Universal Design in Architecture Studio subjects: experiences at an Instituto Federal de Minas Gerais

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Souza, Carolina Helena Miranda e
Data de Publicação: 2022
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Docência do Ensino Superior (Online)
Texto Completo: https://periodicos.ufmg.br/index.php/rdes/article/view/38951
Resumo: This article presents reflections and results on didactic experiences about Universal Design at Studio subjects on the Architecture and Urbanism course at Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Minas Gerais, Santa Luzia campus. The purpose of choosing the theme for the subjects was to instrumentalize and sensibilize students to the technical and social relevance of the topic, until then not addressed as a focus on project disciplines on campus. The methodologies used were bibliographic and document review, expository and dialogued classes, exercises and orientation in development of projects. The students achieved varied results in deepening the theme and proposals, which can be associated with the short term of the subjects, but the results were considered satisfactory. In conclusion, the theme needs other and larger spaces at this graduation course, for its legal requirement in the professional scope and for its relevance in social inclusion.
id UFMG-24_104d02becd2956ca3b278727c5a4c40f
oai_identifier_str oai:periodicos.ufmg.br:article/38951
network_acronym_str UFMG-24
network_name_str Revista Docência do Ensino Superior (Online)
repository_id_str
spelling Universal Design in Architecture Studio subjects: experiences at an Instituto Federal de Minas GeraisDiseño Universal en disciplinas de Estudio de Arquitectura: experiencias en un Instituto Federal de Minas GeraisDesign Universal em disciplinas de Estúdio de Arquitetura: experiências em um Instituto Federal de Minas GeraisDesign Universalacessibilidadearquiteturaprojeto arquitetônicodisciplinas de EstúdioUniversal Designaccessibilityarchitecturearchitectonic projectStudio subjectsDiseño Universalaccesibilidadarquitecturaproyecto arquitectónicodisciplinas de EstudioThis article presents reflections and results on didactic experiences about Universal Design at Studio subjects on the Architecture and Urbanism course at Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Minas Gerais, Santa Luzia campus. The purpose of choosing the theme for the subjects was to instrumentalize and sensibilize students to the technical and social relevance of the topic, until then not addressed as a focus on project disciplines on campus. The methodologies used were bibliographic and document review, expository and dialogued classes, exercises and orientation in development of projects. The students achieved varied results in deepening the theme and proposals, which can be associated with the short term of the subjects, but the results were considered satisfactory. In conclusion, the theme needs other and larger spaces at this graduation course, for its legal requirement in the professional scope and for its relevance in social inclusion.Este artículo presenta reflexiones y resultados sobre experiencias didácticas con el tema Diseño Universal en disciplinas de Estudio en el curso de Arquitectura y Urbanismo del Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Minas Gerais, campus Santa Luzia. La elección de la temática para las disciplinas tuvo el objetivo de instrumentalizar y sensibilizar a los estudiantes sobre la relevancia técnica y social del tema, todavía no abordada como foco de disciplinas de proyecto en el campus. Las metodologías utilizadas fueron revisión bibliográfica y documental, clases expositivas y dialogadas, ejercicios y orientación en el desarrollo de proyectos. Los estudiantes alcanzaron resultados variados en la profundización del tema y en las propuestas, lo que se puede asociar al corto plazo de las disciplinas, pero los resultados fueron considerados satisfactorios. Se concluye la necesidad de otros y mayores espacios para la temática, por su exigencia legal en el ámbito profesional y por su relevancia en la inclusión social.Neste artigo são apresentados reflexões e resultados acerca de experiências didáticas com o tema Design Universal em disciplinas de Estúdio no curso de Arquitetura e Urbanismo do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Minas Gerais (IFMG) – campus Santa Luzia. O objetivo da escolha do tema para as disciplinas foi o de instrumentalizar e sensibilizar os estudantes para a relevância técnica e social do assunto, até então não abordado como foco em disciplinas de projeto no campus. As metodologias utilizadas foram revisão bibliográfica e documental, aulas expositivas e dialogadas, exercícios e orientação no desenvolvimento dos projetos. Os estudantes chegaram a resultados variados de aprofundamento no tema e nas propostas, o que pode ser associado ao curto prazo das disciplinas, porém os resultados foram considerados satisfatórios. Concluiu-se pela necessidade de outros e maiores espaços para o tema, devido à sua exigência legal no âmbito profissional e à sua relevância na inclusão social.Universidade Federal de Minas Gerais2022-08-09info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/rdes/article/view/3895110.35699/2237-5864.2022.38951Revista Docência do Ensino Superior; Vol. 12 (2022); 1-18Revista Docência do Ensino Superior; Vol. 12 (2022); 1-18Revista Docência do Ensino Superior; v. 12 (2022); 1-182237-58642358-6338reponame:Revista Docência do Ensino Superior (Online)instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)instacron:UFMGporhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/rdes/article/view/38951/31130Copyright (c) 2022 Carolina Helena Miranda e Souzahttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessSouza, Carolina Helena Miranda e 2023-02-16T18:09:10Zoai:periodicos.ufmg.br:article/38951Revistahttps://periodicos.ufmg.br/index.php/rdes/indexPUBhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/rdes/oairevistadocenciaensinosuperior@ufmg.br||2237-58642237-5864opendoar:2023-02-16T18:09:10Revista Docência do Ensino Superior (Online) - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)false
dc.title.none.fl_str_mv Universal Design in Architecture Studio subjects: experiences at an Instituto Federal de Minas Gerais
Diseño Universal en disciplinas de Estudio de Arquitectura: experiencias en un Instituto Federal de Minas Gerais
Design Universal em disciplinas de Estúdio de Arquitetura: experiências em um Instituto Federal de Minas Gerais
title Universal Design in Architecture Studio subjects: experiences at an Instituto Federal de Minas Gerais
spellingShingle Universal Design in Architecture Studio subjects: experiences at an Instituto Federal de Minas Gerais
Souza, Carolina Helena Miranda e
Design Universal
acessibilidade
arquitetura
projeto arquitetônico
disciplinas de Estúdio
Universal Design
accessibility
architecture
architectonic project
Studio subjects
Diseño Universal
accesibilidad
arquitectura
proyecto arquitectónico
disciplinas de Estudio
title_short Universal Design in Architecture Studio subjects: experiences at an Instituto Federal de Minas Gerais
title_full Universal Design in Architecture Studio subjects: experiences at an Instituto Federal de Minas Gerais
title_fullStr Universal Design in Architecture Studio subjects: experiences at an Instituto Federal de Minas Gerais
title_full_unstemmed Universal Design in Architecture Studio subjects: experiences at an Instituto Federal de Minas Gerais
title_sort Universal Design in Architecture Studio subjects: experiences at an Instituto Federal de Minas Gerais
author Souza, Carolina Helena Miranda e
author_facet Souza, Carolina Helena Miranda e
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Souza, Carolina Helena Miranda e
dc.subject.por.fl_str_mv Design Universal
acessibilidade
arquitetura
projeto arquitetônico
disciplinas de Estúdio
Universal Design
accessibility
architecture
architectonic project
Studio subjects
Diseño Universal
accesibilidad
arquitectura
proyecto arquitectónico
disciplinas de Estudio
topic Design Universal
acessibilidade
arquitetura
projeto arquitetônico
disciplinas de Estúdio
Universal Design
accessibility
architecture
architectonic project
Studio subjects
Diseño Universal
accesibilidad
arquitectura
proyecto arquitectónico
disciplinas de Estudio
description This article presents reflections and results on didactic experiences about Universal Design at Studio subjects on the Architecture and Urbanism course at Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Minas Gerais, Santa Luzia campus. The purpose of choosing the theme for the subjects was to instrumentalize and sensibilize students to the technical and social relevance of the topic, until then not addressed as a focus on project disciplines on campus. The methodologies used were bibliographic and document review, expository and dialogued classes, exercises and orientation in development of projects. The students achieved varied results in deepening the theme and proposals, which can be associated with the short term of the subjects, but the results were considered satisfactory. In conclusion, the theme needs other and larger spaces at this graduation course, for its legal requirement in the professional scope and for its relevance in social inclusion.
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-08-09
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.ufmg.br/index.php/rdes/article/view/38951
10.35699/2237-5864.2022.38951
url https://periodicos.ufmg.br/index.php/rdes/article/view/38951
identifier_str_mv 10.35699/2237-5864.2022.38951
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.ufmg.br/index.php/rdes/article/view/38951/31130
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2022 Carolina Helena Miranda e Souza
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2022 Carolina Helena Miranda e Souza
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Minas Gerais
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Minas Gerais
dc.source.none.fl_str_mv Revista Docência do Ensino Superior; Vol. 12 (2022); 1-18
Revista Docência do Ensino Superior; Vol. 12 (2022); 1-18
Revista Docência do Ensino Superior; v. 12 (2022); 1-18
2237-5864
2358-6338
reponame:Revista Docência do Ensino Superior (Online)
instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
instacron:UFMG
instname_str Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
instacron_str UFMG
institution UFMG
reponame_str Revista Docência do Ensino Superior (Online)
collection Revista Docência do Ensino Superior (Online)
repository.name.fl_str_mv Revista Docência do Ensino Superior (Online) - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
repository.mail.fl_str_mv revistadocenciaensinosuperior@ufmg.br||
_version_ 1797174636438355968