Early career teachers in higher education: narratives on teaching in the Physical Education course

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Nascimento, Sylvia Fernanda
Data de Publicação: 2023
Outros Autores: Figueiredo, Zenólia Christina Campos
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Docência do Ensino Superior (Online)
Texto Completo: https://periodicos.ufmg.br/index.php/rdes/article/view/41549
Resumo: The early career for a professor in a higher education institution in undergraduate courses in Physical Education can reveal singularities that can be studied. Considering issues related to training, teaching, knowledge and the production of knowledge in the field of Physical Education, this article aims to know and problematize some representations that involve the conception of teaching that guides the work of this teacher, the demands and complexities of higher education, especially in the area. Through an interview script with life history and professional history, and later using the narrative interview, we listen to stories from 12 professors from higher education institutions of the metropolitan region of the municipality of Vitória-ES. We can perceive important stories about teaching, its daily practice, its values, and its feelings. Understanding teaching as a process that requires specific knowledge is an important action to recognize its complexity.
id UFMG-24_6a1ea87d5889a51d2045beae34b7ae43
oai_identifier_str oai:periodicos.ufmg.br:article/41549
network_acronym_str UFMG-24
network_name_str Revista Docência do Ensino Superior (Online)
repository_id_str
spelling Early career teachers in higher education: narratives on teaching in the Physical Education courseDocentes en inicio de su carrera en el magisterio superior: narrativas sobre la docencia en el curso de Educación FísicaProfessores em início de carreira no magistério superior: narrativas sobre a docência no curso de Educação Físicadocência universitáriaeducação físicaprofessor iniciantedocencia universitariaeducación físicaprofesor principianteuniversity teachingphysical educationearly career teachersThe early career for a professor in a higher education institution in undergraduate courses in Physical Education can reveal singularities that can be studied. Considering issues related to training, teaching, knowledge and the production of knowledge in the field of Physical Education, this article aims to know and problematize some representations that involve the conception of teaching that guides the work of this teacher, the demands and complexities of higher education, especially in the area. Through an interview script with life history and professional history, and later using the narrative interview, we listen to stories from 12 professors from higher education institutions of the metropolitan region of the municipality of Vitória-ES. We can perceive important stories about teaching, its daily practice, its values, and its feelings. Understanding teaching as a process that requires specific knowledge is an important action to recognize its complexity.El inicio de la carrera de un profesor en una institución de educación superior en cursos de graduación en Educación Física puede revelar singularidades que pueden ser estudiadas. Al considerar cuestiones relacionadas a la formación, la enseñanza, el saber y la producción de conocimiento en el campo de la Educación Física, este artículo tiene como objetivo conocer y problematizar algunas representaciones que involucran la concepción de la enseñanza que orienta el trabajo de este docente, las exigencias y complejidades de la educación superior, especialmente en el área de Educación Física. A través de un guión de entrevista con las historias de vida y historias profesionales, posteriormente, mediante la entrevista narrativa, escuchamos relatos de 12 profesores de instituciones de educación superior de la región metropolitana de la ciudad de Vitória-ES y percibimos relatos importantes sobre la docencia, su práctica diaria, sus valores y sus sentimientos. Entender la enseñanza como un proceso que requiere conocimientos específicos es una acción importante para reconocer su complejidad.O início de carreira para um professor em uma instituição de ensino superior nos cursos de graduação em Educação Física pode revelar singularidades passíveis de estudo. Ao considerar questões relativas à formação, ao ensino, aos saberes e à produção de conhecimento no campo da Educação Física, este artigo tem como objetivo conhecer e problematizar algumas representações que envolvem a concepção de docência que pauta o trabalho desse professor, as demandas e as complexidades do ensino superior, em especial, na área de Educação Física. Por meio de um roteiro de entrevistas com histórias de vida e histórias profissionais e, posteriormente, a entrevista narrativa, escutamos relatos de 12 professores de instituições de ensino superior da região metropolitana do município de Vitória-ES e percebemos histórias importantes sobre a docência, sobre sua prática cotidiana e sobre seus valores e sentimentos. Entender a docência como um processo que exige conhecimentos específicos é uma ação importante para reconhecer a sua complexidade.Universidade Federal de Minas Gerais2023-11-17info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/rdes/article/view/4154910.35699/2237-5864.2023.41549Revista Docência do Ensino Superior; Vol. 13 (2023); 1-20Revista Docência do Ensino Superior; Vol. 13 (2023); 1-20Revista Docência do Ensino Superior; v. 13 (2023); 1-202237-58642358-6338reponame:Revista Docência do Ensino Superior (Online)instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)instacron:UFMGporhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/rdes/article/view/41549/39217Copyright (c) 2023 Sylvia Fernanda Nascimento, Zenólia Christina Campos Figueiredohttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessNascimento, Sylvia FernandaFigueiredo, Zenólia Christina Campos2023-11-24T14:36:45Zoai:periodicos.ufmg.br:article/41549Revistahttps://periodicos.ufmg.br/index.php/rdes/indexPUBhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/rdes/oairevistadocenciaensinosuperior@ufmg.br||2237-58642237-5864opendoar:2023-11-24T14:36:45Revista Docência do Ensino Superior (Online) - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)false
dc.title.none.fl_str_mv Early career teachers in higher education: narratives on teaching in the Physical Education course
Docentes en inicio de su carrera en el magisterio superior: narrativas sobre la docencia en el curso de Educación Física
Professores em início de carreira no magistério superior: narrativas sobre a docência no curso de Educação Física
title Early career teachers in higher education: narratives on teaching in the Physical Education course
spellingShingle Early career teachers in higher education: narratives on teaching in the Physical Education course
Nascimento, Sylvia Fernanda
docência universitária
educação física
professor iniciante
docencia universitaria
educación física
profesor principiante
university teaching
physical education
early career teachers
title_short Early career teachers in higher education: narratives on teaching in the Physical Education course
title_full Early career teachers in higher education: narratives on teaching in the Physical Education course
title_fullStr Early career teachers in higher education: narratives on teaching in the Physical Education course
title_full_unstemmed Early career teachers in higher education: narratives on teaching in the Physical Education course
title_sort Early career teachers in higher education: narratives on teaching in the Physical Education course
author Nascimento, Sylvia Fernanda
author_facet Nascimento, Sylvia Fernanda
Figueiredo, Zenólia Christina Campos
author_role author
author2 Figueiredo, Zenólia Christina Campos
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Nascimento, Sylvia Fernanda
Figueiredo, Zenólia Christina Campos
dc.subject.por.fl_str_mv docência universitária
educação física
professor iniciante
docencia universitaria
educación física
profesor principiante
university teaching
physical education
early career teachers
topic docência universitária
educação física
professor iniciante
docencia universitaria
educación física
profesor principiante
university teaching
physical education
early career teachers
description The early career for a professor in a higher education institution in undergraduate courses in Physical Education can reveal singularities that can be studied. Considering issues related to training, teaching, knowledge and the production of knowledge in the field of Physical Education, this article aims to know and problematize some representations that involve the conception of teaching that guides the work of this teacher, the demands and complexities of higher education, especially in the area. Through an interview script with life history and professional history, and later using the narrative interview, we listen to stories from 12 professors from higher education institutions of the metropolitan region of the municipality of Vitória-ES. We can perceive important stories about teaching, its daily practice, its values, and its feelings. Understanding teaching as a process that requires specific knowledge is an important action to recognize its complexity.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-11-17
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.ufmg.br/index.php/rdes/article/view/41549
10.35699/2237-5864.2023.41549
url https://periodicos.ufmg.br/index.php/rdes/article/view/41549
identifier_str_mv 10.35699/2237-5864.2023.41549
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.ufmg.br/index.php/rdes/article/view/41549/39217
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2023 Sylvia Fernanda Nascimento, Zenólia Christina Campos Figueiredo
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2023 Sylvia Fernanda Nascimento, Zenólia Christina Campos Figueiredo
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Minas Gerais
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Minas Gerais
dc.source.none.fl_str_mv Revista Docência do Ensino Superior; Vol. 13 (2023); 1-20
Revista Docência do Ensino Superior; Vol. 13 (2023); 1-20
Revista Docência do Ensino Superior; v. 13 (2023); 1-20
2237-5864
2358-6338
reponame:Revista Docência do Ensino Superior (Online)
instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
instacron:UFMG
instname_str Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
instacron_str UFMG
institution UFMG
reponame_str Revista Docência do Ensino Superior (Online)
collection Revista Docência do Ensino Superior (Online)
repository.name.fl_str_mv Revista Docência do Ensino Superior (Online) - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
repository.mail.fl_str_mv revistadocenciaensinosuperior@ufmg.br||
_version_ 1797174636499173376