Universal Design in Architecture Studio subjects: experiences at an Instituto Federal de Minas Gerais
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2022 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Docência do Ensino Superior (Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.ufmg.br/index.php/rdes/article/view/38951 |
Resumo: | This article presents reflections and results on didactic experiences about Universal Design at Studio subjects on the Architecture and Urbanism course at Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Minas Gerais, Santa Luzia campus. The purpose of choosing the theme for the subjects was to instrumentalize and sensibilize students to the technical and social relevance of the topic, until then not addressed as a focus on project disciplines on campus. The methodologies used were bibliographic and document review, expository and dialogued classes, exercises and orientation in development of projects. The students achieved varied results in deepening the theme and proposals, which can be associated with the short term of the subjects, but the results were considered satisfactory. In conclusion, the theme needs other and larger spaces at this graduation course, for its legal requirement in the professional scope and for its relevance in social inclusion. |
id |
UFMG-24_104d02becd2956ca3b278727c5a4c40f |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicos.ufmg.br:article/38951 |
network_acronym_str |
UFMG-24 |
network_name_str |
Revista Docência do Ensino Superior (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Universal Design in Architecture Studio subjects: experiences at an Instituto Federal de Minas GeraisDiseño Universal en disciplinas de Estudio de Arquitectura: experiencias en un Instituto Federal de Minas GeraisDesign Universal em disciplinas de Estúdio de Arquitetura: experiências em um Instituto Federal de Minas GeraisDesign Universalacessibilidadearquiteturaprojeto arquitetônicodisciplinas de EstúdioUniversal Designaccessibilityarchitecturearchitectonic projectStudio subjectsDiseño Universalaccesibilidadarquitecturaproyecto arquitectónicodisciplinas de EstudioThis article presents reflections and results on didactic experiences about Universal Design at Studio subjects on the Architecture and Urbanism course at Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Minas Gerais, Santa Luzia campus. The purpose of choosing the theme for the subjects was to instrumentalize and sensibilize students to the technical and social relevance of the topic, until then not addressed as a focus on project disciplines on campus. The methodologies used were bibliographic and document review, expository and dialogued classes, exercises and orientation in development of projects. The students achieved varied results in deepening the theme and proposals, which can be associated with the short term of the subjects, but the results were considered satisfactory. In conclusion, the theme needs other and larger spaces at this graduation course, for its legal requirement in the professional scope and for its relevance in social inclusion.Este artículo presenta reflexiones y resultados sobre experiencias didácticas con el tema Diseño Universal en disciplinas de Estudio en el curso de Arquitectura y Urbanismo del Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Minas Gerais, campus Santa Luzia. La elección de la temática para las disciplinas tuvo el objetivo de instrumentalizar y sensibilizar a los estudiantes sobre la relevancia técnica y social del tema, todavía no abordada como foco de disciplinas de proyecto en el campus. Las metodologías utilizadas fueron revisión bibliográfica y documental, clases expositivas y dialogadas, ejercicios y orientación en el desarrollo de proyectos. Los estudiantes alcanzaron resultados variados en la profundización del tema y en las propuestas, lo que se puede asociar al corto plazo de las disciplinas, pero los resultados fueron considerados satisfactorios. Se concluye la necesidad de otros y mayores espacios para la temática, por su exigencia legal en el ámbito profesional y por su relevancia en la inclusión social.Neste artigo são apresentados reflexões e resultados acerca de experiências didáticas com o tema Design Universal em disciplinas de Estúdio no curso de Arquitetura e Urbanismo do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Minas Gerais (IFMG) – campus Santa Luzia. O objetivo da escolha do tema para as disciplinas foi o de instrumentalizar e sensibilizar os estudantes para a relevância técnica e social do assunto, até então não abordado como foco em disciplinas de projeto no campus. As metodologias utilizadas foram revisão bibliográfica e documental, aulas expositivas e dialogadas, exercícios e orientação no desenvolvimento dos projetos. Os estudantes chegaram a resultados variados de aprofundamento no tema e nas propostas, o que pode ser associado ao curto prazo das disciplinas, porém os resultados foram considerados satisfatórios. Concluiu-se pela necessidade de outros e maiores espaços para o tema, devido à sua exigência legal no âmbito profissional e à sua relevância na inclusão social.Universidade Federal de Minas Gerais2022-08-09info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/rdes/article/view/3895110.35699/2237-5864.2022.38951Revista Docência do Ensino Superior; Vol. 12 (2022); 1-18Revista Docência do Ensino Superior; Vol. 12 (2022); 1-18Revista Docência do Ensino Superior; v. 12 (2022); 1-182237-58642358-6338reponame:Revista Docência do Ensino Superior (Online)instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)instacron:UFMGporhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/rdes/article/view/38951/31130Copyright (c) 2022 Carolina Helena Miranda e Souzahttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessSouza, Carolina Helena Miranda e 2023-02-16T18:09:10Zoai:periodicos.ufmg.br:article/38951Revistahttps://periodicos.ufmg.br/index.php/rdes/indexPUBhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/rdes/oairevistadocenciaensinosuperior@ufmg.br||2237-58642237-5864opendoar:2023-02-16T18:09:10Revista Docência do Ensino Superior (Online) - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Universal Design in Architecture Studio subjects: experiences at an Instituto Federal de Minas Gerais Diseño Universal en disciplinas de Estudio de Arquitectura: experiencias en un Instituto Federal de Minas Gerais Design Universal em disciplinas de Estúdio de Arquitetura: experiências em um Instituto Federal de Minas Gerais |
title |
Universal Design in Architecture Studio subjects: experiences at an Instituto Federal de Minas Gerais |
spellingShingle |
Universal Design in Architecture Studio subjects: experiences at an Instituto Federal de Minas Gerais Souza, Carolina Helena Miranda e Design Universal acessibilidade arquitetura projeto arquitetônico disciplinas de Estúdio Universal Design accessibility architecture architectonic project Studio subjects Diseño Universal accesibilidad arquitectura proyecto arquitectónico disciplinas de Estudio |
title_short |
Universal Design in Architecture Studio subjects: experiences at an Instituto Federal de Minas Gerais |
title_full |
Universal Design in Architecture Studio subjects: experiences at an Instituto Federal de Minas Gerais |
title_fullStr |
Universal Design in Architecture Studio subjects: experiences at an Instituto Federal de Minas Gerais |
title_full_unstemmed |
Universal Design in Architecture Studio subjects: experiences at an Instituto Federal de Minas Gerais |
title_sort |
Universal Design in Architecture Studio subjects: experiences at an Instituto Federal de Minas Gerais |
author |
Souza, Carolina Helena Miranda e |
author_facet |
Souza, Carolina Helena Miranda e |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Souza, Carolina Helena Miranda e |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Design Universal acessibilidade arquitetura projeto arquitetônico disciplinas de Estúdio Universal Design accessibility architecture architectonic project Studio subjects Diseño Universal accesibilidad arquitectura proyecto arquitectónico disciplinas de Estudio |
topic |
Design Universal acessibilidade arquitetura projeto arquitetônico disciplinas de Estúdio Universal Design accessibility architecture architectonic project Studio subjects Diseño Universal accesibilidad arquitectura proyecto arquitectónico disciplinas de Estudio |
description |
This article presents reflections and results on didactic experiences about Universal Design at Studio subjects on the Architecture and Urbanism course at Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Minas Gerais, Santa Luzia campus. The purpose of choosing the theme for the subjects was to instrumentalize and sensibilize students to the technical and social relevance of the topic, until then not addressed as a focus on project disciplines on campus. The methodologies used were bibliographic and document review, expository and dialogued classes, exercises and orientation in development of projects. The students achieved varied results in deepening the theme and proposals, which can be associated with the short term of the subjects, but the results were considered satisfactory. In conclusion, the theme needs other and larger spaces at this graduation course, for its legal requirement in the professional scope and for its relevance in social inclusion. |
publishDate |
2022 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2022-08-09 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.ufmg.br/index.php/rdes/article/view/38951 10.35699/2237-5864.2022.38951 |
url |
https://periodicos.ufmg.br/index.php/rdes/article/view/38951 |
identifier_str_mv |
10.35699/2237-5864.2022.38951 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.ufmg.br/index.php/rdes/article/view/38951/31130 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2022 Carolina Helena Miranda e Souza http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2022 Carolina Helena Miranda e Souza http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Minas Gerais |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Minas Gerais |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Docência do Ensino Superior; Vol. 12 (2022); 1-18 Revista Docência do Ensino Superior; Vol. 12 (2022); 1-18 Revista Docência do Ensino Superior; v. 12 (2022); 1-18 2237-5864 2358-6338 reponame:Revista Docência do Ensino Superior (Online) instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) instacron:UFMG |
instname_str |
Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) |
instacron_str |
UFMG |
institution |
UFMG |
reponame_str |
Revista Docência do Ensino Superior (Online) |
collection |
Revista Docência do Ensino Superior (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Docência do Ensino Superior (Online) - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) |
repository.mail.fl_str_mv |
revistadocenciaensinosuperior@ufmg.br|| |
_version_ |
1797174636438355968 |