Innovation and Quality Policies in (Distance) Higher Education in Portugal: the Role of Actors in a Complex Governance

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Caeiro, Domingos José Alves
Data de Publicação: 2019
Outros Autores: Caetano, João Carlos Relvão
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Trabalho & Educação (Online)
Texto Completo: https://periodicos.ufmg.br/index.php/trabedu/article/view/9867
Resumo: In this article, the authors reflect on the evolutionary direction of innovation and quality policies in Portuguese institutions and higher education and science system, from the perspective of the governance model. The authors hypothesize that higher education and science systems have become very complex in recent decades in the more developed countries, through political and legislative changes and alterations in the relations between agents, which implies both the definition of new objectives and the adoption of new approaches and practices by institutions. Starting from the analysis of the principles of reform of higher education and science systems in Europe in the period after May 1968, the authors analyse the Portuguese case and the role of the actors in the respective system, of which distance education is a part. They also analyse the policies in the area and their instruments in the perspective of the dynamics of the agents. Lastly, they clarify the conditions for effective cooperation between the agents of the system related to distance learning, as a prerequisite for the effective and convergent policies of innovation and quality.
id UFMG-23_a41a6886d1c109cdb326b19a2cb8c9d2
oai_identifier_str oai:periodicos.ufmg.br:article/9867
network_acronym_str UFMG-23
network_name_str Trabalho & Educação (Online)
repository_id_str
spelling Innovation and Quality Policies in (Distance) Higher Education in Portugal: the Role of Actors in a Complex GovernancePOLÍTICAS DE INOVAÇÃO E QUALIDADE NO ENSINO SUPERIOR (A DISTÂNCIA) EM PORTUGAL : O PAPEL DOS ATORES NUM SISTEMA DE GOVERNAÇÃO COMPLEXOPolíticas de inovação e qualidadeSistema de governação do ensino superior e ciência em PortugalEnsino a distânciaInnovation and quality policiesSystem of governance of higher education and science in PortugalDistance learningIn this article, the authors reflect on the evolutionary direction of innovation and quality policies in Portuguese institutions and higher education and science system, from the perspective of the governance model. The authors hypothesize that higher education and science systems have become very complex in recent decades in the more developed countries, through political and legislative changes and alterations in the relations between agents, which implies both the definition of new objectives and the adoption of new approaches and practices by institutions. Starting from the analysis of the principles of reform of higher education and science systems in Europe in the period after May 1968, the authors analyse the Portuguese case and the role of the actors in the respective system, of which distance education is a part. They also analyse the policies in the area and their instruments in the perspective of the dynamics of the agents. Lastly, they clarify the conditions for effective cooperation between the agents of the system related to distance learning, as a prerequisite for the effective and convergent policies of innovation and quality.Neste artigo, os autores fazem uma reflexão sobre o sentido evolutivo das políticas de inovação e qualidade nas instituições e sistema de ensino superior e ciência portugueses, na perspectiva do modelo de governação. Os autores formulam a hipótese de que os sistemas de ensino superior e ciência se complexificaram muito nas últimas décadas nos países mais desenvolvidos, por via de alterações políticas e legislativas e de alterações nas relações entre os agentes, o que implica tanto a definição de novos objetivos como a adoção de novas abordagens e práticas pelas instituições. Partindo da análise dos princípios de reforma dos sistemas de ensino superior e ciência na Europa no período posterior ao maio de 68, os autores analisam o caso português e o papel dos atores do sistema respetivo, que inclui a educação a distância. Analisam ainda as políticas na área e os seus instrumentos na perspectiva da dinâmica dos agentes do sistema. Por fim, explicitam as condições para que exista uma eficaz cooperação entre os agentes do sistema relacionados com o ensino a distância, como pressuposto para que as referidas políticas de inovação e qualidade sejas efetivas e convergentes.Universidade Federal de Minas Gerais2019-02-21info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdftext/htmlhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/trabedu/article/view/986710.35699/2238-037X.2019.9867Trabalho & Educação; Vol. 28 No. 1 (2019): DOSSIÊ TECNOLOGIAS E A EDUCAÇÃO A DISTÂNCIA NO ENSINO SUPERIOR; 199-217Trabalho & Educação; Vol. 28 Núm. 1 (2019): DOSSIÊ TECNOLOGIAS E A EDUCAÇÃO A DISTÂNCIA NO ENSINO SUPERIOR; 199-217Trabalho & Educação; Vol. 28 No 1 (2019): DOSSIÊ TECNOLOGIAS E A EDUCAÇÃO A DISTÂNCIA NO ENSINO SUPERIOR; 199-217Trabalho & Educação; v. 28 n. 1 (2019): DOSSIÊ TECNOLOGIAS E A EDUCAÇÃO A DISTÂNCIA NO ENSINO SUPERIOR; 199-2172238-037X1516-9537reponame:Trabalho & Educação (Online)instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)instacron:UFMGporhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/trabedu/article/view/9867/9937https://periodicos.ufmg.br/index.php/trabedu/article/view/9867/12878Copyright (c) 2019 Trabalho & Educação - ISSN 1516-9537info:eu-repo/semantics/openAccessCaeiro, Domingos José AlvesCaetano, João Carlos Relvão2020-09-09T01:03:40Zoai:periodicos.ufmg.br:article/9867Revistahttps://periodicos.ufmg.br/index.php/trabedu/indexPUBhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/trabedu/oaiassinete@fae.ufmg.br||revista.nete@fae.ufmg.br||hormindojunior@gmail.com2238-037X1516-9537opendoar:2020-09-09T01:03:40Trabalho & Educação (Online) - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)false
dc.title.none.fl_str_mv Innovation and Quality Policies in (Distance) Higher Education in Portugal: the Role of Actors in a Complex Governance
POLÍTICAS DE INOVAÇÃO E QUALIDADE NO ENSINO SUPERIOR (A DISTÂNCIA) EM PORTUGAL : O PAPEL DOS ATORES NUM SISTEMA DE GOVERNAÇÃO COMPLEXO
title Innovation and Quality Policies in (Distance) Higher Education in Portugal: the Role of Actors in a Complex Governance
spellingShingle Innovation and Quality Policies in (Distance) Higher Education in Portugal: the Role of Actors in a Complex Governance
Caeiro, Domingos José Alves
Políticas de inovação e qualidade
Sistema de governação do ensino superior e ciência em Portugal
Ensino a distância
Innovation and quality policies
System of governance of higher education and science in Portugal
Distance learning
title_short Innovation and Quality Policies in (Distance) Higher Education in Portugal: the Role of Actors in a Complex Governance
title_full Innovation and Quality Policies in (Distance) Higher Education in Portugal: the Role of Actors in a Complex Governance
title_fullStr Innovation and Quality Policies in (Distance) Higher Education in Portugal: the Role of Actors in a Complex Governance
title_full_unstemmed Innovation and Quality Policies in (Distance) Higher Education in Portugal: the Role of Actors in a Complex Governance
title_sort Innovation and Quality Policies in (Distance) Higher Education in Portugal: the Role of Actors in a Complex Governance
author Caeiro, Domingos José Alves
author_facet Caeiro, Domingos José Alves
Caetano, João Carlos Relvão
author_role author
author2 Caetano, João Carlos Relvão
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Caeiro, Domingos José Alves
Caetano, João Carlos Relvão
dc.subject.por.fl_str_mv Políticas de inovação e qualidade
Sistema de governação do ensino superior e ciência em Portugal
Ensino a distância
Innovation and quality policies
System of governance of higher education and science in Portugal
Distance learning
topic Políticas de inovação e qualidade
Sistema de governação do ensino superior e ciência em Portugal
Ensino a distância
Innovation and quality policies
System of governance of higher education and science in Portugal
Distance learning
description In this article, the authors reflect on the evolutionary direction of innovation and quality policies in Portuguese institutions and higher education and science system, from the perspective of the governance model. The authors hypothesize that higher education and science systems have become very complex in recent decades in the more developed countries, through political and legislative changes and alterations in the relations between agents, which implies both the definition of new objectives and the adoption of new approaches and practices by institutions. Starting from the analysis of the principles of reform of higher education and science systems in Europe in the period after May 1968, the authors analyse the Portuguese case and the role of the actors in the respective system, of which distance education is a part. They also analyse the policies in the area and their instruments in the perspective of the dynamics of the agents. Lastly, they clarify the conditions for effective cooperation between the agents of the system related to distance learning, as a prerequisite for the effective and convergent policies of innovation and quality.
publishDate 2019
dc.date.none.fl_str_mv 2019-02-21
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.ufmg.br/index.php/trabedu/article/view/9867
10.35699/2238-037X.2019.9867
url https://periodicos.ufmg.br/index.php/trabedu/article/view/9867
identifier_str_mv 10.35699/2238-037X.2019.9867
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.ufmg.br/index.php/trabedu/article/view/9867/9937
https://periodicos.ufmg.br/index.php/trabedu/article/view/9867/12878
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2019 Trabalho & Educação - ISSN 1516-9537
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2019 Trabalho & Educação - ISSN 1516-9537
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
text/html
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Minas Gerais
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Minas Gerais
dc.source.none.fl_str_mv Trabalho & Educação; Vol. 28 No. 1 (2019): DOSSIÊ TECNOLOGIAS E A EDUCAÇÃO A DISTÂNCIA NO ENSINO SUPERIOR; 199-217
Trabalho & Educação; Vol. 28 Núm. 1 (2019): DOSSIÊ TECNOLOGIAS E A EDUCAÇÃO A DISTÂNCIA NO ENSINO SUPERIOR; 199-217
Trabalho & Educação; Vol. 28 No 1 (2019): DOSSIÊ TECNOLOGIAS E A EDUCAÇÃO A DISTÂNCIA NO ENSINO SUPERIOR; 199-217
Trabalho & Educação; v. 28 n. 1 (2019): DOSSIÊ TECNOLOGIAS E A EDUCAÇÃO A DISTÂNCIA NO ENSINO SUPERIOR; 199-217
2238-037X
1516-9537
reponame:Trabalho & Educação (Online)
instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
instacron:UFMG
instname_str Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
instacron_str UFMG
institution UFMG
reponame_str Trabalho & Educação (Online)
collection Trabalho & Educação (Online)
repository.name.fl_str_mv Trabalho & Educação (Online) - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
repository.mail.fl_str_mv assinete@fae.ufmg.br||revista.nete@fae.ufmg.br||hormindojunior@gmail.com
_version_ 1797220514691809280