Emergency remote education: challenges and strategies

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Barbosa, Renata de Faria
Data de Publicação: 2022
Outros Autores: Paula, Yara Aparecida de, Santos, Thais Cavalheri dos
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Docência do Ensino Superior (Online)
Texto Completo: https://periodicos.ufmg.br/index.php/rdes/article/view/36896
Resumo: The covid-19 pandemic led to a series of specific challenges in education. The first one was the substitution of in-person teaching to emergency remote education (ERE) in a short period. This study aims to present and discuss situations lived by two professors – a mathematics professor and a physics professor – in two higher education institutions, a public one and a private one, during the ERE amidst the pandemic. The report presents the experience of class modification to remote education, narrating the process of activities adaptation to virtual learning environment, and the resources used to make the students’ experience more attractive, welcoming, and easy to navigate. It was concluded that even in remote education, it is necessary to listen to the students throughout the activity. Despite being a new and scary situation, the experience has provided new professional learning.
id UFMG-24_058ceefff1f28602a7126edabd95275b
oai_identifier_str oai:periodicos.ufmg.br:article/36896
network_acronym_str UFMG-24
network_name_str Revista Docência do Ensino Superior (Online)
repository_id_str
spelling Emergency remote education: challenges and strategiesEnseñanza remota de emergencia: desafíos y estrategiasEnsino remoto emergencial: desafios e estratégiasensino remotoCálculoFísicametodologias ativasestratégias pedagógicasremote educationcalculusphysicsactive methodologypedagogical strategiesenseñanza remotaCálculoFísicaMetodologías activasestrategias pedagógicasThe covid-19 pandemic led to a series of specific challenges in education. The first one was the substitution of in-person teaching to emergency remote education (ERE) in a short period. This study aims to present and discuss situations lived by two professors – a mathematics professor and a physics professor – in two higher education institutions, a public one and a private one, during the ERE amidst the pandemic. The report presents the experience of class modification to remote education, narrating the process of activities adaptation to virtual learning environment, and the resources used to make the students’ experience more attractive, welcoming, and easy to navigate. It was concluded that even in remote education, it is necessary to listen to the students throughout the activity. Despite being a new and scary situation, the experience has provided new professional learning.La pandemia de covid-19 resultó en una serie de retos puntuales en la enseñanza. El primero de todos fue la sustitución de la enseñanza presencial por la enseñanza remota de emergencia (ERE), en un corto período de tiempo. Este estudio tiene como objetivo presentar y discutir situaciones vividas por dos profesoras – una de Matemática y la otra de Física – en dos instituciones de enseñanza superior, una pública y otra privada, durante las actividades de la ERE en la pandemia. El informe presenta la experiencia de adecuación de las clases a la enseñanza remota, relatando la adaptación de las actividades para el ambiente virtual de aprendizaje, así como los recursos utilizados para que la experiencia se vuelva más atractiva, acogedora y de fácil navegación para los estudiantes. Se concluyó que mismo en situación de enseñanza remota, la escucha a los alumnos es necesaria durante todo el desarrollo de la actividad. A pesar de constituirse como una situación nueva y asustadora, la experiencia dejó nuevos aprendizajes profesionales.A pandemia de covid-19 ocasionou uma série de desafios pontuais no ensino. O primeiro deles foi a substituição do ensino presencial pelo ensino remoto emergencial (ERE), em um curto intervalo de tempo. Este estudo tem como objetivo apresentar e discutir situações vividas por duas professoras – uma de Matemática e a outra de Física – em duas instituições de ensino superior, uma pública e outra privada, durante as atividades do ERE na pandemia. O relato apresenta a experiência de adequação das aulas para o ensino remoto, narrando o processo de adaptação das atividades para o ambiente virtual de aprendizagem, bem como os recursos utilizados para tornar a experiência mais atrativa, acolhedora e de fácil navegação para os estudantes. Concluiu-se que mesmo em situação de ensino remoto, a escuta aos alunos se faz necessária durante todo o desenrolar da atividade. Apesar de se constituir como uma situação nova e assustadora, a experiência proporcionou novos aprendizados profissionais.Universidade Federal de Minas Gerais2022-06-13info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/rdes/article/view/3689610.35699/2237-5864.2022.36896Revista Docência do Ensino Superior; Vol. 12 (2022); 1-22Revista Docência do Ensino Superior; Vol. 12 (2022); 1-22Revista Docência do Ensino Superior; v. 12 (2022); 1-222237-58642358-6338reponame:Revista Docência do Ensino Superior (Online)instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)instacron:UFMGporhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/rdes/article/view/36896/30729Copyright (c) 2022 Renata de Faria Barbosa, Yara Aparecida de Paula, Thais Cavalheri dos Santoshttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessBarbosa, Renata de Faria Paula, Yara Aparecida de Santos, Thais Cavalheri dos 2022-12-14T17:05:45Zoai:periodicos.ufmg.br:article/36896Revistahttps://periodicos.ufmg.br/index.php/rdes/indexPUBhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/rdes/oairevistadocenciaensinosuperior@ufmg.br||2237-58642237-5864opendoar:2022-12-14T17:05:45Revista Docência do Ensino Superior (Online) - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)false
dc.title.none.fl_str_mv Emergency remote education: challenges and strategies
Enseñanza remota de emergencia: desafíos y estrategias
Ensino remoto emergencial: desafios e estratégias
title Emergency remote education: challenges and strategies
spellingShingle Emergency remote education: challenges and strategies
Barbosa, Renata de Faria
ensino remoto
Cálculo
Física
metodologias ativas
estratégias pedagógicas
remote education
calculus
physics
active methodology
pedagogical strategies
enseñanza remota
Cálculo
Física
Metodologías activas
estrategias pedagógicas
title_short Emergency remote education: challenges and strategies
title_full Emergency remote education: challenges and strategies
title_fullStr Emergency remote education: challenges and strategies
title_full_unstemmed Emergency remote education: challenges and strategies
title_sort Emergency remote education: challenges and strategies
author Barbosa, Renata de Faria
author_facet Barbosa, Renata de Faria
Paula, Yara Aparecida de
Santos, Thais Cavalheri dos
author_role author
author2 Paula, Yara Aparecida de
Santos, Thais Cavalheri dos
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Barbosa, Renata de Faria
Paula, Yara Aparecida de
Santos, Thais Cavalheri dos
dc.subject.por.fl_str_mv ensino remoto
Cálculo
Física
metodologias ativas
estratégias pedagógicas
remote education
calculus
physics
active methodology
pedagogical strategies
enseñanza remota
Cálculo
Física
Metodologías activas
estrategias pedagógicas
topic ensino remoto
Cálculo
Física
metodologias ativas
estratégias pedagógicas
remote education
calculus
physics
active methodology
pedagogical strategies
enseñanza remota
Cálculo
Física
Metodologías activas
estrategias pedagógicas
description The covid-19 pandemic led to a series of specific challenges in education. The first one was the substitution of in-person teaching to emergency remote education (ERE) in a short period. This study aims to present and discuss situations lived by two professors – a mathematics professor and a physics professor – in two higher education institutions, a public one and a private one, during the ERE amidst the pandemic. The report presents the experience of class modification to remote education, narrating the process of activities adaptation to virtual learning environment, and the resources used to make the students’ experience more attractive, welcoming, and easy to navigate. It was concluded that even in remote education, it is necessary to listen to the students throughout the activity. Despite being a new and scary situation, the experience has provided new professional learning.
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-06-13
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.ufmg.br/index.php/rdes/article/view/36896
10.35699/2237-5864.2022.36896
url https://periodicos.ufmg.br/index.php/rdes/article/view/36896
identifier_str_mv 10.35699/2237-5864.2022.36896
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.ufmg.br/index.php/rdes/article/view/36896/30729
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2022 Renata de Faria Barbosa, Yara Aparecida de Paula, Thais Cavalheri dos Santos
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2022 Renata de Faria Barbosa, Yara Aparecida de Paula, Thais Cavalheri dos Santos
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Minas Gerais
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Minas Gerais
dc.source.none.fl_str_mv Revista Docência do Ensino Superior; Vol. 12 (2022); 1-22
Revista Docência do Ensino Superior; Vol. 12 (2022); 1-22
Revista Docência do Ensino Superior; v. 12 (2022); 1-22
2237-5864
2358-6338
reponame:Revista Docência do Ensino Superior (Online)
instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
instacron:UFMG
instname_str Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
instacron_str UFMG
institution UFMG
reponame_str Revista Docência do Ensino Superior (Online)
collection Revista Docência do Ensino Superior (Online)
repository.name.fl_str_mv Revista Docência do Ensino Superior (Online) - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
repository.mail.fl_str_mv revistadocenciaensinosuperior@ufmg.br||
_version_ 1797174637571866624