Youth and adult education in the context of Biology teacher training

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Paranhos, Rones de Deus
Data de Publicação: 2020
Outros Autores: Avelar, Lucas Martins de, Mascioli, Cristina da Costa Krewer, Guimarães, Simone Sendin Moreira
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Docência do Ensino Superior (Online)
Texto Completo: https://periodicos.ufmg.br/index.php/rdes/article/view/20389
Resumo: The article reports the process of creating and implementing a discipline of Youth and Adult Education (EJA), offered in the Degree in Biological Sciences course. The report takes as a starting point the demand to form Biology teachers for EJA and, from that, presents the creation of an EJA discipline. The creation took place during the set of activities related to the reformulation of the Pedagogical Course Project. As for the implementation process, the didactic units and objectives are highlighted; the evaluation process; and the students' perception of the activities developed during the discipline. It signaled the need for the EJA part of the training of Biology teachers and it is expected that the report motivate the development of other experiences.
id UFMG-24_29fde413d65943f0e047c7c94b6ff9f2
oai_identifier_str oai:periodicos.ufmg.br:article/20389
network_acronym_str UFMG-24
network_name_str Revista Docência do Ensino Superior (Online)
repository_id_str
spelling Youth and adult education in the context of Biology teacher trainingEducación juvenil y adulta en el contexto de la formación de profesores de BiologíaA educação de jovens e adultos no contexto da formação de professores de BiologiaFormação DocenteEducação em CiênciasEducação de Jovens e AdultosComponente curricularTeacher EducationScience EducationYouth and Adult EducationCurricular componentFormación de los docentesEducación en CienciasEducación de Jóvenes y AdultosComponente curricularThe article reports the process of creating and implementing a discipline of Youth and Adult Education (EJA), offered in the Degree in Biological Sciences course. The report takes as a starting point the demand to form Biology teachers for EJA and, from that, presents the creation of an EJA discipline. The creation took place during the set of activities related to the reformulation of the Pedagogical Course Project. As for the implementation process, the didactic units and objectives are highlighted; the evaluation process; and the students' perception of the activities developed during the discipline. It signaled the need for the EJA part of the training of Biology teachers and it is expected that the report motivate the development of other experiences.El artículo informa sobre el proceso de creación e implementación de una asignatura que se ocupa de la Educación de Jóvenes y Adultos (EJA), ofrecida a una carrera de Ciencias Biológicas – Licenciatura. El informe toma como punto de partida la demanda de formar docentes de Biología para EJA y, a partir de ahí, presenta la creación de una asignatura EJA que tuvo lugar en el conjunto de actividades relacionadas con la reformulación del Proyecto Pedagógico de la Carrera (PPC). En cuanto al proceso de implementación, se destacan las unidades didácticas y objetivas; El proceso de evaluación y la percepción de los estudiantes sobre las actividades desarrolladas durante la asignatura. Se señala la necesidad de que EJA tome parte de la formación de profesores de Biología y se espera que este informe motive el desarrollo de otras experiencias.O artigo relata o processo de criação e implementação de uma disciplina que trata da modalidade Educação de Jovens e Adultos (EJA), oferecida em um curso de Ciências Biológicas – Licenciatura. O relato toma como ponto de partida a demanda de formar professores de Biologia para a EJA e, a partir disso, apresenta a criação de uma disciplina de EJA que se deu no conjunto de atividades ligadas à reformulação do Projeto Pedagógico de Curso (PPC). Quanto ao processo de implementação, são destacados as unidades didáticas e os objetivos; o processo de avaliação; e a percepção dos estudantes sobre as atividades desenvolvidas durante a disciplina. Fica sinalizada a necessidade de a EJA integrar parte da formação de professores de Biologia e espera-se que o relato motive o desenvolvimento de outras experiências.Universidade Federal de Minas Gerais2020-09-15info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/rdes/article/view/2038910.35699/2237-5864.2020.20389Revista Docência do Ensino Superior; Vol. 10 (2020); 1-19Revista Docência do Ensino Superior; Vol. 10 (2020); 1-19Revista Docência do Ensino Superior; v. 10 (2020); 1-192237-58642358-6338reponame:Revista Docência do Ensino Superior (Online)instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)instacron:UFMGporhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/rdes/article/view/20389/19717Copyright (c) 2020 Rones de Deus Paranhos, Lucas Martins de Avelar, Cristina da Costa Krewer Mascioli, Simone Sendin Moreira Guimarãesinfo:eu-repo/semantics/openAccessParanhos, Rones de DeusAvelar, Lucas Martins de Mascioli, Cristina da Costa KrewerGuimarães, Simone Sendin Moreira 2023-02-07T01:58:53Zoai:periodicos.ufmg.br:article/20389Revistahttps://periodicos.ufmg.br/index.php/rdes/indexPUBhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/rdes/oairevistadocenciaensinosuperior@ufmg.br||2237-58642237-5864opendoar:2023-02-07T01:58:53Revista Docência do Ensino Superior (Online) - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)false
dc.title.none.fl_str_mv Youth and adult education in the context of Biology teacher training
Educación juvenil y adulta en el contexto de la formación de profesores de Biología
A educação de jovens e adultos no contexto da formação de professores de Biologia
title Youth and adult education in the context of Biology teacher training
spellingShingle Youth and adult education in the context of Biology teacher training
Paranhos, Rones de Deus
Formação Docente
Educação em Ciências
Educação de Jovens e Adultos
Componente curricular
Teacher Education
Science Education
Youth and Adult Education
Curricular component
Formación de los docentes
Educación en Ciencias
Educación de Jóvenes y Adultos
Componente curricular
title_short Youth and adult education in the context of Biology teacher training
title_full Youth and adult education in the context of Biology teacher training
title_fullStr Youth and adult education in the context of Biology teacher training
title_full_unstemmed Youth and adult education in the context of Biology teacher training
title_sort Youth and adult education in the context of Biology teacher training
author Paranhos, Rones de Deus
author_facet Paranhos, Rones de Deus
Avelar, Lucas Martins de
Mascioli, Cristina da Costa Krewer
Guimarães, Simone Sendin Moreira
author_role author
author2 Avelar, Lucas Martins de
Mascioli, Cristina da Costa Krewer
Guimarães, Simone Sendin Moreira
author2_role author
author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Paranhos, Rones de Deus
Avelar, Lucas Martins de
Mascioli, Cristina da Costa Krewer
Guimarães, Simone Sendin Moreira
dc.subject.por.fl_str_mv Formação Docente
Educação em Ciências
Educação de Jovens e Adultos
Componente curricular
Teacher Education
Science Education
Youth and Adult Education
Curricular component
Formación de los docentes
Educación en Ciencias
Educación de Jóvenes y Adultos
Componente curricular
topic Formação Docente
Educação em Ciências
Educação de Jovens e Adultos
Componente curricular
Teacher Education
Science Education
Youth and Adult Education
Curricular component
Formación de los docentes
Educación en Ciencias
Educación de Jóvenes y Adultos
Componente curricular
description The article reports the process of creating and implementing a discipline of Youth and Adult Education (EJA), offered in the Degree in Biological Sciences course. The report takes as a starting point the demand to form Biology teachers for EJA and, from that, presents the creation of an EJA discipline. The creation took place during the set of activities related to the reformulation of the Pedagogical Course Project. As for the implementation process, the didactic units and objectives are highlighted; the evaluation process; and the students' perception of the activities developed during the discipline. It signaled the need for the EJA part of the training of Biology teachers and it is expected that the report motivate the development of other experiences.
publishDate 2020
dc.date.none.fl_str_mv 2020-09-15
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.ufmg.br/index.php/rdes/article/view/20389
10.35699/2237-5864.2020.20389
url https://periodicos.ufmg.br/index.php/rdes/article/view/20389
identifier_str_mv 10.35699/2237-5864.2020.20389
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.ufmg.br/index.php/rdes/article/view/20389/19717
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Minas Gerais
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Minas Gerais
dc.source.none.fl_str_mv Revista Docência do Ensino Superior; Vol. 10 (2020); 1-19
Revista Docência do Ensino Superior; Vol. 10 (2020); 1-19
Revista Docência do Ensino Superior; v. 10 (2020); 1-19
2237-5864
2358-6338
reponame:Revista Docência do Ensino Superior (Online)
instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
instacron:UFMG
instname_str Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
instacron_str UFMG
institution UFMG
reponame_str Revista Docência do Ensino Superior (Online)
collection Revista Docência do Ensino Superior (Online)
repository.name.fl_str_mv Revista Docência do Ensino Superior (Online) - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
repository.mail.fl_str_mv revistadocenciaensinosuperior@ufmg.br||
_version_ 1797174635878416384