The teacher's work in Brazilian public universities and mental disease: a bibliographic review

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Campos, Taís
Data de Publicação: 2020
Outros Autores: Véras, Renata Meira, Araújo, Tânia Maria de
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Docência do Ensino Superior (Online)
Texto Completo: https://periodicos.ufmg.br/index.php/rdes/article/view/15193
Resumo: Researches show that the new configurations of teacher's work in the Brazilian public universities have been characterized by a significant situation of precarious work, with intensification of the working hours, flexibilization of labor relations, work overload, financing shortage, excess of institutional control and poor infrastructure. This situation has been generating negative impacts not only on the work routine, but also on the teachers' mental health. Among these impacts, the high prevalence rates of Burnout Syndrome and Common Mental Disorders found in epidemiological research involving such professionals stand out. In this scenario, the present bibliographic review aims to analyze the teaching activity; in its constituent elements, performed in Brazilian public universities, and relate it to mental illness, especially to Burnout Syndrome and Common Mental Disorders.
id UFMG-24_111f02295506d26f07bb6b9c87f8b3c5
oai_identifier_str oai:periodicos.ufmg.br:article/15193
network_acronym_str UFMG-24
network_name_str Revista Docência do Ensino Superior (Online)
repository_id_str
spelling The teacher's work in Brazilian public universities and mental disease: a bibliographic reviewTrabajo docente en universidades públicas brasileñas y adoecimiento mental: una revisión bibliográficaTrabalho docente em universidades públicas brasileiras e adoecimento mental: uma revisão bibliográficaDocentesUniversidadesEsgotamento ProfissionalTranstornos MentaisTeachersUniversitiesProfessional ExhaustionMental DisordersDocentesUniversidadesAgotamiento ProfesionalTrastornos MentalesResearches show that the new configurations of teacher's work in the Brazilian public universities have been characterized by a significant situation of precarious work, with intensification of the working hours, flexibilization of labor relations, work overload, financing shortage, excess of institutional control and poor infrastructure. This situation has been generating negative impacts not only on the work routine, but also on the teachers' mental health. Among these impacts, the high prevalence rates of Burnout Syndrome and Common Mental Disorders found in epidemiological research involving such professionals stand out. In this scenario, the present bibliographic review aims to analyze the teaching activity; in its constituent elements, performed in Brazilian public universities, and relate it to mental illness, especially to Burnout Syndrome and Common Mental Disorders.La investigación indica que las nuevas configuraciones del trabajo docente en las universidades públicas brasileñas se han caracterizado por una imagen importante del trabajo precario, con la intensificación de las horas de trabajo diarias, la flexibilidad de las relaciones laborales, la sobrecarga de trabajo, la falta de fondos, el control institucional excesivo y el desguace de infraestructura. Tal imagen ha estado generando impactos negativos no solo en la rutina laboral, sino también en la salud mental de los docentes. Entre tales impactos, destacamos las altas tasas de prevalencia de Agotamiento Profesional y Trastornos Mentales Comunes encontrados en la investigación epidemiológica que involucra a dichos profesionales. En este escenario, esta reseña tiene como objetivo analizar la actividad docente, en sus elementos constitutivos, realizada en universidades públicas brasileñas y relacionarla con la enfermedad mental, especialmente con el Agotamiento Profesional y los Trastornos Mentales Comunes.Pesquisas indicam que as novas configurações do trabalho docente nas universidades públicas brasileiras têm sido caracterizadas por um importante quadro de precarização do trabalho, com intensificação da jornada diária, flexibilização das relações trabalhistas, sobrecarga de trabalho, escassez de financiamento, excesso de controle institucional e sucateamento da infraestrutura. Tal quadro vem gerando impactos negativos não apenas na rotina de trabalho, mas também na saúde mental dos docentes. Dentre tais impactos, destacam-se as elevadas taxas de prevalência de Síndrome de Burnout e de Transtornos Mentais Comuns encontradas em pesquisas epidemiológicas envolvendo tais profissionais. Nesse cenário, esta revisão visa analisar a atividade docente, em seus elementos constitutivos, desempenhada nas universidades públicas brasileiras e relacioná-la ao adoecimento mental, especialmente à Síndrome de Burnout e aos Transtornos Mentais Comuns.Universidade Federal de Minas Gerais2020-02-12info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionTextoapplication/pdfhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/rdes/article/view/1519310.35699/2237-5864.2020.15193Revista Docência do Ensino Superior; Vol. 10 (2020); 1-19Revista Docência do Ensino Superior; Vol. 10 (2020); 1-19Revista Docência do Ensino Superior; v. 10 (2020); 1-192237-58642358-6338reponame:Revista Docência do Ensino Superior (Online)instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)instacron:UFMGporhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/rdes/article/view/15193/16327Copyright (c) 2020 Taís Campos, Renata Meira Véras, Tânia Maria de Araújoinfo:eu-repo/semantics/openAccessCampos, TaísVéras, Renata MeiraAraújo, Tânia Maria de2023-02-07T01:58:53Zoai:periodicos.ufmg.br:article/15193Revistahttps://periodicos.ufmg.br/index.php/rdes/indexPUBhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/rdes/oairevistadocenciaensinosuperior@ufmg.br||2237-58642237-5864opendoar:2023-02-07T01:58:53Revista Docência do Ensino Superior (Online) - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)false
dc.title.none.fl_str_mv The teacher's work in Brazilian public universities and mental disease: a bibliographic review
Trabajo docente en universidades públicas brasileñas y adoecimiento mental: una revisión bibliográfica
Trabalho docente em universidades públicas brasileiras e adoecimento mental: uma revisão bibliográfica
title The teacher's work in Brazilian public universities and mental disease: a bibliographic review
spellingShingle The teacher's work in Brazilian public universities and mental disease: a bibliographic review
Campos, Taís
Docentes
Universidades
Esgotamento Profissional
Transtornos Mentais
Teachers
Universities
Professional Exhaustion
Mental Disorders
Docentes
Universidades
Agotamiento Profesional
Trastornos Mentales
title_short The teacher's work in Brazilian public universities and mental disease: a bibliographic review
title_full The teacher's work in Brazilian public universities and mental disease: a bibliographic review
title_fullStr The teacher's work in Brazilian public universities and mental disease: a bibliographic review
title_full_unstemmed The teacher's work in Brazilian public universities and mental disease: a bibliographic review
title_sort The teacher's work in Brazilian public universities and mental disease: a bibliographic review
author Campos, Taís
author_facet Campos, Taís
Véras, Renata Meira
Araújo, Tânia Maria de
author_role author
author2 Véras, Renata Meira
Araújo, Tânia Maria de
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Campos, Taís
Véras, Renata Meira
Araújo, Tânia Maria de
dc.subject.por.fl_str_mv Docentes
Universidades
Esgotamento Profissional
Transtornos Mentais
Teachers
Universities
Professional Exhaustion
Mental Disorders
Docentes
Universidades
Agotamiento Profesional
Trastornos Mentales
topic Docentes
Universidades
Esgotamento Profissional
Transtornos Mentais
Teachers
Universities
Professional Exhaustion
Mental Disorders
Docentes
Universidades
Agotamiento Profesional
Trastornos Mentales
description Researches show that the new configurations of teacher's work in the Brazilian public universities have been characterized by a significant situation of precarious work, with intensification of the working hours, flexibilization of labor relations, work overload, financing shortage, excess of institutional control and poor infrastructure. This situation has been generating negative impacts not only on the work routine, but also on the teachers' mental health. Among these impacts, the high prevalence rates of Burnout Syndrome and Common Mental Disorders found in epidemiological research involving such professionals stand out. In this scenario, the present bibliographic review aims to analyze the teaching activity; in its constituent elements, performed in Brazilian public universities, and relate it to mental illness, especially to Burnout Syndrome and Common Mental Disorders.
publishDate 2020
dc.date.none.fl_str_mv 2020-02-12
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Texto
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.ufmg.br/index.php/rdes/article/view/15193
10.35699/2237-5864.2020.15193
url https://periodicos.ufmg.br/index.php/rdes/article/view/15193
identifier_str_mv 10.35699/2237-5864.2020.15193
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.ufmg.br/index.php/rdes/article/view/15193/16327
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2020 Taís Campos, Renata Meira Véras, Tânia Maria de Araújo
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2020 Taís Campos, Renata Meira Véras, Tânia Maria de Araújo
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Minas Gerais
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Minas Gerais
dc.source.none.fl_str_mv Revista Docência do Ensino Superior; Vol. 10 (2020); 1-19
Revista Docência do Ensino Superior; Vol. 10 (2020); 1-19
Revista Docência do Ensino Superior; v. 10 (2020); 1-19
2237-5864
2358-6338
reponame:Revista Docência do Ensino Superior (Online)
instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
instacron:UFMG
instname_str Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
instacron_str UFMG
institution UFMG
reponame_str Revista Docência do Ensino Superior (Online)
collection Revista Docência do Ensino Superior (Online)
repository.name.fl_str_mv Revista Docência do Ensino Superior (Online) - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
repository.mail.fl_str_mv revistadocenciaensinosuperior@ufmg.br||
_version_ 1797174635820744704