ESPAÇOS, TEMPOS E CARREIRAS NAS REPRESENTAÇÕES SOCIAIS DO DESGASTE DOCENTE | Space, time and careers in the social representation of wear and tear in teaching

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Rosso, Ademir José
Data de Publicação: 2016
Outros Autores: Subtil, Maria José, Camargo, Brígido de Vizeu
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Trabalho & Educação (Online)
Texto Completo: https://periodicos.ufmg.br/index.php/trabedu/article/view/9512
Resumo: This paper extends the analysis and complements the symbolic social representations (SR) of teachers wear (Author), considering the material aspects, organizational and structural of teaching. Thirty-eight teachers from Paraná State school system took part in the investigation. Data was collected through semi-structured interviews developed from successive sorting. The SR theoretical approach is the Moscovici’s dimensional associated to discussions on the precarious working conditions and teaching. The interviews focused on the aspects that structure teaching, analyzing their content with the aid of the Software Alceste. The classes obtained were: salary, school management, working time outside the classroom, complementary activities, crowded classrooms and the relationship with students. The analys is of information presents patial dislocations between the public and private, with the time comprehended, extending school activities to the home space. The classrooms appear either as a space of negation of the teaching activity or intensification of the teaching job.___ Este artigo amplia as análises e complementa os aspectos simbólicos das representações sociais (RS) do desgaste docente (Autor), contemplando os aspectos materiais, organizacionais e estruturais da docência. Participaram da investigação 38 docentes do sistema estadual de ensino paranaense. Os dados foram coletados mediante entrevistas semiestruturadas associadas a triagens sucessivas. A abordagem teórica das RS é a dimensional de Moscovici associada às discussões sobre precarização do trabalho e da docência. Das entrevistas retiveram-se os aspectos estruturais da docência e a analise lexical foi realizada com o auxílio do software Alceste. Formaram-se as classes salário, gestão escolar, hora atividade, atividades complementares, salas lotadas e a relação com os alunos. A análise apresenta os deslocamentos entre o público e o privado, com a compressão temporal prolongando as atividades escolares ao espaço doméstico. As salas de aulas constituem o espaço de negação da docência ou intensificação de trabalho docente.
id UFMG-23_a09c842782de3cffa5fdd56977d146bc
oai_identifier_str oai:periodicos.ufmg.br:article/9512
network_acronym_str UFMG-23
network_name_str Trabalho & Educação (Online)
repository_id_str
spelling ESPAÇOS, TEMPOS E CARREIRAS NAS REPRESENTAÇÕES SOCIAIS DO DESGASTE DOCENTE | Space, time and careers in the social representation of wear and tear in teachingTrabalho docenteDesgaste docenteRepresentação social | Teaching jobTeaching wearSocial representationThis paper extends the analysis and complements the symbolic social representations (SR) of teachers wear (Author), considering the material aspects, organizational and structural of teaching. Thirty-eight teachers from Paraná State school system took part in the investigation. Data was collected through semi-structured interviews developed from successive sorting. The SR theoretical approach is the Moscovici’s dimensional associated to discussions on the precarious working conditions and teaching. The interviews focused on the aspects that structure teaching, analyzing their content with the aid of the Software Alceste. The classes obtained were: salary, school management, working time outside the classroom, complementary activities, crowded classrooms and the relationship with students. The analys is of information presents patial dislocations between the public and private, with the time comprehended, extending school activities to the home space. The classrooms appear either as a space of negation of the teaching activity or intensification of the teaching job.___ Este artigo amplia as análises e complementa os aspectos simbólicos das representações sociais (RS) do desgaste docente (Autor), contemplando os aspectos materiais, organizacionais e estruturais da docência. Participaram da investigação 38 docentes do sistema estadual de ensino paranaense. Os dados foram coletados mediante entrevistas semiestruturadas associadas a triagens sucessivas. A abordagem teórica das RS é a dimensional de Moscovici associada às discussões sobre precarização do trabalho e da docência. Das entrevistas retiveram-se os aspectos estruturais da docência e a analise lexical foi realizada com o auxílio do software Alceste. Formaram-se as classes salário, gestão escolar, hora atividade, atividades complementares, salas lotadas e a relação com os alunos. A análise apresenta os deslocamentos entre o público e o privado, com a compressão temporal prolongando as atividades escolares ao espaço doméstico. As salas de aulas constituem o espaço de negação da docência ou intensificação de trabalho docente.Universidade Federal de Minas Gerais2016-10-23info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/trabedu/article/view/9512Trabalho & Educação; Vol. 25 No. 2 (2016); 125-143Trabalho & Educação; Vol. 25 Núm. 2 (2016); 125-143Trabalho & Educação; Vol. 25 No 2 (2016); 125-143Trabalho & Educação; v. 25 n. 2 (2016); 125-1432238-037X1516-9537reponame:Trabalho & Educação (Online)instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)instacron:UFMGporhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/trabedu/article/view/9512/6790Copyright (c) 2016 Trabalho & Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessRosso, Ademir JoséSubtil, Maria JoséCamargo, Brígido de Vizeu2019-02-01T19:52:46Zoai:periodicos.ufmg.br:article/9512Revistahttps://periodicos.ufmg.br/index.php/trabedu/indexPUBhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/trabedu/oaiassinete@fae.ufmg.br||revista.nete@fae.ufmg.br||hormindojunior@gmail.com2238-037X1516-9537opendoar:2019-02-01T19:52:46Trabalho & Educação (Online) - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)false
dc.title.none.fl_str_mv ESPAÇOS, TEMPOS E CARREIRAS NAS REPRESENTAÇÕES SOCIAIS DO DESGASTE DOCENTE | Space, time and careers in the social representation of wear and tear in teaching
title ESPAÇOS, TEMPOS E CARREIRAS NAS REPRESENTAÇÕES SOCIAIS DO DESGASTE DOCENTE | Space, time and careers in the social representation of wear and tear in teaching
spellingShingle ESPAÇOS, TEMPOS E CARREIRAS NAS REPRESENTAÇÕES SOCIAIS DO DESGASTE DOCENTE | Space, time and careers in the social representation of wear and tear in teaching
Rosso, Ademir José
Trabalho docente
Desgaste docente
Representação social | Teaching job
Teaching wear
Social representation
title_short ESPAÇOS, TEMPOS E CARREIRAS NAS REPRESENTAÇÕES SOCIAIS DO DESGASTE DOCENTE | Space, time and careers in the social representation of wear and tear in teaching
title_full ESPAÇOS, TEMPOS E CARREIRAS NAS REPRESENTAÇÕES SOCIAIS DO DESGASTE DOCENTE | Space, time and careers in the social representation of wear and tear in teaching
title_fullStr ESPAÇOS, TEMPOS E CARREIRAS NAS REPRESENTAÇÕES SOCIAIS DO DESGASTE DOCENTE | Space, time and careers in the social representation of wear and tear in teaching
title_full_unstemmed ESPAÇOS, TEMPOS E CARREIRAS NAS REPRESENTAÇÕES SOCIAIS DO DESGASTE DOCENTE | Space, time and careers in the social representation of wear and tear in teaching
title_sort ESPAÇOS, TEMPOS E CARREIRAS NAS REPRESENTAÇÕES SOCIAIS DO DESGASTE DOCENTE | Space, time and careers in the social representation of wear and tear in teaching
author Rosso, Ademir José
author_facet Rosso, Ademir José
Subtil, Maria José
Camargo, Brígido de Vizeu
author_role author
author2 Subtil, Maria José
Camargo, Brígido de Vizeu
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Rosso, Ademir José
Subtil, Maria José
Camargo, Brígido de Vizeu
dc.subject.por.fl_str_mv Trabalho docente
Desgaste docente
Representação social | Teaching job
Teaching wear
Social representation
topic Trabalho docente
Desgaste docente
Representação social | Teaching job
Teaching wear
Social representation
description This paper extends the analysis and complements the symbolic social representations (SR) of teachers wear (Author), considering the material aspects, organizational and structural of teaching. Thirty-eight teachers from Paraná State school system took part in the investigation. Data was collected through semi-structured interviews developed from successive sorting. The SR theoretical approach is the Moscovici’s dimensional associated to discussions on the precarious working conditions and teaching. The interviews focused on the aspects that structure teaching, analyzing their content with the aid of the Software Alceste. The classes obtained were: salary, school management, working time outside the classroom, complementary activities, crowded classrooms and the relationship with students. The analys is of information presents patial dislocations between the public and private, with the time comprehended, extending school activities to the home space. The classrooms appear either as a space of negation of the teaching activity or intensification of the teaching job.___ Este artigo amplia as análises e complementa os aspectos simbólicos das representações sociais (RS) do desgaste docente (Autor), contemplando os aspectos materiais, organizacionais e estruturais da docência. Participaram da investigação 38 docentes do sistema estadual de ensino paranaense. Os dados foram coletados mediante entrevistas semiestruturadas associadas a triagens sucessivas. A abordagem teórica das RS é a dimensional de Moscovici associada às discussões sobre precarização do trabalho e da docência. Das entrevistas retiveram-se os aspectos estruturais da docência e a analise lexical foi realizada com o auxílio do software Alceste. Formaram-se as classes salário, gestão escolar, hora atividade, atividades complementares, salas lotadas e a relação com os alunos. A análise apresenta os deslocamentos entre o público e o privado, com a compressão temporal prolongando as atividades escolares ao espaço doméstico. As salas de aulas constituem o espaço de negação da docência ou intensificação de trabalho docente.
publishDate 2016
dc.date.none.fl_str_mv 2016-10-23
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.ufmg.br/index.php/trabedu/article/view/9512
url https://periodicos.ufmg.br/index.php/trabedu/article/view/9512
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.ufmg.br/index.php/trabedu/article/view/9512/6790
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2016 Trabalho & Educação
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2016 Trabalho & Educação
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Minas Gerais
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Minas Gerais
dc.source.none.fl_str_mv Trabalho & Educação; Vol. 25 No. 2 (2016); 125-143
Trabalho & Educação; Vol. 25 Núm. 2 (2016); 125-143
Trabalho & Educação; Vol. 25 No 2 (2016); 125-143
Trabalho & Educação; v. 25 n. 2 (2016); 125-143
2238-037X
1516-9537
reponame:Trabalho & Educação (Online)
instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
instacron:UFMG
instname_str Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
instacron_str UFMG
institution UFMG
reponame_str Trabalho & Educação (Online)
collection Trabalho & Educação (Online)
repository.name.fl_str_mv Trabalho & Educação (Online) - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
repository.mail.fl_str_mv assinete@fae.ufmg.br||revista.nete@fae.ufmg.br||hormindojunior@gmail.com
_version_ 1797220513943126016