The objective structured clinical examination in the Physiotherapy course: the teacher's perspective

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Ferreira, Érica de Matos Reis
Data de Publicação: 2020
Outros Autores: Ferreira, Fabiane Ribeiro, Castro, Paula Maria Machado Arantes de, Vaz, Daniela Virgínia
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Docência do Ensino Superior (Online)
Texto Completo: https://periodicos.ufmg.br/index.php/rdes/article/view/15084
Resumo: Professors Fabiane Ribeiro Ferreira, Daniela Virgínia Vaz and Paula Maria Machado Arantes de Castro act as adjunct professors in the Physiotherapy Department at the Federal University of Minas Gerais and participate in the teaching project "Evaluation of Clinical Competencies of Students" in the Physiotherapy Course. They introduced the Objective Structured Clinical Examination, which is an assessment tool to measure clinical skills and competences in health students, in the Physiotherapy Course. Widely used in courses such as medicine and nursing, for two years it has been applied in the Physiotherapy course at UFMG through the initiative of the teachers. They believe that this tool is a differential in the teaching and learning process and a challenging assessment method for the physiotherapy teacher. In this interview, Fabiane Ribeiro Ferreira, Daniela Virgínia Vaz and Paula Maria Machado Arantes de Castro spoke about the inclusion of this exam in the course and its meaning for the teacher and student.  
id UFMG-24_02c9e1733708d0a010eb33f8dd9c1e78
oai_identifier_str oai:periodicos.ufmg.br:article/15084
network_acronym_str UFMG-24
network_name_str Revista Docência do Ensino Superior (Online)
repository_id_str
spelling The objective structured clinical examination in the Physiotherapy course: the teacher's perspectiveEl examen clínico objetivo estructurado en el curso de Fisioterapia: la mirada del profesorO exame clínico objetivo estruturado no curso de Fisioterapia: o olhar do professorFisioterapiaMetodologia de AvaliaçãoExame Clínico Objetivo EstruturadoPhysiotherapyEvaluation MethodologyObjective Structured Clinical ExaminationFisioterapiaMetodología EvaluaciónExamen Clínico Objetivo EstructuradoProfessors Fabiane Ribeiro Ferreira, Daniela Virgínia Vaz and Paula Maria Machado Arantes de Castro act as adjunct professors in the Physiotherapy Department at the Federal University of Minas Gerais and participate in the teaching project "Evaluation of Clinical Competencies of Students" in the Physiotherapy Course. They introduced the Objective Structured Clinical Examination, which is an assessment tool to measure clinical skills and competences in health students, in the Physiotherapy Course. Widely used in courses such as medicine and nursing, for two years it has been applied in the Physiotherapy course at UFMG through the initiative of the teachers. They believe that this tool is a differential in the teaching and learning process and a challenging assessment method for the physiotherapy teacher. In this interview, Fabiane Ribeiro Ferreira, Daniela Virgínia Vaz and Paula Maria Machado Arantes de Castro spoke about the inclusion of this exam in the course and its meaning for the teacher and student.  Las profesoras Adjuntas Fabiane Ribeiro Ferreira, Daniela Virgínia Vaz y Paula Maria Machado Arantes de Castro actúan en el Departamento de Fisioterapia de la Universidad Federal de Minas Gerais (UFMG) y participan del proyecto de enseñanza evaluación de las competencias clínicas del estudiante en el curso de Fisioterapia. Ellas introdujeron el Examen Clínico Objetivo Estructurado en el Curso de Fisioterapia, que es una herramienta de evaluación formativa para calificar habilidades y competencias clínicas en académicos de salud. Ampliamente utilizado en cursos como medicina y enfermería, desde hace dos años se viene aplicando en el curso de Fisioterapia de la UFMG a través de la iniciativa de las profesoras que creen que esta herramienta es un diferencial en el proceso de enseñanza y aprendizaje del estudiante y un método de evaluación retador para el profesor de fisioterapia. En esta entrevista, la coordinadora del Curso de Fisioterapia, Fabiane Ribeiro Ferreira y las profesoras Daniela Virgínia Vaz y Paula Maria Machado Arantes de Castro, hablaron de sus percepciones y significados de la inclusión de este examen en el curso, para el profesor y estudiante.As professoras adjuntas Fabiane Ribeiro Ferreira, Daniela Virgínia Vaz e Paula Maria Machado Arantes de Castro atuam no Departamento de Fisioterapia da Universidade Federal de Minas Gerais e participam do projeto de ensino Avaliação de Competências Clínicas de Estudantes do Curso de Fisioterapia. Elas introduziram o Exame Clínico Objetivo Estruturado que é um instrumento de avaliação para medir habilidades e competências clínicas em acadêmicos de saúde, no Curso de Fisioterapia. Amplamente utilizado em cursos como medicina e enfermagem, há dois anos vem sendo aplicado no curso de Fisioterapia da UFMG por meio da iniciativa das professoras. Elas acreditam que esta ferramenta é um diferencial no processo de ensino e aprendizagem do estudante e um método de avaliação desafiador para o professor de fisioterapia. Nesta entrevista, Fabiane Ribeiro Ferreira, Daniela Virgínia Vaz e Paula Maria Machado Arantes de Castro falaram da inclusão deste exame no curso e seu significado para o professor e para o aluno.Universidade Federal de Minas Gerais2020-04-17info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersiontextotextoinfo:eu-repo/semantics/otherapplication/pdfhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/rdes/article/view/1508410.35699/2237-5864.2020.15084Revista Docência do Ensino Superior; Vol. 10 (2020); 1-8Revista Docência do Ensino Superior; Vol. 10 (2020); 1-8Revista Docência do Ensino Superior; v. 10 (2020); 1-82237-58642358-6338reponame:Revista Docência do Ensino Superior (Online)instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)instacron:UFMGporhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/rdes/article/view/15084/16686Copyright (c) 2020 Érica Matos Reis Ferreira, Fabiane Ribeiro Ferreira, Paula Maria Machado Arantes de Castro, Daniela Virgínia Vazhttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessFerreira, Érica de Matos ReisFerreira, Fabiane RibeiroCastro, Paula Maria Machado Arantes deVaz, Daniela Virgínia 2023-02-07T01:58:53Zoai:periodicos.ufmg.br:article/15084Revistahttps://periodicos.ufmg.br/index.php/rdes/indexPUBhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/rdes/oairevistadocenciaensinosuperior@ufmg.br||2237-58642237-5864opendoar:2023-02-07T01:58:53Revista Docência do Ensino Superior (Online) - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)false
dc.title.none.fl_str_mv The objective structured clinical examination in the Physiotherapy course: the teacher's perspective
El examen clínico objetivo estructurado en el curso de Fisioterapia: la mirada del profesor
O exame clínico objetivo estruturado no curso de Fisioterapia: o olhar do professor
title The objective structured clinical examination in the Physiotherapy course: the teacher's perspective
spellingShingle The objective structured clinical examination in the Physiotherapy course: the teacher's perspective
Ferreira, Érica de Matos Reis
Fisioterapia
Metodologia de Avaliação
Exame Clínico Objetivo Estruturado
Physiotherapy
Evaluation Methodology
Objective Structured Clinical Examination
Fisioterapia
Metodología Evaluación
Examen Clínico Objetivo Estructurado
title_short The objective structured clinical examination in the Physiotherapy course: the teacher's perspective
title_full The objective structured clinical examination in the Physiotherapy course: the teacher's perspective
title_fullStr The objective structured clinical examination in the Physiotherapy course: the teacher's perspective
title_full_unstemmed The objective structured clinical examination in the Physiotherapy course: the teacher's perspective
title_sort The objective structured clinical examination in the Physiotherapy course: the teacher's perspective
author Ferreira, Érica de Matos Reis
author_facet Ferreira, Érica de Matos Reis
Ferreira, Fabiane Ribeiro
Castro, Paula Maria Machado Arantes de
Vaz, Daniela Virgínia
author_role author
author2 Ferreira, Fabiane Ribeiro
Castro, Paula Maria Machado Arantes de
Vaz, Daniela Virgínia
author2_role author
author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Ferreira, Érica de Matos Reis
Ferreira, Fabiane Ribeiro
Castro, Paula Maria Machado Arantes de
Vaz, Daniela Virgínia
dc.subject.por.fl_str_mv Fisioterapia
Metodologia de Avaliação
Exame Clínico Objetivo Estruturado
Physiotherapy
Evaluation Methodology
Objective Structured Clinical Examination
Fisioterapia
Metodología Evaluación
Examen Clínico Objetivo Estructurado
topic Fisioterapia
Metodologia de Avaliação
Exame Clínico Objetivo Estruturado
Physiotherapy
Evaluation Methodology
Objective Structured Clinical Examination
Fisioterapia
Metodología Evaluación
Examen Clínico Objetivo Estructurado
description Professors Fabiane Ribeiro Ferreira, Daniela Virgínia Vaz and Paula Maria Machado Arantes de Castro act as adjunct professors in the Physiotherapy Department at the Federal University of Minas Gerais and participate in the teaching project "Evaluation of Clinical Competencies of Students" in the Physiotherapy Course. They introduced the Objective Structured Clinical Examination, which is an assessment tool to measure clinical skills and competences in health students, in the Physiotherapy Course. Widely used in courses such as medicine and nursing, for two years it has been applied in the Physiotherapy course at UFMG through the initiative of the teachers. They believe that this tool is a differential in the teaching and learning process and a challenging assessment method for the physiotherapy teacher. In this interview, Fabiane Ribeiro Ferreira, Daniela Virgínia Vaz and Paula Maria Machado Arantes de Castro spoke about the inclusion of this exam in the course and its meaning for the teacher and student.  
publishDate 2020
dc.date.none.fl_str_mv 2020-04-17
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
texto
texto
info:eu-repo/semantics/other
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.ufmg.br/index.php/rdes/article/view/15084
10.35699/2237-5864.2020.15084
url https://periodicos.ufmg.br/index.php/rdes/article/view/15084
identifier_str_mv 10.35699/2237-5864.2020.15084
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.ufmg.br/index.php/rdes/article/view/15084/16686
dc.rights.driver.fl_str_mv http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Minas Gerais
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Minas Gerais
dc.source.none.fl_str_mv Revista Docência do Ensino Superior; Vol. 10 (2020); 1-8
Revista Docência do Ensino Superior; Vol. 10 (2020); 1-8
Revista Docência do Ensino Superior; v. 10 (2020); 1-8
2237-5864
2358-6338
reponame:Revista Docência do Ensino Superior (Online)
instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
instacron:UFMG
instname_str Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
instacron_str UFMG
institution UFMG
reponame_str Revista Docência do Ensino Superior (Online)
collection Revista Docência do Ensino Superior (Online)
repository.name.fl_str_mv Revista Docência do Ensino Superior (Online) - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
repository.mail.fl_str_mv revistadocenciaensinosuperior@ufmg.br||
_version_ 1797174635810258944