TRABALHO E EDUCAÇÃO DE JOVENS E ADULTOS NA SOCIEDADE CONTEMPORÂNEA | Work and education of youth and adults in contemporary society
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Data de Publicação: | 2018 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Trabalho & Educação (Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.ufmg.br/index.php/trabedu/article/view/9678 |
Resumo: | The objective of this study is to present some reflections about the relationship between work and education of young people and adults, as well as the importance of basic school education in the qualification of the citizen / worker, considering that a great part of these students seek, in the educational system, qualification opportunities for the labor market. We used as theoretical framework, predominantly, Frigotto, Ciavatta and Ramos (2005); Saviani (1996); Frigotto (2010, 2013) and Pochmann (2011, 2015). The locus of this study was the Federal Institute of Amapá, IFAP - Macapá Campus. The subjects of the research were 57 students from the 4th, 5th and 7th semesters, in addition to 14 teachers from the Technical Course in Food of PROEJA. We used as instruments of data collection, the application of questionnaires to the subjects of the research: students and teachers. In our final considerations, we understand that vocational training is not always a guarantee of employment, since there is currently a reduction in labor supply, evidencing discrepancies between the educational system and the new requirements of the productive system. The changes in the labor relations that currently take place require a reorganization of the Brazilian educational system, which in the current configuration can not meet the needs of the labor market. Therefore, the integral and multidisciplinary training can collaborate with possible interventions in the reality of the subjects, individual and collective.___O objetivo deste estudo é apresentar algumas reflexões acerca das relações entre trabalho e Educação de Jovens e Adultos, além de destacar a importância da educação escolar básica na qualificação do cidadão/trabalhador, considerando que grande parte desses estudantes buscam, no sistema educacional, oportunidades de qualificação para o mercado de trabalho. Utilizamos como quadro teórico, predominantemente, Frigotto, Ciavatta e Ramos (2005); Saviani (1996); Frigotto (2010, 2013) e Pochmann (2011, 2015). O lócus deste estudo foi o Instituto Federal do Amapá, IFAP – Campus Macapá. Os sujeitos da pesquisa foram 57 discentes do 4o, 5o e 7o semestres, além de 14 docentes do Curso Técnico em Alimentos do PROEJA. Utilizamos como instrumentos de coleta de dados a aplicação dos questionários para os sujeitos da pesquisa: estudantes e professores. Em nossas considerações finais, apontamos que nem sempre a formação profissional é garantia de emprego, uma vez que atualmente há uma redução em relação à oferta de trabalho, evidenciando discrepâncias entre o sistema educacional e as novas exigências do sistema produtivo. As modificações nas relações de trabalho ocorridas atualmente demandam uma reorganização do sistema educacional brasileiro que, na configuração atual, não consegue atender as necessidades do mercado de trabalho. Nesse sentido, a formação integral e multidisciplinar pode colaborar com possíveis intervenções na realidade dos sujeitos, individuais e coletivos. |
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