; Vol. 30 No 2 (2021); 179-193 Trabalho & Educação; v. 30 n. 2 (2021); 179-193 2238-037X 1516-9537 reponame:Trabalho & Educação (Online) instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) instacron:UFMG |
instname_str |
Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) |
instacron_str |
UFMG |
institution |
UFMG |
reponame_str |
Trabalho & Educação (Online) |
collection |
Trabalho & Educação (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Trabalho & Educação (Online) - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) |
repository.mail.fl_str_mv |
assinete@fae.ufmg.br||revista.nete@fae.ufmg.br||hormindojunior@gmail.com |
_version_ |
1797220515114385408 |