Physical Education and higher education teaching: state of the art of publications in brazilian journals

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Lopes, Priscila
Data de Publicação: 2019
Outros Autores: Carbinatto, Michele Viviene
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Docência do Ensino Superior (Online)
Texto Completo: https://periodicos.ufmg.br/index.php/rdes/article/view/2594
Resumo: This study aims to discuss the content of publications on Physical Education and higher education teaching, more precisely on the education and continuing professional development in higher education courses in this area, regarding the teaching-research-extension indissociability, from 2000 to 2017 (publications in Brazilian journals Qualis-Capes A1 to B2). 29 publications whose analysis showed that studies about teaching in higher education in Physical Education focus on discussions about the productivism of scientific articles in detriment of the qualification for the professional development. The axes of the university triad are presented in a disjointed way, with a predominance of the teaching approach. Although some articles cite the importance of articulation between the axes, the principle of the teaching-research-extension indissociability was not the main focus of any publication analyzed in this study, fact that evidences the possibility of the lack of publications on this subject in the area of ​​Physical Education.
id UFMG-24_06174e8b599eef775146bc3f5da3c1ac
oai_identifier_str oai:periodicos.ufmg.br:article/2594
network_acronym_str UFMG-24
network_name_str Revista Docência do Ensino Superior (Online)
repository_id_str
spelling Physical Education and higher education teaching: state of the art of publications in brazilian journalsEducación Física y docencia universitaria: estado del arte de publicaciones en periódicos brasileñosEducação Física e docência universitária: estado da arte das publicações em periódicos brasileirosBibliometriaDocência universitáriaEducação FísicaFormação ProfissionalBibliometricsHigher education teachingPhysical EducationProfessional developmentBibliometríaEnseñanza universitariaEducación FísicaFormación profesionalThis study aims to discuss the content of publications on Physical Education and higher education teaching, more precisely on the education and continuing professional development in higher education courses in this area, regarding the teaching-research-extension indissociability, from 2000 to 2017 (publications in Brazilian journals Qualis-Capes A1 to B2). 29 publications whose analysis showed that studies about teaching in higher education in Physical Education focus on discussions about the productivism of scientific articles in detriment of the qualification for the professional development. The axes of the university triad are presented in a disjointed way, with a predominance of the teaching approach. Although some articles cite the importance of articulation between the axes, the principle of the teaching-research-extension indissociability was not the main focus of any publication analyzed in this study, fact that evidences the possibility of the lack of publications on this subject in the area of ​​Physical Education.Este estudio tiene como objetivo discutir el contenido de las publicaciones sobre Educación Física y docencia universitaria, más precisamente la formación y actuación profesional en cursos de nivel superior en dicha área, en lo que se refiere a la inseguridad enseñanza-investigación-extensión, en el período 2000 a 2017 (publicaciones en periódicos brasileños Qualis-Capes A1 a B2). Se han detectado 29 publicaciones cuyos análisis demuestran que los estudios sobre la formación para docencia en la educación superior en Educación Física se centran en discusiones sobre el productivismo de artículos científicos en detrimento de la cualificación para la actuación profesional. Los ejes de el trio universitario se presentan de manera desarticulada, con predominio del abordaje sobre la enseñanza. Aunque algunos artículos citan la importancia de la articulación entre los ejes, el principio indisociable enseñanza-investigación-extensión no fue el foco principal de ninguna publicación analizada en este estudio, hecho que evidencia la posibilidad de la inexistencia de publicaciones sobre esta temática en el área de Educación Física.Este estudo tem como objetivo discutir o teor das publicações sobre Educação Física e docência universitária, mais precisamente sobre a formação e a atuação profissional em cursos de nível superior na referida área, no que tange a indissociabilidade ensino-pesquisa-extensão, no período de 2000 a 2017 (publicações em periódicos brasileiros Qualis-Capes A1 a B2). Foram detectadas 29 publicações cujas análises demonstraram que os estudos acerca da formação para docência na educação superior em Educação Física focam em discussões sobre o produtivismo de artigos científicos em detrimento da qualificação para a atuação profissional. Os eixos da tríade universitária se apresentam de forma desarticulada, com predominância da abordagem sobre o ensino. Embora alguns artigos citem a importância da articulação entre os eixos, o princípio da indissociabilidade ensino-pesquisa-extensão não foi o foco principal de nenhuma publicação analisada neste estudo, fato que evidencia a possibilidade da inexistência de publicações sobre essa temática na área de Educação Física.Universidade Federal de Minas Gerais2019-08-06info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/rdes/article/view/259410.35699/2237-5864.2019.2594Revista Docência do Ensino Superior; Vol. 9 (2019); 1-18Revista Docência do Ensino Superior; Vol. 9 (2019); 1-18Revista Docência do Ensino Superior; v. 9 (2019); 1-182237-58642358-6338reponame:Revista Docência do Ensino Superior (Online)instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)instacron:UFMGporhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/rdes/article/view/2594/11905Lopes, PriscilaCarbinatto, Michele Vivieneinfo:eu-repo/semantics/openAccess2020-05-19T18:02:23Zoai:periodicos.ufmg.br:article/2594Revistahttps://periodicos.ufmg.br/index.php/rdes/indexPUBhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/rdes/oairevistadocenciaensinosuperior@ufmg.br||2237-58642237-5864opendoar:2020-05-19T18:02:23Revista Docência do Ensino Superior (Online) - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)false
dc.title.none.fl_str_mv Physical Education and higher education teaching: state of the art of publications in brazilian journals
Educación Física y docencia universitaria: estado del arte de publicaciones en periódicos brasileños
Educação Física e docência universitária: estado da arte das publicações em periódicos brasileiros
title Physical Education and higher education teaching: state of the art of publications in brazilian journals
spellingShingle Physical Education and higher education teaching: state of the art of publications in brazilian journals
Lopes, Priscila
Bibliometria
Docência universitária
Educação Física
Formação Profissional
Bibliometrics
Higher education teaching
Physical Education
Professional development
Bibliometría
Enseñanza universitaria
Educación Física
Formación profesional
title_short Physical Education and higher education teaching: state of the art of publications in brazilian journals
title_full Physical Education and higher education teaching: state of the art of publications in brazilian journals
title_fullStr Physical Education and higher education teaching: state of the art of publications in brazilian journals
title_full_unstemmed Physical Education and higher education teaching: state of the art of publications in brazilian journals
title_sort Physical Education and higher education teaching: state of the art of publications in brazilian journals
author Lopes, Priscila
author_facet Lopes, Priscila
Carbinatto, Michele Viviene
author_role author
author2 Carbinatto, Michele Viviene
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Lopes, Priscila
Carbinatto, Michele Viviene
dc.subject.por.fl_str_mv Bibliometria
Docência universitária
Educação Física
Formação Profissional
Bibliometrics
Higher education teaching
Physical Education
Professional development
Bibliometría
Enseñanza universitaria
Educación Física
Formación profesional
topic Bibliometria
Docência universitária
Educação Física
Formação Profissional
Bibliometrics
Higher education teaching
Physical Education
Professional development
Bibliometría
Enseñanza universitaria
Educación Física
Formación profesional
description This study aims to discuss the content of publications on Physical Education and higher education teaching, more precisely on the education and continuing professional development in higher education courses in this area, regarding the teaching-research-extension indissociability, from 2000 to 2017 (publications in Brazilian journals Qualis-Capes A1 to B2). 29 publications whose analysis showed that studies about teaching in higher education in Physical Education focus on discussions about the productivism of scientific articles in detriment of the qualification for the professional development. The axes of the university triad are presented in a disjointed way, with a predominance of the teaching approach. Although some articles cite the importance of articulation between the axes, the principle of the teaching-research-extension indissociability was not the main focus of any publication analyzed in this study, fact that evidences the possibility of the lack of publications on this subject in the area of ​​Physical Education.
publishDate 2019
dc.date.none.fl_str_mv 2019-08-06
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.ufmg.br/index.php/rdes/article/view/2594
10.35699/2237-5864.2019.2594
url https://periodicos.ufmg.br/index.php/rdes/article/view/2594
identifier_str_mv 10.35699/2237-5864.2019.2594
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.ufmg.br/index.php/rdes/article/view/2594/11905
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Minas Gerais
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Minas Gerais
dc.source.none.fl_str_mv Revista Docência do Ensino Superior; Vol. 9 (2019); 1-18
Revista Docência do Ensino Superior; Vol. 9 (2019); 1-18
Revista Docência do Ensino Superior; v. 9 (2019); 1-18
2237-5864
2358-6338
reponame:Revista Docência do Ensino Superior (Online)
instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
instacron:UFMG
instname_str Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
instacron_str UFMG
institution UFMG
reponame_str Revista Docência do Ensino Superior (Online)
collection Revista Docência do Ensino Superior (Online)
repository.name.fl_str_mv Revista Docência do Ensino Superior (Online) - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
repository.mail.fl_str_mv revistadocenciaensinosuperior@ufmg.br||
_version_ 1797174637438697472