The objective structured clinical examination in the Physiotherapy course: the teacher's perspective
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2020 |
Outros Autores: | , , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Docência do Ensino Superior (Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.ufmg.br/index.php/rdes/article/view/15084 |
Resumo: | Professors Fabiane Ribeiro Ferreira, Daniela Virgínia Vaz and Paula Maria Machado Arantes de Castro act as adjunct professors in the Physiotherapy Department at the Federal University of Minas Gerais and participate in the teaching project "Evaluation of Clinical Competencies of Students" in the Physiotherapy Course. They introduced the Objective Structured Clinical Examination, which is an assessment tool to measure clinical skills and competences in health students, in the Physiotherapy Course. Widely used in courses such as medicine and nursing, for two years it has been applied in the Physiotherapy course at UFMG through the initiative of the teachers. They believe that this tool is a differential in the teaching and learning process and a challenging assessment method for the physiotherapy teacher. In this interview, Fabiane Ribeiro Ferreira, Daniela Virgínia Vaz and Paula Maria Machado Arantes de Castro spoke about the inclusion of this exam in the course and its meaning for the teacher and student. |
id |
UFMG-24_02c9e1733708d0a010eb33f8dd9c1e78 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicos.ufmg.br:article/15084 |
network_acronym_str |
UFMG-24 |
network_name_str |
Revista Docência do Ensino Superior (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
The objective structured clinical examination in the Physiotherapy course: the teacher's perspectiveEl examen clínico objetivo estructurado en el curso de Fisioterapia: la mirada del profesorO exame clínico objetivo estruturado no curso de Fisioterapia: o olhar do professorFisioterapiaMetodologia de AvaliaçãoExame Clínico Objetivo EstruturadoPhysiotherapyEvaluation MethodologyObjective Structured Clinical ExaminationFisioterapiaMetodología EvaluaciónExamen Clínico Objetivo EstructuradoProfessors Fabiane Ribeiro Ferreira, Daniela Virgínia Vaz and Paula Maria Machado Arantes de Castro act as adjunct professors in the Physiotherapy Department at the Federal University of Minas Gerais and participate in the teaching project "Evaluation of Clinical Competencies of Students" in the Physiotherapy Course. They introduced the Objective Structured Clinical Examination, which is an assessment tool to measure clinical skills and competences in health students, in the Physiotherapy Course. Widely used in courses such as medicine and nursing, for two years it has been applied in the Physiotherapy course at UFMG through the initiative of the teachers. They believe that this tool is a differential in the teaching and learning process and a challenging assessment method for the physiotherapy teacher. In this interview, Fabiane Ribeiro Ferreira, Daniela Virgínia Vaz and Paula Maria Machado Arantes de Castro spoke about the inclusion of this exam in the course and its meaning for the teacher and student. Las profesoras Adjuntas Fabiane Ribeiro Ferreira, Daniela Virgínia Vaz y Paula Maria Machado Arantes de Castro actúan en el Departamento de Fisioterapia de la Universidad Federal de Minas Gerais (UFMG) y participan del proyecto de enseñanza evaluación de las competencias clínicas del estudiante en el curso de Fisioterapia. Ellas introdujeron el Examen Clínico Objetivo Estructurado en el Curso de Fisioterapia, que es una herramienta de evaluación formativa para calificar habilidades y competencias clínicas en académicos de salud. Ampliamente utilizado en cursos como medicina y enfermería, desde hace dos años se viene aplicando en el curso de Fisioterapia de la UFMG a través de la iniciativa de las profesoras que creen que esta herramienta es un diferencial en el proceso de enseñanza y aprendizaje del estudiante y un método de evaluación retador para el profesor de fisioterapia. En esta entrevista, la coordinadora del Curso de Fisioterapia, Fabiane Ribeiro Ferreira y las profesoras Daniela Virgínia Vaz y Paula Maria Machado Arantes de Castro, hablaron de sus percepciones y significados de la inclusión de este examen en el curso, para el profesor y estudiante.As professoras adjuntas Fabiane Ribeiro Ferreira, Daniela Virgínia Vaz e Paula Maria Machado Arantes de Castro atuam no Departamento de Fisioterapia da Universidade Federal de Minas Gerais e participam do projeto de ensino Avaliação de Competências Clínicas de Estudantes do Curso de Fisioterapia. Elas introduziram o Exame Clínico Objetivo Estruturado que é um instrumento de avaliação para medir habilidades e competências clínicas em acadêmicos de saúde, no Curso de Fisioterapia. Amplamente utilizado em cursos como medicina e enfermagem, há dois anos vem sendo aplicado no curso de Fisioterapia da UFMG por meio da iniciativa das professoras. Elas acreditam que esta ferramenta é um diferencial no processo de ensino e aprendizagem do estudante e um método de avaliação desafiador para o professor de fisioterapia. Nesta entrevista, Fabiane Ribeiro Ferreira, Daniela Virgínia Vaz e Paula Maria Machado Arantes de Castro falaram da inclusão deste exame no curso e seu significado para o professor e para o aluno.Universidade Federal de Minas Gerais2020-04-17info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersiontextotextoinfo:eu-repo/semantics/otherapplication/pdfhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/rdes/article/view/1508410.35699/2237-5864.2020.15084Revista Docência do Ensino Superior; Vol. 10 (2020); 1-8Revista Docência do Ensino Superior; Vol. 10 (2020); 1-8Revista Docência do Ensino Superior; v. 10 (2020); 1-82237-58642358-6338reponame:Revista Docência do Ensino Superior (Online)instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)instacron:UFMGporhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/rdes/article/view/15084/16686Copyright (c) 2020 Érica Matos Reis Ferreira, Fabiane Ribeiro Ferreira, Paula Maria Machado Arantes de Castro, Daniela Virgínia Vazhttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessFerreira, Érica de Matos ReisFerreira, Fabiane RibeiroCastro, Paula Maria Machado Arantes deVaz, Daniela Virgínia 2023-02-07T01:58:53Zoai:periodicos.ufmg.br:article/15084Revistahttps://periodicos.ufmg.br/index.php/rdes/indexPUBhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/rdes/oairevistadocenciaensinosuperior@ufmg.br||2237-58642237-5864opendoar:2023-02-07T01:58:53Revista Docência do Ensino Superior (Online) - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
The objective structured clinical examination in the Physiotherapy course: the teacher's perspective El examen clínico objetivo estructurado en el curso de Fisioterapia: la mirada del profesor O exame clínico objetivo estruturado no curso de Fisioterapia: o olhar do professor |
title |
The objective structured clinical examination in the Physiotherapy course: the teacher's perspective |
spellingShingle |
The objective structured clinical examination in the Physiotherapy course: the teacher's perspective Ferreira, Érica de Matos Reis Fisioterapia Metodologia de Avaliação Exame Clínico Objetivo Estruturado Physiotherapy Evaluation Methodology Objective Structured Clinical Examination Fisioterapia Metodología Evaluación Examen Clínico Objetivo Estructurado |
title_short |
The objective structured clinical examination in the Physiotherapy course: the teacher's perspective |
title_full |
The objective structured clinical examination in the Physiotherapy course: the teacher's perspective |
title_fullStr |
The objective structured clinical examination in the Physiotherapy course: the teacher's perspective |
title_full_unstemmed |
The objective structured clinical examination in the Physiotherapy course: the teacher's perspective |
title_sort |
The objective structured clinical examination in the Physiotherapy course: the teacher's perspective |
author |
Ferreira, Érica de Matos Reis |
author_facet |
Ferreira, Érica de Matos Reis Ferreira, Fabiane Ribeiro Castro, Paula Maria Machado Arantes de Vaz, Daniela Virgínia |
author_role |
author |
author2 |
Ferreira, Fabiane Ribeiro Castro, Paula Maria Machado Arantes de Vaz, Daniela Virgínia |
author2_role |
author author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Ferreira, Érica de Matos Reis Ferreira, Fabiane Ribeiro Castro, Paula Maria Machado Arantes de Vaz, Daniela Virgínia |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Fisioterapia Metodologia de Avaliação Exame Clínico Objetivo Estruturado Physiotherapy Evaluation Methodology Objective Structured Clinical Examination Fisioterapia Metodología Evaluación Examen Clínico Objetivo Estructurado |
topic |
Fisioterapia Metodologia de Avaliação Exame Clínico Objetivo Estruturado Physiotherapy Evaluation Methodology Objective Structured Clinical Examination Fisioterapia Metodología Evaluación Examen Clínico Objetivo Estructurado |
description |
Professors Fabiane Ribeiro Ferreira, Daniela Virgínia Vaz and Paula Maria Machado Arantes de Castro act as adjunct professors in the Physiotherapy Department at the Federal University of Minas Gerais and participate in the teaching project "Evaluation of Clinical Competencies of Students" in the Physiotherapy Course. They introduced the Objective Structured Clinical Examination, which is an assessment tool to measure clinical skills and competences in health students, in the Physiotherapy Course. Widely used in courses such as medicine and nursing, for two years it has been applied in the Physiotherapy course at UFMG through the initiative of the teachers. They believe that this tool is a differential in the teaching and learning process and a challenging assessment method for the physiotherapy teacher. In this interview, Fabiane Ribeiro Ferreira, Daniela Virgínia Vaz and Paula Maria Machado Arantes de Castro spoke about the inclusion of this exam in the course and its meaning for the teacher and student. |
publishDate |
2020 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2020-04-17 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion texto texto info:eu-repo/semantics/other |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.ufmg.br/index.php/rdes/article/view/15084 10.35699/2237-5864.2020.15084 |
url |
https://periodicos.ufmg.br/index.php/rdes/article/view/15084 |
identifier_str_mv |
10.35699/2237-5864.2020.15084 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.ufmg.br/index.php/rdes/article/view/15084/16686 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Minas Gerais |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Minas Gerais |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Docência do Ensino Superior; Vol. 10 (2020); 1-8 Revista Docência do Ensino Superior; Vol. 10 (2020); 1-8 Revista Docência do Ensino Superior; v. 10 (2020); 1-8 2237-5864 2358-6338 reponame:Revista Docência do Ensino Superior (Online) instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) instacron:UFMG |
instname_str |
Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) |
instacron_str |
UFMG |
institution |
UFMG |
reponame_str |
Revista Docência do Ensino Superior (Online) |
collection |
Revista Docência do Ensino Superior (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Docência do Ensino Superior (Online) - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) |
repository.mail.fl_str_mv |
revistadocenciaensinosuperior@ufmg.br|| |
_version_ |
1797174635810258944 |